Gå til innhold

14 ukers pappapermisjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men alle dere som syns dette er så flott, syns dere virkelig det er flott at staten skal inn i vårt privatliv og bestemme hvordan en som familie skal fungere???

Hvorfor kan ikke alle få velge selv hva som passer de best?

Å nei, å nei! Slemme staten! Bedre med individets frihet slik som i USA, hvor hele permisjonen er forbeholdt mammaen (6 uker). Mye bedre det enn permisjonsordningen i slemme AP-Norge!

Innlegget er satt på spissen. Men jeg synes det blir mye syting her inne. Mannen må også få sin del av kaken:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvorfor?
Skrevet
Far kan ta ut permisjonsdagene når han har fridager, da får han lønn for de dagene også.

Når det plutselig nå sitter så mange menn med ønske om mer permisjon, hvorfor er det fremdeles slik at det stort sett er mor som sitter hjemme når barna er syke? Et svar er selvfølgelig at mor ofte jobber deltid, tjener minst og tapet blir mindre enn om far blir hjemme. Åja! Mor går ofte ned til halv stilling hun, for å være mer hjemme med barna!

Hmmm. Jeg mistenker at en stor del av befolkningen rett og slett kommer til å miste barselpermisjon med de nye reglene rett og slett fordi de ikke har råd til det. Hvordan løse det problemet?

Og hva med sjømenn, oljearbeidere og selvstendig næringsdrivende?

Skrevet
Når det plutselig nå sitter så mange menn med ønske om mer permisjon, hvorfor er det fremdeles slik at det stort sett er mor som sitter hjemme når barna er syke? Et svar er selvfølgelig at mor ofte jobber deltid, tjener minst og tapet blir mindre enn om far blir hjemme. Åja! Mor går ofte ned til halv stilling hun, for å være mer hjemme med barna!

...

Hvorfor bor så få barn sammen med pappan etter samlivsbrudd ?

Jo, fordi mor mener at det er hun som har hatt kontakten med barnet og derfor fortjener eneretten til samvær.

Hvorfor er så få fedre hjemme med syke barn ?

Jo, av omtrent samme årsak.

Skrevet

Nettopp derfor skal fedre være mer hjemme i permisjon. For da blir det like naturlig for dem å være hjemme med syke barn som for mødre.

Og årsaken til at mødre ofte jobber deltid osv. er jo nettopp fordi de ønsker mer tid til å ta seg av barna. Far jobber fulltid.... For å snu dette må man starte med at far får lik erfaring med å ta seg av barna fra første stund!!!

Det er flere kvinner enn menn som tar høyskoleutdannelse i dag. Jenter får best karakterer. Slik sett skulle man tro at jenter også fikk de beste jobbene og gjorde karriere. Men neida. Når de får barn så går de rett i "tradisjons-fella", jobber deltid, går over i annen stilling som ikke krever så mye osv. Mens mennene de kan jobbe fulltid og jobbe seg opp og frem. Hvorfor? Jo fordi mennene aldri blir konfrontert (fra arbeidsgiver) med at de skal ut i permisjon. At det kanskje ikke er lønnsomt å satse på noen som skal være borte et år (flere ganger).

For å snu dette så må det være likt for mor og far under en permisjon. Skal vi behandles likt i arbeidslivet så må vi også dele permisjonen!

Både jeg og min mann har lederstillinger og har jobbet for å komme dit vi er i dag. Vi skal ha barn. Og vi skal dele permisjonen. Både fordi vi synes det er viktig at begge er sammen om å dele ansvaret det første året, fordi det er viktig for barnet og fordi det er et viktig signal til arbeidsgivere at det er like naturlig at en mann blir borte fra jobb når han får barn som at kvinner blir det.

Selv om det ikke er lov å diskriminere kvinner i ansettelsesprosesser fordi de potensielt sett er i alder og situasjon hvor det kan forventes at de får barn og derfor blir borte - så blir det diskriminert! Har selv sett og hørt at en mann fikk jobb foran en kvinne selv om kvinnen var mer kvalifisert. Hvorfor? Begge var nesten 30 år, begge var barnløse og i forhold. Men arbeidsgiver mente at det var mer sannsynlig at HUN kom til å bli borte i permisjon innen kort tid enn hva var tilfelle med mannen. (menn tar jo ikke ut særlig permisjon...). Derfor ansatte de mannen. Urettferdig!!! Dette kan vi gjøre noe med om menn også har en stor del av permisjonen.

Skrevet
Jeg tror det er en del fedre som er redd for å si i fra at de ønsker mer en de fastsatt seks ukene, nettopp fordi det er gjengs oppfattning at det er mors permisjon. De har sett at mor kanskje har hatt et kompisert svangerskap, og er redd for å såre henne...

Der tror jeg du traff spikeren på hodet!!!

Skrevet
Men alle dere som syns dette er så flott, syns dere virkelig det er flott at staten skal inn i vårt privatliv og bestemme hvordan en som familie skal fungere???

Hvorfor kan ikke alle få velge selv hva som passer de best?

Fordi vi velger så forbaska tradisjonelt!

Fordi far tydeligvis må få sin egen del av permisjonen for å kunne få mer.

Når vi skal dele selv så får mor mest.

Når mange sier at de heller vil at far skal få et tillegg slik at permisjonen totalt sett blir enda lenger så vitner jo det om at mor vil ha permisjonen selv. Far kan også få. Jada jada. Men da kan han få noen ekstra uker som ikke påvirker mors.

Skrevet

Det er ikke bare mødre som mener at permisjonen først og fremst er kvinnens. Det er mange arbeidsgivere også. Desverre er det slik at det fremdeles er fedre som møtes med skepsis og motvilje fra arbeidsgiver når de vil ta ut noe mer enn minimum. Når det blir lovfestet med flere uker så vil ikke arbiedsgiver kunne bruke dette mot disse mennene.

Skrevet
Og amming er veldig viktig. Spesielt de første 6 månedene. Men man må da kunne få til at far er hjemme i 14 uker fordet??? Gjerne mer!!!!

Det er det da for **** ingen som har sagt noe annet!!?! Men hvorfor skal det være staten som bestemmer det? Hvert enkelt par klarer da det helt fint selv!

Gjest LindaKristin
Skrevet

Symes IKKE dette er noe staten skal styre... Det bør være opp til den enkelte familie å finne noe som passer best for dem!

Gjest AnneShirley
Skrevet
Det er ikke bare mødre som mener at permisjonen først og fremst er kvinnens. Det er mange arbeidsgivere også. Desverre er det slik at det fremdeles er fedre som møtes med skepsis og motvilje fra arbeidsgiver når de vil ta ut noe mer enn minimum. Når det blir lovfestet med flere uker så vil ikke arbiedsgiver kunne bruke dette mot disse mennene.

Men problemer med slike sjefer og mødre vil jo ikke opphøre med andre "kvoter", de vil bare forholde seg til et annet antall uker.

Jeg mener det er holdningene man evt må til livs. Og dette er vel uansett også noe par bør diskutere før de bestemmer seg for å få barn. Dersom man ikke klarer å bli enige om slike ting som hvordan permisjonen skal fordeles så lurer jeg nå litt på om man har et forhold man bør bringe barn inn i overhodet?

Skrevet

Jeg synes det er greit at staten legger seg litt borti jeg. Før det ble innført fedrekvote var det jo svært få fedre som i det hele tatt tok permisjon. Nå tar stort sett alle fedre ut ihvertfall seks uker.

Skrevet
Men problemer med slike sjefer og mødre vil jo ikke opphøre med andre "kvoter", de vil bare forholde seg til et annet antall uker.

Jeg mener det er holdningene man evt må til livs. Og dette er vel uansett også noe par bør diskutere før de bestemmer seg for å få barn. Dersom man ikke klarer å bli enige om slike ting som hvordan permisjonen skal fordeles så lurer jeg nå litt på om man har et forhold man bør bringe barn inn i overhodet?

Jeg tror faktisk at de fleste mødre og fedre som blir sjefer og som i sin tid benyttet tid hjemme med barnet under fødselspermisjonen, i større grad vil akseptere fars deltagelse både under fødselspermisjonen og senere. Men sjefene må altså "læres opp" ved at staten tar et valg som tilsier at menn bør delta i samme grad som mødre om det er mulig.

Når vi har kommet så langt vil kvinners kamp for "likestilling" også få et helt nytt aspekt mht troverdighet, og kvinner kan i større grad enn tidligere velge karriere på lik linje med fedre uten at de skal bli sett ned på av sine medsøstre.

Gjest Gjest_Hvorfor_*
Skrevet
Hvorfor bor så få barn sammen med pappan etter samlivsbrudd ?

Jo, fordi mor mener at det er hun som har hatt kontakten med barnet og derfor fortjener eneretten til samvær.

Hvorfor er så få fedre hjemme med syke barn ?

Jo, av omtrent samme årsak.

Dette er ikke et svar det i beste fall en generalisering. Har du et problem med kvinner ettersom du konsekvent påstår at "det er slik fordi mor har bestemt".

Du bør kanskje lese litt mer historie...

Jeg tror folk kommer til å gå på en smell når de regner bort biologien i reglene.

Skrevet

Jeg er nok litt enig med far til to, det er nok mange mødre som bestemmer samværsordninger etter brudd. Men hva er det med mennene i Norge da? Er de så tafatte at de ikke er i stand til å kreve verken mer samvær eller mer permisjon?

I tillegg til dette så er det nok veldig mange fedre som er fornøyde med dagens løsning både når det gjelder permisjon og vanlig samvær.

Skrevet
Dette er ikke et svar det i beste fall en generalisering. Har du et problem med kvinner ettersom du konsekvent påstår at "det er slik fordi mor har bestemt".

Du bør kanskje lese litt mer historie...

Jeg tror folk kommer til å gå på en smell når de regner bort biologien i reglene.

Det er ingen hemmelighet at det i hovedsak er mødre som har motsatt seg det at fedre får 2 uker av "deres permisjon". Å påstå noe annet tror jeg du også ser blir feil.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Det er ingen hemmelighet at det i hovedsak er mødre som har motsatt seg det at fedre får 2 uker av "deres permisjon".

Den påstanden om "deres permisjon" har jeg ikke sett. Ikke har jeg egentlig sett noen som er i mot at far tar 14 uker permisjon heller...

Skrevet
Og hvis mange menn ikke ønsker å være hjemme med barnet i 14 uker, så øker jo ikke akkurat det lysten til å få barn, spesielt ikke hos de som vil ha barn "senere", eller "ikke er helt klar for barn".

Selv hadde jeg blitt meget skeptisk til hva slags far en mann inbiller seg at han skal klare å være dersom han ikke ønsker være hjemme med barnet sitt i 14 uker..

Skrevet
Det er det da for **** ingen som har sagt noe annet!!?! Men hvorfor skal det være staten som bestemmer det? Hvert enkelt par klarer da det helt fint selv!

Jada, de klarer nok det. Men løsningen de kommer frem til, uavhengig av staten, er typisk den tradisjonelle hvor mor skal ha mesteparten av ansvaret. Jeg tror faktisk ikke det er dette kvinner flest ønsker, å allerede i startfasen av å etablere en familie få rollen som den som har hovedansvar for hus og barn. Kvinner blir fort dyttet inn i den rollen av apatiske menn som ikke gidder ta det ansvaret som følger med det å få barn. Menn skal bare bidra 30% ser det ut til. De dytter ansvar for hus og barn over på kvinner. Jeg tror det er et gode for kvinner at staten nå tar ansvar på vegne av ansvarsløse og feige menn.

Skrevet

Nå er det vel naturlig at mor har den største delen av permisjonen i og med at det er hun som bærer maten med seg?

Gjest Gjest_Freia_*
Skrevet

Nemlig!!

Hvordan skal du komme holdningene til livs da?

Du har flere ganger sagt at det er holdningene det må gjøres noe med. Og vi må gi gulerøtter i steden for straff.

Men du kommer ikke med noen forslag til hva dette skal være.

Når det gjelder kvoter og antall uker. Problemet med sjefer er at de ikke har så mye imot at mødre tar ut permisjon, men de har problem med fedre som gjør det. Hvis både mor og far får en lovfestet kvote så vil man stille likt og arbeidsgivere må tilrettelegge og samarbeide uansett hvem det er som tar ut permisjon og når. Det er en måte å endre holdningen til arbeidsgivere på er det ikke? At menn har egen lovfestet rett til permisjon?

Det er holdningen til det at far skal ta ut permisjon som ofte er problemet. Uavhengig av hvordan man fordeler ukene utover året.

Jeg tror faktisk at de fleste mødre og fedre som blir sjefer og som i sin tid benyttet tid hjemme med barnet under fødselspermisjonen, i større grad vil akseptere fars deltagelse både under fødselspermisjonen og senere. Men sjefene må altså "læres opp" ved at staten tar et valg som tilsier at menn bør delta i samme grad som mødre om det er mulig.

Når vi har kommet så langt vil kvinners kamp for "likestilling" også få et helt nytt aspekt mht troverdighet, og kvinner kan i større grad enn tidligere velge karriere på lik linje med fedre uten at de skal bli sett ned på av sine medsøstre.

Dette er helt riktig.

Likestilling er jo nettopp det at begge kjønn stiller likt.

Og det er viktig at arbeidsgivere også må godta at fedre like naturlig skal ha permisjon som mødre.

Jeg tror også at fedre som naturlig har tatt en større del av permisjonen stiller sterkere når det gjelder å følge opp i hverdagen (både når det gjelder hus/hjem og barn) etter permisjonen også. Og de vil nok også stille mye sterkere ved et eventuelt samlivsbrudd når det gjelder å ta omsorg for barnet.

Jeg er nok litt enig med far til to, det er nok mange mødre som bestemmer samværsordninger etter brudd. Men hva er det med mennene i Norge da? Er de så tafatte at de ikke er i stand til å kreve verken mer samvær eller mer permisjon?

I tillegg til dette så er det nok veldig mange fedre som er fornøyde med dagens løsning både når det gjelder permisjon og vanlig samvær.

Jeg tror ikke at menn generelt sett er tafatte. Man har mange typer menn. De mennene som allerede tar ut mye permisjon de vil jo ikke trenge denne loven for å kunne ta sitt valg. Loven er jo til for de som faller utenfor og som kanskje trenger noe håndfast å slå i bordet med for å få respekt hos en arbeidsgiver. Har en mann lovfestet 14 uker permisjon så vet også han og hans fru at det er dette de har å forholde seg til. Det kan være godt for mange mødre også det som kanskje ønsker at mannen skal være hjemme og ta sin tørn - men hvor han skylder litt på jobben og sånn for å slippe. Jeg ser ingen grunn til at en mann skal slippe å ta ansvar for barnet sitt. Og det er sikkert også en del menn vil ha permisjon men som ikke får det fordi de har koner som helst vil være hjemme mest selv. Det finnes mange varianter.

Nå er det vel naturlig at mor har den største delen av permisjonen i og med at det er hun som bærer maten med seg?

Så da er menn heldige da om melka blir borte tidlig? For da får de slippe til?

Vi snakker om 14 uker til pappaen her - ca. 3,5 måned. En unge på 8,5-12 måneder ammes da ikke konstant hele dagen? Spiser kanskje litt andre ting også

Hvis man alltid skal bruke ammingen som siste ord for å holde far ute av hjemme så blir det for dumt. At en baby trenger brystet i umiddelbar nærhet de første månedene har jeg ikke noe problem med å forstå (har selv ammet to barn!). Men man kan ikke gjøre seg totalt uunnværlig for unger som nærmer seg året heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...