Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)
Får prøve meg litt frem da :) Mørk sjokolade skaper ikke den samme "må spise opp hele plata"-følelsen, ikke for meg ihvertfall. Men frukt er jo også et tips.

Det er så mye tilsatt sukker i alle mulige matvarer, så å komme helt unna blir umulig =/

Umulig er det ikke, men det innebaerer at du maa lage maten selv fra bunnen av. ;)

Endret av Mea Culpa
Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet

I DAG

Nattlysolje, Omega3, Agnus Castus.

Frokost:

Kornblanding med soyamelk, banan og kiwi. Ett glass appelsinjuice.

Skrevet
Umulig er det ikke, men det innebaerer at du maa lage maten selv fra bunnen av. ;)

Sant nok :) Men jeg hater å lage mat :P Og så er jeg student med dårlig råd og lite med tid.. Hehe. Men skal ikke se bort fra at jeg tenker mer i de baner senere!

Skrevet

I dag:

Frokost:

- 1 dl ananasjuice

- 2 knekkebrød med peanøttsmør

- triomega woman

Mellom:

- 100 g vaniljeyoghurt med 80 g banan oppi

Lunsj:

- mellomgrovt rundstykke med pesto

- 2 biter mørk sjokolade

Skrevet

Synes ikke det skal være et mål å bli helt sukkerfri. Sukker fremhever jo faktisk smaken i en god del matvarer, feks tomatbasert mat. Som "krydder" er det jo helt ok :)

Skrevet

Foreløpig i dag:

Frokost:

Bringebærjuice + brødskiver med majones, avocado og agurk + kosttilskudd

Lunsj:

Knekkebrød med taffelost og agurk

Gjest Frosk
Skrevet

* Smoothie av jordbær, banan, rabarbra, hyllebærjuice

* En Yosa med jordbær og banan - fantastiske ting!

* En liten avokado, og noen salte kjeks (!) i mangel av knekkebrød :lur:

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Synes ikke det skal være et mål å bli helt sukkerfri. Sukker fremhever jo faktisk smaken i en god del matvarer, feks tomatbasert mat. Som "krydder" er det jo helt ok :)

Sant det. :jepp: Men det kan jo av og til vaere greit aa redusere sukkermengden litt. Man merker ofte ikke store smaksforskjellen heller.

Skrevet
* Smoothie av jordbær, banan, rabarbra, hyllebærjuice

* En Yosa med jordbær og banan - fantastiske ting!

* En liten avokado, og noen salte kjeks (!) i mangel av knekkebrød :lur:

Hørtes skikkelig godt ut. Hvor får du tak i frisk rabarbara nå? Og hva slags hyllebærjuice bruker du?

Gjest Frosk
Skrevet
Hørtes skikkelig godt ut. Hvor får du tak i frisk rabarbara nå? Og hva slags hyllebærjuice bruker du?

Smoothien kjøper jeg ute :nigo: Den er uten tilsatt sukker, i det minste.

(Er smoothieavhengig og lager vanligvis smoothie til frokost selv, men lager ingen mat i det hele tatt her jeg er nå. Pleier forresten ha rabarbra i smoothie iblant hjemme også, har rabarbra i biter i fryseren)

Skrevet

som vanlig alt for mye og altfor usunt: et lass med sjokolade,(1 kilo minde riskaker og en stor freia plate) havregrøt, mandler,en mor monsen kake fra butikk, kjeks, kornblanding med melk og sukker.. slå den! nei forresten, ikke gjør det..

Skrevet (endret)

I dag:

Frokost:

- 1 dl ananasjuice

- 2 knekkebrød med peanøttsmør

- triomega woman

Mellom:

- 100 g vaniljeyoghurt med 80 g banan oppi

Lunsj:

- mellomgrovt rundstykke med pesto

- 2 biter mørk sjokolade

Middag:

- 1/2 pizza ristorante mozzarella

Mellom:

- 1 dl ananasjuice

- 150 g vaniljeyoghurt

Endret av Celisa
Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)
I DAG

Nattlysolje, Omega3, Agnus Castus.

Frokost:

Kornblanding med soyamelk, banan og kiwi. Ett glass appelsinjuice.

Lunsj:

Poelser og colcannon. En flaske Bulmers cider. Pub igjen. :)

Mellom1:

To hjemmelagde sjokolademuffins. Mett naa!

Endret av Mea Culpa
Gjest Bolledeig
Skrevet
Gjelder ikke det samme for kokosmelk som for kokosolje? At fettet forbrennes som energi, men ikke lagres i kroppen? Eller noe i den duren.

Joda, det stemmer. En del av fettet (ikke alt) i kokosmelk/kokosolje er såkalt MCT-olje (dårlig oversatt noe med mellomlange fettsyrer-something-something) og dette er fett kroppen ikke klarer å lagre, men bruker som energi. Dette har selvsagt blitt rimelig heftig markedsført av de som selger bla. kokosolje, spesielt siden dette tidligere har hatt litt stempelet som den "usunne" nøtten. Jeg har vel hørt et par steder at dette skal være kjekt å ha på en ketogen diett også, uten at jeg kan tilby noe annet enn et par anekdotiske bevis jeg har lest her og der.

Man bør likevel utvise en viss forsiktighet med kokosfett i matlagingen, nettopp fordi denne MCT-oljen kan gi magekramper når den inntas i store mengder (eller på helt tom mage). I moderate mengder har jeg hatt veldig god effekt av denne, i hvertfall. Ren MCT-olje kan forøvrig kjøpes på apoteket, om jeg ikke tar helt feil.

Skrevet

Kokosoljen skal visstnok være veldig bra for de som sliter med candida o.l da den dreper sopp.

Skrevet
Joda, det stemmer. En del av fettet (ikke alt) i kokosmelk/kokosolje er såkalt MCT-olje (dårlig oversatt noe med mellomlange fettsyrer-something-something) og dette er fett kroppen ikke klarer å lagre, men bruker som energi. Dette har selvsagt blitt rimelig heftig markedsført av de som selger bla. kokosolje, spesielt siden dette tidligere har hatt litt stempelet som den "usunne" nøtten. Jeg har vel hørt et par steder at dette skal være kjekt å ha på en ketogen diett også, uten at jeg kan tilby noe annet enn et par anekdotiske bevis jeg har lest her og der.

Man bør likevel utvise en viss forsiktighet med kokosfett i matlagingen, nettopp fordi denne MCT-oljen kan gi magekramper når den inntas i store mengder (eller på helt tom mage). I moderate mengder har jeg hatt veldig god effekt av denne, i hvertfall. Ren MCT-olje kan forøvrig kjøpes på apoteket, om jeg ikke tar helt feil.

Takk for info! :)

Vil det si at man ikke bør bruke kokosolje som den eneste oljen i matlagingen? Bruke en vanlig type olje innimellom?

Gjest Gjest
Skrevet
som vanlig alt for mye og altfor usunt: et lass med sjokolade,(1 kilo minde riskaker og en stor freia plate) havregrøt, mandler,en mor monsen kake fra butikk, kjeks, kornblanding med melk og sukker.. slå den! nei forresten, ikke gjør det..

ojsann....

men er ikke langt unna jeg heller i dag; rene "søppelspising", hvorfor blir det sånn?

en neve potetgull til frokost

et eple

to bananer

en skål med kornblanding

6-7 søte kjeks

flere never med potetgull

en kvikklunch

så blir det kyllingfileter, ris og salat til sein middag

Men så har jeg vært en time på spinning, så noen kalorier har jeg forbrent...

Skrevet
Uffda, ogsaa hvitloek som er saa godt! Men det finnes jo mye annet godt man kan spise. Som sjokolade. :fnise:

Tro meg - tar det godt igjen via sjokoladen =)

Skrevet
Gode Lotte :klemmer:

Det er vel mer at jeg hadde dårlig samvittighet for at det ble "enda en lørdag." Selv om det VAR lørdag. Er lørdag nesten hver dag for meg :sjenert: Prøver å gå ned de 2 siste kg, men det går ikke hvis jeg ikke klarer å kutte ut godteriet. Klarer som regel fint å holde matinntaket til ca 1500 kcal, men så kommer sjokolade eller noe på toppen av dette og da bikker jeg over 2000 kcal. Er avhengig av søtt! =/

1500 kalorier er ikke mye da.. Er det nok? Trener du i tillegg også så tror jeg det er litt i underkant, men dette var litt asporing=)

Trenger ikke fortelle sjokoholiker meg om å være avhengig av søtt.. Hehe.. Sweet theet kaller alle meg.. Undres hvorfor... :fnise:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...