Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ingen av sidene i denne konflikten/krigen står med rene hender, og det er ikke så problematisk å finne bilder av lemlestede israelske barn heller. Nå er det imidlertid slik at følelser ikke er riktig instrument for å komme frem til en løsning, og det er følelser slike bilder er ment å trigge.

Komme frem til en løsning? Skal vi holde hender og synge kumbaya også? Det kommer ikke til å dukke opp en løsning på konflikten på KG, hvor mye enn du ønsker det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om f.eks KR-Øst er fornøyd nå, som en palestinsk mor og hennes fire barn er drept? Og det er ikke propaganda, KR-øst. Det er Mats Gilbert som forteller oss at massevis av barn er drept. Og en gravid kvinne. Og andre uskyldige. Er det greit for deg? Eller sørger du over tapet av den eneste israelske soldaten som har mistet livet? For en massakre! Og jødene hyler om holocost, dette er LANGT VERRE - fordi i dag vet vi bedre! Dette er nedslakting. De er ikke det spor bedre enn Hitler.

Skrevet
Du snakker om at du hater urett, men støtter likevel urett fordi "Israel må få lov til å forsvare seg". I akkurat denne saken, har jeg faktisk støttet Israel, men maken til argumenter du kommer med, står jeg ikke for i det hele tatt.

Det jeg har støttet så langt, er at Israel har vært ute etter Hamas. De har vært i våpenhvile siden i sommer. De responderer nå på de daglige rakettangrepene fra palestinerne.

Men, det er snakk om proposjonalitet. Israel er mye sterkere enn Palestina militært. Når noen kaster en liten stein på deg, så kan du ikke svare med å kaste en murstein på dem. Selvfølgelig vil jeg si at du har rett til å kaste noe tilbake. Det er ingen som hadde stått og tatt imot gjentatte angrep. For å svare på spørsmålet ditt. Men, når forskjellen på angrep og forsvar er så stor, så begynner ting å skurre for meg.

Jeg har aldri hørt maken til sprøyt i omtale av noen annen konflikt.

Da russere og allierte gikk til motangrep på Tyskland i 1945, tror du at de tenkte på at de ikke måtte bruke hardere skyts mot tyskerne enn disse hadde brukt?

Mener du at Israel bør godta at de skyter på hverandre hver eneste dag i all evighet?

Forstår du virkelig ikke at Israel må få slutt på denne daglige terrorismen, for å kunne leve et normalt liv?

Å snakke om proporsjonalitet i en krig, er en nyoppfinnelse som tydeligvis bare gjelder for Israel. Og dette skal altså gjelde mot terrorister som ønsker å utslette dem?

Hva slags tanker har du om rettferdighet, siden du mener at jeg støtter urett, siden jeg har forståelse for at Israel må kunne forsvare seg.

Hva er årsaken til at du mener at det er urettferdig av Israel å forsvare seg?

Jeg undrer meg på hvor vettet blir av i denne fonflikten.

Det blir visst stadig fler som slutter å tenke fornuftig om denne konfklikten,

som kan være over på timen, om araberne vil.

Men da ville vel alle de venstrevridde fortsette der araberne sluttet.

Jeg hører gjerne om hvilken løsning du har å tilby israelerne.

Gjest Gjest_trist_*
Skrevet

Støtte ett land som driver krig mot sivile, dreper barn og kvinner. Dei er innestengt i en liten, overbefolka by. Har ingen plass å gjemme seg, ingen plass å flykte.

Det er umennesekelig og grusomt?

Nei takk ingen støtte fra meg!!

Her er en tekst melding Mads Gilbert sendte til det norske fol i dag:

«Fra lege Mads Gilbert i Gaza: Takk for all støtte. De bombet det sentrale grønnsakmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit til Shifa-sykehuset. Hades! Vi vasser i død, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig. Nå hører vi tanks. Fortell videre, send videre, rop det videre. Alt! GJØR NOE! GJØR MER! Vi lever i historieboken nå, alle! Mads G, 3.1.09 13:50, Gaza, Palestina»

Stor respekt til de to legene som velger å være på Gaza, og hjelpe Palestinerene.

Og dere som støtter Israel i denne saken, eg skjemmest av å bo i samme land som dere!!

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Da russere og allierte gikk til motangrep på Tyskland i 1945, tror du at de tenkte på at de ikke måtte bruke hardere skyts mot tyskerne enn disse hadde brukt?

Det skulle godt gjøres å overgå tyskerne på den fronten. De allierte ville aldri gått så langt.

Skrevet

...

Hva slags tanker har du om rettferdighet, siden du mener at jeg støtter urett, siden jeg har forståelse for at Israel må kunne forsvare seg.

Jeg forstår deg ikke KR-øst- Mener du virkelig at det er forsvar av Israel å drepe tusenvis av sivile ????????????

Mener du at folkeretten gir rom for å slakte barn og sivile slik Israel gjør nå ???

Mener du f.eks. at det er riktig av israelske soldater å gå inn å drepe en mor og hennes 4 barn, bare fordi de ikke hadde noe steed å rømme ???

DEt er ikke mulig å drive "forhandlinger" med motparten ved å kreve at de først aksepterer alle Israels krav. I så tilfelle er det ingen forhandlinger. Det Israel gjør nå er å skape tusenvis av ny motstandere. Barn som har opplevd at foreldrene er drept av Israelere, eller gravise kvinner som føder barn som senere vil gjenngjelde at de aldri fikk treffe sine fedre.

Israel har valgt en konfliktløsning de ikke kan vinne, - om de ikke har som mål å utslette hele Gazas befolkning. Dette er sikkert Israelske myndigheter klar over og det er derfor grunn til å sette spørsmålstegn ved hvilke intensjoner de har ...

Skrevet
Israel har valgt en konfliktløsning de ikke kan vinne, - om de ikke har som mål å utslette hele Gazas befolkning.

Det virker nesten sånn.

Skrevet
Det Israel gjør nå er å skape tusenvis av ny motstandere.

Sitter nok mer klokskap i Knesset og den Israelske regjering enn hos deg. Vettuge folk som faktisk skjønner at man trenger legitimitet i det internasjonale samfunn. Når da enkelte fremstiller situasjonen på en måte som setter Israel i et ekstremt dårlig lys, er det god grunn til å stille spørsmål om det ikke skurrer litt vel mye at den Israelske regjering kan ta så ekstremt dårlige valg.

Skrevet
Jeg forstår deg ikke KR-øst- Mener du virkelig at det er forsvar av Israel å drepe tusenvis av sivile ????????????

Mener du at folkeretten gir rom for å slakte barn og sivile slik Israel gjør nå ???

Mener du f.eks. at det er riktig av israelske soldater å gå inn å drepe en mor og hennes 4 barn, bare fordi de ikke hadde noe steed å rømme ???

DEt er ikke mulig å drive "forhandlinger" med motparten ved å kreve at de først aksepterer alle Israels krav. I så tilfelle er det ingen forhandlinger. Det Israel gjør nå er å skape tusenvis av ny motstandere. Barn som har opplevd at foreldrene er drept av Israelere, eller gravise kvinner som føder barn som senere vil gjenngjelde at de aldri fikk treffe sine fedre.

Israel har valgt en konfliktløsning de ikke kan vinne, - om de ikke har som mål å utslette hele Gazas befolkning. Dette er sikkert Israelske myndigheter klar over og det er derfor grunn til å sette spørsmålstegn ved hvilke intensjoner de har ...

Er det mulig å være så uvitende om hva som egentlig foregår? Vet du i det hele tatt hva Hamas er og hva de gjør og hva de er istand til å gjøre?

Gjest nobilian
Skrevet
Komme frem til en løsning? Skal vi holde hender og synge kumbaya også? Det kommer ikke til å dukke opp en løsning på konflikten på KG, hvor mye enn du ønsker det.

Jeg har min måte å bidra på, du har din. Jeg reiser mer enn gjerne ut som fredsbevarende den dagen FN greier å somle seg til å gjøre noe, så kan du sitte igjen her.

Selvsagt løses ikke denne konflikten på KG eller noe annet nettsted, men det er et godt skritt i motsatt retning å vise alle grusomheter for å piske opp stemningen. Om du ikke greier å diskutere en slik konflikt på en rasjonell måte, er det like greit å la det være.

Skrevet
Er det mulig å være så uvitende om hva som egentlig foregår? Vet du i det hele tatt hva Hamas er og hva de gjør og hva de er istand til å gjøre?

Det var Israel som ba om valg etter at de hadde ødelagt for at Fatah partiet skulle fortsette (motsatte seg alle forslag fra Fatah partiet). Det var mao Israel som presset folket til å velge Hamas. At Israel i ettertid ikke aksepterer dette partiet får de ta på egen kappe. Å gå til krig slik Israel har valgt å gjøre vil bare presse frem nye ytterligående partier.

Skrevet
Og dere som støtter Israel i denne saken, eg skjemmest av å bo i samme land som dere!!

Du får flytte ut av landet da.

Skrevet
Støtte ett land som driver krig mot sivile, dreper barn og kvinner. Dei er innestengt i en liten, overbefolka by. Har ingen plass å gjemme seg, ingen plass å flykte.

Det er umennesekelig og grusomt?

Nei takk ingen støtte fra meg!!

«Fra lege Mads Gilbert i Gaza: Takk for all støtte. De bombet det sentrale grønnsakmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit til Shifa-sykehuset. Hades! Vi vasser i død, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig. Nå hører vi tanks. Fortell videre, send videre, rop det videre. Alt! GJØR NOE! GJØR MER! Vi lever i historieboken nå, alle! Mads G, 3.1.09 13:50, Gaza, Palestina»

Stor respekt til de to legene som velger å være på Gaza, og hjelpe Palestinerene.

Kan du kanskje fortelle meg hvor mange av de som forbanner Israel i dag, har servert ett eneste ord til kritikk av "palestinernes" rakettskyting på israelske sivile i 8 sammenhengende år, uten at de har tatt til motmæle?

Har du gått ut og kritisert dette noensteds noengang?

Alle feigingene som har tidd i alle disse årene, har nå begynt å rope i kor, som en saueflokk uten egen tankegang.

Skrevet

Jeg har ikke sett at du har kommet med en eneste protest i alle de årene "palestinerne" har bombardert israelske kvinner og barn.

Jeg antar at du har danset i gledesrus, sammen med dine terroristvenner som TV viser at de gjør, hver gang israelske sivile dør.

Har du sett noen israelere som danser i glede i dag?

Det er forskjell på folks standard når det gjelder andre mennesker, forstår du.

Skrevet

Har sett drepte og lemlestede unger før, jeg, men sjokkvirkningen du (om det var du som la ut linken) forsøker å få frem er usmakelig.

Det er ingenting i veien med å linke til krigens bestialitet, men av hensyn til dem som ikke ønsker å se, er det mest redelig å gjøre oppmerksom på innholdet.

Ingen av sidene i denne konflikten/krigen står med rene hender, og det er ikke så problematisk å finne bilder av lemlestede israelske barn heller. Nå er det imidlertid slik at følelser ikke er riktig instrument for å komme frem til en løsning, og det er følelser slike bilder er ment å trigge.

Klart nok for deg?

Hva om jeg ikke ønsker å ta hensyn til dem som ikke ønsker å se?

Skrevet
Det var Israel som ba om valg etter at de hadde ødelagt for at Fatah partiet skulle fortsette (motsatte seg alle forslag fra Fatah partiet). Det var mao Israel som presset folket til å velge Hamas. At Israel i ettertid ikke aksepterer dette partiet får de ta på egen kappe. Å gå til krig slik Israel har valgt å gjøre vil bare presse frem nye ytterligående partier.

Dette med at det var Israel som forlangte at araberne i Gaza skulle velge Hamas, høres ut som et dårlig eventyr fra Soria Moria.

Men du er jo en ekspert på eventyrfortelling.

Og nå som Israel har gått inn i Gaza, ser jeg at du virkelig har blomstret opp.

For dette fryder du deg over.

Alle lemlestede mennesker, vil du sammen med de venstrevridde og araberne fryde deg over å kunne vise til all verden.

Skrevet

Mener du at Israel bør godta at de skyter på hverandre hver eneste dag i all evighet?

Forstår du virkelig ikke at Israel må få slutt på denne daglige terrorismen, for å kunne leve et normalt liv?

Å snakke om proporsjonalitet i en krig, er en nyoppfinnelse som tydeligvis bare gjelder for Israel. Og dette skal altså gjelde mot terrorister som ønsker å utslette dem?

Men da ville vel alle de venstrevridde fortsette der araberne sluttet.

Jeg hører gjerne om hvilken løsning du har å tilby israelerne.

Jeg regner med at du begynte å skrive et svar, før du leste hva jeg skrev. For det første, så støtter jeg Israels rett til selvforsvar. Så det at du spør om jeg mener at Israel bare skal godta, stryker vi bort. Svaret er; selvfølgelig ikke.

For det andre, det som skjedde under andre verdenskrig skjedde da. Det går an å utvikle seg. For hver gang det er en krig så tenker vi "aldri igjen", men jaggu gjør vi akkurat det samme igjen, nettopp fordi vi tenker "ja men i 1945 gjorde vi sånn og det gikk jo greit".

Hvorfor skal proposjonalitet bare gjelde for Israel? Jeg mener at det skal gjelde for alle. At det ikke har blitt gjort før, betyr ikke at jeg bare mener det skal gjelde for Israel. Og du kan snakke om ønsker om utslettelse fra begge sider. Araberne sier at israelerne ønsker å utslette dem (se på hva som skjer akk nå) og israelere mener at araberne vil utslette dem. Det er sikkert ideelt for begge parter, om de forblir det eneste folket der.

Så en oppsummering for deg, siden du gikk glipp av alle mine poeng: Jeg støtter Israels rett til selvforsvar. Jeg driter i hva som ble gjort før, nå er nå og vi trenger løsninger nå. Jeg hadde ingenting imot flyangrepene siden jeg vet at de fleste drepte var Hamas-medlemmer og man må regne med sivile tap i krig.

Over 400 døde i løpet av uke med luftangrep er allerede mye, når så mange av dem er barn (ja jeg vet at flertallet er Hamas) i forhold til noen døde israelere på 8 år virker ubalansert i mine øyne. Og ubalanse er urettferdig.

Min løsning krever at man kommuniserer. Om ikke med hverandre, så med andre land. De skulle ha tatt imot våpenhvileforslaget (som både Israel og Hamas avviste).

Hva oppnår vi med dette nå? Ja, mange terrorister har blitt drept. Israel viser at de ikke tar imot daglige angrep fra Gaza. Vel og bra det. Kanskje funker dette om et par uker også. Så får vi til en våpenhvile der Hamas gir seg med rakettangrepene. Supert. Then what? Blir det fred? Tror du ikke at den tiden det er stille da, så driver terroristene og ruster opp? Blir flere? Sintere?

For meg, fins det ingen enkel løsning. Men det finnes forverrende tiltak.

Gjest Pascale
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at han hadde sendt en slik melding hvis det hadde vært omvendt- at israelere hadde blitt bombet slik..."Aldri opplevd noe så fryktelig"- jeg synes å høre om mye verre tilstander andre steder, men det er vel hovedsakelig så mye om dette i nyhetene her om dagen fordi det er et "vestlig" land. Hadde det ikke vært det, hadde det vel ikke vært så mange som hadde brydd seg. Det er vel bare å se på det som skjedde mellom tutsier og hutuer. Hvor mange gadd å bry seg spesielt mye med det? Var det noen? Jeg synes noe blir hauset skrekkelig mye opp kun fordi det er Israel. Hadde en eller annen arabisk stat bombet et annet land hadde det antakelig bare vært en liten notis i avisen. Men siden det er Israel er det mange, mange sider. "The Big Bad Wolf". Men jeg lurer nå egentlig på hvem som er det.

Det er ingen som tvinger deg til å bo her.

Skrevet
Jeg tviler sterkt på at han hadde sendt en slik melding hvis det hadde vært omvendt- at israelere hadde blitt bombet slik..."Aldri opplevd noe så fryktelig"- jeg synes å høre om mye verre tilstander andre steder, men det er vel hovedsakelig så mye om dette i nyhetene her om dagen fordi det er et "vestlig" land. Hadde det ikke vært det, hadde det vel ikke vært så mange som hadde brydd seg. Det er vel bare å se på det som skjedde mellom tutsier og hutuer. Hvor mange gadd å bry seg spesielt mye med det? Var det noen? Jeg synes noe blir hauset skrekkelig mye opp kun fordi det er Israel. Hadde en eller annen arabisk stat bombet et annet land hadde det antakelig bare vært en liten notis i avisen. Men siden det er Israel er det mange, mange sider. "The Big Bad Wolf". Men jeg lurer nå egentlig på hvem som er det.

Det er ingen som tvinger deg til å bo her.

Veldig usakelig innlegg. Hvis det var omvendt, eller hvis det var ett anna land.

No er det sånn at Israel har gått til krig mot Gaza. Og slakter sivile. Alt som rører seg, kvinner, barn, gammle som unge.. Israel har okupert Palestina i mange ti år. Gaza er ei lita landstripe på 4 mil og bor 1,4 mil mennesker. Israel har stengt dei inne der og no går dei inn å dreper dei en etter en. Og med USA i ryggen får dei holde på.

Det er umeneskelig uansett om de er arabere eller hadde vært kristne eller jøder.

Gjest Pascale
Skrevet
Veldig usakelig innlegg.

No er det sånn at Israel har gått til krig mot Gaza.

Nå var det ikke Israel som først startet det hele. Forresten er det tydeligvis slik at pro-Israeleres innlegg i hovedsak er "usakelige". Hvorfor det mon tro?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...