Gjest Gjest_OLA_* Skrevet 29. desember 2008 #261 Skrevet 29. desember 2008 Prøv nå å tenk også at ikke alle spedbarn på 6 mnd ....er snille og sover hele dagen .Jeg tror faktisk det blir far nå som kommer til å løpe til legen og be om fritak .....fra å bli tvunget til å sitte alene med 6 mnd gammelt spedbarn helt alene halve dagen . He he - stakkars menn - hva dere har i vente .IKKE alle menn vil takle dette bra - det er realiteten .For noen menn blir dette et mareritt ......IKKE kos ...Kanskje menn da ikke vil ha flere barn ....om de blir tvunget til å ta over masse av spedbarnsstellet ... Nei selvfølgelig sover ikke et barn på 6 måneder hele dagen. Det skal ikke sove hele dagen!! Og det at de sover betyr ikke at de er snille..... Og sitte alene hjemme med et spebarn hele dagen? Hvor har du dette fra? Hvor har du funnet eksemplarer på så fantasiløse og tafatte menn? Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i din fremstilling av menn og ser det nærmest som en fornærmelse at du tror at vi menn er så stakkarslige! For det første så trenge man ikke å "sitte hjemme". Min smårolling var med på turer i marka. Først i vogn, så i bæremeis. Jeg brukte overhodet ikke permisjonen min til å sitte hjemme og sture eller kose for den saks skyld. Jeg tok spedbarnsstellet ja - men fylte dagene med ting jeg liker å gjøre og som det gikk an å gjøre når jeg hadde med smårollingen min. Å ha permisjon er ikke å sitte hjemme å kjede seg og håpe at barnet sover mest mulig slik at man får fred. Fordi man er så redd for at det blir hektisk eller at man ikke vet hva man skal gjøre om barnet gråter. Og hvis mødre i løpet av de 6 første månedene har tviholdt slik på barnet at faren ikke kjenner barnet sitt og barnets rutiner og behov da er det noe helt galt. Både med mor og far vil jeg si. Jeg er far til to barn. Første gang var alt nytt og kjempespennende. Jeg hadde aldri skiftet en bleie før. Hadde aldri holdt i en baby som var under 1 år før! Det var med skrekkblandet fryd at jeg ble pappa! Men det føles jo også litt slik for nybakte mødre. Jeg og min samboer ble foreldre begge to for første gang og det var like nytt og spennende for oss begge. Ikke undervurder menn og menns følelser bare fordi vi ikke har båret barnet i vår kropp i 9 måneder og bare fordi vi ikke kan amme. Det er våre barn også! Og selv om vi også er helt uerfarne i farsrollen når den første babyen kommer så må vi da for guds skyld få slippe til og skape oss en plass i barnets liv! Det tjener dere mødre på også. Til slutt må jeg si at jeg blir litt matt av hvordan enkelte barnløse forsvarer hjelpeløse menn....
tingeling Skrevet 29. desember 2008 #262 Skrevet 29. desember 2008 Synes det er flott å se at noen av de mennene som henger på KG sier sin mening i denne saken. Vi trenger flere menn som sier at JA vil vil ha en større del av tiden med barna når de er små! Det er ikke bare bra ift likestilling, det er også bra for familiene: svensk studie Mye tyder også på at pappapermisjon forebygger samlivsbrudd. En svensk studie viser at faren for skilsmisse var 30 % lavere blant ektepar hvor far tok ut fedrekvoten og var hjemme med sitt første barn (Risnes jr., 2003). Min mann var hjemme med lillegutt i fire måneder. Jeg er en av de som ammet masse de første månedene, men når babyen var 7-8 måneder så spiste han jo masse annet også. Det var derfor aldri noe problem å kombinere amming og jobb. Selvsagt var man sliten, siden jeg fortsatt ammet 1-2 gr pr natt, men det var så absolutt verdt det når jeg så hvordan pappan og sønnen vår fant sin egen rytme i hverdagen. Fra å væe medhjelper de første månedene ble pappan i løpet av denne tiden en like trygg og tilstedeværende forelder, vi ble likestilt i dette. Mannen min sa også etter 4-5 uker i permisjon at "nå begynner jeg virkelig å finne ut av dette, tenk om jeg bare skulle hatt to uker igjen".
Kykkelikokos Skrevet 29. desember 2008 #263 Skrevet 29. desember 2008 Da tror jeg du er litt naiv. Jeg kjenner mange menn som knapt nok kan tenke seg å være hjemme med sykt barn, så ja, jeg tror endel menn ikke synes det er så topp med hele 14 uker pappaperm. Og jada, dette er menn i 20-årene eller tidlig 30-år. De er forskjellige de også, ser du Dette er i såfall ikke mannfolk jeg noen gang kunne tenke meg å få barn med.
Brudulja Skrevet 29. desember 2008 #264 Skrevet 29. desember 2008 Dette bør virkelig folk få lov til å velge selv. Min mann har ikke villet ha mer enn han må. Gjør det han til en dårlig far? Mange fremstiller det slik, at man virkelig bør betenke seg å få barn med en sånn. Min mann er en fantastisk far. Men han syns ting ble litt greiere når storebror var over spebarnsstadiet, og det tror jeg ikke er så uvanlig. Med minstejenta nå, vet jeg ikke hvordan det skulle gått om jeg skulle blitt tvunget tilbake på jobb så tidlig. Hun har aldri tatt flaske og er veldig avhengig av meg. Bare mamma som klarer å trøste f.eks. Det hadde vært veldig lite greit for alle 3 om jeg nå skulle begynt å jobbe. Dessuten måtte jeg sluttet med ammingen siden jeg bruker 1 time hver vei til og fra jobb. Stakkars liten skulle vært hjemme uten å få i seg mer enn en og annen slurk av en tuteflaske. Bare tanken på å ikke få lov til å velge dette selv gjør meg eitrandes forbanna!
Kykkelikokos Skrevet 29. desember 2008 #265 Skrevet 29. desember 2008 (endret) Barnet gir nok FFFF ....i hvem som VAR hjemme da den var 6 mnd ....-Hvor mange husker tilbake når de var 6 mnd ? Ingen husker sålangt tilbake .Barnet har liten glede av far før den er minst 1 år gammel uansett ..... før den tid er det mor og puppen som er viktigst for barnet ..Mister barnet dette 6 mnd gammelt bare ... Bla bla bla... Du vet det at det er mange babyer som ikke ammes, og at det i tillegg faktisk er mulig å avvenne barnet fra pupp tidligere enn akkurat timen før mor skal dra på jobb? Barnet gir ikke F i hvem som var hjemme de første 6mnd. Barnet knytter seg til omsorgspersoner. Det at barnet har liten glede av far før det er minst 1 år er det dummeste jeg har hørt. Hvis du har barn selv og tror på dette, så må det være noe du har greid å lure deg selv til å tro fordi du ønsker det slik. Endret 29. desember 2008 av Kykkelikokos
Brudulja Skrevet 29. desember 2008 #266 Skrevet 29. desember 2008 Du vet det at det er mange babyer som ikke ammes, og at det i tillegg faktisk er mulig å avvenne barnet fra pupp tidligere enn akkurat timen før mor skal dra på jobb? Du vet at det ikke er alle barn som tar flaske samme hvor mye man prøver?
Gjest imli Skrevet 29. desember 2008 #267 Skrevet 29. desember 2008 Du vet at det ikke er alle barn som tar flaske samme hvor mye man prøver? Eller tutekopp Ungen her på 8,5 mnd spytter ut både flasker og tutekopper... Og er veldig dårlig på å pise fast føde. Da sier det seg selv at det blir mye amming... Det er ikke så lett alltid, ikke alle unger er like!
Kykkelikokos Skrevet 29. desember 2008 #268 Skrevet 29. desember 2008 Du vet at det ikke er alle barn som tar flaske samme hvor mye man prøver? Det er jeg fullstendig klar over. Poenget mitt er fremdeles at pupp er ikke nødvendigvis alt for en baby.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 29. desember 2008 #269 Skrevet 29. desember 2008 Det er jeg fullstendig klar over. Poenget mitt er fremdeles at pupp er ikke nødvendigvis alt for en baby. Nei, men det kan være det, og da må det da være mye bedre å la folk få bestemme selv, så de kan gjøre det som er best for akkurat deres familie?
Far til 2 Skrevet 30. desember 2008 #270 Skrevet 30. desember 2008 Nei, men det kan være det, og da må det da være mye bedre å la folk få bestemme selv, så de kan gjøre det som er best for akkurat deres familie? Om det finnes enkelttilfeller der barnet MÅ ha pupp 8 mnd etter fødelen vil jeg tro at det ikke er noen problem med sykemelding. Jeg antar at far da kan få sine uker på et senere tidspunkt. Barn som MÅ ha pupp i denne alderen er forholdsvis lav og sykemelding vil dermed ikke ha noen samfunnsmessig innvirkning.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 30. desember 2008 #271 Skrevet 30. desember 2008 Om det finnes enkelttilfeller der barnet MÅ ha pupp 8 mnd etter fødelen vil jeg tro at det ikke er noen problem med sykemelding. Jeg antar at far da kan få sine uker på et senere tidspunkt. Barn som MÅ ha pupp i denne alderen er forholdsvis lav og sykemelding vil dermed ikke ha noen samfunnsmessig innvirkning. Jeg gjentar; Det må da være mye bedre å la folk bestemme selv, så de kan gjøre det som passer best for deres familie? Sykemelding er da til syke, ikke til dem som er litt utenfor normalen.
Gjest MANN & FAR Skrevet 30. desember 2008 #272 Skrevet 30. desember 2008 Jeg er veldig for at familier skal få bestemme selv. Samtidig, som mann, så ville det føles godt å vite at jeg hadde like mange uker som var mine som mor har som er sine. Jeg ønsker også at det er min lønn og min opptjening som danner grunnlag for hva jeg får utbetalt i permisjonstiden. Jeg ønsker også at alle skal se på meg som en like god omsorgsperson som mor. Jeg føler meg litt såret og undervurdert av at så mange i denne tråden (og da kanskje også ute i samfunnet) så lett tror at menn ikke kan (eller vil) være omsorgspersoner. La oss slippe til så skal dere se at vi får det til også! Jeg vet at mor og barn får en ekstra "bonding" i ammetiden. Noe dere kvinner er veldig heldige som opplever. Samtidig er det også strevsomt. På noen av dere som skriver i tråden her så virker det som et ork... (?) Men dere ofrer dere og er hjemme...? Og ja jeg vet at det kan være slitsomt. Når vårt barn var lite så ville det ha melk flere ganger om natten og hadde vanskelig for å falle til ro. Men det var jeg som var mest våken. Fordi mor ammet ca. 15 minutter hver gang også var det jeg som bar barnet rundt etterpå for å prøve å få det til å sove igjen. Vi delte jobben for å si det sånn. Så ble vi litt slitne begge to istedenfor at hun (mor) skulle bli utslitt. Jeg forstår ikke helt menn som snur ryggen til og helst vil gå på jobb. Og som en over her sa om at hennes mann nærmest måtte forskånes for å få ansvaret for barnet når det var 6 måneder. Tydeligvis fordi at han ikke ville ane hva han skulle gjøre og barnet ville nærmest være en liten fremmed... Forstår ikke det jeg. For meg handler det ikke bare om gleden ved å bli far men også om å være en støtte for kvinnen jeg elsker. Og å dele foreldreoppgavene med henne fra start av.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #273 Skrevet 30. desember 2008 Jeg er veldig for at familier skal få bestemme selv. Samtidig, som mann, så ville det føles godt å vite at jeg hadde like mange uker som var mine som mor har som er sine. Det har du jo. Mor har tre uker før fødsel, men det er jo ikke tid med barnet. Så har hun seks uker etter fødsel. Det har far også. Resten deles slik det passer hver enkelt familie.
Gjest Bobbie Skrevet 30. desember 2008 #274 Skrevet 30. desember 2008 Det har du jo. Mor har tre uker før fødsel, men det er jo ikke tid med barnet. Så har hun seks uker etter fødsel. Det har far også. Resten deles slik det passer hver enkelt familie. Jeg ser ikke problemet jeg. Hvis far ikke vil ha mer enn 6 uker så kan man ikke tvinge ham. Det blir i såfall fars tap og eventuelt noe som faller tilbake på ham ved et samlivsbrudd. Hvis mor ikke vil at far skal ha mer enn 6 uker, til tross for at han selv vil, så har man et samlivsproblem... Eller en eitrande sta kjerring!! Alle andre klarer fint å finne sin egen vei. Og man kan da være kjempegode foreldre som både elsker hverandre og gir omsorg til barna sine selv om man ikke deler permisjonen 50/50 eller "tvinger" far til å være hjemme i 14 uker.
Donpedro Skrevet 30. desember 2008 #275 Skrevet 30. desember 2008 Alle argumentene mot å gi mer til far kom opp i forrige runde, da det ble økt til 4, 5 og 6 uker for far. "Familiene kan bestemme selv" osv. Likevel viser statistikken entydig at far tar mer, når de blir gitt mer. Og de liker det. Og tro det eller ei; verden går faktisk rundt likevel!
Gjest Gjest_Donna_* Skrevet 30. desember 2008 #276 Skrevet 30. desember 2008 Alle argumentene mot å gi mer til far kom opp i forrige runde, da det ble økt til 4, 5 og 6 uker for far. "Familiene kan bestemme selv" osv. Likevel viser statistikken entydig at far tar mer, når de blir gitt mer. Og de liker det. Og tro det eller ei; verden går faktisk rundt likevel! Helt riktig!!! Og barn blir til og med ammet. Og mødre opplever at far tar sin del av arbeidet med barna med naturlig. Og mødre liker det også!!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #277 Skrevet 30. desember 2008 Alle argumentene mot å gi mer til far kom opp i forrige runde, da det ble økt til 4, 5 og 6 uker for far. "Familiene kan bestemme selv" osv. Likevel viser statistikken entydig at far tar mer, når de blir gitt mer. Og de liker det. Og tro det eller ei; verden går faktisk rundt likevel! Helt rett Donpedro. Og derfor virker det ekstra tåpelig når enkelte kvinner forsvarer sin manns vegring med å si at mannen ikke tørr og ikke vil komme til å klare osv.
Gjest Capability Skrevet 30. desember 2008 #278 Skrevet 30. desember 2008 Barnet gir nok FFFF ....i hvem som VAR hjemme da den var 6 mnd ....-Hvor mange husker tilbake når de var 6 mnd ? Ingen husker sålangt tilbake .Barnet har liten glede av far før den er minst 1 år gammel uansett ..... før den tid er det mor og puppen som er viktigst for barnet ..Mister barnet dette 6 mnd gammelt bare ....blir det nok grusomt mye skriking , sutring og fryktelig vanskelig for far å ta seg av en misfornøyd 6 mnd gammel baby helt alene som nekter å sove og bare skriker etter pupp dagen lang og nekter ta flaske - eller gråtende prøver ta flaske .JEG SYNS SYND I FAR SOM MÅ GREIE Å HOLDE UT 8 TIMER HVER DAG MED EN MISFORNØYD ILLSINT skrikende BABY SOM SAVNER PUPPEN ....Puppen symboliserer ikke bare " mat " for babyen - den er ikke bare mat for babyen ....men også nærhet , tryggheten dennes og virker trøstende og beroligende .-samt hjelper til å få barnet til å sovne ..denne hudkontakten med puppen .. STAKKARS MENN .Dere vil få se at dette blir ikke så lett som dere trodde .... Så lenge barnet får den vante maten sin og omsorg og stell - er den blid og fornøyd og sover mye .Men når den ikke får det plutselig ..... stakkars pappa som blir tvunget til å ta over spedbarnsstellet .....med enn illsint misfornøyd hylskrikende baby ...Jeg hadde vært engstelig og redd jeg ....om jeg var mann .Ja kanskje fått nerveproblemer av det fryktelige ansvaret og sutringen konstant fra misfornøyd baby . For mannens del - mannen ville hatt mer glede av samværet med barnet sitt etter 1 års alder .Da er den mye lettere å håndtere alene for en far alene .Min mann vil ikke ta over etter 6 mnd . Han innrømmer han er redd han . Prøv nå å tenk også at ikke alle spedbarn på 6 mnd ....er snille og sover hele dagen .Jeg tror faktisk det blir far nå som kommer til å løpe til legen og be om fritak .....fra å bli tvunget til å sitte alene med 6 mnd gammelt spedbarn helt alene halve dagen . He he - stakkars menn - hva dere har i vente .IKKE alle menn vil takle dette bra - det er realiteten .For noen menn blir dette et mareritt ......IKKE kos ...Kanskje menn da ikke vil ha flere barn ....om de blir tvunget til å ta over masse av spedbarnsstellet ... Av samme årsak skal jeg aldri tvinge mine sønner til å gå ut med søpla, til å ta oppvasken, til å lære hvordan vaskemaskinen fungerer, hvor støvsugeren står, hvordan man vasker ett gulv eller hvordan man steker et egg. Gutter (som skal vokse opp til å bli menn) skal ikke trenge å lære eller gjøre ting de ikke har lyst til. Det viktigste er at et hus blir rent og at maten kommer på bordet. Så da er det greiest at vi kvinner som kan dette og som tar det mer naturlig gjør den jobben. Menn ønsker å bo i ryddige hus, og de ønsker å ha rene klær og de ønsker å spise mat. Men hvorfor skal de ha noe av jobben? På sammen måten skal det være helt naturlig at de ønsker å få barn men ikke bør trenge å ha noe med spebarnet å gjøre. Ikke sant? På den måten er vi garantert å få menn som heller ikke vil synes at det er naturlig å ta sin tørn med spebarnspass. Og igjen.... Det er jo mer naturlig at vi kvinner passer spebarn ikke sant? Vi må ikke la menn få noen som helst utfordringer eller være noe som helst annet enn en tradisjonell mann og far.
Far til 2 Skrevet 30. desember 2008 #279 Skrevet 30. desember 2008 Jeg gjentar; Det må da være mye bedre å la folk bestemme selv, så de kan gjøre det som passer best for deres familie? Sykemelding er da til syke, ikke til dem som er litt utenfor normalen. Kall det "omsorgspermisjon" da. Det er ikke navnet som er viktig, men at barnet blir ivaretatt på en god måte AV BÅDE MOR OG FAR. For meg synes det som om du forsøker å finne grunner til at barn og far ikke skal få disse 14 ukene sammen ?
Ciara Skrevet 30. desember 2008 #280 Skrevet 30. desember 2008 Jeg synes dette fokuset på fars rettigheter i forhold til barn er utelukkende et gode. Både for barn, for far og for mor. Jeg håper fedre får enda flere rettigheter enn det de har i dag, det tror jeg alle tjener på. Jeg er for likestilling, og det gjelder selvsagt også menn. Og ikke nok med det, når menn kan være mer hjemme med barna vil det også få positive konsekvenser for kvinners kår i arbeidslivet. Vinn-vinn, altså! Jeg tror: -De fleste menn kan ta ut permisjon hvis de virkelig vil det. Det kan være at det finnes tilfeller hvor far virkelig ikke kan ta ut permisjonen, men som regel tror jeg dette handler mest om prioriteringer. Det er som andre her påpeker, påfallende ofte kvinnene her sier de har menn som er helt uerstattelige på jobb. Det tror jeg ikke stemmer for flertallet. Og når det da er svært få menn som virkelig ikke KAN ta ut permisjonen, så betyr det at det nye ordningen passer dårlig for ganske få. -Det vil ordne seg for amming for de fleste. Enten kan man venne av tidligere eller man kan få ammepause på jobb. Hvis dette er helt umulig kan det hende man kan få sykemelding og være hjemme lenger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå