Konservativ Mann Skrevet 24. august 2009 #241 Skrevet 24. august 2009 I denne linken står det ikke noe om betydelige risikoer, og det er betydelige risikoer du snakker om. Har du en annen link for å underbygge påstanden din? Jeg er nemlig i slutten av tyveårene år og ønsker først få barn etter 35års alder. At jeg da løper en betydelig risiko for egen helse og barnets helse er nytt for meg. Hadde satt pris på om du kunne dokumentere om dette stemmer eller ikke. Jeg vet godt at risikoen for komplikasjoner og barnløshet øker med alder, men ved 35-40 års alder utgjør ikke mors alder en betydelige risiko for verken komplikasjoner eller barnløshet. Du må nok henvende deg til gravide kvinner over 40 hvis du skal snakke om betydelige risikoer. Dette er tull! For et par år siden var det en stor artikkel i Aftenposten der det ble påpekt at man i biologisk forstand er "eldre førstegangsfødende" dersom man er eldre enn 23 år! Smak på den: 23 - tre og tyve - år gammel! En kvinnelig lege gikk ut i Aftenposten i vinter og sa det samme - medisinsk sett er det svært lite fornuftig å vente til man har passert 30 med å få sitt første barn. Det blir gradvis større og større sannsynlighet for at ungen din vil bli hjerneskadd, deformert osv. jo eldre du blir. Den magiske grensen er ikke 30-35, samme hvor politisk korrekt det er å reise, fylle og gjøre karriere før den tid.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #242 Skrevet 24. august 2009 Dette er tull! For et par år siden var det en stor artikkel i Aftenposten der det ble påpekt at man i biologisk forstand er "eldre førstegangsfødende" dersom man er eldre enn 23 år! Smak på den: 23 - tre og tyve - år gammel! En kvinnelig lege gikk ut i Aftenposten i vinter og sa det samme - medisinsk sett er det svært lite fornuftig å vente til man har passert 30 med å få sitt første barn. Det blir gradvis større og større sannsynlighet for at ungen din vil bli hjerneskadd, deformert osv. jo eldre du blir. Den magiske grensen er ikke 30-35, samme hvor politisk korrekt det er å reise, fylle og gjøre karriere før den tid. Dette er også tull. Selv om en lege sa det i Aftenposten, finner du andre leger som er uenige et annet sted. Sannsynligheten er tilstede for en misskadd barn men det er det hos alle kvinner: sannsynligheten, uansett alder, er liten. Og det tilbys undersøkelser dersom det oppdages at et foster skadd (enten moren er 23 eller 33), kan hun velge å ta abort og føde et nytt barn.
generalen Skrevet 24. august 2009 #243 Skrevet 24. august 2009 (endret) Det som overrasker meg litt her, er at de som argumenterer med kildehenvisninger, statistikk og fakta passer på å ikke dra alle 35-40 åringer under en kam. Motdebatantene derimot mener at alle yngre mødre vil ha et kjedelig liv og har menn som spiller tv-spill. Virkeligheten finnes ikke på tvskjermen (ja, jeg snakker om "unge mødre NO/SE/DK/US/UK osv")! Det er på tide å se på fakta. Hvor lenge skal man gidde å diskutere om det går ann å få barn (forsvarlig) i en alder av 35 eller ikke? Dere vet at risikoen for bl.a. spontanabort og fødselsvansker øker, men i stedet for å la det være deres ansvar å ta sjanser, så tar dere heller ansvar for å motargumentere forskere, fakta og statistikk. Det er ingen her som nekter noen å få barn i 35-40 års alderen, men det er derimot mange som sier at det er MINDRE smart. GODTA det, med mindre du har noen vettuge forskningsrapporter å henvise til. Endret 24. august 2009 av generalen
Gjest tsejg Skrevet 24. august 2009 #244 Skrevet 24. august 2009 Her er konsekvensene dersom du får ditt første barn etter 30 år: - Fruktbarheten synker etter 30 år, og mye kraftigere etter 35 år. - Mødre mellom 35 og 40 år med første barn har dobbelt så høy risiko for å føde ekstremt tidlig. - Mødre over 35 år har dobbelt så høy risiko for at barnet dør under graviditet, fødsel eller de første ukene etter fødsel, enn mødre under 25 år. - Eldre mødre har lengre fødsler. - Eldre mødre har større sjanser for akutt keisersnitt. - Eldre mødre har også større sjanser for bekkenbunnsproblemer etterpå. ( http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article330855.ece ) Og et par andre konsekvenser: - Du risikerer å leve lenger - Barna dine kan bli mer tillitsfulle - Barna dine kan trives bedre - Du kan få mindre problemer med irriterte og urolige barn - Barna kan komme til å vokse opp med en sunnere livsstil link link link
Rosalind Skrevet 24. august 2009 #245 Skrevet 24. august 2009 Og et par andre konsekvenser: - Du risikerer å leve lenger - Barna dine kan bli mer tillitsfulle - Barna dine kan trives bedre - Du kan få mindre problemer med irriterte og urolige barn - Barna kan komme til å vokse opp med en sunnere livsstil link link link Ja, dersom ikke flere av de første konsekvensene inntreffer, f.eks spontanabort, misdannelser eller infertilitet.
Gjest Stjernedryss Skrevet 24. august 2009 #246 Skrevet 24. august 2009 Dere glemmer jo en av hovedgrunnene til at man venter med barn da. Mange unge jenter ønsker seg barn, men guttene vil vente, så svært ofte er det mannen som ikke er klar for barn, og svært ofte stikker han av dersom jenta blir gravid veldig tidlig.
Gjest piwi Skrevet 24. august 2009 #247 Skrevet 24. august 2009 Det kan høres ut på noen menn her inne at kvinnen er ene og alene ansvarlig for at hun får barn sent, og dermed ansvarlig for at hun evnt ikke får friske barn. Det kan like gjerne være kvinnens mann som drar ut tiden. Alle kvinner som får barn sent er ikke nødvendigvis single (frem til de blir gravide) slik mange menn her inne legger det frem! Og det er heller ikke bare den voksne kvinnens ansvar at barna ikke blir helt friske. Da vil jeg gjerne tilføye, at i følge en forskningsstudie presentert i tidsskriftet British Medical Journal pekes det på at barn med voksne fedre har økt risiko for å utvikle schizofreni og en rekke genetisk betingede lidelser. It takes two to tango!
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #248 Skrevet 24. august 2009 Det kan høres ut på noen menn her inne at kvinnen er ene og alene ansvarlig for at hun får barn sent, og dermed ansvarlig for at hun evnt ikke får friske barn. Det kan like gjerne være kvinnens mann som drar ut tiden. Alle kvinner som får barn sent er ikke nødvendigvis single (frem til de blir gravide) slik mange menn her inne legger det frem! Og det er heller ikke bare den voksne kvinnens ansvar at barna ikke blir helt friske. Da vil jeg gjerne tilføye, at i følge en forskningsstudie presentert i tidsskriftet British Medical Journal pekes det på at barn med voksne fedre har økt risiko for å utvikle schizofreni og en rekke genetisk betingede lidelser. It takes two to tango! Nemlig.
Gjest 30s Skrevet 25. august 2009 #249 Skrevet 25. august 2009 Det er vel også en ting, man føder ikke unger som rotter når man er over 30 år. Jeg kan tenke meg maks 2 stk. De to grunnene til at jeg ikke har fått barn ennå er 1 at jeg ikke har funnet meg en ok mann ennå, og 2 jeg får helt fnatt av å tenke på fødselssmerter. >_<
Gjest Jnt15 Skrevet 30. august 2009 #250 Skrevet 30. august 2009 Fra en side: I plan to have my children when I'm 33-35+. No younger. Why? I'd rather give them the life they deserve and not rush them into a horrible economy. Plus, gives me more time to travel and have pictures ready so they can ask mommy where she's been :3 I'm only 21 and a lot of the girls I went to school with seem to have kids and it's considerd the norm where I live to have your 1st by the time your 19. Personally I'd prefare to have mine (if I have any) when I'm in my early 30's as I'd like to gain more life experience first. Jeg synes det er fint å få erfaring før man får barn. Jeg har sett nok av eksempler på mødre i 30-40 års alderen som kler seg som en 20åring fordi de har fått unger tidlig, og skal "ta igjen de tapte årene". Hvorfor i svarte fikk de da unger så tidlig?! Det er ukult med 30-40 åringer som prøver å se mye yngre ut enn det de er. Det er faktisk innmari sært og teit.
Rosalind Skrevet 30. august 2009 #251 Skrevet 30. august 2009 Jeg synes det er fint å få erfaring før man får barn. Jeg har sett nok av eksempler på mødre i 30-40 års alderen som kler seg som en 20åring fordi de har fått unger tidlig, og skal "ta igjen de tapte årene". Hvorfor i svarte fikk de da unger så tidlig?! Det er ukult med 30-40 åringer som prøver å se mye yngre ut enn det de er. Det er faktisk innmari sært og teit. Hmm. Og dette fenomenet inntreffer bare hos de som får barn tidlig? Forøvrig tror jeg ikke så mange tar hensyn til akkurat dét argumentet når de skal planlegge barn.
Steinar40 Skrevet 30. august 2009 #252 Skrevet 30. august 2009 Fra en side: Jeg synes det er fint å få erfaring før man får barn. Jeg har sett nok av eksempler på mødre i 30-40 års alderen som kler seg som en 20åring fordi de har fått unger tidlig, og skal "ta igjen de tapte årene". Hvorfor i svarte fikk de da unger så tidlig?! Det er ukult med 30-40 åringer som prøver å se mye yngre ut enn det de er. Det er faktisk innmari sært og teit. Ikke alle er så veldig gode til å planlegge barn i ung alder, så pass deg du så ikke du går i den samme fella selv
Gjest Gjest_Trym_* Skrevet 30. august 2009 #253 Skrevet 30. august 2009 De beste som får det prosjektet barn finner vi gjerne blant 35+ kvinner matchet med 40+ menn. ;-)
Steinar40 Skrevet 31. august 2009 #254 Skrevet 31. august 2009 De beste som får det prosjektet barn finner vi gjerne blant 35+ kvinner matchet med 40+ menn. ;-) Ja, det eneste jeg mangler nå er ei villig hoppe
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #255 Skrevet 31. august 2009 Ja, det eneste jeg mangler nå er ei villig hoppe På under 30, selvsagt.
Steinar40 Skrevet 31. august 2009 #256 Skrevet 31. august 2009 På under 30, selvsagt. Nei, herlighet - jeg er ikke helt teit heller! Over 30 selvfølgelig
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #257 Skrevet 31. august 2009 Nei, herlighet - jeg er ikke helt teit heller! Over 30 selvfølgelig
Gjest nobilian Skrevet 31. august 2009 #258 Skrevet 31. august 2009 Herregud for en mannssjåvinist du er! Hvordan andre folk velger å leve sine har du har du ikke noe med og slett ikke dømme. Det finnes mange andre måter å leve livet sitt på enn å få barn!!! I alle fall før man er 45. Hva er så flott med barn da? En liten skrikerunge som koster 5000 i måneden. Nei vet du hva, det gidder jeg ikke. *** Da håper jeg ihvertfall du har et produktivt og viktig yrke, hvis ikke har jo ikke denne planeten det minste bruk for deg.. Da bruker du bare av lufta til oss andre.
Gjest ieh Skrevet 1. september 2009 #259 Skrevet 1. september 2009 NeineiNei, vi vil ikke ha dem. Gamle tørre mus som nærmer seg overgangsalderen med gud vet hvilke nykker. uuuussshhhh...Kjenner jeg blir helt svett her.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 1. september 2009 #260 Skrevet 1. september 2009 NeineiNei, vi vil ikke ha dem. Gamle tørre mus som nærmer seg overgangsalderen med gud vet hvilke nykker. uuuussshhhh...Kjenner jeg blir helt svett her. Endel kvinner kommer i overgangsalderen først i 50-årene. Menn har også sine kriser og "overgangsaldre", med sviktende potens og andre delikatesser. Så dette fenomenet rammer begge kjønn i ulike grader. En kvinne på 35 er nok ikke eldre enn en mann på 35. Og en mann på 35 er ung og lovende. Det at du blir svett kan tyde på tidlig mannlig overgangsalder, noe som gjerne går i arv. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå