Kamikatze Skrevet 6. januar 2009 #241 Skrevet 6. januar 2009 Innbyggerne på Gaza stripen får mer u-hjelp enn noe annet folkeslag i hele verden. Med den støtten de får har de mer enn nok penger til å få slutt på uvitenheten blandt egen befolkning. Men tror dere Hamas vil dette ? Selvfølgelig ikke, de tar de pengene og bruker det til egen agenda. Et opplyst folk hadde jo vært den største trusselen mot deres eksistens, ikke Israel Visst bruker de penger for å utdanne og opplyse folk! Husk bare den søte palestinske barnetv-kaninen for et halvår siden, som lærte barna hvordan de skulle halshogge og selvmordsbombe israelere? En slags palestinas svar på pompel og pilt?
Far til 2 Skrevet 6. januar 2009 #242 Skrevet 6. januar 2009 Mener du at det er en menneskerett for folk i ett land å få tilgang til nabolandet? Forsyninger kan jo sendes f eks via Egypt? Du kan ikke si at et land skal få tilgang til nabolandet ettersom Palestinerene ikke har akseptert landegrensene som Israel har definert og Israel ikke har akseptert landegrensene som FN har definert.
Far til 2 Skrevet 6. januar 2009 #243 Skrevet 6. januar 2009 Innbyggerne på Gaza stripen får mer u-hjelp enn noe annet folkeslag i hele verden. Med den støtten de får har de mer enn nok penger til å få slutt på uvitenheten blandt egen befolkning. Men tror dere Hamas vil dette ? Selvfølgelig ikke, de tar de pengene og bruker det til egen agenda. Et opplyst folk hadde jo vært den største trusselen mot deres eksistens, ikke Israel Mener du at det er Israel som fortsatt skal bestemme hva de bruker penger til ??? Palestinerene har behov for enorme summer for å bygge opp en infrastruktur etter at Israel har bombet kraftverk, vannrenseannlegg, veier, boliger, sykehus, skoler, havner, flyplasser, etc, etc. Så snart noe er bygd opp sender Israel fly som bomber det som er bygd. Kansje Israel burde vært økonomisk ansvarlig for det de påfører Palestinerene.
Gjest Pascale Skrevet 6. januar 2009 #244 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Interessant. What to Do Now About the Palestinian Authority? Palestinians Need Good Governance, Not Guns The Palestinian Authority continues to be the largest employer in the Palestinian areas. Many institutions are continuing to function including the Ministry of Health and the Foreign Ministry. The Palestinians have 79 ambassadors around the world - much more than Israel. The real problem with the Palestinian Authority is not the civilian aspect as much as the security and judicial systems. This is where we have seen a near total collapse. The Palestinian security forces behave more like militias. Their loyalties are not known. In the fighting in Gaza, many Palestinian security officers refused to participate and there are reports that hundreds defected to Hamas during the fighting. We didn't have this under Arafat because he was a strong and charismatic figure who brought the Palestinians together. There was a feeling back then that you don't mess around with the Palestinian Authority because Arafat is ruthless. But today you have Abbas who is very hesitant and weak and unwilling to carry out serious decisions. So people no longer relate to the Palestinian Authority in a serious fashion. If the U.S. really wanted to help, the Palestinians do not need more guns. Everyone has guns, there are too many guns on the streets. The Palestinians don't need more military training. If the U.S. has $86 million and wants to help the Palestinians, then help them build civil institutions, help them build freedom, improve their education system, teach them something positive. What's the point in taking 200 Presidential Guards to Jericho to train them? Who are they going to fight at the end of the day? In Gaza they were defeated. Palestinians need good governance, better media, freedom and democracy, and to rebuild their civil institutions. They don't need more guns, militias, and Force 17s. This is what I hear in the Palestinian street. Arafat used to tell the international community: "Give me more millions and I will kill Hamas and Islamic Jihad; I will prevent all the suicide bombings." He took the money and under him Hamas became even stronger. Hamas is in power today because of Arafat and Abbas. Giving Abbas guns and more millions of dollars is not going to help. Indeed, just by announcing that the West is going to give Abbas money, this is backfiring and causing him a lot of damage on the Palestinian street. It makes him look like a puppet and makes Hamas even more popular. The Necessity of Israel For Hamas the only thing more prized than dead Jews are dead Palestinians. Does Israel have a right to exist? Does the U.S. What Palestinians will do with $7.4 billion Endret 6. januar 2009 av Pascale
Gjest Gjest_milo minderbinder_* Skrevet 7. januar 2009 #245 Skrevet 7. januar 2009 Jeg ønsker dere alle velkommen, også i denne tråden. Det hjelper oss å gi støtte til Israel. Det er når vi kan fortelle alle de uvitende om ting som er viktige å forstå i denne konflikten, at vi kan få disse til å tenke selv, istedet for bare å sluke all propaganda som mediene pøser over oss. Dette ser også ut til å gjelde deg, men gir deg muligheten til å vise at jeg tar feil. Nå vet jeg ikke om du er like redd for å svare på spørsmål som de fleste andre jeg har gjort et forsøk med, men jeg gjør iallfall et forsøk. 1 Hvem har buret inn disse 1,5 mill. mennesker i Gaza? (din påstand) 2 Vil ingen av dem bo der? 3 Hva hindrer dem i å flytte derfra? De hadde ingen problemer med å komme seg til Egypt da de gikk inn for det, og jeg tror heller ikke at de har problemer med å komme seg til Jordan, som kongen der selv kalte landet for Palestina. 4 Vet du at syke "palestinere" blir fraktet inn til israelske sykehus og blir behandlet av israelske leger og pleiere, på lik linje med israelerne? 5 Hvorfor er det slik at Israel må mate sine verste fiender med alt de trenger? Vet du om andre som gjør det? Eks. i Darfur, Somalia, Kongo, Philippinene osv.? 6 Hvis disse får en egen stat, tror du at de vil kunne klare seg på egenhånd da? 7 Tror du det finnes noen i verden som hjelper/har hjulpet israel, utenom USA og kristne organisasjoner? 8 Hva tror du alle milliardene av både norske kroner oa. har blitt brukt til, siden mange araberne på"vestbredden" sier de aldri har sett noe til disse pengene, eller hva de er blitt brukt til? 9 Tror du at israelerne forventer takknemlighet for det de gjør, når de hjelper sine fiender? Hvis du kan svare på disse spørsmålene med bakgrunn i hva du vet om denne konflikten, da kan det bli interessant å diskutere med deg. La du merke til at jeg skrev noe om palestinernes svin på skogen? Med dette er jeg å føye inn i rekken av mennesker som sier at både Israel og Palestina har rett og feil. 1 Hvem har buret inn disse 1,5 mill. mennesker i Gaza? (din påstand) Forsyninger inn og ut er komplett under Israels herredømme. De har til og med befestet seg langs kysten, og slipper ingen inn. På hvilken måte borger en slik situasjon for frihet og stabilitet. At Hamas er noen uberegnelige folk som jeg ikke inviterer på te er jeg åpen på. Samtidig er det den kuede mann som blir desperat og finner på slikt. 2 Vil ingen av dem bo der? 3 Hva hindrer dem i å flytte derfra? De hadde ingen problemer med å komme seg til Egypt da de gikk inn for det, og jeg tror heller ikke at de har problemer med å komme seg til Jordan, som kongen der selv kalte landet for Palestina. Selvfølgelig vil de bo der. De har et landområde, og har vel da noe de kan kalle sitt, som de på sikt kan ha sjanse til å være stolte over og kalle hjemme. Over til spørsmål 3: 1,5 millioner mennesker pakker kofferten, og labber over til Egypt? Lukter litt "...men da kan de vel bare spise kake" av den løsningen, og det kan jo hende Egypt har innsigelser. 4 Vet du at syke "palestinere" blir fraktet inn til israelske sykehus og blir behandlet av israelske leger og pleiere, på lik linje med israelerne? Så flott! 5 Hvorfor er det slik at Israel må mate sine verste fiender med alt de trenger? Vet du om andre som gjør det? Eks. i Darfur, Somalia, Kongo, Philippinene osv.? 6 Hvis disse får en egen stat, tror du at de vil kunne klare seg på egenhånd da? Det kunne kanskje hjelpe på, på lang sikt, om det var mulig for Palestinerne å opparbeide og drive kommers - vanskelig det, når kystlinjen er sperret. Å hive brødblingser til en mann stiller sult der og da, men gi ham muligheten til å brødfø seg på eget vis, og gi ham tid....så blir han opptatt med det.. Hvis de får en egen stat, og ro til å skape den - så er det en langt større mulighet for at ting roer seg, enn å metodisk stramme til. Ankepunktet er jo helt klart at det punkt hvor en kan si at Palestina er i stand til å oppebære egen stat, med handel, infrastruktur, utdanning osv. er uhyre langt unna. På den annen side kommer dette absolutt ikke i stand med dagens metoder, eller, om man legger en viss bredde i det, måten dette har blitt håndtert på de siste 60 år. Jevnfør dette med "svin på skogen", og punkt under, der jeg sier noe om hvem som er den sterke part - slik at vi slipper en oppsummering av hvem som gjorde feil der og da. Palestinerne har gjort grove feil, og Israel har gjort grove feil. 7 Tror du det finnes noen i verden som hjelper/har hjulpet israel, utenom USA og kristne organisasjoner? Det har jeg ikke oversikt over. Jeg observerer imidlertid at Israel synes å være den overveldende sterke part i dette. 8 Hva tror du alle milliardene av både norske kroner oa. har blitt brukt til, siden mange araberne på"vestbredden" sier de aldri har sett noe til disse pengene, eller hva de er blitt brukt til? Igjen: Les min setning om "adskillige svin på skogen". Disse pengene er det vel svært liten tvil om at for det aller meste har gått fløyten og kaviar for et utvalg av nedrige personer. 9 Tror du at israelerne forventer takknemlighet for det de gjør, når de hjelper sine fiender? Kjenner ikke til i detalj om hva Toraen sier om dette, men jeg vil anta at det på et mennesklig nivå forventes en viss takknemlighet.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #246 Skrevet 7. januar 2009 Interessant. Det kan man si. Paradoksalt så mener USA åpenbart at Israel har behov for mer våpen - MYE mer våpen.
KR-øst Skrevet 8. januar 2009 #247 Skrevet 8. januar 2009 Men la oss prøve. La begge parter bli likeverdige. La begge få like store pengeoverføringer. La de få de samme mulighetene til utdannelse, reise og levestandard forøvrig. La de få de samme mulighetene mht militærmatriell og militær kompetanse. Ville Israel gå inn for en slik likeverdighet ??? (I så tilfelle er vi nærmere en løsning) Men var det ikke nettopp dette alle milliardene av kroner, euro eller hva det nå heter alt, skulle brukes til? Hvor er de blitt av? Og skal de bare få alt? Tror du virkelig at israelerne har fått alt de har, og alt de eksporterer?
Gjest Gjest_Rona_* Skrevet 8. januar 2009 #248 Skrevet 8. januar 2009 Nå beskytes Israel fra Libanon, en annen suveren stat i midt østen. Nå er det vikig at sosialistene skjerper sin argumentasjon og finner gode argumenter for hvorfor de både er naurlig, riktig og forsvarlig at Libanon igjen angriper nabolandet. Bruk gjerne noe morsomt som "trykkoker", "solidaritet", "frustrasjon", "urettferdighet" eller lignende.
Gjest Gjest_milo minderbinder_* Skrevet 8. januar 2009 #249 Skrevet 8. januar 2009 Nå beskytes Israel fra Libanon, en annen suveren stat i midt østen. Nå er det vikig at sosialistene skjerper sin argumentasjon og finner gode argumenter for hvorfor de både er naurlig, riktig og forsvarlig at Libanon igjen angriper nabolandet. Bruk gjerne noe morsomt som "trykkoker", "solidaritet", "frustrasjon", "urettferdighet" eller lignende. Tror, med respekt å melde, at langt på vei de fleste på den politiske skale egentlig ikke synes at angrep er fornuftig. For å ta i de uttrykk du lister opp, er det rimelig å anta at angrep med våpen er lite solidariske, some regel urettferdig, det skaper frustrasjon og kan gjøre det angrepne området til en trykk-koker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå