Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 30. desember 2008 #281 Skrevet 30. desember 2008 Kall det "omsorgspermisjon" da. Det er ikke navnet som er viktig, men at barnet blir ivaretatt på en god måte AV BÅDE MOR OG FAR. For meg synes det som om du forsøker å finne grunner til at barn og far ikke skal få disse 14 ukene sammen ? Jeg har da ikke en eneste gang sagt at jeg ikke vil at far skal ha 14 uker? Det jeg sier er at jeg ikke ser en grunn til at far skal TVINGES til å ta 14 uker. Jeg synes man skal la folk få bestemme selv. Jeg har da ikke sagt noe om at far ikke skal få være hjemme i 14 uker.
Ciara Skrevet 30. desember 2008 #282 Skrevet 30. desember 2008 Jeg har da ikke en eneste gang sagt at jeg ikke vil at far skal ha 14 uker? Det jeg sier er at jeg ikke ser en grunn til at far skal TVINGES til å ta 14 uker. Jeg synes man skal la folk få bestemme selv. Jeg har da ikke sagt noe om at far ikke skal få være hjemme i 14 uker. Det kan godt hende at du og mannen din fordeler permisjonen likt mellom dere for alt jeg vet. Men dessverre er det mange par som ikke gjør det før de er nødt.
Mamma1 Skrevet 30. desember 2008 #283 Skrevet 30. desember 2008 Det er da vel heller ikke noe mål at mor og far skal dele permisjonen på likt?
Ciara Skrevet 30. desember 2008 #284 Skrevet 30. desember 2008 Nei, der formulerte jeg meg feil. Jeg mente at mange fedre ikke "får" permisjonsuker før de faktisk er øremerket til far.
Mamma1 Skrevet 30. desember 2008 #285 Skrevet 30. desember 2008 Ja, det er jo det som er problemet- at det tydligvis er en del vrange kjerringer der ute. Men jeg syns det er synd at disse kjerringene skal ødelegge for andre som er i stand til å dele dette seg i mellom. Nå blir dette i steden tredd nedoverhodet på alle de andre, og mange som det slett ikke passer for. *irritert*
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 30. desember 2008 #286 Skrevet 30. desember 2008 Ja, det er jo det som er problemet- at det tydligvis er en del vrange kjerringer der ute. Men jeg syns det er synd at disse kjerringene skal ødelegge for andre som er i stand til å dele dette seg i mellom. Nå blir dette i steden tredd nedoverhodet på alle de andre, og mange som det slett ikke passer for. *irritert* Akkurat det jeg skulle til å si
Gjest kaffedama Skrevet 30. desember 2008 #287 Skrevet 30. desember 2008 Alle argumentene mot å gi mer til far kom opp i forrige runde, da det ble økt til 4, 5 og 6 uker for far. "Familiene kan bestemme selv" osv. Likevel viser statistikken entydig at far tar mer, når de blir gitt mer. Og de liker det. Og tro det eller ei; verden går faktisk rundt likevel! Helt riktig!!! Og barn blir til og med ammet. Og mødre opplever at far tar sin del av arbeidet med barna med naturlig. Og mødre liker det også!! Jeg bare applauderer litt for dette.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 30. desember 2008 #288 Skrevet 30. desember 2008 Og jeg som faktisk har en mann som har hatt mer permisjon enn meg kan fortelle at det har gått helt fint! Barnet har fått mat, har hatt rene bleier og rene klær, ikke måte på altså, hva en mann kan klare... Og barnet er like knyttet til sin far som til sin mor, litt mer sin far, og det gjør da ingen verdens ting (kan hende det gjør litt vondt i mammaegoet i blant, og det er vel der det ligger for de som ikke vil la mannen på perm).
rangi Skrevet 30. desember 2008 #289 Skrevet 30. desember 2008 Jeg skjønner ærlig talt ikke helt problemet. Hva er det med disse mennene som så gjerne vil være hjemme med ungene sine, men som ikke tør si det til sin kone/samboer? Hva er det for tøffeldyr som finnes rundt om i de norske hjem? Alle disse mennene i lederstillinger og viktige jobber, hvor de har stort ansvar for både milllionverdier og andre viktige oppgaver, også kan de ikke engang bli enige med moren til barnet sitt om fordelig av permisjon? Min mann ville mer enn gjerne være hjemme med vår sønn han, men fordi vi da fikk 15000 mindre i mnd utbetalt, så gikk ikke det regnestykket helt opp. Han har vært hjemme sine 6 uker, eller det ble vel 8 tilslutt, og ellers har han prioritert familien når han har hatt fri. Hadde han muligheten til å ha litt kortere dager, så gjorde han det. Sønnen vår er nå 16 mnd og er like knyttet til sin far som til meg, om enn ikke litt mer til han. Det er fullt mulig å få et godt forhold til sine unger selv om man ikke blir påtvunget en lite fleksibel ordning av staten. Min mann har deltatt aktivt i stell og pass av gutten fra han var helt ny, han har bada, lekt, byssa, bært, bytta bleier, kledd på og lagt han, akkurat som jeg. Jeg har ikke hengt over han og kritisert han for småting, men heller satt pris på at han har vært så deltaktig i guttens ve og vel. For oss har det vært en selvfølge, og jeg syns det er rart at noen fremdeles mener at menn ikke kan ta vare på en barn like godt som oss kvinner.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 31. desember 2008 #290 Skrevet 31. desember 2008 Tenk om hverken mor eller far vil da? Det er her i tråden snakk om at far ikke skal måtte tvinges til å ta ut 14 uker. Pia 30.08.08 sa vel noe om det - at hun ikke så noen grunn til at menn skulle måtte tvinges. Er det noen kvinner som føler seg tvunget tenker jeg da.... Eller er det bare menn? Og hvorfor føler menn seg tvunget? Kan man overføre permisjon til dagmammaen da? Jeg tror at den øremerkingen (flere uker forbeholdt far) mest er for at samfunnet og arbeidsgivere skal forstå og akseptere og tilrettelegge for at mødre og fedre er likestilte. Jeg tror ikke at det er så mange tøffelmenn som ikke tørr å si i fra til kona si at de vil ha permisjon, fordi de er redde for at kona skal bli sint og at hun krever hele permisjonen selv og vel så det. Derimot tror jeg at det fortsatt er noen (kanskje få, men noen) kvinner som fortsatt ser på permisjonen som en permisjon for mor. Desverre. Og jeg mener ikke at det gjelder alle her på KG. Men noen rundtomkring tenker desverre sånn.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #291 Skrevet 31. desember 2008 Jeg ahr ikke lest gjennom hele diskusjonen. Og de fleste her mener vel også at jeg ikke har rett til å uttale meg. jeg er barnløs og har ikke planer om å få barn. Men permisjonsordninger har faktisk betydning for sånne som meg også! Jeg vet at mange arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner som meg (kvinne på rundt 30). Hvis en mann på samme alder med samme kvalifikasjoner søkte stillingen ville de høyst sannsynlig velge mannen, Jeg ville bli valgt bort siden arbeidsgiver antar at jeg vil forsvinne i en lang permisjon. Mannen vil ikke ta ut særlig permisjon. Og permisjonspengene er noe som utbetales fra staten (folketrygden). Er det da så urimelig at staten legger føringer på hvordan pengene skal utposjoneres? Folketrygden er våre alles penger. Jeg som barnløs har også betalt inn penger til folketrygden. Trygdeordninger dreier seg ikke bare om helse, det dreier seg også om politikk og hvordan man ønsker å forme samfunnet. Og politikk dreier seg om prioriteringer. dere kan ønske dere 2 års premisjon totalt sett, men dette vil koste for mye. POlitikerne bruker permisjonsfordelingen til å legge føringer for hvordan de ønsker samfunnsutviklingen. De ønsker at far skal ta mer ansvar hjemme. Og jeg ønsker at ikke alle rundt meg antar at jeg blir borte fra jobb i nesten ett år, siden det er normen. Når man har en så omfattende velferdsstat som vi har må man nesten forvente at staten også legger noen føringer. Alternativet hadde vært slik de har i mange andre land der det ikke er noen permisjonsordninger og kvinner må spare opp ferie i flere år før de får barn. Alternativt ikke er særlig mye sammen med barnet. Jeg tror imidlertid det er naivt å tro at vi skal få så store overføringer fra staten helt betingelsesløst.
Donpedro Skrevet 31. desember 2008 #292 Skrevet 31. desember 2008 Et av de bedre innleggene til nå, gjest.
tingeling Skrevet 31. desember 2008 #293 Skrevet 31. desember 2008 Jeg ahr ikke lest gjennom hele diskusjonen. Og de fleste her mener vel også at jeg ikke har rett til å uttale meg. jeg er barnløs og har ikke planer om å få barn. Men permisjonsordninger har faktisk betydning for sånne som meg også! Jeg vet at mange arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner som meg (kvinne på rundt 30). Hvis en mann på samme alder med samme kvalifikasjoner søkte stillingen ville de høyst sannsynlig velge mannen, Jeg ville bli valgt bort siden arbeidsgiver antar at jeg vil forsvinne i en lang permisjon. Mannen vil ikke ta ut særlig permisjon. Og permisjonspengene er noe som utbetales fra staten (folketrygden). Er det da så urimelig at staten legger føringer på hvordan pengene skal utposjoneres? Folketrygden er våre alles penger. Jeg som barnløs har også betalt inn penger til folketrygden. Trygdeordninger dreier seg ikke bare om helse, det dreier seg også om politikk og hvordan man ønsker å forme samfunnet. Og politikk dreier seg om prioriteringer. dere kan ønske dere 2 års premisjon totalt sett, men dette vil koste for mye. POlitikerne bruker permisjonsfordelingen til å legge føringer for hvordan de ønsker samfunnsutviklingen. De ønsker at far skal ta mer ansvar hjemme. Og jeg ønsker at ikke alle rundt meg antar at jeg blir borte fra jobb i nesten ett år, siden det er normen. Når man har en så omfattende velferdsstat som vi har må man nesten forvente at staten også legger noen føringer. Alternativet hadde vært slik de har i mange andre land der det ikke er noen permisjonsordninger og kvinner må spare opp ferie i flere år før de får barn. Alternativt ikke er særlig mye sammen med barnet. Jeg tror imidlertid det er naivt å tro at vi skal få så store overføringer fra staten helt betingelsesløst.
Gjest Gjest_trine_* Skrevet 31. desember 2008 #294 Skrevet 31. desember 2008 Er det så utenkelig at noen menn ikke ønsker å være hjemme i 14 uker med barnet? Det kan også være mange ulike grunner til å få barn. Ofte er det også slik at kvinnen er den som er pådriver for å få barn. Er det så utenkelig at noen kvinner ikke ønsker å være hjemme i evigheten da ? Hva med oss jenter som ikke har så lyst til å ta hele permisjonen selv. Jeg er gravid med nr2 og har ikke lyst å være hjemme hele permisjonen. Mannen min har valgt å ta ut ganske store deler av permisjonen denne gangen fordi jeg fikk så kort arbeidstid fra permisjonsslutt med nr1 til jeg ble gravid med nr2. Det var ikke lett å få aksept på hans jobb for å ta ut så mye permisjon. Hadde han hatt et lovverk å støtte seg til hadde dette vært veldig mye enklere. Man får da vel ikke barn med mindre begge to ønsker det vel ? Tenk så grusomt å tvinge på noen et ansvar dersom bare den ene parten vil det ! Det holder ikke med argumenter som at "jeg skal ta all jobben og ansvaret" for plutselig ligger man sjuk eller dør og da sitter den andre med ansvaret enten man vil eller ei.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 1. januar 2009 #295 Skrevet 1. januar 2009 Derimot tror jeg at det fortsatt er noen (kanskje få, men noen) kvinner som fortsatt ser på permisjonen som en permisjon for mor. Mange.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 1. januar 2009 #296 Skrevet 1. januar 2009 Hadde han hatt et lovverk å støtte seg til hadde dette vært veldig mye enklere. :klø: Det samme som gjelder deg, vel? nav.no?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå