Gjest kaffedama Skrevet 15. desember 2008 #61 Skrevet 15. desember 2008 Jeg støtter absolutt 14 uker til far. Enig i at selvstendig opptjeningsrett burde vært prioritert først. Jeg er forøvrig også for den islandske modellen med tredeling, jeg er sikker på at det ville gavne samfunnet på lang sikt at fedre, mødre og bedriftseiere måtte endre tankemåte. (Og også føre til at flere bedrifter tilbød differansen mellom 6G og lønna som et gode til ansatte. ) Ett års permisjon med 100% lønn, selvstendig opptjeningsrett for fedre, bedre rettigheter for selvstendig næringsdrivende, OG tredeling. Da kommer vi et langt skritt i retning likestilling i dette landet, tror jeg. (Da har jeg vel plassert meg selv som skyteskive. Fyr løs. )
Adila Skrevet 15. desember 2008 #62 Skrevet 15. desember 2008 Når far er hjemme går de ut i fra hans lønn da Er du helt sikker? Fødselsstipend i inntil 42 uker Tre uker før og seks uker etter fødselen er det bare mor som kan få fødselsstipend. Resten av perioden, 33 uker, kan stipendet bli gitt til mor eller far – men ikke samtidig. Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og: at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto) (hentet fra lånekassen sine sider) Slik jeg skjønner det så foregår det ikke slik du sier :klø: Men hvis det faktisk stemmer det du sier så vil jo saken være ganske grei!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 15. desember 2008 #63 Skrevet 15. desember 2008 Er du helt sikker? Fødselsstipend i inntil 42 uker Tre uker før og seks uker etter fødselen er det bare mor som kan få fødselsstipend. Resten av perioden, 33 uker, kan stipendet bli gitt til mor eller far – men ikke samtidig. Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og: at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto) (hentet fra lånekassen sine sider) Slik jeg skjønner det så foregår det ikke slik du sier :klø: Men hvis det faktisk stemmer det du sier så vil jo saken være ganske grei! Om far jobber, og ikke er student får jo ikke han stipend fra lånekassen. Det er når far også er student.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #64 Skrevet 15. desember 2008 Lady Lovelace; Far kan ta en dag i uken frem til barnet er tre år eller i stede for ferie og få dobbelt betalt Kan faren ta en dag i uken frem til barnet er tre år?
Gjest hevede øyebryn Skrevet 15. desember 2008 #65 Skrevet 15. desember 2008 Hvis dette går igjennom, så blir konsekvensen at mor har rett på 9 ukers permisjon, mens far har rett på 14 uker. Dette skurrer veldig. Den som går gravid og som har de fysiske "plagene" med svangerskap og fødsel, skal altså ha rett på mindre permisjon enn den som bare er med...... Her har den politiske korrektheten tatt overhånd - det ER forskjell på å gå gravid og føde barnet, og følge det på sidelinjen. At dette nå skal avfeies fullstendig i diskusjonen rundt permisjon er for meg en gåte. Det er klart at også far skal ha rett til permisjon, men ut fra dette handler det tydeligvis langt mer om fars rettigheter enn om barnets ve og vel. Mor skal selvsagt ikke ha noen rettigheter her - hun har man vel ikke bruk for.....
liv Skrevet 15. desember 2008 #66 Skrevet 15. desember 2008 (endret) Kan faren ta en dag i uken frem til barnet er tre år? Ja eller frem til de ca 70 dagene som far har er brukt opp, men det må brukes opp før barnet er tre år. Endret 15. desember 2008 av liv
Hedda-78 Skrevet 15. desember 2008 #67 Skrevet 15. desember 2008 Hvis dette går igjennom, så blir konsekvensen at mor har rett på 9 ukers permisjon, mens far har rett på 14 uker. Blir vel ikke helt rett å se det slik. Selv om ikke mer enn 9 uker er forbeholdt mor, betyr jo ikke det at hun ikke har rett på mer enn 9 uker! Her skal pappaen være hjemme i 3 måneder med gutten sin, etter eget ønske. Jeg synes forøvrig at det er kjempeflott dersom 14 uker blir forbeholdt far, de fleste menn trenger en liten dytt for å ta ut permisjon og være hjemme. Men med hensyn til de som ønsker å amme lengst mulig, bør like mange uker være "fellesuker" som i dag, og den totale permisjonslegden bør forlenges tilsvarende de ekstra fedreukene.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 15. desember 2008 #68 Skrevet 15. desember 2008 Blir vel ikke helt rett å se det slik. Selv om ikke mer enn 9 uker er forbeholdt mor, betyr jo ikke det at hun ikke har rett på mer enn 9 uker! Her skal pappaen være hjemme i 3 måneder med gutten sin, etter eget ønske. Jeg synes forøvrig at det er kjempeflott dersom 14 uker blir forbeholdt far, de fleste menn trenger en liten dytt for å ta ut permisjon og være hjemme. Men med hensyn til de som ønsker å amme lengst mulig, bør like mange uker være "fellesuker" som i dag, og den totale permisjonslegden bør forlenges tilsvarende de ekstra fedreukene. DEN kan jeg si meg enig i
Adila Skrevet 15. desember 2008 #69 Skrevet 15. desember 2008 Om far jobber, og ikke er student får jo ikke han stipend fra lånekassen. Det er når far også er student. Da snakket vi om to forskjellige ting Jeg snakket om når far jobbet 100% jeg, så da er det ikke rart det ble misforståelser.
Far til 2 Skrevet 15. desember 2008 #70 Skrevet 15. desember 2008 ... Dette skurrer veldig. Den som går gravid og som har de fysiske "plagene" med svangerskap og fødsel, skal altså ha rett på mindre permisjon enn den som bare er med...... Her har den politiske korrektheten tatt overhånd - det ER forskjell på å gå gravid og føde barnet, og følge det på sidelinjen. At dette nå skal avfeies fullstendig i diskusjonen rundt permisjon er for meg en gåte. Mener du virkelig at mor er fratatt viktige rettigheter om 2 av de gamle ukene forbeholdes far ? Det er klart det er forskjell på "å gå gravid og bare være med", men sansynligheten for at det skjer en revolusjon mht hvem som får størstedelen av samværet er veldig liten. Prakis vil med det nye forslaget tilsi at mor får 34 uker av permisjonen og far får 14. Jeg kan ikke se at dette gir mødrene noen grunn til å klage. Det er klart at også far skal ha rett til permisjon, men ut fra dette handler det tydeligvis langt mer om fars rettigheter enn om barnets ve og vel. Mor skal selvsagt ikke ha noen rettigheter her - hun har man vel ikke bruk for..... Mener du seriøst at barnets ve og vel ikke blir ivaretatt om far sikres 2 av de ukene som mor vanligvis tar ? Det er helt greit for meg at permisjonen deles likt, på dagen, men om den ble det hadde vel det også vært feil, ... eller ?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 15. desember 2008 #71 Skrevet 15. desember 2008 Da snakket vi om to forskjellige ting Jeg snakket om når far jobbet 100% jeg, så da er det ikke rart det ble misforståelser. Når far jobber 100% får han penger ut i fra sin lønn den tiden han er hjemme i permisjonen.
rangi Skrevet 15. desember 2008 #72 Skrevet 15. desember 2008 Jeg syns man heller skal ivareta barnets beste, dvs at det blir fullammet i 6 mnd og deretter ammet til det er minst 1 år. Jeg syns det hadde vært en mye bedre ide å forlenge den totale permisjonslengden med f eks 8 uker, og sagt at 14 uker skulle være forbeholdt far. Dette tilgodeser iallfall ammingen, og dermed barnets beste i større grad, samtidig som far får anledning til å være hjemme med barnet. Når det er sagt, så myns jeg det er mye viktigere at far får selvstendig opptjeningsrett enn at han får krav på 14 uker av permisjonen. Forøvring er jeg i mot all kvotering, jeg syns det blir feil å favorisere noen pga kjønn. Jeg hadde mildt sagt blitt rasende hvis jeg og en mann hadde vært likestilt til en stilling, og han fikk den pga sitt kjønn. På samme tid hadde jeg heller ikke likt det hvis jeg fikk en jobb sfa mitt kjønn, og ikke pga mine kvalifikajsoner. Men, nok om det:)
Far til 2 Skrevet 16. desember 2008 #73 Skrevet 16. desember 2008 Jeg syns man heller skal ivareta barnets beste ... ... Forøvring er jeg i mot all kvotering, jeg syns det blir feil å favorisere noen pga kjønn. Jeg hadde mildt sagt blitt rasende hvis jeg og en mann hadde vært likestilt til en stilling, og han fikk den pga sitt kjønn. På samme tid hadde jeg heller ikke likt det hvis jeg fikk en jobb sfa mitt kjønn, og ikke pga mine kvalifikajsoner. Men, nok om det:) Og hva betyr det ? At barn skal ha rett til like mye samvær med begge om de ønsker det ??? At ikke f.eks. mor skal kunne begrense barnets samvær med far ??? Hvem skal bestemme hva som er barnets beste ???
Gjest Gjest_Samantha_* Skrevet 16. desember 2008 #74 Skrevet 16. desember 2008 Jeg syns man heller skal ivareta barnets beste, dvs at det blir fullammet i 6 mnd og deretter ammet til det er minst 1 år. Jeg syns det hadde vært en mye bedre ide å forlenge den totale permisjonslengden med f eks 8 uker, og sagt at 14 uker skulle være forbeholdt far. Dette tilgodeser iallfall ammingen, og dermed barnets beste i større grad, samtidig som far får anledning til å være hjemme med barnet. Når det er sagt, så myns jeg det er mye viktigere at far får selvstendig opptjeningsrett enn at han får krav på 14 uker av permisjonen. Forøvring er jeg i mot all kvotering, jeg syns det blir feil å favorisere noen pga kjønn. Jeg hadde mildt sagt blitt rasende hvis jeg og en mann hadde vært likestilt til en stilling, og han fikk den pga sitt kjønn. På samme tid hadde jeg heller ikke likt det hvis jeg fikk en jobb sfa mitt kjønn, og ikke pga mine kvalifikajsoner. Men, nok om det:) Det er viktig at far får selvstendig opptjeningsrett. Slik det er i dag er en diskriminering av far. Men! Det betyr ikke at far sin farsrolle er mindre verdt en mors morsrolle. Begge bør ha like mye rett til permisjon og tid med barnet! Man kan ikke si at det er mor som har rett på mer permisjon bare for at det er hun som har opptjeningsretten og at far får permisjon kun fordi han "snylter" på hennes opptjening. Derfor blir eksempelet ditt med kjønnskvotering helt feil! Skal man bruke kjønnskvoteringseksempelet ditt så må man også tenke på hvem som er mest kvalifisert av mor og far til å være hjemme. Hvordan skal vi måle det??? Er amming en kvalifikasjon??? Så mor og far er tydeligvis ikke likestilte i alles øyne. Jeg synes det skal være likestilte. Og det ene og alene fordi de begge er foreldre til barnet og derfor i utgangspunktet har lik rett til permisjonstid!
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #75 Skrevet 16. desember 2008 Far og mor er ikke og kan aldri bli - likestilte når det gjelder graviditet, fødsel og amming. Derfor blir det og helt feil å si at far SKAL ha like mye permisjon som mor (minst), i barnets første leveår. Det anbefales amming til ungen er minst et år - men det skal man bare fravike pga fars rettigheter?? Dersom det skal være "rettferdig" og "likestilt" rundt dette - på en måte som også gavner barnet, så burde en heller utvide dagens permisjon med flere uker/måneder som så er forbeholdt far. Når ungen er årsgammel så er det mye lettere at også far har rett til å være hjemme, enn når vi snakker om spedbarn.
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #76 Skrevet 16. desember 2008 Helt enig med gjest over, Jeg er helt for at pappapermisjonen skal utvides, men da må han enten få være hjemme likt med mor, eller ta permisjonen etter barnet har fylt ett år. Syns det er veldig viktig at pappa også skal få være hjemme med barnet, men det skal ikke gå utover ammingen.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 16. desember 2008 #77 Skrevet 16. desember 2008 Far og mor er ikke og kan aldri bli - likestilte når det gjelder graviditet, fødsel og amming. Derfor blir det og helt feil å si at far SKAL ha like mye permisjon som mor (minst), i barnets første leveår. Det anbefales amming til ungen er minst et år - men det skal man bare fravike pga fars rettigheter?? Dersom det skal være "rettferdig" og "likestilt" rundt dette - på en måte som også gavner barnet, så burde en heller utvide dagens permisjon med flere uker/måneder som så er forbeholdt far. Når ungen er årsgammel så er det mye lettere at også far har rett til å være hjemme, enn når vi snakker om spedbarn. Nå er det vel anbefalt å fullamme i seks måneder her i norge da for så å fortsette med noe amming etter dette. Og det er fult mulig selv om mor er tilbake i jobb, da man har krav på ammefri. Man kan fint amme før man drar på jobb, og så amme etter man kommer fra jobb.
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #78 Skrevet 16. desember 2008 (endret) "Her i Norge anbefaler en at ammeperioden varer i minst ett år. WHO/UNICEF anbefaler minst to år." Babyverden.no Det anbefales sakte introduksjon av fast føde fra 6mnds alder, da nytter det nok ikke å amme en gang kl 7 og ikke noe amming før kl 16. Dette med å få fri fra jobb for å amme fungerer ikke så ofte, pga lang reiseveg, kollektivtrafikk osv. Endret 16. desember 2008 av Mamma1
Gjest ¤bella¤ Skrevet 16. desember 2008 #79 Skrevet 16. desember 2008 (endret) WHO anbefaller i Norge fullamming i seks måneder, og etter det delamming ved siden av annen føde, med mindre vektøkningen ikke er tilstrekkelig eller hvis barnet virker sultent etter brystmåltider. Endret 16. desember 2008 av ¤bella¤
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #80 Skrevet 16. desember 2008 Men som Mamma1 sier så er det ikke mulig for alle mødre å kunne delamme allerede etter 6 mnd...! Mht lang arbeidsvei/ ufordelaktige arb.tider etc.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå