Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet.

- Nigo (mod)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
NEI jeg støtter IKKE Israel i denne saken. !!!!!! Alt det grusomme de har utsatt palestinerne for.... okkupert deres boliger, herjet og herset med dem i mange år nå. På tide verden lukker opp øynene for hva Israel og USA driver med...

Hva mener du med denne saken?

Du støtter dem ikke i sin kamp for å overleve midt mellom flere araberstater, hvor det forøvrig ikke fantes arabere fra gammelt av?

Du synes altså at israelerne bør la disse stakkars araberterroristene få fortsette i fred og ro å skyte raketter inn i israelske hjem, skoler og barnehager, mens de ofrer sine liv hver gang de prøver å frakte forsyninger inn til Gazas befolkning, som forøvrig er fanget av sine egne ledere?

Tenk at etter gjenopprettelsen av staten Israel, så integrerte istraelerne alle de jødene som ble jaget ut fra arabiske stater, mens ingen arabisk stat ville integrere noen av araberne som hadde bodd i området, bortsett fra Jordan, som var blitt opprettet nettopp for disse.

Men forfedrene til de som i dag kalles "palestinske" flyktninger, de ble alle holdt som gisler av sine ledere, for å syne dem fram for Vestens naive journalister.

Det er synd at hverken du eller de fleste andre med samme sympati, ikke forstår at det er disse lederne som utøver den verste volden mot dette folket.

Skrevet

På nyhetene i dag sa de at Israel har skutt 700 raketter inn til palestinerne. De sa faktisk også at palestinerne har skutt 500 tilbake. Her er jo noe riv ruskende gale når det da KUN er ødeleggelsene på Gaza-stripen som vises på nyhetene!!

Går det virkelig an å være så naive å tro at de stakkars palestinerne, som bare vil bo med havutsikt står med store øyne å blir truffet!

Nyhetene sa også at Israel ikke har lykkes i ta hamas så hart som de burde klart, for de holder til i huler under jorda. Gaza er knøttlite, altså holder de til under den såkaldte sivilbefolkningen.

Og hvorfor flykter ikke gazas plagede befolkning inn i sitt naboland Egypt, som de til og med deler grense med? Egypt burde vel klare å avsette et område like stort som Gaza til palestinerne?

Men, når det er sagt så ville selvfølgelig det aller beste vært om de kunne levd i fred og fordragelighet. Og det FINNES jo palestinske israelere. Palestinerne som bor og er fredelig i selve Israel.

Skrevet
På nyhetene i dag sa de at Israel har skutt 700 raketter inn til palestinerne. De sa faktisk også at palestinerne har skutt 500 tilbake. Her er jo noe riv ruskende gale når det da KUN er ødeleggelsene på Gaza-stripen som vises på nyhetene!!

Går det virkelig an å være så naive å tro at de stakkars palestinerne, som bare vil bo med havutsikt står med store øyne å blir truffet!

Nyhetene sa også at Israel ikke har lykkes i ta hamas så hart som de burde klart, for de holder til i huler under jorda. Gaza er knøttlite, altså holder de til under den såkaldte sivilbefolkningen.

Og hvorfor flykter ikke gazas plagede befolkning inn i sitt naboland Egypt, som de til og med deler grense med? Egypt burde vel klare å avsette et område like stort som Gaza til palestinerne?

Men, når det er sagt så ville selvfølgelig det aller beste vært om de kunne levd i fred og fordragelighet. Og det FINNES jo palestinske israelere. Palestinerne som bor og er fredelig i selve Israel.

Ja, det er jo dette som ikke harmonerer med det Far til 2 og andre sier, at israelerne vil drepe alle "palestinerne"

Men disse vil mye heller bo blant israelerne enn sine egne, og det har jeg full forståelse for.

Ikke i noe arabisk land har de ytringsfrihet.

Ikke i noe arabisk land har de religionsfrihet.

Ikke i noe arabisk land kan de ha egne politiske partier, slik de har i Israel.

Ikke i noe arabisk land har de det så godt som i Israel

Skrevet
...

Ikke i noe arabisk land har de det så godt som i Israel

...

Som også er et arabisk land?

Skrevet

:fnise:

:tommelopp:

Gjest nobilian
Skrevet (endret)

Har dere spesielle regler for rettskriving der du kommer fra, Brunhilde?

Det finnes ingenting i setningen du refererer til som gir spørsmålet ditt mening.

Skjønner at det er lettere å vinne fram i en debatt ved å forholde seg til bare utdrag av innlegg, men finnes det ikke en mindre barnslig måte å gjøre det på?

Endret av nobilian
Skrevet

Aldri et argument, bare påpeking av skrivefeil. Du burde blitt bannet for ensidig agenda.

Skrevet
Aldri et argument, bare påpeking av skrivefeil. Du burde blitt bannet for ensidig agenda.

Redigerer meg selv. Må bare si at det selvfølgelig ikke er noen feil i det nbp skrev.

Gjest Gjest_Milo Minderbinder_*
Skrevet

Jeg har vondt for å forstå hvorfor så mange blir så forbannet fordi det faktisk kommer litt motbør til "støtt Israel"-parolen som denne tråd har. Jeg vil anta at de trådene som på ulikt vis tar på seg å støtte palestinerne har i seg motbør fra de selvsamme som er forbannet over motbør i denne tråden. Lar meg gjerne arrestere om jeg tar feil.

Det blir gitt eksempler over om ikke-eksisterende ytringsfrihet i arabiske land - noen en selvsagt er enige om at er ille. Men man skal altså ikke ha ytringsfrihet her - i denne tråden? Lager jeg til en "Støtt palestinerne"-tråd, er jeg sikker på at dere kommer inn og sabler meg ned - og det er dere da hjertelig velkomne til.

Er dette en tråd der en bare skal velte seg rundt i israelsforherligelser?

Hvor mye fakta en enn kommer med, og hvor mange religiøse anfektelser en måtte ha om temaet:

Bur inn 1,5 millioner mennesker - barn, kvinner, eldre, uskyldige, drittsekker, terrorister, syke, friske, snille, slemme - i 18 måneder. Hold dem på et under minimumsnivå med mat, medisiner, infrastruktur og frihet....

Kan man forvente seg at denne flokken med mennesker står parat til å overøse en med takknemlighet og kjærlighet?

Kan man forvente seg at ingen i verden stopper opp og sier....."hmmmmmmm...."?

At palestinerne i årenes løp absolutt har opparbeidet seg en diger skog med adskillige svin i er en ting, men er det virkelig slik stillt at Israel er fullkomne engler som bare har gjort feilfrie og edle ting alle disse årene?

Gjest vil også prøve
Skrevet

Jeglikersmør og Confidence: :tommelopp: for de mest balanserte og seriøse innlegg i denne debatten.

Ja og nei.

Jeg kan godt støtte Israels rett til å eksistere, men jeg har ikke tenkt å støtte at Israel har rett til å underkue og forfølge en folkegruppe. Men jeg kan selvfølgelig gi støtte til at det -igjen- har vært en alt for ensidig dekning i media.

Til dere som hater Israel:

Tror dere virkelig at hvilken som helst stat, f.eks. Norge, at vi ville ikke ta noe som helst militærisk motmæle mot at noen skjøt over 40 raketter inn i landet vårt? Og det med tanke på at det kom fra et "land" som tidligere har bombet tilfeldige busser rundt om i Norge? Er det ikke litt rart med folk som prioriterer å smugle flere hundre raketter samtidig når de har mangel på brød og medisin?

Til dere som elsker Israel:

Tror dere virkelig ikke at dette ville komme? Hva tror du vil skje når et helt folkeslag blir mistenkeliggjort, forfulgt, trakkasert, fengslet og drept bare på det grunnlag alene at du så litt "slik" ut? Hvordan mener du at du selv hadde klart å leve bak store murer, strenge og stengte kontrollstasjoner, som gjorde at det blir umulig for deg å komme på jobb, at du kan ikke brødfø din egen familie, din gravide kone får ingen fødselshjelp og du ikke får komme til det sykehus som kan hjelpe deg med ditt svært syke barn? Og all denne straffen du får er ikke for noe du har gjort, men fordi du er født som nordmann.

Til opplysning for ekstremister:

Israel gjør feil.

Israel gjør rett.

Palestinere gjør feil.

Palestinere gjør rett.

Spør dere selv og prøv å tenke skikkelig før dere svarer:

Tror dere virkelig at Israel aldri gjør noe feil?

eller

Tror dere virkelig at Israel gjør alltid noe galt og at de er de eneste som gjør noe galt?

Skrevet

Palestinere? Ups, jeg trodde dere mente pakistanere...

Skrevet (endret)

Inlegget redigert.

/Furstina (mod)

ADVARSEL!

Link til drepte og lemlestede barn

http ://item.slide.com/r/1/0/i/nJJXgdPNwz8GNw_twlogqsT6c9uru96K

Endret av Furstina
Gjest nobilian
Skrevet (endret)
Inlegget redigert.

/Furstina (mod)

ADVARSEL!

Link til drepte og lemlestede barn

http ://item.slide.com/r/1/0/i/nJJXgdPNwz8GNw_twlogqsT6c9uru96K

Du gjør deg selv til en sånn Ludvig Nessa-variant når du ikke engang gidder å advare om at bildet viser drepte og lemlestede barn.

Endret av Furstina
Skrevet
Jeg har vondt for å forstå hvorfor så mange blir så forbannet fordi det faktisk kommer litt motbør til "støtt Israel"-parolen som denne tråd har. Jeg vil anta at de trådene som på ulikt vis tar på seg å støtte palestinerne har i seg motbør fra de selvsamme som er forbannet over motbør i denne tråden. Lar meg gjerne arrestere om jeg tar feil.

Det blir gitt eksempler over om ikke-eksisterende ytringsfrihet i arabiske land - noen en selvsagt er enige om at er ille. Men man skal altså ikke ha ytringsfrihet her - i denne tråden? Lager jeg til en "Støtt palestinerne"-tråd, er jeg sikker på at dere kommer inn og sabler meg ned - og det er dere da hjertelig velkomne til.

Er dette en tråd der en bare skal velte seg rundt i israelsforherligelser?

Hvor mye fakta en enn kommer med, og hvor mange religiøse anfektelser en måtte ha om temaet:

Bur inn 1,5 millioner mennesker - barn, kvinner, eldre, uskyldige, drittsekker, terrorister, syke, friske, snille, slemme - i 18 måneder. Hold dem på et under minimumsnivå med mat, medisiner, infrastruktur og frihet....

Kan man forvente seg at denne flokken med mennesker står parat til å overøse en med takknemlighet og kjærlighet?

Kan man forvente seg at ingen i verden stopper opp og sier....."hmmmmmmm...."?

At palestinerne i årenes løp absolutt har opparbeidet seg en diger skog med adskillige svin i er en ting, men er det virkelig slik stillt at Israel er fullkomne engler som bare har gjort feilfrie og edle ting alle disse årene?

Jeg ønsker dere alle velkommen, også i denne tråden.

Det hjelper oss å gi støtte til Israel.

Det er når vi kan fortelle alle de uvitende om ting som er viktige å forstå i denne konflikten, at vi kan få disse til å tenke selv, istedet for bare å sluke all propaganda som mediene pøser over oss.

Dette ser også ut til å gjelde deg, men gir deg muligheten til å vise at jeg tar feil.

Nå vet jeg ikke om du er like redd for å svare på spørsmål som de fleste andre jeg har gjort et forsøk med, men jeg gjør iallfall et forsøk.

1 Hvem har buret inn disse 1,5 mill. mennesker i Gaza? (din påstand)

2 Vil ingen av dem bo der?

3 Hva hindrer dem i å flytte derfra? De hadde ingen problemer med å komme seg til Egypt da de gikk inn for det, og jeg tror heller ikke at de har problemer med å komme seg til Jordan, som kongen der selv kalte landet for Palestina.

4 Vet du at syke "palestinere" blir fraktet inn til israelske sykehus og blir behandlet av israelske leger og pleiere, på lik linje med israelerne?

5 Hvorfor er det slik at Israel må mate sine verste fiender med alt de trenger? Vet du om andre som gjør det? Eks. i Darfur, Somalia, Kongo, Philippinene osv.?

6 Hvis disse får en egen stat, tror du at de vil kunne klare seg på egenhånd da?

7 Tror du det finnes noen i verden som hjelper/har hjulpet israel, utenom USA og kristne organisasjoner?

8 Hva tror du alle milliardene av både norske kroner oa. har blitt brukt til, siden mange araberne på"vestbredden" sier de aldri har sett noe til disse pengene, eller hva de er blitt brukt til?

9 Tror du at israelerne forventer takknemlighet for det de gjør, når de hjelper sine fiender?

Hvis du kan svare på disse spørsmålene med bakgrunn i hva du vet om denne konflikten, da kan det bli interessant å diskutere med deg.

Skrevet
Til dere som elsker Israel:

Tror dere virkelig ikke at dette ville komme? Hva tror du vil skje når et helt folkeslag blir mistenkeliggjort, forfulgt, trakkasert, fengslet og drept bare på det grunnlag alene at du så litt "slik" ut? Hvordan mener du at du selv hadde klart å leve bak store murer, strenge og stengte kontrollstasjoner, som gjorde at det blir umulig for deg å komme på jobb, at du kan ikke brødfø din egen familie, din gravide kone får ingen fødselshjelp og du ikke får komme til det sykehus som kan hjelpe deg med ditt svært syke barn? Og all denne straffen du får er ikke for noe du har gjort, men fordi du er født som nordmann.

Jeg tar sjansen på å svare på denne, selv om den ikke var rettet til meg.

Jeg har aldri tenkt at jeg elsker Israel, men jeg hater urett.

Og jeg har hele tiden visst at dette som nå skjer ville komme.

Alle med litt vett i skallen bør ha visst dette, for ingen kan holde ut et slikt helvete som disse araberne hele tiden utsetter Israel for.

8 000 raketter er skutt inn over israelerne de siste 8 år.

70 raketter på selve julekvelden i år.

Det blir en gjenomsnitt på ca. 3 raketter hver eneste dag i 8 år.

Hvem andre hadde holdt ut så lenge før de stoppet det? Tør noen svare?

Så er det noe underlig og vanvittig av krav som tydeligvis du, i likhet med araberne, kommer med overfor israelerne:

Samtidig som araberne skyter raketter over israelerne hver eneste dag, så vil de inn til nedslagsfeltet for disse rakettene, for å få pleie til syke og sårede, for å føde barn og for å få en jobb.

Noe mer synnsykt har jeg aldri hørt om noen steder.

Skrevet

Du gjør deg selv til en sånn Ludvig Nessa-variant når du ikke engang gidder å advare om at bildet viser drepte og lemlestede barn.

Du vil helst forskånes for virkeligheten?

Gjest nobilian
Skrevet
Du vil helst forskånes for virkeligheten?

Har sett drepte og lemlestede unger før, jeg, men sjokkvirkningen du (om det var du som la ut linken) forsøker å få frem er usmakelig.

Det er ingenting i veien med å linke til krigens bestialitet, men av hensyn til dem som ikke ønsker å se, er det mest redelig å gjøre oppmerksom på innholdet.

Ingen av sidene i denne konflikten/krigen står med rene hender, og det er ikke så problematisk å finne bilder av lemlestede israelske barn heller. Nå er det imidlertid slik at følelser ikke er riktig instrument for å komme frem til en løsning, og det er følelser slike bilder er ment å trigge.

Klart nok for deg?

Skrevet
Jeg tar sjansen på å svare på denne, selv om den ikke var rettet til meg.

Jeg har aldri tenkt at jeg elsker Israel, men jeg hater urett.

Og jeg har hele tiden visst at dette som nå skjer ville komme.

Alle med litt vett i skallen bør ha visst dette, for ingen kan holde ut et slikt helvete som disse araberne hele tiden utsetter Israel for.

8 000 raketter er skutt inn over israelerne de siste 8 år.

70 raketter på selve julekvelden i år.

Det blir en gjenomsnitt på ca. 3 raketter hver eneste dag i 8 år.

Hvem andre hadde holdt ut så lenge før de stoppet det? Tør noen svare?

Så er det noe underlig og vanvittig av krav som tydeligvis du, i likhet med araberne, kommer med overfor israelerne:

Samtidig som araberne skyter raketter over israelerne hver eneste dag, så vil de inn til nedslagsfeltet for disse rakettene, for å få pleie til syke og sårede, for å føde barn og for å få en jobb.

Noe mer synnsykt har jeg aldri hørt om noen steder.

Du snakker om at du hater urett, men støtter likevel urett fordi "Israel må få lov til å forsvare seg". I akkurat denne saken, har jeg faktisk støttet Israel, men maken til argumenter du kommer med, står jeg ikke for i det hele tatt.

Det jeg har støttet så langt, er at Israel har vært ute etter Hamas. De har vært i våpenhvile siden i sommer. De responderer nå på de daglige rakettangrepene fra palestinerne.

Men, det er snakk om proposjonalitet. Israel er mye sterkere enn Palestina militært. Når noen kaster en liten stein på deg, så kan du ikke svare med å kaste en murstein på dem. Selvfølgelig vil jeg si at du har rett til å kaste noe tilbake. Det er ingen som hadde stått og tatt imot gjentatte angrep. For å svare på spørsmålet ditt. Men, når forskjellen på angrep og forsvar er så stor, så begynner ting å skurre for meg.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Jeg støtter ingen i denne saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...