Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg vet hvor tinghuset er! :bolledeig: Da får jeg ta meg turen en dag altså, takktakk!

Jeg skal forresten lage julebrød en dag! Om noen vil, skal jeg legge inn oppskriften, det er suuupergodt! Søtt og med rosiner inni, nammenam med meirismør på, og brunost! *sikle*

Inger problem, håper du finner bakeriet og ikke minst, de herlige godbitene!! :popcorn:

Oppskrift - JA!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Samme her, men jeg liker veldig godt fløtemysost og gudbrandsdalsost. Eller, for å være ærlig har jeg ikke smakt geitost på over 10 år, men jeg hatet det hvertfall da :sjenert:

Frokost: To cherrytomater, en skive serranoskinke, grønn te

Kvelds: Blir vel et lite stykke marsipankake (den siste resten), og to klementiner

Enig vedr. fløtemysost, liker selv denne best, mildere på smaken..

Frokosten din manglet mat, gjorde den ikke? Knekkebrød, skive??

Kveldsen derimot.. :popcorn:

Skrevet
Enig vedr. fløtemysost, liker selv denne best, mildere på smaken..

Frokosten din manglet mat, gjorde den ikke? Knekkebrød, skive??

Kveldsen derimot.. :popcorn:

Da tror jeg kanskje ikke geitost er noe for deg heller :fnise:

Ja, den gjorde vel det :sjenert: Burde ha spist noe mer, men jeg orket ikke. (men til gjengjeld har jeg jo spist kake!)

Skrevet

Frokost: to knekkebrød med kalkunskinke og avocado, et glass iskaffe

Lunsj: en nutrilett karamell, en neve mandler, en kopp grønn te

"Middag": to knekkebrød med cottage cheese og syltetøy, et glass smoothie

Mellom: en gulrot og et glass iskaffe

Kvelds: en rett i koppen pasta meksikansk tomat

Skrevet
Inger problem, håper du finner bakeriet og ikke minst, de herlige godbitene!! :popcorn:

Oppskrift - JA!!

Gleder meg :jepp:

Får oppskriften i morgen med mamma, skal slenge den ut hit! De er bare såå gode altså, vil ha nå :fnise:

Skrevet

Har ikke fått skrevet noe her de siste dagene, men like greitt! :ler: Har blitt både pizza til frokost, chips og sjokolade rett når det passer meg. Føler jeg plutselig begynner å bli litt ustabil i matveien og det er ikke bra for kroppen min! :sukk: Idag er det enda en merkelig dag...

- "Plukk selv" salat fra Meny med en god dæsj hvitløks\rømmedressing.

- Nutrilett bar med karamell smak.

- Nutrilettbar med karamell smak.

Et stort glass skummet melk med sjokoladepulver.

- 1 halv skive med skinke og ost og den andre halvdelen med julesylte. Et stort glass skummet melk med sjokoladepulver.

Hvordan komme meg på "rett vei" igjen? Jeg var jo så flink (synst jeg da)...! :lete:

Skrevet

- Havregrøt

- 3 kopper grønn te med honning

- Røkte pølser med potetsalat

- 1 grovt rundstykke med kokt egg

- 3 kopper grønn te med honning

- 3 tyrkisk pepper

Skrevet (endret)
Har ikke fått skrevet noe her de siste dagene, men like greitt! :ler: Har blitt både pizza til frokost, chips og sjokolade rett når det passer meg. Føler jeg plutselig begynner å bli litt ustabil i matveien og det er ikke bra for kroppen min! :sukk: Idag er det enda en merkelig dag...

- "Plukk selv" salat fra Meny med en god dæsj hvitløks\rømmedressing.

- Nutrilett bar med karamell smak.

- Nutrilettbar med karamell smak.

Et stort glass skummet melk med sjokoladepulver.

- 1 halv skive med skinke og ost og den andre halvdelen med julesylte. Et stort glass skummet melk med sjokoladepulver.

Hvordan komme meg på "rett vei" igjen? Jeg var jo så flink (synst jeg da)...! :lete:

Bare sånn av egen erfaring så får jeg også slike "sprekker" hvis jeg aldri unner meg å skeie ut. Det er supert å være sunn altså, men å ha en dag i uka hvor man unner seg litt ekstra tror jeg er vitkig. F.eks pizza til middag på lørdag og noe kos til kvelds. Da holder motivasjonen seg oppe! Hvis du teller kalorier så er det ikke noe i veien for å "ta dette med i beregningen" heller. Når det er sagt er det vel uansett anbefalt å ha en dag hvor man ligger på et litt høyere kaloriinntak :)

Det var forresten veldig lite mat på deg i dag (i går :P), og kan lett se en sammengheng mellom lite mat og "sprekk." Hvis kroppen får altfor lite mat over lengre tid overtar "overlevelsesinstinktet" og man "må ha". Da er det bedre å spise litt mer til daglig! Tror du kommer bedre ut med å øke kaloriinntaket litt hvis alternativet er jevlige sprekker med pizza, potetgull etc. :)

Endret av Niema
Skrevet

Skriver inn oppskriften på julebrød jeg, siden noen ville ha den, dere som ikke er interessert får bare hoppe fint over det jeg skriver ;)

Julebrød (2 stk)

125 g meirismør

5 dl lettmelk

1 pakke ferskgjær

125 g sukker

(1 ts kardemomme, jeg bruker ikke dette)

ca 650 g hvetemel

100-150 g rosiner (jeg bruker 100, det er egentlig nok)

Egg til pensling

Stekes på 175 grader, ca 30-40 minutter

Fremgangsmåte:

Smelt smøret og ha i melken. Rør ut gjæren i den lunkne blandingen. Tilsett sukker og eventuellt kardemomme. Elt i melet. Deigen skal være blank og smidig og skal slippe bollen. Hev deigen under plas og et håndkle til den er dobbelt så stor. Ta ut deigen på benken og del den i to. Fordel rosiner i emnene og kna dem godt enten til passende pølser eller store boller. Du kan ha de i vanlige brødform (husk å smøre godt) eller å legge de på vanlige stekebrett. Sett til heving over kjele med litt vann i som står på svak varme, hever fortere da. Pensle brødene, og stek de på nedeste rist i ovnen. Avkjøles på rist.

Serveres med meirismør og brunost. Velbekomne! :spise:

Skrevet
Bare sånn av egen erfaring så får jeg også slike "sprekker" hvis jeg aldri unner meg å skeie ut. Det er supert å være sunn altså, men å ha en dag i uka hvor man unner seg litt ekstra tror jeg er vitkig. F.eks pizza til middag på lørdag og noe kos til kvelds. Da holder motivasjonen seg oppe! Hvis du teller kalorier så er det ikke noe i veien for å "ta dette med i beregningen" heller. Når det er sagt er det vel uansett anbefalt å ha en dag hvor man ligger på et litt høyere kaloriinntak :)

Det var forresten veldig lite mat på deg i dag (i går :P), og kan lett se en sammengheng mellom lite mat og "sprekk." Hvis kroppen får altfor lite mat over lengre tid overtar "overlevelsesinstinktet" og man "må ha". Da er det bedre å spise litt mer til daglig! Tror du kommer bedre ut med å øke kaloriinntaket litt hvis alternativet er jevlige sprekker med pizza, potetgull etc. :)

Jeg har prøvd å holde meg til det "usunne" i helgen så lenge jeg har gått ned i vekt, det har gått veldig, veldig bra. Jeg har holdt på siden august, så jeg skjønner ikke hvorfor hjernen streiker nå. Kansje jeg bare er lei. Har vert borti dette før. Får bare satse på at det bare er en liten periode! :) Jeg får ofte dager der jeg nesten ikke orker noe mat, derfor ble gårsdagen slik! :sjenert: det viktigeste for meg er iallefall å ikke gå å sulte meg, jeg spiser når jeg er sulten, eller rettere sagt- jeg går stort sett sjelden sulten.

Skrevet

Frokost: Et rugsprø med lett gulost og masse agurk

Mellom: kaffe

Lunsj: En gulrot, kaffe (det var liksom meningen å dra hjem tidlig fra skolen, og derfor tok jeg ikke med mat, men så fikk jeg plutselig masse å gjøre og måtte bli igjen en stund)

Mellom: Noen mandler og rosiner, kaffe med skummetmelk

Middag: 1,5 kjøttkaker, 3 skjeer potetmos, salat

Kvelds: Blir klementiner og yoplait 0%

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet
Lunsj: En gulrot, kaffe (det var liksom meningen å dra hjem tidlig fra skolen, og derfor tok jeg ikke med mat, men så fikk jeg plutselig masse å gjøre og måtte bli igjen en stund)

Du trenger ikke unnskylde overfor oss, så slutt å lag unnskyldninger for deg selv. Jeg tviler ikke på at du ikke hadde planlagt å være lenge på skolen, men det er jo fremdeles ingen unnskyldning for å spise ETT RUGSPRØ til frokost og ingenting til kvelds.

Skrevet

Frokost: 1 polarbrød extreme, halve med banan og lett syltetøy og den andre halvdelen med kavli lettost og agurk

Lunsj: En skyr, et eple og en gulrot

MM: Et eple

Middag: Grønnsakswok med fullkornsnudler og quornfilet

Vet ikke helt hva kveldsen blir.. Noen forslag?

Skrevet

Frokost: En brødskive Husmannsbrød med brunost og et glass med kulturmelk.

Lunsj: En yogurt laget av kulturmelk med litt bringebærsyltetøy og kaffe

Middag: LaPizza Rusticale med pesto og skinke.

Kvelds: Nudler.

Skrevet

Synes ikke dagen så noe ille ut jeg, men manglet en skikkelig middag.

Hva om du planlegger litt for å komme igang med de gode rutinene igjen. Sette deg ned dagen i forveien og lag deg en "mat-plan" for kommende dag. Da spesielt frokost, lunsj, middag og kvelds.

Ikke at du skal gjøre dette hver dag over lang tid, men noen dager, bare for å få litt kontroll og da kommer du for "på rett vei" igjen!!

Skrevet
Serveres med meirismør og brunost. Velbekomne! :spise:

Så himmelsk ut!! Sier takk på alles vegne jeg!!

Skrevet

Du må jo være ihjelsulten når du endelig da spiser, men du spiser lite uansett hva du har spist/ikke spist. Hvorfor doblet du ikke mellommåltidet eller spiste mer til middag..

Synes du spiser altfor lite igjen nå..

Skrevet (endret)
Frokost: 1 polarbrød extreme, halve med banan og lett syltetøy og den andre halvdelen med kavli lettost og agurk

Lunsj: En skyr, et eple og en gulrot

MM: Et eple

Middag: Grønnsakswok med fullkornsnudler og quornfilet

Vet ikke helt hva kveldsen blir.. Noen forslag?

Du har jo spist lite i dag, så lag deg en god kvelds..

Havregrøt med noe godt i, en fruktsalat med yoghurt, polarbrød/skiver/varme rundstykker med noe godt pålegg, omelett, grønnsaker og dipp, hmmm.. Selv koser jeg meg med 2 (kjøpt 3 stk. på bakeri, får se om jeg orker alle :gjeiper: ) store lyse scones med rosiner i, som jeg har smørt ett tykt lag med smør på.

Endret av Lotte28
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...