Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Israel må kunne forsvare seg mot terrorister.

Hvem som er terrorister er avhengig av hvem som definerer. Så lenge det er USA som definerer er det nok slik at alle andre blir terrorister. Vi husker godt hvem som sa at "er dere ikke med oss så er dere mot oss" (implesitt at alle som ikke var enig med USA var terrorister).

Faktum er at landet har vært angrepet gjentatte ganger av en overtallig fiende, men likevel klart å berge seg. For Israel er det et spørsmål om å være eller ikke være.

Og hva har skjedds ? Hvergang det har værte en konflikt så har Israel forsynt seg med nye landområder, som om de ikke forstår at dette vil eskalere konfliktene.

Som sagt har Israel spist deler av alle nabolandene de senere årene. Siste demonstrasjon var da de bombet et Syrisk atomkraftverk. Men de blir stadig mer ovemodig, og kansje burde USA la dem få lov til å sende Jagerfly for å bombe andre land som Iran, etc. Deretter fikk dem klare seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Da bør du også informere om at England stod i spissen for å frata Palestinerene sitt landområde og gi det til Israel, og at Tyskland etter krigen har vært så redde for å fortsatt bli stemplet som antisemitister at de aksepterer enhver for for overgrep gjort av Israel. Også drap på tusenvis av sivile Palestinere.

Ville det ikke være en ide om du lærte deg litt historie istedet for å komme med en masse løgner som viser at du ikke har peiling på hva du surver for.

Palestinerne har aldri hatt noe område som Israel kunne tatt fra dem.

For det eksisterer ikke noe folk som heter palestinere.

Israelerne ville i så fall være like mye palestinere som araberne.

Skrevet
Det drepes sikkert 100 ganger flere sivile Palestinere enn det drepes sivile Israelere. Ta Sabra og Shatila, Ta krigen i Libanon i 2006 hvor de aller fleste var sivile. Hitill er det drept over 20 barn på Gaza, men inge Israelske barn.

Hvordan kan du påstå dette med så stor sikkerhet? Har du vært i området selv, og hatt opptelling?

Jeg har i denne tråden uttalt meg verken som pro-israel eller pro-palestina, men jeg er veldig kritisk til hvordan situasjonen framstilles i de medier som når den gjengse nordmann.

Og når det er sagt; politisk er jeg temmelig rød, og jeg er ikke kristen.

Skrevet

Det Israel gjør er å drepe sivile med vilje. Hvilken nasjonalitet de sivile har spiller ingen rolle. Mange av dem er kvinner og barn som er hjemme hos seg selv og som dør fordi Israel skyter raketter inn i leilighetene deres.

Er det lettere å akseptere drap på sivile fordi de er Palestinere og ikke f.eks Nordmenn ? Hva om Israel hadde blåst et hotell fullt av skandinaviske diplomatfamilier i lufta. Ville vi fortsatt godtatt det ?

Skrevet

Her er et sitat fra tv2-nyhetene:

"Hamas har over de siste årene skutt flere hundre raketter inn i Israel. På Gazastripen ble over 200 drept osv..."

Hva kan de ha truffet med sine raketter?

Skrevet
Det Israel gjør er å drepe sivile med vilje. Hvilken nasjonalitet de sivile har spiller ingen rolle. Mange av dem er kvinner og barn som er hjemme hos seg selv og som dør fordi Israel skyter raketter inn i leilighetene deres.

Er det lettere å akseptere drap på sivile fordi de er Palestinere og ikke f.eks Nordmenn ? Hva om Israel hadde blåst et hotell fullt av skandinaviske diplomatfamilier i lufta. Ville vi fortsatt godtatt det ?

Nei, langt derifra.

Men at araberne som feilaktig kaller seg for palestinere, at de sprenger israelske barn i lufta, det er selvfølgelig helt ok.

Det har da heller ikke EU eller FN brydd seg med, så da er nok det rettferdig.

Gjest Rettferdig
Skrevet
Driver Israel med humanitært arbeid for Palestinerne?

Har du noe som underbygger denne påstanden? I såfall kommer det dårlig frem i media

Du kan lese litt om det her:

http://www.theglobeandmail.com/servlet/sto...y/International

"100 trucks loaded with grain (=korn), humanitarian aid and goods for the private sector were due to come in to Gaza during the day..."

"Israel also let a Palestinian man go to Israeli hospital for treatment for an injury after a militant rocket struck his home in Gaza... officials said."

Skrevet

Det forundrer meg med alle disse oppleste "sannhetene". Dreper Israel sivile med vilje? Hvor har du sett det? Hvor har du lest det? Hvor er beviset for at Israel dreper sivile "med vilje"?

Selvfølgelig skal man ikke akseptere drap på sivile, om de så er palestinere, israelere, nordmenn eller marsboere. Jeg aksepterer i grunnen ikke drap på mennesker, men det blir en litt annen diskusjon.

Skrevet

Ingenting kan forsvare at palestinere går inn på en buss og blåser seg selv i luften og tar med seg titalls sivile israelere.

Ingenting kan forsvare at Israel sender Apache - 1 helikopter over Gazastripen og bruker missiler for å drepe angivelige terrorister, men treffer uskyldige.

Hvilken rett har vi mennesker til å ta hverandres liv? Hvilken rett har vi i den vestlige verden til å ikke gjøre nesten noe for å hjelpe dem som lider mest?

Det spiller ingen rolle om en er jøde, palestiner, kongoleser eller nordmenn. Ingen har rett til å ta andres liv, det finnes løsninger, men disse løsningene kan aldri bli aktuelle før noen sier nok er nok, nå vil vi ikke bombe mer, nå vil vi ikke skyte sivile og uskyldige.

Midtøsten har alltid vært ett konflikt område, og vil alltid være det desverre...

Skrevet
Det Israel gjør er å drepe sivile med vilje.

Slike utsagn anser jeg ikke bare som politisk ekstremisme, men også en ekstrem mangel på kunnskap. For hvert sivile menneskeliv Israel tar, øker den internasjonale hetsen. De har ingenting å tjene på det.

Sannheten er at militære eksperter er imponert over hvor få sivile menneskeliv som har gått tapt. Og det er takket være nitid rekognosering på forhånd.

Les litt mer enn billedtekstene før dere sprer hatet deres.

Skrevet

Noen ganger er menneskers resonnering så fascierende for meg, at jeg ofte sitter med åpen munn.

Her diskuterer vi altså akkurat det som har vært årsak til disse sammenstøtene. Hvem har skylden? Noen vil alltid mene at Israel har skylden og de som "startet" det, og andre vil alltid mene at palestinerne startet det. Vi har vært gjennom alle disse argumentene for og imot den ene og den andre hele tiden det har vært konflikt der. Når skal man innse at det ikke er noe poeng med det lenger?

Jeg har lest at Israel har kuttet ut matforsyninger, medisiner, bensin osv fordi de vil ta mer landområder og jage vekk flere palestinere. Jeg har også lest at de har gjort dette fordi at de har blitt angrepet av Hamas.

Jeg har lest at palestinerne skjøt inn raketter i Israel fordi Israel har brutt betingelsene for våpenhvileavtalen. Jeg har også lest at de gjorde dette fordi de vil utrydde jødene.

Avhengig av hvor man leser nyhetene, så er dette fortsatt politikk og et spill om hensikter. Hvem hadde som hensikt til hva, når ? Man kan gå tilbake til da england og det ottomanske rike fikk kontroll på Gaza på 1500-tallet, eller til da Midtøsten-konflikten begynte i 1948. Det er altså en minst 60 år gammel historie man må ha tak i, og det må da være mulig å forstå at det alltid vil være uenigheter?

Verdenssamfunnet blir sinte på den ene og andre parten. "Israel må kunne forsvare seg", "Free Palestina", "Jøder er horer", "Arabere er terrorister". Hva i alle dager bruker vi energien vår på ?

Så lenge man er opptatt av skyld og hevn, så kan vi takke oss selv for at flere barn dør på begge sider. Jo mer tid vi bruker på dette, jo flere mister livet.

Skrevet
Ville det ikke være en ide om du lærte deg litt historie istedet for å komme med en masse løgner som viser at du ikke har peiling på hva du surver for.

Palestinerne har aldri hatt noe område som Israel kunne tatt fra dem.

For det eksisterer ikke noe folk som heter palestinere.

Israelerne ville i så fall være like mye palestinere som araberne.

Så du mener at Israelerene fikk et "ingenmannsland" av FN (England og USA) ?

I så tilfelle burde de i det minste holde seg til det området de fikk tildelt og ikke vært så grådige at de hele tiden har tatt større områder slik de har gjort.

Skrevet
Hvordan kan du påstå dette med så stor sikkerhet? Har du vært i området selv, og hatt opptelling?

Jeg har i denne tråden uttalt meg verken som pro-israel eller pro-palestina, men jeg er veldig kritisk til hvordan situasjonen framstilles i de medier som når den gjengse nordmann.

Og når det er sagt; politisk er jeg temmelig rød, og jeg er ikke kristen.

De tallene jeg har kommet med er offentlige tall fra Wikipedia eller FN's websider eller utenlandske avviser.

Skrevet
Her er et sitat fra tv2-nyhetene:

"Hamas har over de siste årene skutt flere hundre raketter inn i Israel. På Gazastripen ble over 200 drept osv..."

Hva kan de ha truffet med sine raketter?

Svært få om jeg leser ditt innlegg riktig.

Skrevet
Nei, langt derifra.

Men at araberne som feilaktig kaller seg for palestinere, at de sprenger israelske barn i lufta, det er selvfølgelig helt ok.

Det har da heller ikke EU eller FN brydd seg med, så da er nok det rettferdig.

Hvor mange barn har Palestinerene drept ?

Når du kommer med ditt tall og henviser til offisielle, troverdige kilder skal jeg komme med mitt tall.

Skrevet
Så du mener at Israelerene fikk et "ingenmannsland" av FN (England og USA) ?

I så tilfelle burde de i det minste holde seg til det området de fikk tildelt og ikke vært så grådige at de hele tiden har tatt større områder slik de har gjort.

Det hadde de nok gjort også, om ikke araberne hadde angrepet dem fra dag 1.

Skrevet
Du kan lese litt om det her:

http://www.theglobeandmail.com/servlet/sto...y/International

"100 trucks loaded with grain (=korn), humanitarian aid and goods for the private sector were due to come in to Gaza during the day..."

"Israel also let a Palestinian man go to Israeli hospital for treatment for an injury after a militant rocket struck his home in Gaza... officials said."

Den linken fikk jeg ikke til å fungere, men jeg skulle gjerne hatt info om hvem som leverte denne hjelpen. Det står INGENTING om at den kom fra Israel. Bare at Israel slapp inn lastebilene (vi vet jo at Israelske krigsskip bevokter kysten langs Gaza stripen slik at de ikke skal få inn mat medisiner og brennsel).

Skrevet (endret)
Det forundrer meg med alle disse oppleste "sannhetene". Dreper Israel sivile med vilje? Hvor har du sett det? Hvor har du lest det? Hvor er beviset for at Israel dreper sivile "med vilje"?

Selvfølgelig skal man ikke akseptere drap på sivile, om de så er palestinere, israelere, nordmenn eller marsboere. Jeg aksepterer i grunnen ikke drap på mennesker, men det blir en litt annen diskusjon.

hvis du bomber boligområder i Libanon, skyter raketter mot folk som laster opp bilene med tomater (libanonkrigen i 2006) eller bomber verdens tettest befolkede område (den enorme flyktningeleiren som kalles Gaza) så gjør de ikke dette uten at de med vitende og vilje vet at folk blir drept. Når de sender inn helikoptere og jagerfly eller med kaldt blod skyter på barn som går tur (lytter til musikk på Ipod'en) så gjør de ikke dette uten at de vet at barn kan bli drept.

Endret av Nigo-san
Skrevet
Hvor mange barn har Palestinerene drept ?

Når du kommer med ditt tall og henviser til offisielle, troverdige kilder skal jeg komme med mitt tall.

Jeg så en dokumentar på tv, jeg husker ikke hvilken kanal, for et lite år siden. Den varte i halvannen time, og vekslet mellom hverdagsbeskrivelser hos palestinske familier og jødiske familier. Alle hadde historier å fortelle, om drepte barn, fedre, mødre. Alle fortalte de om redsel, om innskrenket bevegelsesfrihet, om en fortvilt situasjon. Jøder på lik linje med palestinere.

Litt av problemet er vel at det er vanskelig å vite hva som er troverdige kilder. Wikipedia er vel ikke akkurat en troverdig kilde.

Jeg har sett eksempler på hvordan én og samme hendelser er beskrevet på totalt ulike måter, med totalt ulike tapstall på begge sider.

At den type media som når den gjengse nordmann tenderer å gå i favør av palestinerne, dvs. gjøre dem til de uskyldigste, tross alt, er det vel liten tvil om. Jeg har slektninger som bor lenger sør i Europa (tospråklige) som sier at det er himmelvid forskjell.

Skrevet
Slike utsagn anser jeg ikke bare som politisk ekstremisme, men også en ekstrem mangel på kunnskap. For hvert sivile menneskeliv Israel tar, øker den internasjonale hetsen. De har ingenting å tjene på det.

Sannheten er at militære eksperter er imponert over hvor få sivile menneskeliv som har gått tapt. Og det er takket være nitid rekognosering på forhånd.

Les litt mer enn billedtekstene før dere sprer hatet deres.

En militærmakt som Israel vet godt at de med sine helikoptere, bombefly og tanks vil drepe mange uskyldige mennesker. Hvis ikke bør noen fortelle dem det.

Problemet er at de ikke bryr seg mht den internasjonale opinionen. De setter seg et mål (det kan være å ta nye landområder, drepe 5-600 palestinere med bomber eller å ødelegge et lands infrastruktur). men så lenge USA ikke reagerer fortsetter de sine overgrep. FN har gjentatte ganger bedt Israel stoppe overgrepene, men de gir f... I 2006 valgte Israel til og med å benytte FN popster i sørlibanon som skyteskive og mål for sine granater, selv om FN troppene forvilet ba dem stoppe over radiosambandet. Som kjent ble flere FN observatører drept.

Å antyde at Israel bryr seg om hva andre mener er derfor bare tull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...