Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest jeglikersmør
Skrevet

Far til 2, og mange andre her, svever i den vanlige villfarelse at staten Israel ble skapt pga jødeforfølgelsene etter WW2, og at de lokale innbyggere - "palestinerne" ble jaget bort slik at jødene kunne flytte inn. Det er ikke riktig. De områder som ble Israel var allerede for en stor del bebodd av jøder, som hadde flyttet dit, kjøpt land og laget vanningsanlegg mv. helt siden århundrets begynnelse, og i stadig større grad etter Balfour-erklæringen i 1917. Engelskmennene ønsket ikke lenger å sitte med den potensielle kruttønnen som utgjorde restene av Transjordan, og overlot til FN å bestemme områdets skjebne. Det ble delt i en arabisk og en jødisk del, og staten Israel ble opprettet. De omkringliggende land gikk umiddelbart til krig for å "drive jødene på sjøen". Samtidig ble araberne i Israel oppfordret til - av de arabiske ledere - å flykte for ikke å komme i veien for de seierssikre arabere. Ca. 750 000arabere flyktet fra Israel - og ca 600 000 jøder lyktet fra de omkringliggende arabiske land til Israel, etter å ha blitt jaget ut.

Det er heller ikke riktig at Israel til stadighet har utvidet sitt territorium. Etter krigene både i 48, 67 og 73 okkuperte Israel store områder av militære grunner. Det meste av dette - Sinai, golan-høydene, Sør-libanon m.v. har de senere trukket seg tilbake fra mot forsikringer om fred.

Nok av det. Jeg har stor forståelse for Israels rett til forsvare seg. Det største ansvaret for dagens hinsides tragiske situasjon ligger hos de palestinske ledere - hadde det for eksempel ikke vært for Arafats ufattelig ubetenksomme nei hos Clinton, ville det idag vært en selvstendig palestinsk stat. Men i dagens Israel har dessverre haukene overtatt helt, hjulpet av de religiøse tullingene som mener landet er gitt dem av Gud, og en stadig mer krigstrett og kynisk befolkning. Det er tatt noen valg de siste ti-femten år som sikrer at det ikke vil bli fred i området noensinne. Å jage arabere fra områder på vestbredden for å fylle på med religiøse fanatikere er en svært dårlig idè. Muren gjennom palestinske områder er det samme.

Hva Gaza angår, er jeg rett og slett ikke istand til å se noen løsning overhodet. Angrep fra Gaza mot Israel vil aldri ta slutt, selv om man skulle få fred med Hamas. Det ekstreme, forståelige, hatet i den trykkokeren som heter Gaza vil ikke forsvinne. Israel vil, mer eller mindre effektivt, måtte forsvare seg, og flere sivile vil miste livet. Det er fremdeles håp for fred på Vestbredden, men Gaza er fortapt, både for dem som bor der og for Israel.

Videoannonse
Annonse
Gjest jeglikersmør
Skrevet
Forsvarskrig? israel annekterte og okkuperte områder og stjal land. dvs, de fikk god hjelp av USA. Palestinerne sto ribbet tilbake og hadde mistet landet sitt, til noen av de største forbryterne og umenneskelige vesenene i moderne tid. Jødene behandler palestinerne dårligere enn den behandlingen nazistene ga jødene under 2. verdenskrig

Hvilket land tok de? Fra hvem? Tror du det var et land som het Palestina, befolket av Palestinere, som ble "stjålet" og ble til Israel? Les litt historie, du.

Skrevet
Veldig mange vil hevde at du allerede her skyter deg selv i foten.

For potensielt å redde israelske barn ser man seg nødt til å gå til forebyggende angrep som dreper langt flere palestinske barn.

Hva om motparten tenker på nøyaktig samme måte?

Nå er det ikke barna som er målet for israelerne, i motsetning til araberne.

En annen ting som araberne skriker opp om, er at sivile blir drept.

Og alle disse journalistene som svermer for araberne der nede, de glemmer å fortelle oss at alle angriperne er sivile. Det skal godt gjøres for israelerne å treffe en uniformert soldat. I så fall må de nok først ta den sivile som soldaten har gjemt seg bak.

Skrevet
Jeg nevnte i et innlegg at Israelske soldater skjøt og drepte en 16 års gammel jente da hun gikk langsmed Skammens Mur (på Palestinsk side) og lyttet til musikk fra sin Ipod.

Etter at hun var skutt med flere skudd går en Israelsk offiser bort til den døde jenta og skyter ytterligere 5-6 skudd i den livløse kroppen (for å forvisse seg om at hun var død).

Senere ble den samme offiseren frikjent på alle punkter fordi Israelske myndigheter mente at han hadde lov til å skyte den forsvarsløse jenta. Hun hadde ikke stoppet på kommando fra en fremmed mili¨ærmakt som hadde okupert hennes land (hun hørte på musikk isteden ).

Dette er måten Israel håndterer sin farlige fiender. 16-års gamle jenter skytes med kaldt blod mens de går fredlig å lytter til musikk i sitt eget land.

Å påstå at målet ikke var å drepe faller på sin egen urimelighet. Offiseren tømte pistolen sin i den døde kroppen for å være sikker på at hun var død.

Denne 16-års gamle jenta.

Jeg kunne forstått din omsorg for denne jenta, (om det ikke bare er en av mange løgner araberne kommer med) hvis du hadde hatt også slik omsorg for alle israelske barn som blir drept. Men der tier du.

Derfor er dette bare ren propaganda for deg.

Skrevet
Jeg vil bare henvise til innlegget ovenfor som forteller hvordan Israel "forsvarer seg".

Dessuten var det ikke en rakettutskytnings rampe som var unnskyldningen til Israel til å begynne med. Den gangen var det at de hadde "gamle kart". Deretter sa de at de ikke hadde fått beskjed over sambandet, noe som kunne motbevises ettersom de hadde svart på anropene.

En nasjon som regnes som verdens mest hissige krigsmakt hadde "gamle kart". Deretter at de ikke hadde hørt bønnen om å slutte å skyte på FN tiltross for et ultra moderne radiosamband.

Nå er det altså rakettutskytningsramer som er unskyldningen.

I mine ører blir dette mindre og mindre troverdig.

Kanskje du bør slutte å bare stole på hva araberne forteller journalistene, og som deretter serverer oss dette som sannheter.

Husk at Røed Larsen sa, etter Arafats død, at Arafat løy hele tiden.

Hvis du følger litt med i hva NTB skriver, da vil du se at de har de fleste opplysningene sine fra araberne.

Skrevet
Det var bare det jeg trengte å høre. Måtte bare få dine ord for hvor dumme noen argumenter er.

Og du er fortsatt for feig til å svare på mine spørsmål.

Hvorfor var det ingen av de som krever disse områdene i dag, som krevde dem da Jordan og Egypt okkuperte dem?

Skrevet (endret)
Forsvarskrig? israel annekterte og okkuperte områder og stjal land. dvs, de fikk god hjelp av USA. Palestinerne sto ribbet tilbake og hadde mistet landet sitt, til noen av de største forbryterne og umenneskelige vesenene i moderne tid.

Jeg forstår at du ikke har fulgt med i historien.

Du er tydeligvis en av de altfor mange som bare sluker rått det journalistene serverer deg fra araberne.

Hvem har Israel okkupert land fra, og hvilket land er det?

Når ble dette landet opprettet, og hvem var regjeringssjef der da det ble okkupert?

Det kan ikke være de som dere i dag kaller palestinere, for disse vil opprette en ny stat. De har aldri bedt om å få tilbake en stat de har hatt tidligere.

Endret av Nigo-san
Skrevet
For å sette ting litt i perspektiv her. Dette er det lille jødefolkets bidrag til verden:

Er dette på grunn av en slags innat jødisk "mindset", eller tilfeldigheter?

Skrevet (endret)
Internet er for dem bare en drøm.

Jeg og alle i min vennekrets (både venner og familie) botikotter nå varer fra Israel!

Det finnes deler til datamaskiner som blir laget i Israel. Hvis man boikotter, så blir nok saktens du uten pc engang du også.

Endret av Pascale
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg blir litt skremt av sånne som deg KR-øst. men du må jo få lov til å si og mene hva du vil om hele midtøsten konflikten.

Kunne du ikke legge ved noen linker til nettsider, slik at vi "upplyste" kan gå inn å lese mer om det som ifølge deg er det riktige. Og slik at du kan bevise det som er det riktige her. Jeg kjenner meg ikke helt igjen i mange av dine påstander og er nyskjerrig på hvor du tar alt fra.

Jeg lurer veldig på hvem du synes er den svake part i denne konflikten?

og etter å ha lest hele tråden så skjønner jeg godt at det er krig i verden.

Skrevet

Tråden er ryddet.

- Nigo (mod)

Skrevet
Jeg blir litt skremt av sånne som deg KR-øst. men du må jo få lov til å si og mene hva du vil om hele midtøsten konflikten.

Kunne du ikke legge ved noen linker til nettsider, slik at vi "upplyste" kan gå inn å lese mer om det som ifølge deg er det riktige. Og slik at du kan bevise det som er det riktige her. Jeg kjenner meg ikke helt igjen i mange av dine påstander og er nyskjerrig på hvor du tar alt fra.

Jeg skal gjøre så godt jeg kan for å svare på dine spørsmål, i motsetning til andre som ikke tør.

For det første så har jeg ikke mine opplysninger fra internett, men fra en masse aviser, bøker, foredrag og personlige samtaler med mennesker som enten besøker områdene med jevne mellomrom eller som også bor der nede.

Noen av disse er også arabere. Dette i tillegg til TV og andre norske medier.

Når det gjelder ditt siste spørsmål, så synes jeg det er helt uvesentlig.

Hvor lenge mener du det er akseptabelt at en lillebror prøver å ta livet av storebror før denne bør forsvare seg?

Skrevet
Hvilket land tok de? Fra hvem? Tror du det var et land som het Palestina, befolket av Palestinere, som ble "stjålet" og ble til Israel? Les litt historie, du.

Jeghar lest min, les du din. SÅ lærer du kanskje at USA står bak og smører Israels maskineri, du lærer videre at de faktisk annekterte land som tilhørte Palestina og Egypt. Riktignok ubebodd land, men det var arabere som eide det.

Skrevet (endret)
Jeg blir litt skremt av sånne som deg KR-øst.

Hvis du blir skremt av det han sier, da bør du blir livende redd for hva det mange andre gjør.

De svake er de som er uskyldige. Man må huske på at ikke alle israelere er enige i det som har blitt gjort, likedan som man må huske på at selv om noen få i en etnisk gruppe i Norge dreper noen så kan man ikke stigmatisere en hel gruppe for det.

Man sier i Norge at man er rasister når man stigmatiserer en hel gruppe, men israelere (jøder OG arabere) er visst unntaket. I mine øyne har man ingen troverdighet igjen når man gjør akkurat det samme man anklager andre for.

Man snakker om at kommunikasjon pleier å løse problemer, men etter å ha lest gjennom denne tråden så kan jeg trygt si at det er lite trolig.

Endret av Pascale
Gjest jeglikersmør
Skrevet
Jeghar lest min, les du din. SÅ lærer du kanskje at USA står bak og smører Israels maskineri, du lærer videre at de faktisk annekterte land som tilhørte Palestina og Egypt. Riktignok ubebodd land, men det var arabere som eide det.

USA står bak og smører Israel idag, det er jeg fullt klar over. Da Israel ble etablert, derimot, var det ikke en børse å få fra USA eller vesten.

Jeg forsto ditt opprinnelige innlegg slik at du mener staten Israel er etablert på okkupert land. Dersom det er riktig, spør jeg igjen - hvilket land, fra hvem?

Dersom du mener at Israel senere har okkupert områder, har du helt rett. Med unntak for Vestbredden har man senere trukket seg tilbake.

Det har aldri vært noe land som het Palestina, så jeg forstår ikke helt hva du mener Israel har annektert. Fra Egypt okkuperte Israel Sinai i forbindelse med krigene i 1948 og 1967, men har levert dette tilbake etter Camp David-avtalen.

Gjest Sannheten
Skrevet

Israel er gitt jødene av Gud.

Det er uomtvistelig.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg skal gjøre så godt jeg kan for å svare på dine spørsmål, i motsetning til andre som ikke tør.

For det første så har jeg ikke mine opplysninger fra internett, men fra en masse aviser, bøker, foredrag og personlige samtaler med mennesker som enten besøker områdene med jevne mellomrom eller som også bor der nede.

Noen av disse er også arabere. Dette i tillegg til TV og andre norske medier.

Når det gjelder ditt siste spørsmål, så synes jeg det er helt uvesentlig.

Hvor lenge mener du det er akseptabelt at en lillebror prøver å ta livet av storebror før denne bør forsvare seg?

jeg leser også aviser og bøker. og på internett. men føler ikke at jeg leser det samme som deg. Den historien jeg sitter med, er ikke lik den du forklarer. Jeg vil bare prøve å forså hvordan du tenker?

Hva synes du om aftenposten i dag på side 10?

Jeg regner med at du har lest den. Hvor journalist Peter Beck, setter lys på de militære strategiene som Israel bruker.

Jeg synes ikke mitt siste spørsmål var uvesentlig.

Hva sier dine verdier om det som skjer?

For å sette det på spissen: Skal jeg lære mitt eldste barn å slå ned lillebror når de krangler?

Jeg har fram til nå gripet inn å stoppet dem. Jeg synes ikke det er akseptabelt at de slå hverandre ihjel.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvis du blir skremt av det han sier, da bør du blir livende redd for hva det mange andre gjør.

De svake er de som er uskyldige. Man må huske på at ikke alle israelere er enige i det som har blitt gjort, likedan som man må huske på at selv om noen få i en etnisk gruppe i Norge dreper noen så kan man ikke stigmatisere en hel gruppe for det.

Man sier i Norge at man er rasister når man stigmatiserer en hel gruppe, men israelere (jøder OG arabere) er visst unntaket. I mine øyne har man ingen troverdighet igjen når man gjør akkurat det samme man anklager andre for.

Man snakker om at kommunikasjon pleier å løse problemer, men etter å ha lest gjennom denne tråden så kan jeg trygt si at det er lite trolig.

Jeg er ikke så livredd, men ganske så bekymret. I denne spesifikke saken så prøver jeg å forstå begge sider, og det er ikke enkelt.

selvfølgelig er det alltid to sider i en sak. Men når skal dette vanviddet stoppe. fra begge sider. Hvor mange mennesker må dø? og på bestialsk måte,i krig.

Krig og militær makt er så brutalt.

Derfor er det nok mange på begge sider som hisser seg veldig opp, og har sterke meninger. Jeg forstår deg. men er kanskje ikke enig i alt du sier.

Vi behøver kanskje ikke ta livet av hverandre for det.

Jeg har også lest igjennom tråden, og er uenig med deg, at det er lite trolig.

Jeg ser at alle vil egentlig det samme. Det beste for de menneskene som bor i området. Men med ulike synspukter for hvordan.

Skrevet
jeg leser også aviser og bøker. og på internett. men føler ikke at jeg leser det samme som deg. Den historien jeg sitter med, er ikke lik den du forklarer. Jeg vil bare prøve å forså hvordan du tenker?

Hva synes du om aftenposten i dag på side 10?

Jeg regner med at du har lest den. Hvor journalist Peter Beck, setter lys på de militære strategiene som Israel bruker.

Jeg synes ikke mitt siste spørsmål var uvesentlig.

Hva sier dine verdier om det som skjer?

For å sette det på spissen: Skal jeg lære mitt eldste barn å slå ned lillebror når de krangler?

Jeg har fram til nå gripet inn å stoppet dem. Jeg synes ikke det er akseptabelt at de slå hverandre ihjel.

Jeg har ikke lest Aftenposten for i dag.

Ditt spørsmål er uvesentlig fordi det dreier seg om hvem som vil skade den andre.

Ville du la ditt yngste barn drepe den eldste, uten å gripe inn, bare fordi den eldste var størst og sterkest?

Ville det ikke være bedre at den eldste risten den yngste til han sluttet å angripe seg?

Når det gjelder hva jeg tenker om denne konflikten, hvis det var tilnærmet det du mente, så vet jeg at det aldri kan bli fred, siden den svakeste part vil utradere den sterkeste. Hadde det vært omvendt, hadde det vært fredelig der for flere tiår siden.

Angående verdier, så er jeg motstander av all vold, men enhver som blir forsøkt voldtatt, har min fulle forståelse når de forsvarer seg, og da blir det nødvendigvis med vold mot overgriperen. Ingen med sans for rettferdighet bør fordømme det.

Skrevet
Bekymringsfullt er det at så få mennesker tar til motmæle mot alle disse løgnene. Det viser at antisemittismen og Israelhatet står sterkt i befolkningen. De har mistet sin rasjonelle analytiske evne og går i flokk.

"How many fingers Winston?"...

Savner du "rasjonelle analytiske evner". I så tilfelle bør du spørre Israelske politiker, Israelske militære og Israelsk domstol om det er en persom med "rasjonelle analytiske evner" som skyter ei 16-års gammel jente med overlegg og deretter skyter flere skudd i den døde kroppen som ligger på bakken. Alt sammen fordi jenta hørte på musikk og ikke tenke på at Israelerene vil bruke henne som skyteskive for å bevise at de ikke brur seg om de skyter barn, sivile eller andre.

hvis du mener denne Israelske offiseren hadde "rasjonelle analytiske evner" vil jeg gjerne høre hvordan du definerer dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...