Tusle Skrevet 9. februar 2011 #1421 Skrevet 9. februar 2011 Takk for svar, søte du Har forresten øvd på bretting i dag, det er jo lett som en plett jo. Kosesauen til marsipanen ble forsøks,øøh, sau Jeg syns trekantbretten ser mer behagelig ut å ha på enn konvoluttbretten, jeg spurte sauen hva han syns, men jeg fikk ikke annet til svar enn et tomt blikk (fåreskalle) Uansett, innbiller meg at konvolutten blir lettere å få tett rundt låra, gjorde hvertfall det på sauen
*Joyce* Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #1422 Skrevet 9. februar 2011 (endret) Takk for svar, søte du Har forresten øvd på bretting i dag, det er jo lett som en plett jo. Kosesauen til marsipanen ble forsøks,øøh, sau Jeg syns trekantbretten ser mer behagelig ut å ha på enn konvoluttbretten, jeg spurte sauen hva han syns, men jeg fikk ikke annet til svar enn et tomt blikk (fåreskalle) Uansett, innbiller meg at konvolutten blir lettere å få tett rundt låra, gjorde hvertfall det på sauen Vi brukte utelukkende konvoluttbretten, trekantbretten ble altfor stor og klumpete... Tror de fleste på TI sverger til konvolutten. Vi brettet ferdig konvolutten før vi la dem i hylla, og så lagde vi trifolden i det vi tok på bleia. Om det gir mening. Men vi fikk aldri brettisene helt tette ved lårene, da, uansett hvilken brett vi brukte. Måtte ha brillebukser over for å få det tett der. (Når jeg tenker meg om fikk vi vel strengt tatt ikke formsydde tette ved lårene, heller, før hun var 3-4 mnd og lårene plutselig ble ordentlig blubbete og gode. ) Endret 9. februar 2011 av *Joyce*
*Joyce* Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #1423 Skrevet 9. februar 2011 Ah, endelig begynner Turnerose å ville ha litt vanlig mat igjen! Har gått mye i is (som hun egentlig ikke tåler så godt), soyayoghurt og smoothie frem til nå. Men nå har hun nettopp spist et helt knekkebrød med smør og avocado (smurt tynt ut, riktignok, men likevel), smakt så vidt på mitt egg (med salt og pepper!) og nå ba hun om mer knekkebrød! Hun er jo ganske sær i matveien til vanlig også, men det har blitt helt ekstremt nå mens hun har vært syk. Har bare villet ha "smakløs" mat. Litt ris og bar pasta, liksom. Mannen fant på i forigårs at vi skulle prøve vanlig yoghurt igjen, siden de bare har én type soyayoghurt på Kiwi her og hun begynte å bli lei av den. I dag så vi på bleia at det ikke gikk bra. Så nå håper jeg egentlig at hun har fått nok "jådåt" for en stund. Spent på om hun vil ha middagen i dag! Tror ikke vi har hatt det vi skal ha siden hun ble født, ihvertfall ikke siden hun begynte å spise noe særlig middag. Dette står på menyen, siden vi har litt svinefilet fra i går. Hun liker jo banan... Og ris. (Og jeg, ikke minst - jeg er ekstremt "particular" på hva jeg vil spise om dagen. ) Mat kan være litt slitsomt med små barn, altså. Men det er gøy når det løsner litt og hun plutselig tør å smake på ting og sånt. Jeg skjønner dog ikke hvordan hun har blitt så sær, jeg føler at vi gjør alt etter boka på den fronten. Vi begynte jo med BLW, og da spiste hun det meste. Men etterhvert er det mindre og mindre som er godt. Mannen og jeg spiser begge variert og sunt, så jeg føler virkelig at vi går foran med et godt eksempel. Men, men. Det virker jo som det er i ferd med å løsne litt. Håper det fortsetter sånn! Vil ikke ha et kresent barn.
Honesty Skrevet 9. februar 2011 #1424 Skrevet 9. februar 2011 Her sliter vi også med et barn som ikke vil ha noe som helst, mens hun da hun var mindre, i hvertfall smakte på ting. Den eneste frukten hun spiser som den er, er banan, og hun liker absolutt ingen grønnsaker. Helst ville hun nok levd på yoghurt, smoothie, friske bringebær samt fruktmos fra Ella's Kitchen, men det går jo knapt. Nå sitter hun, for eksempel, og spiser fiskekake til kveldsmat, for det faller pussig nok i smak.
lille katt Skrevet 9. februar 2011 #1425 Skrevet 9. februar 2011 Brettiser, ja. Jeg hadde jo også planer om å bruke brettiser de første månedene til lillebror, fordi vi har så mange flanellbleier. Og ikke minst fordi de to andre har bæsjet ca. hundre ganger daglig de første månedene, og det blir et fjell av bleier! Men jeg tviler vel på at jeg kaster meg på resten av tøybleiemølla . Vi får se. Kresne barn er vanskelig å forebygge, selv om man gjør alt så riktig som bare det og er gode rollemodeller selv. Noen er bare kresne i perioder. Antakelig vil det gå seg til etterhvert, og på sikt tror jeg absolutt det hjelper å gjøre de "riktige tingene" og være gode rollemodeller selv .
*Joyce* Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #1426 Skrevet 9. februar 2011 Her sliter vi også med et barn som ikke vil ha noe som helst, mens hun da hun var mindre, i hvertfall smakte på ting. Den eneste frukten hun spiser som den er, er banan, og hun liker absolutt ingen grønnsaker. Helst ville hun nok levd på yoghurt, smoothie, friske bringebær samt fruktmos fra Ella's Kitchen, men det går jo knapt. Nå sitter hun, for eksempel, og spiser fiskekake til kveldsmat, for det faller pussig nok i smak. Ja, det er det som har skjedd her også - nå vil hun ikke smake på mye. Ikke så lett å forholde seg til, kan jo ikke godt tvinge ting i henne heller... Hehe, fiskekake nekter Turnerose, men fisk, derimot! Det glir ned på høykant. Så sant det ikke er "forursenset" av saus, suppe e.l. Brettiser, ja. Jeg hadde jo også planer om å bruke brettiser de første månedene til lillebror, fordi vi har så mange flanellbleier. Og ikke minst fordi de to andre har bæsjet ca. hundre ganger daglig de første månedene, og det blir et fjell av bleier! Men jeg tviler vel på at jeg kaster meg på resten av tøybleiemølla . Vi får se. Kresne barn er vanskelig å forebygge, selv om man gjør alt så riktig som bare det og er gode rollemodeller selv. Noen er bare kresne i perioder. Antakelig vil det gå seg til etterhvert, og på sikt tror jeg absolutt det hjelper å gjøre de "riktige tingene" og være gode rollemodeller selv . Hehe, plutselig blir du bitt av basillen, vet du! Ja, får bare satse på at det bedrer seg etterhvert.
*Joyce* Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #1427 Skrevet 9. februar 2011 Så akkurat på "Jordmødrene" på NRK. Og vips, så gikk det et lys opp for meg! Det jeg er redd for mtp fødsel er at det skal bli en sånn "medisinsk" fødsel. Jeg er redd for å måtte føde med veneflon og ledninger og masse folk og mye styr, rett og slett. Det var sånn jeg oppfattet keisersnittet, tror jeg - som overbefolket og styrete og veldig "sykehus". Mistrivdes sterkt med å være bundet til senga, bokstavelig talt, av alle drypp og greier. Vondt med veneflon. Ubehagelig å ikke kunne bevege meg fritt. Ikke så dum ahaopplevelse, egentlig. Greit å vite hva det er jeg er redd for.
lille katt Skrevet 9. februar 2011 #1428 Skrevet 9. februar 2011 Motsatt av meg, altså . Jeg er absolutt ikke keen på "naturlig" fødsel uten mulighet for epidural, så ja takk til ledninger og veneflon og masse folk og sykehus og hele pakka! Må innrømme at jeg holder en knapp på seteleie slik at jeg kan slippe unna hele greia... .
Tusle Skrevet 10. februar 2011 #1429 Skrevet 10. februar 2011 Da syns jeg du skal si det til jordmor. Du får vel ikke føde på feks ABC pga KS? Men, en kan da forsøke å unngå medisinsk/teknisk fødsel selvom man 'bare' er på vanlig sykehus
*Joyce* Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #1430 Skrevet 10. februar 2011 (endret) Motsatt av meg, altså . Jeg er absolutt ikke keen på "naturlig" fødsel uten mulighet for epidural, så ja takk til ledninger og veneflon og masse folk og sykehus og hele pakka! Må innrømme at jeg holder en knapp på seteleie slik at jeg kan slippe unna hele greia... . Hehehe! Det er egentlig artig å se hvor forskjellige man er! Sats på oppdaget seteleie, da. Da syns jeg du skal si det til jordmor. Du får vel ikke føde på feks ABC pga KS? Men, en kan da forsøke å unngå medisinsk/teknisk fødsel selvom man 'bare' er på vanlig sykehus Nei, får ikke på ABC/Føderiket. Nå vil jeg uansett ikke til Ullevål, da, så sånn sett er heller ikke ABC noe alternativ. Men sendte mail til Føderiket i sommer, og fikk beskjed om at man må ha minst en "normal" fødsel bak seg etter KS. De må følge med på om arret tåler riene og sånt. Og det er jo litt der problemet ligger... Jeg er redd for at fordi det var KS sist, så "må" det bli en sånn fødsel jeg er redd for denne gangen, med mye overvåkning og folk og styr. Også er det en relativt god sjanse for seteleie og stor baby igjen - seteleie er jo til en viss grad arvelig, og siden jeg var seteleiebaby selv, lillejenta var det og det er større risiko for seteleie igjen hvis man har hatt det en gang... Og store babyer ligger til slekta på begge sider, jeg tror virkelig ikke at Turnerose var stor pga uoppdaget svangerskapsdiabetes (selv om jeg skal sjekkes for det i dette svangerskapet, er visst rutine hvis man har fått barn over 4,5 kg). Dessuten hadde hun jo lengden å fordele de 4,6 kg sine på - hun var 55-56 cm, liksom. --- Nok om det. Jeg er veldig glad akkurat nå, nemlig! Fant drømmebæresjalet mitt (brukt) til salgs, og jeg fikk det! Indio Smaragd heter det, og er fra Didymos. Ikke lett å få tak i her til lands mer, og det er virkelig vakkert! Jeg tror ikke noe bilde kan gi inntrykk av hvor vakkert det faktisk er. Gleeeeder meg til å få det! Regner med å bruke mer vevd sjal med Knøttet. Endret 10. februar 2011 av *Joyce*
Tusle Skrevet 10. februar 2011 #1431 Skrevet 10. februar 2011 Jeg håper du får samtale med noen om tankene dine. En blir så fort sliten av å gå med sånne tanker. Og i et svangerskap så er man jo ikke noe særlig hormonelt påvirket heller, liksom Du og du, for et sjal! Det er sikkert enda lekrere IRL. Det er vevd sant? Jeg angrer på at jeg kjøpe beige, hva tenkte jeg på?! Jo, sommer+veldig varm Tusle+helt sikkert varm baby= dårlig ide. Skulle kjøpt petrol vet du, det var det jeg ville ha, men lys farge er vel ikke dumt det heller. Dessuten var det laget i et eller annet svalende stoff, husker ikke Dersom marsipanen liker å bli båret, så blir det flere bæretøy
*Joyce* Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #1432 Skrevet 10. februar 2011 Jeg håper du får samtale med noen om tankene dine. En blir så fort sliten av å gå med sånne tanker. Og i et svangerskap så er man jo ikke noe særlig hormonelt påvirket heller, liksom Du og du, for et sjal! Det er sikkert enda lekrere IRL. Det er vevd sant? Jeg angrer på at jeg kjøpe beige, hva tenkte jeg på?! Jo, sommer+veldig varm Tusle+helt sikkert varm baby= dårlig ide. Skulle kjøpt petrol vet du, det var det jeg ville ha, men lys farge er vel ikke dumt det heller. Dessuten var det laget i et eller annet svalende stoff, husker ikke Dersom marsipanen liker å bli båret, så blir det flere bæretøy Hehe, litt hormonelt påvirket også, ja. Det er vevd, ja. Var det Mobywrap du kjøpte? I forget... Uansett, bæretøy kan farges!
Tusle Skrevet 10. februar 2011 #1433 Skrevet 10. februar 2011 Bare en smule Jepp, Moby Wrap, kjøpte vel beige pga mannen, sånn eeegentlig, i håp om at han vil bære. Mannen min er ganske fargeløs ( ), alt skal være sort, beige eller grått, kjeeeedelig. Og så lar jeg meg påvirke, liker ikke det egentlig..
*Joyce* Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #1434 Skrevet 10. februar 2011 Bare en smule Jepp, Moby Wrap, kjøpte vel beige pga mannen, sånn eeegentlig, i håp om at han vil bære. Mannen min er ganske fargeløs ( ), alt skal være sort, beige eller grått, kjeeeedelig. Og så lar jeg meg påvirke, liker ikke det egentlig.. Det er noe med bæretøy der også, tror jeg. Vårt elastiske er sort (eller, vi har et mørkeblått også, som jeg vant i en julekalender), det ble liksom bare sånn. Men etterhvert som vi fikk bæredilla har jeg tenkt mer at jeg vil ha bæretøy som passer til ethvert antrekk. Neida, ikke SÅ ille, men har blitt litt mer variasjon i farger og sånt etterhvert. Har forøvrig syplaner der også mtp Knøttet - har stoff til en ekstra ringslynge og minst en meitai til...
Tusle Skrevet 10. februar 2011 #1435 Skrevet 10. februar 2011 Haha, ja, jeg skal ha et bæretøy for hver fargede genser jeg har Nei, men hadde jeg kjøpt fuksia (skrives det sånn?) så hadde mannen nektet plent, bare pga fargen, men, jeg kunne kjøpt petrol da.. Disse problemene, disse problemene Rop ut dersom du tar på deg meitai-oppdrag, betaler selvfølgelig for materiale og jobben
lille katt Skrevet 10. februar 2011 #1436 Skrevet 10. februar 2011 Forstår godt tankene dine om fødsel - det er jo også ekstra dramatisk og belastende å være i aktiv fødsel, for så å oppdage at man ikke kan føde vaginalt likevel, og så blir det keisersnitt. Hvis det blir nytt seteleie denne gangen, blir det jo antakelig oppdaget på forhånd, og dere får planlagt snitt i stedet. Forstår jo at heller ikke planlagt snitt er noe du ønsker, fordi det er kirurgi (blir vel ikke mer sykehusaktig enn det!), men du får ihvertfall en helt annen ro rundt hele fødselen. Synes mange snakker positivt om planlagte snitt, ihvertfall. Jeg satser helt klart på oppdaget seteleie, ja . Lillebror ligger i hovedsak i tverrleie og sete nå, men det er jo fortsatt tidlig. Lurer på om jeg bruker seteleiefantasien litt for å slippe å grue meg til fødselen... Da kan jeg bare late som om jeg slipper unna, og så kan jeg heller "bare" grue meg de siste ukene hvis han snur seg . Nå begynner jeg å mumse på min sjuende sjokoladebolle... og Cola ved siden av.... Jeg kunne også glatt bestilt bæretøy hos deg, du skal ikke starte din egen bigeskjeft, da? Vurderer å sy ringslynge selv, hvis jeg får litt ork når jeg går ut i permisjon. Akkurat nå orker jeg ingenting.
lille katt Skrevet 10. februar 2011 #1437 Skrevet 10. februar 2011 Rop ut dersom du tar på deg meitai-oppdrag, betaler selvfølgelig for materiale og jobben Vet du, jeg har faktisk sydd en meitai selv, etter meitai-for-dummies-oppskriften på TI. Og jeg kan virkelig ikke sy, er faktisk helt ubrukelig på håndarbeid. Men jeg antar at siden jeg har fått det til, kan så godt som alle få det til .
Tusle Skrevet 10. februar 2011 #1438 Skrevet 10. februar 2011 Vet du, jeg har faktisk sydd en meitai selv, etter meitai-for-dummies-oppskriften på TI. Og jeg kan virkelig ikke sy, er faktisk helt ubrukelig på håndarbeid. Men jeg antar at siden jeg har fått det til, kan så godt som alle få det til . Kanskje jeg skulle forsøkt jeg og? Jeg har virkelig ti tommeltotter når det kommer til håndarbeid.
lille katt Skrevet 10. februar 2011 #1439 Skrevet 10. februar 2011 Kanskje jeg skulle forsøkt jeg og? Jeg har virkelig ti tommeltotter når det kommer til håndarbeid. Jeg også, og det ble en svært lite pen, men like fullt brukendes meitai av innsatsen. Jeg presterte å gjøre elementære feil to ganger i prosessen, slik at jeg måtte sprette opp hele skiten to ganger, og brukte dermed dobbelt så lang tid som nødvendig (og hadde lyst til å kaste symaskinen ut vinduet opptil flere ganger), men jeg klarte å bli ferdig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå