Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #141 Skrevet 31. desember 2008 En annen ting som er verdt å merke seg når det gjeldet FN. Ca en tredel av alle deres resolusjoner er rettet mot Israel. Og så forteller de at Israel er det landet som har brutt flest av disse. Ja, det er vel derfor at de har overlevd. Araberne som de feilaktig kaller palestinere, de har ingen mulighet til å bryte slike FN-resolusjoner, fordi de blir aldri rettet mot disse. Det kom ikke fram i denne fortellingen. Men så var da også FN med på å utforme denne beskrivelsen. Og siden de er en av Israels verste fiender, kan ikke en slik skrivelse bli hverken nøytral eller troverdig. Det stod jo også at de var alliert med Libanons- og Syrias fredsstyrker. Det var selvfølgelig også derfor Syria fritt kunne transportere våpen og ammunisjon inn til Israels motstandere i Libanon. Hvorfor skulle FN lage resolusjoner mot palestinere? Israel har overlevd fordi de er et rikt land med overlegen militærmakt. Støtte fra Usa, økonomisk såvel som politisk. Det vil forhåpentlig endre seg med Obama som president. Hvordan kan du påstå at FN er en fiende av Israel når de innfridde kravet fra jødene om å dele Palestina og opprette staten Israel? Til det siste punktet må du lese mer historie for å sette i sammenheng.
KR-øst Skrevet 31. desember 2008 #142 Skrevet 31. desember 2008 Hva sikter du til her? Det ble forespeilet for jødene i første omgang at de skulle få det som omtaltes som Palestinamandatet. Dette omfattet også det som i dag kalles Jordan, som ble opprettet i 1946. Deretter skulle israelerne få 23% av det opprinnelige, men dette ble da igjen delt mellom israelere og arabere. Tiltross for dette så godtok israelerne dette, men araberne har aldri godkjent noen avtale om landegrenser for Israel. Jeg kan senere se om jeg kan finne igjen det historiske om nettopp dette.
KR-øst Skrevet 31. desember 2008 #143 Skrevet 31. desember 2008 Hvorfor skulle FN lage resolusjoner mot palestinere? Israel har overlevd fordi de er et rikt land med overlegen militærmakt. Støtte fra Usa, økonomisk såvel som politisk. Det vil forhåpentlig endre seg med Obama som president. Hvordan kan du påstå at FN er en fiende av Israel når de innfridde kravet fra jødene om å dele Palestina og opprette staten Israel? Til det siste punktet må du lese mer historie for å sette i sammenheng. Hvor har du det fra at jødene ønsket å dele Palestinamandatet?
Gjest lurven Skrevet 31. desember 2008 #144 Skrevet 31. desember 2008 hvorfor kritisere bare en part, både "palestinere"og jøder er skyldig i denne konflikten.
Gjest Pascale Skrevet 1. januar 2009 #145 Skrevet 1. januar 2009 La det ikke være noen tvil om hvor grusomt det er med drap av sivile på begge sider. Men hvorfor er Hamas så feige at de gjemmer seg der sivilbefolkningen befinner seg? Tyder dette på at de bryr seg om sitt folk? Dette har flere ganger kommet frem i media. Selv om media er flinke til å skyte på Israel og fremstille dem som de store synderne. Har ikke Irsael lov til å forsvare seg? Som et kristent land ligger de midt mellom bare muslimske land som vil utslette dem fra jordens overflate. Dette har også kommet fram flere ganger. På nyhetene både på TV2 og NRK i går kom det frem at Israel ønsket en våpenhvile slik at de fikk fram humanitær hjelp, men Hamas avslo det. Vil de ikke at deres folk skal få hjelp? Jeg er ikke for krig og drap av sivile, men det er lov å stille seg noen spørsmål. Det har også kommet frem at mange palestinere ikke ønsker Hamas og deres tankegang om å utslette Israel fra jordens overflate. Desverre er det disse uskyldige det går utover ettersom Hamas er feige nok til å gjemme seg blant uskyldige. Et veldig bra innlegg!
Brunhilde Skrevet 1. januar 2009 #146 Skrevet 1. januar 2009 ... På nyhetene både på TV2 og NRK i går kom det frem at Israel ønsket en våpenhvile slik at de fikk fram humanitær hjelp, men Hamas avslo det. Vil de ikke at deres folk skal få hjelp? ... Eller er det Israel som har sagt nei til våpenhvile? Jeg siterer fra NRK sine sider: Frankrike har foreslått ei våpenkvile på 48 timar, slik at det blir mogleg å få naudhjelp inn på Gazastripa. Forslaget er ikkje akseptabelt for Israel slik det er no, seier tenestemannen, men Frankrike har sagt at dei kan gjere endringar i forslaget.
Gjest Pascale Skrevet 1. januar 2009 #147 Skrevet 1. januar 2009 Det er flere sider av samme sak. Forøvrig var vel dette opprinnelig en støttetråd for Israel og ikke motsatt?
Brunhilde Skrevet 1. januar 2009 #148 Skrevet 1. januar 2009 Det er flere sider av samme sak. Forøvrig var vel dette opprinnelig en støttetråd for Israel og ikke motsatt? Tråder på KG er ikke statiske, og du må forvente at de utvikler seg i både den ene og den andre retningen. Ikke en av trådene som handler om Israels overgrep har fått stå uten at tema dreies, hvorfor skal denne tråden da stå uten at vi som er uenige skal få uttale oss? :klø:
Top Gun Skrevet 1. januar 2009 #150 Skrevet 1. januar 2009 Å gå til krig for å få fred er jo kjempelogisk. Særlig siden det har blitt så utrolig fredelig de andre gangene Israel har gått til krig på denne måten. Man kan oppnå fred ved å knuse fienden til den ikke har kamplyst igjen/eksisterer lenger. Jeg ser desverre ikke annet enn en militær løsning på denne konflikten. Det innebærer en tilintetgjøring av enten Israel eller Israels fiender, forhåpentligvis sistnevnte. Etter at Israel trakk seg ut av Gaza i 2005 intensiverte jo rakettangrepene mot Israel.
Confidence Skrevet 2. januar 2009 #151 Skrevet 2. januar 2009 Far til 2, og mange andre her, svever i den vanlige villfarelse at staten Israel ble skapt pga jødeforfølgelsene etter WW2, og at de lokale innbyggere - "palestinerne" ble jaget bort slik at jødene kunne flytte inn. Det er ikke riktig. De områder som ble Israel var allerede for en stor del bebodd av jøder, som hadde flyttet dit, kjøpt land og laget vanningsanlegg mv. helt siden århundrets begynnelse, og i stadig større grad etter Balfour-erklæringen i 1917. Engelskmennene ønsket ikke lenger å sitte med den potensielle kruttønnen som utgjorde restene av Transjordan, og overlot til FN å bestemme områdets skjebne. Det ble delt i en arabisk og en jødisk del, og staten Israel ble opprettet. De omkringliggende land gikk umiddelbart til krig for å "drive jødene på sjøen". Samtidig ble araberne i Israel oppfordret til - av de arabiske ledere - å flykte for ikke å komme i veien for de seierssikre arabere. Ca. 750 000arabere flyktet fra Israel - og ca 600 000 jøder lyktet fra de omkringliggende arabiske land til Israel, etter å ha blitt jaget ut. Det er heller ikke riktig at Israel til stadighet har utvidet sitt territorium. Etter krigene både i 48, 67 og 73 okkuperte Israel store områder av militære grunner. Det meste av dette - Sinai, golan-høydene, Sør-libanon m.v. har de senere trukket seg tilbake fra mot forsikringer om fred. Nok av det. Jeg har stor forståelse for Israels rett til forsvare seg. Det største ansvaret for dagens hinsides tragiske situasjon ligger hos de palestinske ledere - hadde det for eksempel ikke vært for Arafats ufattelig ubetenksomme nei hos Clinton, ville det idag vært en selvstendig palestinsk stat. Men i dagens Israel har dessverre haukene overtatt helt, hjulpet av de religiøse tullingene som mener landet er gitt dem av Gud, og en stadig mer krigstrett og kynisk befolkning. Det er tatt noen valg de siste ti-femten år som sikrer at det ikke vil bli fred i området noensinne. Å jage arabere fra områder på vestbredden for å fylle på med religiøse fanatikere er en svært dårlig idè. Muren gjennom palestinske områder er det samme. Hva Gaza angår, er jeg rett og slett ikke istand til å se noen løsning overhodet. Angrep fra Gaza mot Israel vil aldri ta slutt, selv om man skulle få fred med Hamas. Det ekstreme, forståelige, hatet i den trykkokeren som heter Gaza vil ikke forsvinne. Israel vil, mer eller mindre effektivt, måtte forsvare seg, og flere sivile vil miste livet. Det er fremdeles håp for fred på Vestbredden, men Gaza er fortapt, både for dem som bor der og for Israel. Et meget godt innlegg. Skulle ønske at mange flere satte seg inn i hvordan historien egentlig har vært i Midt-østen og ikke bare godtar alle påstandene som florere både her inne og i norske media. Dessverre er jeg enig med deg i dine betrakninger vdr Gaza.
Far til 2 Skrevet 2. januar 2009 #152 Skrevet 2. januar 2009 Et meget godt innlegg. Skulle ønske at mange flere satte seg inn i hvordan historien egentlig har vært i Midt-østen og ikke bare godtar alle påstandene som florere både her inne og i norske media. Dessverre er jeg enig med deg i dine betrakninger vdr Gaza. Nå er det ikke sagt eksplesitt i denne tråden men jeg ser ikke bort ifra at "jeglikersmør" og "Confidence" ønsker det ottomanske/osmanske riket tilbake ettersom de har gått tilbake til 1917 og kansje ønsker å gå enda lenger tilbake. I så tilfelle viser det at det bare er å gå tilbake til en tid som passer deres behov.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #153 Skrevet 2. januar 2009 Arafat var ikke ubetenksom i sitt nødvendige avslag til Clinton. Langt derifra. http://www.klassekampen.no/30596/article/item/null http://www.palestinakomiteen.no/content/view/869/186/
Confidence Skrevet 2. januar 2009 #154 Skrevet 2. januar 2009 Når det gjelder trådens tema, støtte til Israel så må jeg innrømme at jeg i mange år har slitt med tanken på å støtte Israel etter alle de forferdelige tingen de har gjort og latt skje f.eks i Sør-Libanon. Men siden alternativet er så hinsides enhver fatteevne har jeg bestemt meg for å støtte Israels og jødenes kamp for og rett til å eskistere. Ikke for enhver pris, men i kamp med mennesker som har som overordnet mål å drepe alle jøder, ikke bare i Isreal men også i resten av verden så støtter jeg deres kamp veldig langt. Å støtte Hamas kamp for, for å bruke noen gamle tyske ord, "Endlösung der Judenfrage" har aldri vært aktuelt for meg og når så palestinerne som "folk" valgte den veien ved å støtte Hamas ble det også uaktuelt for meg å støtte palestinerne som folk. Jeg håper virkelig at det for fremtiden blir mulig for alle der nede å leve i fred med hverandre i to stater, men jeg er redd det ikke kommer til å skje i min leve tid. Dessverre
Far til 2 Skrevet 2. januar 2009 #155 Skrevet 2. januar 2009 Når det gjelder trådens tema, støtte til Israel så må jeg innrømme at jeg i mange år har slitt med tanken på å støtte Israel etter alle de forferdelige tingen de har gjort og latt skje f.eks i Sør-Libanon. Men siden alternativet er så hinsides enhver fatteevne har jeg bestemt meg for å støtte Israels og jødenes kamp for og rett til å eskistere. Ikke for enhver pris, men i kamp med mennesker som har som overordnet mål å drepe alle jøder, ikke bare i Isreal men også i resten av verden så støtter jeg deres kamp veldig langt. Å støtte Hamas kamp for, for å bruke noen gamle tyske ord, "Endlösung der Judenfrage" har aldri vært aktuelt for meg og når så palestinerne som "folk" valgte den veien ved å støtte Hamas ble det også uaktuelt for meg å støtte palestinerne som folk. Jeg håper virkelig at det for fremtiden blir mulig for alle der nede å leve i fred med hverandre i to stater, men jeg er redd det ikke kommer til å skje i min leve tid. Dessverre Problemet er delvis at Israel ikke aksepterer kritisk holdninger og innser at deres drapstaktikk ikke løser problemene på sikt. At de sender sine eksekutører rundt om i verden (f.eks. til Lillehammer) for å drepe folk de TROR kan være motstandere av Israels politikk viser en taktikk som garantert ikke vil vinne frem på sikt. Hvis vi tar med hva Inda, Kina og resten av Asia, vil jeg anta at det idag er 10 ganger så mange mennesker som er negative til Israel enn det er mennesker som støtter Israel. Israel skal med andre ord få en formidabel jobb med å drepe alle som motsetter seg Israels drapspolitikk. At de var på håret til å sende bombefly mot Iran viser bare at de er som smågutter: "Slå først slik at de andre bli redde". Forskjellen er at Israel "slår" ikke. De dreper. Og de dreper så mange som mulig slik at de som er uenig skal bli redde.
Confidence Skrevet 2. januar 2009 #156 Skrevet 2. januar 2009 Problemet er delvis at Israel ikke aksepterer kritisk holdninger og innser at deres drapstaktikk ikke løser problemene på sikt. At de sender sine eksekutører rundt om i verden (f.eks. til Lillehammer) for å drepe folk de TROR kan være motstandere av Israels politikk viser en taktikk som garantert ikke vil vinne frem på sikt. Hvis vi tar med hva Inda, Kina og resten av Asia, vil jeg anta at det idag er 10 ganger så mange mennesker som er negative til Israel enn det er mennesker som støtter Israel. Israel skal med andre ord få en formidabel jobb med å drepe alle som motsetter seg Israels drapspolitikk. At de var på håret til å sende bombefly mot Iran viser bare at de er som smågutter: "Slå først slik at de andre bli redde". Forskjellen er at Israel "slår" ikke. De dreper. Og de dreper så mange som mulig slik at de som er uenig skal bli redde. Underlig skrue du Innimellom har du noen seriøse innlegg om denne konflikten, mens du innmellom tar helt av i dette jødehat greiene. Noen ganger burde du sette deg ned å i alle fall prøve å se ting fra to sider. Jeg er enig med deg i at Israel ville få store problemer med å drepe alle som motsetter seg deres politikk. Heldigvis har ikke Israel det som mål, og har heller aldri hatt det. I motsetning til deg?, eller i alle fall de du støtter, som har som mål å utrydde alle jødene i Israel først og fremst, men også alle jøder i resten av verden.
Gjest cr Skrevet 2. januar 2009 #157 Skrevet 2. januar 2009 Problemet er delvis at Israel ikke aksepterer kritisk holdninger (...) Israel er et demokrati med ytringsfrihet.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #158 Skrevet 2. januar 2009 Israel er et demokrati med ytringsfrihet. ... Og jeg er en alien.
Brunhilde Skrevet 2. januar 2009 #159 Skrevet 2. januar 2009 Israel er et demokrati med ytringsfrihet. Ja, det er jo saken med Vanunu et lysende eksempel på.
Far til 2 Skrevet 2. januar 2009 #160 Skrevet 2. januar 2009 Israel er et demokrati med ytringsfrihet. Ja sånn kan vi fleipe å le. Israel presset gjennom et nyvalg på Gaza fordi de ville ha demokrati. Da Hamas vannt valget valgt de å gå bort fra det de først hadde sagt. Demokratiet var også Israels kjernesak da de valgte å gå aktivt inn å støtte Sør Afrikas apartheid regime. Kom ihvertfall med noe som er LITT troverdig hvis du skal forsøke å lure oss. Jeg synes du nedvurderer dine meningsmotstandere litt mye. Kansje det er noe du har lært av den Israelske regjeringen ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå