Gjest ¤bella¤ Skrevet 16. desember 2008 #81 Skrevet 16. desember 2008 Ser ikke helt det problemet med jobben jeg. Man har rett på ammefri en (Eller er det to) timer hver dag. Sier ikke at man skal dra hjem for å amme midt på dagen, for da kan barnet få annen mat, men man kan jobbe før jobb og begynne noen timer seinere, eller amme ette rjobb og slutte noen timer seiner.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #82 Skrevet 16. desember 2008 Ser ikke helt det problemet med jobben jeg. Man har rett på ammefri en (Eller er det to) timer hver dag. Sier ikke at man skal dra hjem for å amme midt på dagen, for da kan barnet få annen mat, men man kan jobbe før jobb og begynne noen timer seinere, eller amme ette rjobb og slutte noen timer seiner. ikke alle som har fleksitid vet du.
Gjest Elfrida Skrevet 16. desember 2008 #83 Skrevet 16. desember 2008 Pappan kan vel stikke innom jobben med babyen for amming kanskje?
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #84 Skrevet 16. desember 2008 Hva om jobben er så langt borte at det er en times kjøring eller mer hver veg? Eller om de ikke har bil, evt bare en bil?
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #85 Skrevet 16. desember 2008 (endret) Når jeg nå skal begynne å jobbe til høsten så må jeg påregne 1t og 15 min reisetid hver veg. På denne strekningen er det også ferge som koster ca 60 kr hver veg. Dersom pappaen skal kjøre ut til jobben min blir dette kostende ca 250-300 kr ekstra hver dag.. Pluss at babyen må kjøre bil i 2,5 timer hver dag.. Dette er realiteten for mange som ikke bor i byene. Endret 16. desember 2008 av Mamma1
Gjest imli Skrevet 16. desember 2008 #86 Skrevet 16. desember 2008 Er det virkelig slik at "alle" har to biler også da? Det har ikke vi... Og kommer ikke til å få det innen overskuelig fremtid heller...
Gjest AnneShirley Skrevet 16. desember 2008 #87 Skrevet 16. desember 2008 Vi har faktisk to biler og "bare" ca 35 minutters kjøretid fra hjemme til mitt arbeidssted. Og jeg tror likevel ikke manne villle synes det minste om å skulle plasserer babyen i bilen og kjøre hit for amming hver dag mens han har permisjon. Det ville ta mye tid og penger, og det ville stykke opp dagen veldig for pappa og baby så de ikke villle få ro til å legge opp sine dager sammen. Jeg går tilbake til jobb når babyen er ca 10 måneder og håper det skal gå greit med tanke på ammingen på det tidspunktet.. Men det blir spennende å se. Vil jo amme mest mulig.
Strix Skrevet 16. desember 2008 #88 Skrevet 16. desember 2008 Jeg syns det burde være fullt og helt opp til de som får barn å velge selv hvordan de vil fordele permisjonen! Dersom de ikke klarer å fordele permisjonen sånn at de blir enige så burde de ikke får barn sammen. Vi vil f.eks ikke ha bruk for permisjon for pappen i det hele tatt da han har så mye fri fra før og bare vil tape på å være hjemme noe ekstra. Ja, det er såklart bra å være sammen med barnet sitt, men med den turnusen han har så trenger han ikke mer fri enn det han allerede har. Spesielt ikke når det er han som har hovedinntekten i familien!
Herr Brun Skrevet 16. desember 2008 #89 Skrevet 16. desember 2008 (endret) Da får mamma ta ut sin permisjon de første 6 månedene da? Edit: Det var ment som et svar til de som ikke kan få mannen til å kjøre til jobb. Etter 6 måneder kan mamma amme før og etter jobb? Endret 16. desember 2008 av Herr Brun
Gjest ¤bella¤ Skrevet 16. desember 2008 #90 Skrevet 16. desember 2008 ikke alle som har fleksitid vet du. Det er ikke snakk om flexitid, men noe man har krav på med lønn.
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #91 Skrevet 16. desember 2008 Å amme bare før og etter jobb vil for mange bety slutten på ammingen. det er de som har lange arbeidstider når man rekner med reisetid. Er du borte 10 timer hver dag er det ikke lenge før man mister melken uansett.
Donpedro Skrevet 16. desember 2008 #92 Skrevet 16. desember 2008 ikke alle som har fleksitid vet du. Ammefri og fleksitid er to vidt forskjellige ting som ikke ahr emd hverandre å gjøre. Ammepermisjon er nedfelt i loven. Mer perm til far er et flott forslag, etter mitt syn. Aegumentene om at det er umulig for far å ta fri osv kom da han fikk 6 uker også. Likevel har andelen menn som tar ut mer perm økt kraftig, så noe hadde det tydeligvis for seg. Og ærlig talt; amming er da ikke livsnødvendig når barnet er rundt 1 år. Mange har alt sluttet, mange tar flaske, mange kan pumpe, mange kan ta ammefri, mange spiser uansett mye annen mat eller får mme.
Gjest Elfrida Skrevet 16. desember 2008 #93 Skrevet 16. desember 2008 Man kan vel pumpe seg i løpet av dagen kanskje? Så kan man fryse også har babyen det som måltid i løpet av dagen?
Gjest AnneShirley Skrevet 16. desember 2008 #94 Skrevet 16. desember 2008 Og ærlig talt; amming er da ikke livsnødvendig når barnet er rundt 1 år. Det er det vel heller ingen som har påsått? Det som påpekes er at f.eks en 50/50 deling av permisjonenen el. vil reduserer mulighetene til å amme.
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #95 Skrevet 16. desember 2008 Ammefri og fleksitid er to vidt forskjellige ting som ikke ahr emd hverandre å gjøre. Ammepermisjon er nedfelt i loven. Mer perm til far er et flott forslag, etter mitt syn. Aegumentene om at det er umulig for far å ta fri osv kom da han fikk 6 uker også. Likevel har andelen menn som tar ut mer perm økt kraftig, så noe hadde det tydeligvis for seg. Og ærlig talt; amming er da ikke livsnødvendig når barnet er rundt 1 år. Mange har alt sluttet, mange tar flaske, mange kan pumpe, mange kan ta ammefri, mange spiser uansett mye annen mat eller får mme. Var det ikke snakk om fra 6mnds alder da? Når barnet er ett år er permisjonen stort sett slutt.
Donpedro Skrevet 16. desember 2008 #96 Skrevet 16. desember 2008 Det er det vel heller ingen som har påsått? Det som påpekes er at f.eks en 50/50 deling av permisjonenen el. vil reduserer mulighetene til å amme. Trodde vi diskuterte om far skulle ha 14 uker, jeg.
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #97 Skrevet 16. desember 2008 Ja, og får far 14 uker så tas denne fra mor, og således reduseres ammemulighetene.
Gjest AnneShirley Skrevet 16. desember 2008 #98 Skrevet 16. desember 2008 Trodde vi diskuterte om far skulle ha 14 uker, jeg. Jeg oppfattet det som debatten hadde sporet over på mer generelle betrakninger omkring permisjonsdeling og amming. At far får 14 uker har jeg ikke noe i mot. Vi har selv valgt at far tar 12 uker for vårt kommende barn. Men det betyr ikke at jeg ikke ser potensielle negative konsekvenser med en stadig større "tvangsfordeling" til far. Jeg er svært for likestilling, men akkurat når det gjelder fødsel og amming har jeg faktisk innsett at vi ikke er like.
Donpedro Skrevet 16. desember 2008 #99 Skrevet 16. desember 2008 Ja, og får far 14 uker så tas denne fra mor, og således reduseres ammemulighetene. Og da viser jeg atter til svaret mitt over, der jeg mener at dette ikke er den største krisen i verden. Heller at far får mer tid med barnet.
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #100 Skrevet 16. desember 2008 Enig, jeg er også for at far skal få flere uker, men da må de utvide permisjonstiden med noen uker, slik at det ikke går seg ut over f.eks amming. Her deler vi permisjonen slik at far får 21 uker, så det er ikke noen motstand mot at far skal få flere uker, bare måten det er gjort på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå