Gå til innhold

14 ukers pappapermisjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Hvis jeg skal være helt helt helt ærlig....

Jeg har en liten gutt på tre måneder. Jeg skal være hjemme i så og si hele permisjonen. Samboeren min skal kun ha de ukene han har krav på. Jeg er kjempeglad for at han ikke har krav på 14 lovfestede uker.

Den offentlige forklaringen på at vi ikke deler mer er at han er litt opptatt med studier også og har en viktig jobb. Men den egentlige grunnen er at jeg mistrivdes i jobben min og gledet meg vanvittig til bare å være hjemme og kose meg med babyen. Jeg kjenner meg veldig igjen i de "logiske" og "politisk riktige" forklaringene som kommer frem i denne tråden. Og spesielt det at "par må få velge selv". Men det er ikke alltid sånn innerst inne når man går litt i seg selv....

Jeg storkoser meg og i barselgruppen min så er det flere som sier det samme. Der er det ingen som deler mer enn det de må og alle sier at de er glad for det og at de nyter dette "friåret".

Så sorry jenter. Noen måtte si det.

Vi liker å ha denne tiden. Og mange av oss kunne sikkert ha delt uten at det hadde gått utover amming eller noe annet. Men vi vil kose oss med denne tiden.

Jeg tror kvinner gleder seg til denne tiden på en måte som menn ikke forstår eller de gleder seg ikke på samme måte. Litt sånn som vi gleder oss og planlegger bryllup. Menn er ikke like involvert der. Dette er litt "vår greie". Noe vi kanskje har visst om, tenkt på og planlagt siden vi var unge.

Klart det er uvant å skulle måtte bli pålagt fra staten å gi en stor del av permisjonen til mannen!!

.....men det er jo helt logisk at det skal være sånn!

Så jeg skammer meg egentlig litt over å være så glad for å ha tiden for meg selv. Jeg burde sikkert ha delt.

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Vi liker å ha denne tiden. Og mange av oss kunne sikkert ha delt uten at det hadde gått utover amming eller noe annet. Men vi vil kose oss med denne tiden.

Jeg skulle gjerne hatt hele permisjonen selv jeg, men har faktisk innsett at det ikke bare er mitt barn, og at min mann har like stor rett til å være hjemme med barnet vårt, så hvem sier at jeg skal bestemme hvor mye han skal få?

Nei, heldigvis klarer jeg å se litt forbi mitt egent behov :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg syns de starter i helt feil ende med tanke på permisjon til far. Hva skal fedre med lengre permisjon hvis mor er feks er student eller ikke har jobbet nok? De får jo ikke tatt ut den allikevel!

Hva skjer med disse ukene hvis far ikke har råd til å gå uten lønn? Blir de borte ?

Tror far får støtte etter sin lønn når mor er student. Men hun må ta ut de 6 første ukene, og tror i tillegg får sånn førstegangsutbetaling eller hva man kaller det. Hørte det var en ganske ok ordning! Tror det var en side om dette et eller annet sted på dinbaby.no?

Skrevet
Hvis jeg skal være helt helt helt ærlig....

Jeg har en liten gutt på tre måneder. Jeg skal være hjemme i så og si hele permisjonen. Samboeren min skal kun ha de ukene han har krav på. Jeg er kjempeglad for at han ikke har krav på 14 lovfestede uker.

Den offentlige forklaringen på at vi ikke deler mer er at han er litt opptatt med studier også og har en viktig jobb. Men den egentlige grunnen er at jeg mistrivdes i jobben min og gledet meg vanvittig til bare å være hjemme og kose meg med babyen. Jeg kjenner meg veldig igjen i de "logiske" og "politisk riktige" forklaringene som kommer frem i denne tråden. Og spesielt det at "par må få velge selv". Men det er ikke alltid sånn innerst inne når man går litt i seg selv....

Jeg storkoser meg og i barselgruppen min så er det flere som sier det samme. Der er det ingen som deler mer enn det de må og alle sier at de er glad for det og at de nyter dette "friåret".

...

...

Dette synes jeg var et ærlig innlegg hvor en mor åpent forteller om hvorfor hun mener hun bør være hjemme. Jeg tror menn setter pris på ærlig argumentasjon og "gir etter" når vi møter mødre som faktisk sier som det er samtidig som mødrene ser at barnet sikkert kunne ha glede av mer samvær med pappan i permisjonstiden.

Når mødre VELGER å se problemstillingen med en vinkling som kansje ikke altid er til mødrenes fordel blir det så mye lettere å diskutere samværet med partneren fordi vi vet at det som sies er sant og konflikter og "små hvite" ikke blir grunnlag for eskalerende konflikter. Samtidig er det naturligvis lettere å gi barn mer samvær med pappa også når mor innser hvorfor det velges som det gjør.

En STOR bukett :roser: til gjest som har et ærlig innlegg vi menn setter stor pris på. Slike innlegg gjør det lettere å diskutere løsninger fremfor å krangle om årsaker rett og slett fordi vi ønsker å forstå hva mødrene tenker og føler.

Skrevet

Jeg trodde egentlig jeg kom til å kose meg mye mer, fordi jeg var drittlei jobben... Men nå tar jeg meg selv i å tenke at jeg gjerne skulle hatt en mann som tok halve permisjonen, sånn rent bortsett fra at jeg fortsatt er uunværlig som matfat - ungen ammes minst hver 3. time og tar ikke flaske.

Skrevet

Jeg har brukt hele permisjonen tidligere og er glad jeg skal dele denne gangen. Kjedelig å gå hjemme et helt år syns jeg.

Gjest Gjest_Fiona_*
Skrevet
Jeg trodde egentlig jeg kom til å kose meg mye mer, fordi jeg var drittlei jobben... Men nå tar jeg meg selv i å tenke at jeg gjerne skulle hatt en mann som tok halve permisjonen, sånn rent bortsett fra at jeg fortsatt er uunværlig som matfat - ungen ammes minst hver 3. time og tar ikke flaske.

Ammet du hver 3. time når babyen var 8 måneder også?

Et barn på 8 mnd trenger vel ikke brystmelk hver 3 time....?

Skrevet

Viss et barn fullemmes når det er åtte mnd så tviler jeg ikke på at det trenger mat så ofte.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har brukt hele permisjonen tidligere og er glad jeg skal dele denne gangen. Kjedelig å gå hjemme et helt år syns jeg.

Det kan jeg godt forstå! Blir gal bare jeg har sommerferie. Tror det er lurt å kombinere permisjonen med andre mentalt stimulerende oppgaver eller noe. Syns det er bra at man deler litt på permisjonen, så slipper den ene å kjede livet av seg alene.

Min mor var hjemme med barn hele sitt liv, og kan ikke si at det virker fristende nei!

Gjest Gjest_Fiona_*
Skrevet
Tror far får støtte etter sin lønn når mor er student. Men hun må ta ut de 6 første ukene, og tror i tillegg får sånn førstegangsutbetaling eller hva man kaller det. Hørte det var en ganske ok ordning! Tror det var en side om dette et eller annet sted på dinbaby.no?

For at pappaen skal få fedrekvoten på 6 uker må mor ha jobbet i minst 50% stilling. Pappaen kan evt ta ut permisjon av den "felles permisjonen" på 29 eller 39 uker, men da MÅ mor ut i enten 100% studier eller 75% jobb..

Han får utbetalt etter sin egen lønn - men ut ifra den prosentsatsen som mor ville hatt krav på.

Man får ikke både permisjon og engangsstønad (førsteutbetaling som gjest kaller det). Engangsstønaden utbetales når man ikke har opptjent rett til foreldrepenger (som man lever på når man har permisjon)

Forøvrig så kan man som student ha på fødselsstipend fra Lånekassen men da må man ha hatt rett til lån/stipend i 6 mnd før permisjonen starter.

Skrevet
Viss et barn fullemmes når det er åtte mnd så tviler jeg ikke på at det trenger mat så ofte.

Da burde man vel ha begynt med grøt....

Mine har spist grøt i tillegg til melk fra de var 6 måneder. Trenger ikke henge i puppen hver tredje time da.

Nei, som man reder ligger man.

Skrevet

Fordomsfult. Har selv en venninne som fullammer en ni mnd gammel gutt. Han er allergisk mot absolutt alt og de er til utredning. Hva skulle hun gjort da?

Gjest AnneShirley
Skrevet
Dette synes jeg var et ærlig innlegg hvor en mor åpent forteller om hvorfor hun mener hun bør være hjemme. ***En STOR bukett :roser: til gjest som har et ærlig innlegg vi menn setter stor pris på. Slike innlegg gjør det lettere å diskutere løsninger fremfor å krangle om årsaker rett og slett fordi vi ønsker å forstå hva mødrene tenker og føler.

Så jeg som sier jeg synes far skal ha en god del av permisjonen og derfor også har valgt denne løsningen i praksis er liksom mindre ærlig?

Jeg skjønner plutselig hvorfor denne diskusjonen går i stå, dersom du ikke tar meningene til de som ønsker at far skal ha mer en "kvoten" seriøst.

Skrevet
Ammet du hver 3. time når babyen var 8 måneder også?

Et barn på 8 mnd trenger vel ikke brystmelk hver 3 time....?

Hva vet du om hva mitt barn trenger?

Ja, jeg ammer fortsatt hver andre-tredje time. Ungen er sulten så ofte, rett og slett. Har begynt med grøt to ganger daglig, men han vil ikke ha middag. Så da blir det mest amming. Ikke noe jeg finner på for at mannen min skal få ha ungen minst mulig - skulle gjerne ammet skjeldnere, hvis du tror det er morsomt å være bundet til ungen 24/7 etter 8 mnd, så får du tro om igjen. Men når man har barn, så er det ikke alt man kan styre selv.

Skrevet
Fordomsfult. Har selv en venninne som fullammer en ni mnd gammel gutt. Han er allergisk mot absolutt alt og de er til utredning. Hva skulle hun gjort da?

Hun later sikkert som om ungen er allergisk for at far ikke skal få slippe til :ironi:

Skrevet
En STOR bukett :roser: til gjest som har et ærlig innlegg vi menn setter stor pris på. Slike innlegg gjør det lettere å diskutere løsninger fremfor å krangle om årsaker rett og slett fordi vi ønsker å forstå hva mødrene tenker og føler.

"Mødre" er ikke en homogen gruppe som tenker og oppfører seg likt.

Skrevet
Hun later sikkert som om ungen er allergisk for at far ikke skal få slippe til :ironi:

:fnise:

Gjest Gjest_Fiona_*
Skrevet

Alle unger er da vel ikke allergiske.

Det finnes alltid unntak.

Det finnes også unger som er sjuke og hvor begge foreldrene må ha velferdspermisjon. Min venninne har barn med alvorlig hjertefeil. De bodde på sykehus i 1,5 år. Mor hadde først vanlig permisjon og far hadde velferdspermisjon fra jobb.

Men med normale og friske unger så trenger ikke ungen være totalt avhengig av mor 24 timer i døgnet.

Jeg innbiller meg at det ofte er omvendt. At det er mor som er avhengig av ungen sin.

Gjest Gjest_Fiona_*
Skrevet
Hva vet du om hva mitt barn trenger?

Ja, jeg ammer fortsatt hver andre-tredje time. Ungen er sulten så ofte, rett og slett. Har begynt med grøt to ganger daglig, men han vil ikke ha middag. Så da blir det mest amming. Ikke noe jeg finner på for at mannen min skal få ha ungen minst mulig - skulle gjerne ammet skjeldnere, hvis du tror det er morsomt å være bundet til ungen 24/7 etter 8 mnd, så får du tro om igjen. Men når man har barn, så er det ikke alt man kan styre selv.

Bare fordi jeg svarer på en annens innlegg om dette så trenger da ikke du ta det pernsonlig? Har ikke sagt noe om DIN situasjon jeg. Så da trenger da ikke du å føle deg forulempet når det generelle man har sagt ikke har noe med din spesielle situasjon å gjøre!

Ditt barn har/hadde helt sikkert spesielle behov. Alle har ikke det. Det er vanlig at man ved spesielle behov tar spesielle hensyn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...