Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #101 Skrevet 16. desember 2008 Og da viser jeg atter til svaret mitt over, der jeg mener at dette ikke er den største krisen i verden. Heller at far får mer tid med barnet. Den største krisen i verden er det nok ikke, men når denne permisjonsdelingen får konsekvenser for noe som staten anbefaler, da er det jo ikke riktig. Syns det skal være til det beste for barnet, og det beste for barnet er å bli ammet til det i hvertfall har passert ett år.
Dalila Skrevet 16. desember 2008 #102 Skrevet 16. desember 2008 Dere gravide som mener dette er så fantastisk flott, har dere barn fra før, sånn at dere har prøvd dette ut i praksis? For min egen del vil jeg si at jeg er sjeleglad for å ha fått mine barn i en tid der jeg fikk ta nesten hele permisjonen alene. Med to tøffe spedbarnsperioder med nattevåk, utstrakt nattamming og påfølgende komatøs tilstand i 8-9 måneder, så hadde det vært et helvete å skulle måtte jobbe i tillegg. Men som idè så høres det jo både flott og fint ut Det jeg ikke skjønner er at dette skal tvinges på ALLE. Dersom man går til det skritt å få barn sammen burde man vel også være i stand til å finne en omsorgsløsning det første året som passer familien best? :klø:
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #103 Skrevet 16. desember 2008 Enig Dalila. Enda en grunn til at permisjonstiden burde forlenges.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 16. desember 2008 #104 Skrevet 16. desember 2008 Far og mor er ikke og kan aldri bli - likestilte når det gjelder graviditet, fødsel og amming. Derfor blir det og helt feil å si at far SKAL ha like mye permisjon som mor (minst), i barnets første leveår. Det anbefales amming til ungen er minst et år - men det skal man bare fravike pga fars rettigheter?? Dersom det skal være "rettferdig" og "likestilt" rundt dette - på en måte som også gavner barnet, så burde en heller utvide dagens permisjon med flere uker/måneder som så er forbeholdt far. Når ungen er årsgammel så er det mye lettere at også far har rett til å være hjemme, enn når vi snakker om spedbarn. Man får da ikke permisjon som en gave fordi man har gått gravid og født et barn!! Og det å være likestilt som foreldre handler da heller ikke om graviditet, fødsel og amming! Det handler om alt det ansvaret og det flotte det innebærer å være foreldre!! Når det gjelder den evinnelige ammingen.... Ja det er flott å amme. Men det anbefalte er 6 måneder! Og den nye ordningen vil ikke stå i veien for at mor kan ta de første 6 månedene. Det er ikke snakk om at mor må slutte å amme for at far skal få sine rettigheter. Hallo... Men som Mamma1 sier så er det ikke mulig for alle mødre å kunne delamme allerede etter 6 mnd...! Mht lang arbeidsvei/ ufordelaktige arb.tider etc. Joda, det er mulig hvis man vil. Den tiden man får til amming trenger ikke tas ut midt i arbeidsdagen. Man kan velge å komme en time senere på jobb eller dra en time tidligere fra jobb. Man kan også pumpe seg og sakte men sikkert venne barnet til flaske. Barnet skal vel ha annen føde enn melk også etterhvert? Å amme bare før og etter jobb vil for mange bety slutten på ammingen. det er de som har lange arbeidstider når man rekner med reisetid. Er du borte 10 timer hver dag er det ikke lenge før man mister melken uansett. Og før eller siden mister du melken uansett. Selv har jeg en gutt på 9 måneder. Far har vært hjemme med ham siden han var 7 måneder. Jeg pumper meg et par ganger i løpet av arbeidsdagen og har fortsatt melk. Jeg tror at de fleste kvinner som er imot at permisjonen nå skal deles på ny måte er imot fordi de helst vil være hjemme selv. Argumentene med amming blir brukt fordi vi vet at det er vanskelig å motbevise og det er et grep vi kvinner bruker for å få det som vi vil! Det er en måte å spille på samvittigheten til andre på. Argumentene med at kvinner har gått gravide og født og derfor er mer berettiget til permisjon synes jeg er helt ufattelig å høre på. Hvis det er så at kvinner trenger så mye ro og hvile etter en fødsel så må de se til å få seg sykemelding! Permisjonen er ikke og har aldri vært en belønning fordi vi har satt et barn til verden!!! Jeg ser på permisjonen som en tid hvor barnet skal få ro og trygghet og bli tatt vare på av foreldrene sine. Og der stiller begge foreldre likt. Jeg tror det er viktig at begge foreldre får skape nære bånd til barnet fra det er spebarn. At far skal vente til barnet er større gjør jo at far går glipp av denne viktige tiden! Hvorfor skal det bare være forbeholdt oss kvinner? Jeg synes det er ufattelig egoistisk av kvinner å ville trumfe igjennom at de skal ha førsterett til denne tiden. Og det vitner også om et gammeldags kjønnsrollesyn som tilsier at menn ikke duger like godt som kvinner i hjemme og med omsorg for barna. Og det å være hjemme og ha omsorg for barn handler ikke bare om amming! Hvis jeg må velge mellom å gi barnet mitt verdifull tid med faren sin etter at det er 6 måneder fremfor amming så velger jeg bort ammingen. De som velge ammingen gjør det nok mest av hensyn til seg selv og at de selv da får være hjemme...
Strix Skrevet 16. desember 2008 #105 Skrevet 16. desember 2008 Men alle dere som syns dette er så flott, syns dere virkelig det er flott at staten skal inn i vårt privatliv og bestemme hvordan en som familie skal fungere??? Hvorfor kan ikke alle få velge selv hva som passer de best?
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #106 Skrevet 16. desember 2008 Makan til tull. For det første: Det er anbefalt å amme til barnet er ett år, ikke 6 mnd som du sier. Tror du kvinner ammer fordi det er gøy?? Nei, de gjør det fordi det er bevist gang på gang at det er det beste for barnet. Er det noen som har argumentert med at permisjon er en belønning for å ha gått gravid og født? Det har ikke jeg fått med meg. Det skinner tydelig igjennom at du ikke har født barn med din holdning om at "Hvis det er så at kvinner trenger så mye ro og hvile etter en fødsel så må de se til å få seg sykemelding!" Ja, en trenger hvile for å komme seg etter noe slik som en fødsel. Noen trenger lang tid andre kortere, men alle trenger en del tid til å komme til hektene igjen. Enda et latterlig argument: "De som velge ammingen gjør det nok mest av hensyn til seg selv og at de selv da får være hjemme... "
Gjest AnneShirley Skrevet 16. desember 2008 #107 Skrevet 16. desember 2008 Man får da ikke permisjon som en gave fordi man har gått gravid og født et barn!! Nei, man har permisjon for barnets skyld. Og for barnet er det best å bli ammet. Når det gjelder den evinnelige ammingen.... Ja det er flott å amme. Men det anbefalte er 6 måneder! Og den nye ordningen vil ikke stå i veien for at mor kan ta de første 6 månedene. Du mener man skal fullamme i 6 måneder og så plutselig gå ut i 100 % jobb? Ingen overgangs/nedtrappingsperiode? Jeg har ingen erfaring med dette ennå, men ser absolutt for meg at det tar en tid å gå fra fullamming til å spise så mye annen mat at man ikke trenger å ammes. Jeg tror at de fleste kvinner som er imot at permisjonen nå skal deles på ny måte er imot fordi de helst vil være hjemme selv. Hvor har du fått det i fra? Både Mamma1 og jeg har jo skrevet at vi "frivillig" har fordelt langt mer til far enn "fedrekvoten". Jeg ser på permisjonen som en tid hvor barnet skal få ro og trygghet og bli tatt vare på av foreldrene sine. Og der stiller begge foreldre likt. Permisjonen er for barnet skyld -det har du rett i. Men all den dag far ikke kan amme så skjønner jeg ikke hvordan du kan påstå at begge foreldre stiller likt? De som velge ammingen gjør det nok mest av hensyn til seg selv og at de selv da får være hjemme... Igjen så har jeg aldri prøvd å amme. Men jeg har av venner som har ammet oppfattet det som noe de har gjort for barnets skyld, ikke sin egen. En god venninne av meg slet skikkelig med ammingen og pinte seg gjennom 4 måneder med fullamming for babyens skyld og ammer fremdeles noe selv om babyen er 9 måneder. Hun gleder seg til å slippe helt.
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #108 Skrevet 16. desember 2008 Dette med ammefri er vel også noe som ikke er aktuelt for alle, denne timen det er snakk om er faktisk ubetalt, og det er ikke alle som har råd til det.
Donpedro Skrevet 16. desember 2008 #109 Skrevet 16. desember 2008 Dere gravide som mener dette er så fantastisk flott, har dere barn fra før, sånn at dere har prøvd dette ut i praksis? Selvsagt. Min mann var hjemme i 12 uker. Men alle dere som syns dette er så flott, syns dere virkelig det er flott at staten skal inn i vårt privatliv og bestemme hvordan en som familie skal fungere??? Slik er det da på de fleste områder av livet. Staten bestemmer det den synes er best for folket. Her er jeg enig med staten, så ja, jeg syens det er helt greit. Unntak finne ssikkert, men det gjør det da med den ordningen vi har i dag også. Nei, man har permisjon for barnets skyld. Og for barnet er det best å bli ammet. Det var jo veldig svart-hvitt. Barn som ikke ammes eller som delammes blir faktisk helt normale folk de også. Jeg mener det er viktigere å etablere en god kontakt med far, på fars premisser. Ogall forskning tilsier at det å gi flere uker til far er veien å gå.
Gjest kaffedama Skrevet 16. desember 2008 #110 Skrevet 16. desember 2008 Men alle dere som syns dette er så flott, syns dere virkelig det er flott at staten skal inn i vårt privatliv og bestemme hvordan en som familie skal fungere??? Hvorfor kan ikke alle få velge selv hva som passer de best? Nei, jeg synes ikke det er flott at staten må inn og styre for at ting skal endre seg. Men jeg tror det er viktig på sikt for fedre, mødre, bedrifter, likelønnskampen og likestillingen generelt at det skjer endringer, og derfor er jeg positiv til at staten skal inn og legge føringer. Da sønnen ble født delte mannen og jeg fødselspermisjonen med åtte mnd til meg og fire til far. Da jeg begynte å jobbe igjen var sønnen godt vant til annen mat, og jeg ammet fortsatt tre ganger om dagen (morgen, ettermiddag, kveld). For meg og min familie var det utrolig viktig at far fikk den tiden på egenhånd, til å ta alt ansvaret for sønnen og til å finne sine egne rutiner. Vi kommer til å dele tilsvarende når mini blir født.
Rosalie Skrevet 16. desember 2008 #111 Skrevet 16. desember 2008 Dette med ammefri er vel også noe som ikke er aktuelt for alle, denne timen det er snakk om er faktisk ubetalt, og det er ikke alle som har råd til det. Og da har man da en glimrende mulighet til å jobbe på arbeidsgiver for å få A) Betalt ammefri (noe vi har i min bedrift, og noe som er nedfelt i de tariffavtalene jeg har vært borti) og B) Få innfelt i personalhåndboken bedriften at arbeidsgiver kompenserer lønn for fedre de to første ukene etter fødsel, permisjonspenger over 6G og ikke minst betaler fulle feriepenger utover de 10.2% i 12 uker som er nedfelt i loven. Hos oss har vi alt dette, noe som resulterer at fedrene i større grad tar ut mer permisjon (vi har pr dags dato to fedre ute i permisjon - han ene har 50% permisjon, noe han har hatt siden ungen var 4 mnd, han andre har 100% i 4 måneder).
Gjest MAMMA-gjest Skrevet 16. desember 2008 #112 Skrevet 16. desember 2008 Dere gravide som mener dette er så fantastisk flott, har dere barn fra før, sånn at dere har prøvd dette ut i praksis? For min egen del vil jeg si at jeg er sjeleglad for å ha fått mine barn i en tid der jeg fikk ta nesten hele permisjonen alene. Med to tøffe spedbarnsperioder med nattevåk, utstrakt nattamming og påfølgende komatøs tilstand i 8-9 måneder, så hadde det vært et helvete å skulle måtte jobbe i tillegg. Men som idè så høres det jo både flott og fint ut Det jeg ikke skjønner er at dette skal tvinges på ALLE. Dersom man går til det skritt å få barn sammen burde man vel også være i stand til å finne en omsorgsløsning det første året som passer familien best? :klø: Men kjære deg! I den tiden du var komatøs, hvor var mannen din da? Skjønner du ikke at hvis faren er hjemme så er det han som gjør den jobben som du gjorde da du var hjemme med barn. Jeg har akkurat fått en atpåklatt. Synes det er fantastisk flott at far nå skal være hjemme! Vi har delt permisjonen i to. Fra januar av skal han være hjemme og da går jeg tilbake til jobb. Nettopp på grunn av at jeg ikke ønsker å ha hele og fulle komatøse permisjonen. Selvfølgelig blir det da slik at når jeg er tilbake i jobb så er nattevåk fars ansvar. Også må vi ikke ta alle sorger på forskudd!!! Jeg syns dere er veldig sutrete og ser så vanvittig pessimistisk på ting.
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #113 Skrevet 16. desember 2008 Tror ikke denne debatten her inne er representativ. En undersøkelse som MMI Synnovate har utført, sier hele ni av ti småbarnsforeldre at de ikke ønsker at staten skal blande seg opp i hvordan foreldrepermisjonen skal deles
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #114 Skrevet 16. desember 2008 "Norske kvinner er de "flinkeste" i Europa, de føder mest, ammer mest og jobber mest. Årsaken er ikke minst fordi mor har fått god nok tid til å makte hverdagen og urolige netter i barnets første leveår. Forslaget om tvungen tredeling av foreldrepermisjonen risikerer å undergrave denne situasjonen. Har noen vurdert konsekvensene? Vil forslaget føre til enda mer deltid for mødrene? Vil sykemeldingene øke? Under svangerskapet er sykefraværet i dag over 22%, til tross for at foreldrepermisjonen starter minimum 3 uker før fødselen. Kan det bli færre fødsler i fremtiden?"Ellen W. Ronæss
Gjest AnneShirley Skrevet 16. desember 2008 #115 Skrevet 16. desember 2008 Selvsagt. Min mann var hjemme i 12 uker. Vi har, som sagt, også planlagt at min mann skal ta 12 uker av permisjonen. Og blir det flere barn tar han trolig ennå mer (eh.. selvfølgelig -for da er trolig "fedrekvoten" økt.. men vi hadde tenkt det uansett). Men det betyr jo ikke at jeg synes det virker som en god ide at far overtar før barnet en gang har blitt 6 måneder, slik enkelte ser ut til å finne uproblematisk. Oppsummert: fint at far tar mye permsisjon, men ikke uproblematisk verken å dele likt eller benytte seg av "ammefri-ordninger".
Gjest AnneShirley Skrevet 16. desember 2008 #116 Skrevet 16. desember 2008 Forslaget om tvungen tredeling av foreldrepermisjonen risikerer å undergrave denne situasjonen. Har noen vurdert konsekvensene? Nettopp. Derfor er jeg i mot en tvungen tredeling. Det betyr likevel ikke at jeg er i mot verken likestilling eller at far tar mye permisjon. Det er en tvangsordning som kan undergrave amming og i neste rekke antall barnefødsler jeg er i mot.
Rosalie Skrevet 16. desember 2008 #117 Skrevet 16. desember 2008 Tror ikke denne debatten her inne er representativ. En undersøkelse som MMI Synnovate har utført, sier hele ni av ti småbarnsforeldre at de ikke ønsker at staten skal blande seg opp i hvordan foreldrepermisjonen skal deles Og de aller fleste unge menn jeg kjenner ønsker seg mer permisjon. Men prøv å ta den diskusjonen med ei hormonbombe av ei høygravid kvinne, da. Har kompiser som har gitt opp, da ultimatet er "seks uker til deg, resten til MEG. Eller skilsmisse".
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #118 Skrevet 16. desember 2008 Dette er jo også et forslag som ikke er i nærheten av noen realitet enda. Skal dette gjennomføres så må de først endre opptjeningsrettighetene. Noe annet er jo også hva staten bedriver- dyneløfting og detaljstyring av våre liv. Vi har i dag muligheten til å dele permisjonen stort sett slik vi vil, med unntak av noen få uker. La familiene bestemme hva som er best for seg.
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #119 Skrevet 16. desember 2008 Og de aller fleste unge menn jeg kjenner ønsker seg mer permisjon. Men prøv å ta den diskusjonen med ei hormonbombe av ei høygravid kvinne, da. Har kompiser som har gitt opp, da ultimatet er "seks uker til deg, resten til MEG. Eller skilsmisse". Hvor finner de alle disse kvinnene da?
Gjest AnneShirley Skrevet 16. desember 2008 #120 Skrevet 16. desember 2008 Hvor finner de alle disse kvinnene da? Det lurer jeg på også. I vår omgangskrets er det ingen (jeg gjentar: ingen!) menn som ikke har tatt mer permisjon enn "fedrekvoten". Og det har blitt født mange babyer de siste årene. Så helt håpløst kan det da virkelig ikke være å avtale dette. (mulig alle kvinnene i vår omgangskrets er ekstremt medgjørlige og lite hormonelle )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå