Gjest individuelt Skrevet 23. august 2009 #201 Skrevet 23. august 2009 Det er det som er så flott: det finnes så mange forskjellige individer rundt omkring, og de vil ulike saker for sitt liv. De er på ulike stadier og har ulike ønsker. Så sant, så sant. Og dette er noe alle med normalt godt refleksjonsnivå burde innse.
Gjest Gjest_Jadda_* Skrevet 23. august 2009 #202 Skrevet 23. august 2009 Herrejesus. Jeg tror (heldigvis) at slike holdninger ikke er betegnende for majoriteten av norske kvinner. Det betyr jo en hel del. Selvfølgelig finnes det eksempler på 40-åringer som blir gravide, men problemet oppstår jo dersom en er så ignorant overfor biologiens lover at en tar det som en selvfølge å kunne få barn i så voksen alder. Statistisk sett halveres fruktbarheten etter fylte 35. Biologiens lover er ikke innordnet slik at halvparten av alle kvinner over 35 år ikke kan bli gravide. Redusert fruktbarhet over 35 år betyr bare at man typisk ikke blir gravid på første forsøk, kanskje ikke på andre heller. Men de fleste kvinner på 35 blir fortsatt gravide, selv om de må bruke litt mer tid. Så kvinner fra 35-40 år kan fortsette å ta som en selvfølge at de blir gravide, i nesten like stor grad som en kvinne på 25. Forskjellen er fortsatt kun hvor raskt man blir gravid, ikke om man blir gravid.
Steinar40 Skrevet 23. august 2009 #203 Skrevet 23. august 2009 (endret) Meningen med livet er faktisk å få barn - eller ikke få barn. Og de som ikke forstår dette faktum, og som fortsatt leter etter noe annet eller mer, de kommer til å bli veldig skuffet. Endret 23. august 2009 av Steinar40
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #204 Skrevet 23. august 2009 Egoismen har jaggu kommet langt når kvinner mener at de ikke har noe liv som mor til barn - herregud, for en innstilling! Egoisme overfor hvem? Gud? Det er ikke det spor egoistisk å ha et fint liv.
Steinar40 Skrevet 23. august 2009 #205 Skrevet 23. august 2009 Egoisme overfor hvem? Gud? Det er ikke det spor egoistisk å ha et fint liv. Og hvorfor er det ikke et fint liv å være mor til et eller flere barn???
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #206 Skrevet 23. august 2009 Og hvorfor er det ikke et fint liv å være mor til et eller flere barn??? Herregud for en mannssjåvinist du er! Hvordan andre folk velger å leve sine har du har du ikke noe med og slett ikke dømme. Det finnes mange andre måter å leve livet sitt på enn å få barn!!! I alle fall før man er 45. Hva er så flott med barn da? En liten skrikerunge som koster 5000 i måneden. Nei vet du hva, det gidder jeg ikke.
Steinar40 Skrevet 23. august 2009 #207 Skrevet 23. august 2009 Herregud for en mannssjåvinist du er! Hvordan andre folk velger å leve sine har du har du ikke noe med og slett ikke dømme. Det finnes mange andre måter å leve livet sitt på enn å få barn!!! I alle fall før man er 45. Hva er så flott med barn da? En liten skrikerunge som koster 5000 i måneden. Nei vet du hva, det gidder jeg ikke. Har noen sagt at du må det da? Jeg skrev over her at meningen med livet er å få barn - eller ikke få barn.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #208 Skrevet 23. august 2009 Har noen sagt at du må det da? Jeg skrev over her at meningen med livet er å få barn - eller ikke få barn. Bra sjekketriks... Haha
Steinar40 Skrevet 23. august 2009 #209 Skrevet 23. august 2009 Bra sjekketriks... Haha Tja, det har jeg aldri tenkt på gitt hehe Men det er i hvert fall sant.
Rosalind Skrevet 23. august 2009 #210 Skrevet 23. august 2009 Prosentvis er det faktisk ikke særlig mer utfordrende for en kvinne mellom 30-40 å faktiske bli gravid, ikke bare bli gravid på første forsøk, enn det er for en kvinne i 20-årene. Siden du kommer med påstander om "betydelig risiko" for mor og barn når kvinner blir gravide i 35-40 årene, ønsker jeg at du dokumenterer dette. Hva er det som utgjør den betydelige risikoen? Alderen 35-40 utgjør ikke i seg selv en betydelig risiko. Det kan være andre faktorer, som f.eks. diabetes, som kan ugjøre betydelige risikoer. Men diabetes rammer i alle aldre. Ja, selvsagt øker risikoen for komplikasjoner med mors alder. Men du snakker om betydelig risiko i en alder på bare f.eks. 36 år. Dette er bullshit fra ende til annen. Betydelig risiko er et begrep legene ikke opererer med før mor iallefall er opp i førtiårene. Gi dokumentasjon for påstandene dine, for det holder nemlig ikke å påstå at de er veldokumenterte. Jeg har aldri hørt at en kvinne på 36 år løper en betydelig risiko for eget og barnets liv når hun går gravid. Hvor er dokumentasjonen på dette????? Bla.a her: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article330855.ece Det er ikke uten grunn at alle gravide over 38 år tilbys fostervannsprøve. - Det er et stort problem at kvinnene stadig blir eldre får de får sitt første barn. Risikoen ved å vente for lenge er at du ikke får barn, eller ikke rekker få antallet barn du vil ha, og at det kan oppstå komplikasjoner, understreker professoren. Biologiens lover er ikke innordnet slik at halvparten av alle kvinner over 35 år ikke kan bli gravide. Redusert fruktbarhet over 35 år betyr bare at man typisk ikke blir gravid på første forsøk, kanskje ikke på andre heller. Men de fleste kvinner på 35 blir fortsatt gravide, selv om de må bruke litt mer tid. Så kvinner fra 35-40 år kan fortsette å ta som en selvfølge at de blir gravide, i nesten like stor grad som en kvinne på 25. Forskjellen er fortsatt kun hvor raskt man blir gravid, ikke om man blir gravid. Hvor har du dette fra? Det er kanskje ikke så rart mange blir "ufrivillig" barnløse. :klø: - Mange tror assistert befruktning kan løse problemet, men jo eldre kvinnen er jo vanskeligere er det at det gir et levende barn, sier Ulla Waldenström. (samme link som over. Et enkelt søk vil gi det utallige andre).
Rosalind Skrevet 23. august 2009 #211 Skrevet 23. august 2009 Her er konsekvensene dersom du får ditt første barn etter 30 år: - Fruktbarheten synker etter 30 år, og mye kraftigere etter 35 år. - Mødre mellom 35 og 40 år med første barn har dobbelt så høy risiko for å føde ekstremt tidlig. - Mødre over 35 år har dobbelt så høy risiko for at barnet dør under graviditet, fødsel eller de første ukene etter fødsel, enn mødre under 25 år. - Eldre mødre har lengre fødsler. - Eldre mødre har større sjanser for akutt keisersnitt. - Eldre mødre har også større sjanser for bekkenbunnsproblemer etterpå. ( http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article330855.ece )
Steinar40 Skrevet 23. august 2009 #212 Skrevet 23. august 2009 Det biologisk normale for mennesket er å få det første barnet lenge før fylte 20 år. Det er jo noe å reflektere over for dere "sene" kvinner hehe
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #213 Skrevet 23. august 2009 Det biologisk normale for mennesket er å få det første barnet lenge før fylte 20 år. Det er jo noe å reflektere over for dere "sene" kvinner hehe Du må da være litt av en kar som klarer å sjarmere kvinner under 20 til sengs i en alder av mange og 40.
PeeWee Skrevet 23. august 2009 #214 Skrevet 23. august 2009 Det biologisk normale for mennesket er å få det første barnet lenge før fylte 20 år. Det er jo noe å reflektere over for dere "sene" kvinner hehe På den annen side, så er jo mennesket biologisk tilpasset å føde alt for mange barn fordi en haug av dem stryker med i oppveksten. Hadde kvinner idag født like mange barn som tidligere hadde vi fått en ganske ekstrem overbefolkning.
Steinar40 Skrevet 23. august 2009 #215 Skrevet 23. august 2009 Du må da være litt av en kar som klarer å sjarmere kvinner under 20 til sengs i en alder av mange og 40. Kan godt hende jeg er litt av en kar, men jeg kan ikke se at jeg skrev noe om det her hehe Poenget mitt var bare at det var normalt for kvinner i tidligere tider å få sitt første barn før de ble 20 år. Sånn er det sikkert fortsatt i mange land i verden som f.eks India etc. Skjer jo fortsatt her også - ei jente i min ungdomsskoleklasse var vel 16 år så.
Steinar40 Skrevet 23. august 2009 #216 Skrevet 23. august 2009 På den annen side, så er jo mennesket biologisk tilpasset å føde alt for mange barn fordi en haug av dem stryker med i oppveksten. Hadde kvinner idag født like mange barn som tidligere hadde vi fått en ganske ekstrem overbefolkning. Jepp, det er sant. Og er det noe det er nok av i verden så er det mennesker hehe
Gjest milde måne Skrevet 23. august 2009 #217 Skrevet 23. august 2009 Bla.a her: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article330855.ece I denne linken står det ikke noe om betydelige risikoer, og det er betydelige risikoer du snakker om. Har du en annen link for å underbygge påstanden din? Jeg er nemlig i slutten av tyveårene år og ønsker først få barn etter 35års alder. At jeg da løper en betydelig risiko for egen helse og barnets helse er nytt for meg. Hadde satt pris på om du kunne dokumentere om dette stemmer eller ikke. Jeg vet godt at risikoen for komplikasjoner og barnløshet øker med alder, men ved 35-40 års alder utgjør ikke mors alder en betydelige risiko for verken komplikasjoner eller barnløshet. Du må nok henvende deg til gravide kvinner over 40 hvis du skal snakke om betydelige risikoer. Det er ikke uten grunn at alle gravide over 38 år tilbys fostervannsprøve. Du har helt rett, det er en grunn til at det taes fostervannssprøve. Men det er en marginal grunn. Fostervannsprøve er et tiltak vi i velferdsstatet Norge kan tillate oss å ta for å være på den sikre siden. Det betyr ikke at en gravid 38-åring løper en betydelig risiko for noe som helst annet enn å få et sunt og velskapt barn. Hun har statistikken på sin side. http://www.helsenett.no/index.php?option=c...=81&id=1510 -Hos en kvinne som er over 38 år øker faren for å få et barn med Downs syndrom. Ved 38-års alder er faren cirka én prosent, ved 40-årsalderen cirka to prosent, og senere høyere. Altså fremkommer det her at en 38 eller 39-åring har 1% sjanse for å få et barn med Downs syndom, og 99% sjanse for å få et barn uten Downs syndrom. Man kan ikke fraråde kvinner på 38 eller 39 år å få barn basert på dette. - Det er et stort problem at kvinnene stadig blir eldre får de får sitt første barn. Risikoen ved å vente for lenge er at du ikke får barn, eller ikke rekker få antallet barn du vil ha, og at det kan oppstå komplikasjoner, understreker professoren. Hvor har du dette fra? Det er kanskje ikke så rart mange blir "ufrivillig" barnløse. :klø: Hvor har du det fra at kvinner mellom 35-40 år som prøver få barn, forblir barnløse? I linken din står det ikke noe om generell barnløshet, men om at kvinnene ikke rekker få mer enn ett barn. Har man ett barn er man ikke barnløs :klø: - Mange tror assistert befruktning kan løse problemet, men jo eldre kvinnen er jo vanskeligere er det at det gir et levende barn, sier Ulla Waldenström. (samme link som over. Et enkelt søk vil gi det utallige andre). Dette vet vi jo allerede. Men du snakker i store ord om betydelige risikoer for kvinner mellom 35-40. ALLE vet at jo eldre kvinner og menn blir, jo vanskeligere er det å bli gravid og jo flere komplikasjoner kan oppstå. Men risikoene er såpass små mellom 35-40 års alder at man ikke har belegg for å gå ut og fraråde kvinner i denne aldersgruppen å prøve bli gravide. I de fleste tilfeller lykkes det, og i de fleste tilfeller er barnet velskapt. Hvis de trenger assistert befruktning og lykkes med dette, er dette en like høyverdig graviditet som enhver annen graviditet hvor det ikke trengs assistert befruktning. Jeg vil også legge til at mange av de som gjennomgår assistert befruktning lykkes ikke fordi de blir stresset av det. Stress reduserer fruktbarheten uavhengig av alder. Dessuten er det ikke utelukkende kvinnens alder som påvirker evnen til å bli gravid og få et velskapt barn. 30–40 % avhenger av en mannlig faktor. Nye studier viser også at menns fertilitet reduseres signifikant etter de er passert 35 år. Det er også viktig å huske på at mange kvinner har en partner som er eldre enn seg selv, og han har da også redusert fruktbarhet. Hvis hun er 38 og han er 43, og de ikke blir gravide, er også mannens alder et opplagt problem, da han ikke er like fertil som en 23-åring. Barnløshet kan ofte skyldes en kombinasjon av suboptimale (dårlige) betingelser både hos kvinnen og hos mannen. Livsstilsfaktorer som fedme, røyking, alkohol, bruk av narkotika og eksposisjon for skadelige stoffer, spiller en stadig større rolle når det gjelder å forklare infertilitet.
Gjest spagaten Skrevet 23. august 2009 #218 Skrevet 23. august 2009 Det biologisk normale for mennesket er å få det første barnet lenge før fylte 20 år. Det er jo noe å reflektere over for dere "sene" kvinner hehe Nå er jo ikke biologi så mye å reflektere over annet enn å stille seg det betimelige spørsmål: hvorfor skal man på død og liv følge biologien? Mennesket er i ekspansjon på alle mulige måter. Arter endrer seg fordi betingelsene endrer seg. Hvis vi ikke utslettes av en ny istid er det meget stor sannsynlighet for at dagens trender hvor kvinner og menn får barn stadig senere, fører til at fruktbarhetsperioden forlenges. Og hvorfor ikke? Barn som fødes idag har en estimert levetid på 100 år. Har single, egoistiske kvinner i 40-årene tid til å leve utsvevende liv med pakketurer til Nepal, elskere, shopping (ohh, noe som slitsomt, merk mine ord), har de nok tid og energi til å oppdra et barn også.
Gjest vel? Skrevet 23. august 2009 #219 Skrevet 23. august 2009 Og hvorfor er det ikke et fint liv å være mor til et eller flere barn??? Hvorfor er det ikke et fint liv å ikke være mor til et eller flere barn??? Slenger på et ? til, jeg. Sist jeg sjekket hadde det seg slik at frivillig barnløse var like lykkelige eller mer lykkelige (husker ikke i farta) enn de med barn. Foreldrene mine hadde et helvete med meg og søstra mi. Jeg tror ikke jeg er alene om å nesten ha plagd livet av opphavet mitt. Eller kanskje jeg er alene om det..
Rosalind Skrevet 23. august 2009 #220 Skrevet 23. august 2009 (endret) I denne linken står det ikke noe om betydelige risikoer, og det er betydelige risikoer du snakker om. Har du en annen link for å underbygge påstanden din? Det var Brutal Mann som snakket om de betydelige risikoene, ikke jeg. Men når du først spør; her er utdrag fra det allerede siterte i linken: - Mødre mellom 35 og 40 år med første barn har dobbelt så høy risiko for å føde ekstremt tidlig. - Mødre over 35 år har dobbelt så høy risiko for at barnet dør under graviditet, fødsel eller de første ukene etter fødsel, enn mødre under 25 år. - Eldre mødre har lengre fødsler. - Eldre mødre har større sjanser for akutt keisersnitt. - Eldre mødre har også større sjanser for bekkenbunnsproblemer etterpå. Jeg vet godt at risikoen for komplikasjoner og barnløshet øker med alder, men ved 35-40 års alder utgjør ikke mors alder en betydelige risiko for verken komplikasjoner eller barnløshet. Her er det nok du som må dokumentere påstanden. Altså fremkommer det her at en 38 eller 39-åring har 1% sjanse for å få et barn med Downs syndom, og 99% sjanse for å få et barn uten Downs syndrom. Man kan ikke fraråde kvinner på 38 eller 39 år å få barn basert på dette.Hvor har du det fra at kvinner mellom 35-40 år som prøver få barn, forblir barnløse? I linken din står det ikke noe om generell barnløshet, men om at kvinnene ikke rekker få mer enn ett barn. Har man ett barn er man ikke barnløs :klø: Man kan ikke fraråde kvinner på 38 eller 39 fra å få barn basert på dette. Men en kan råde kvinner til å få barn tidligere. Det er en vesentlig forskjell. Dette vet vi jo allerede. Men du snakker i store ord om betydelige risikoer for kvinner mellom 35-40. Igjen, jeg har ikke snakket om betydelige risikoer; det var det en annen bruker som gjorde. Når det er sagt, er det ikke akkurat kontroversielt å påpeke objektive biologiske sannheter. Det mest kontroversielle her er jo tilbøyeligheten til å fornekte disse. Endret 23. august 2009 av Rosalind
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå