Gå til innhold

Exhale - pust, pust!


Exhale

Anbefalte innlegg

Gjest Lhinn

tittei :goodbye:

hvordan går det her inne? jeg har vært uten data :hallo: over én uke- og det er altfor lenge! men da fikk jeg endelig kjøpe meg ny og det er alltids gøy! :nigo:

er så gøy å lese det du skriver og om symptomene du føler. du er heeldig! håper-håper-håper å kunne joine deg snarest! :)

leser også at du har brukt Vitex? jeg lurer på å prøve dette, men har forstått at det kan være vanskelig å få tak i her hjemme? fant denne linken, men bestiller ikke fra utlandet om det ikke er nødvendig. kan jeg begynne på dette når-som-helst i syklusen? og kan jeg ta det i lutealfasen (altså ikke farlig for en eventuel graviditet)? hadde vært så deilig å få orden på denne syklusen :jepp:

ha en fin gravid dag..eller kveld må jeg vel si!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innom og oppdaterer meg, og så har du enda opp som :gravid:

Gratulerer! :roser:

Eg følger gjerne etter om nokre månader. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lhinn og Dreia: jeg sender masse babystøv deres vei og FORLANGER at dere joiner meg snarest! :)

Lhinn: Angående Vitex: Jeg kjøpte den som lages av produsenten Solaray på et dansk nettsted som heter helsehelse (av alle ting..). I Norge får man bare tak i den homeopatiske varianten, og den er sånn ca 10.000 ganger svakere og det ligger en litt annen filosofi bak... Anbefaler den skikkelige varianten! Jeg tok den jo bare i en syklus, men jeg tok den i begge fasene - også lutealfasen. Sluttet med det samme jeg oppdaget at jeg var gravid.

I dag har jeg kjøpt inn litt ny kosmetikk. Rensesett, maske og hudkrem fra Lavera, kalendulakrem fra Weleda (mot eksem), shampo og balsam fra Green People. Alt uten parabener og giftstoffer - bra for både miljøet, spiren og meg! har også funnet ut at hårspray og neglelakk er noe man bør ligge unna de første månedene som gravid - har heldigvis bare brukt dette en gang (hver) til nå under graviditeten. Tannkremen blir det neste jeg bytter ut - den inneholder nemlig vanligvis triklosan, er skikkelig skummelt stoff.

Gårsdagens matprogram:

2 skiver frørugbrød med makrell i tomat

1 glass eplejuice

multivitamin og folat

1 rugkjeks

1 kopp sort kaffe

laksefilet med salat (fetaost, grønnsaker, gulrot, sopp)

1 pære

noen få grønne druer

1 grønt eple

5 tørkede aprikoser

1 skive frørugbrød med geitost

1 skive frørugbrød med gulost og paprika

1 speltlompe med smør og brunt sukker

1 speltlompe med geitost

1 kopp rooiboste

Lurer litt på om fetaost er trygt, egentlig. Finner info i begge retninger. Håper det er det, for jeg elsker fetaost!

Dagens matprogram:

2 skiver frørugbrød med majones, hamburgerrygg og agurk

1 glass appelsinjuice

1 stor kopp sort kaffe

multivitamin, folat og omega 3

2 rugkjeks

litt pastasalat

1 skive lyst brød med 1 egg

3 tørkede aprikoser

1 Fjordland finnbiff-porsjon (kun 3 av 5 småpoteter)

8 ruter 70% sjokolade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt prer litt på om fetaost er trygt, egentlig. Finner info i begge retninger. Håper det er det, for jeg elsker fetaost!

Så lenge den er laget av pasteaurisert melk, så bør den vel være OK? :klø: Regner med den fra Arla f.eks. er det, uten at jeg skal si noe 100% sikkert. Trodde all ost som IKKE var laget av pasteaurisert melk måtte merkes i Norge?

Sånn sett tror jeg egentlig det er greit å spise det meste av muggoster også, men har foreløpig stort sett holdt meg borte fra det selv. Er noe med at den levende muggsoppen høres litt skumlere ut nå enn vanlig ;) Jeg eeeelsker normalt alle slike oster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den er laget av pasteaurisert melk, så bør den vel være OK? :klø: Regner med den fra Arla f.eks. er det, uten at jeg skal si noe 100% sikkert. Trodde all ost som IKKE var laget av pasteaurisert melk måtte merkes i Norge?

Sånn sett tror jeg egentlig det er greit å spise det meste av muggoster også, men har foreløpig stort sett holdt meg borte fra det selv. Er noe med at den levende muggsoppen høres litt skumlere ut nå enn vanlig ;) Jeg eeeelsker normalt alle slike oster!

Ja, enig i dine betraktninger, Klematis - OK så lenge den er pasteurisert. Og det er den vel vanligvis? Ikke alltid jeg får sjekket, skjønner du, for det er ofte fetaost i en av bakkene i lunsjens salatbar..

Muggoster har jeg holdt meg borte fra, jeg også. Trenger ikke ha andre levende ting i magen enn spiren akkurat nå!

I dag har jeg vært på lang joggetur. Glemte å ta på pulsklokke, så fikk ikke kontrollert pulsen, men jeg sørget for å ta det rolig i bakkene. Dessuten hjalp det å løpe til roligere musikk enn jeg pleier. Vanligvis løper jeg til skikkelig upbeat house, dance eller trance - i dag løp jeg til smooth soul (Alicia Keyes), dvelende rock (Beck) og chill rap... Finfint!

Dagens meny:

3 Ryvita Multigrain med geitost

3 Ryvita Multigrain med gulost og paprika

multivitamin, folat og omega 3

1 glass appelsinjuice

1 kopp sort kaffe

8 ruter 70% sjokolade

1 rødt eple

1 grønt eple

1 bakt potet med kjøttsaus, mais, rømme, ost og litt salat

1 liten porsjon tikka masala med ris

1 flaske Bonaqua gul

ca 1/5 pakke Pringles (saltsug for tiden!)

Trening: Joggetur ca 7,5 km.

Endret av Exhale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først legge til på gårsdagens matliste:

3 sjokoladekarameller (nam..)

Dagens matliste:

1 skive frørugbrød med geitost

1 skive frørugbrød med gulost og paprika

1 glass eplejuice

multivitamin, folat og omega 3

1 kaffe latte (soyamelk og 1 sukett)

1 porsjon asiatisk kyllingrett med ris

10 biter smågodt, mest salt lakris (bare måtte! Men kjøpte bare 10 biter, så da ble det ikke fler..)

noen sukkerfri lakrispastiller (har man dilla, så har man dilla)

2 Ryvita Multigrain med majones, hamburgerrygg og agurk

1 dobbel rugsprø med geitost

1 kopp rooibos te

1/3 stor boks yoghurt naturell

4 ruter 70% sjokolade

Trening: Yoga 30 min.

Har kjøpt ny og naturlig tannkrem på helsekosten i dag som jeg er spent på å prøve, og en ny ladning multivitaminer. Tok bare med meg den største boksen av de jeg pleier å ta til kassen uten å se hva den kostet, og så viste det seg at den kostet 450 kroner! Ja, ja - den boksen har jeg vel en stund. Og både spiren og jeg liker vitaminer.

Nå skal jeg bare skrive ferdig et utkast til tilsvar, og så er det yoga - og til slutt en episode Sopranos!

Endret av Exhale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heihei... Jeg er LANGTIFRA noen ekspert på hva du bør spise som gravid, men jeg kan litt om mat. Mye om ost! (jobber med dette)

Ville bare nevne at all ost, f.eks Norvegia, også inneholder levende bakterier. Disse er naturlige og ikke farlige i det hele tatt. Mesteparten av maten du får, iallfall ferske varer, kjøtt, melk, ost osv osv.. har lave nivåer av bakterier. Men disse nivåene har strenge grenser osv osv, og alle farlige bakterier osv testet det for at produktene ikke inneholder!

Ble litt langt og kronglete dette... muggoster har litt andre bakterier enn Norvegia, og selvklart mer synlig.. men dette er også naturlige bakterier som ikke er farlig for kroppen. (vet altså lite om babyer).

Skjønner uansett at du som gravid ønsker å ta forbehold, og heller vil være på den sikre siden... Jeg som jobber med mat har et ganske avslappet forhold til dette her, det er så naturlig del av hele verden vi lever i. Du har jo f.eks knallmasse levende bakterier i magen din, på huden din osv osv hele veien som det er! Gullet ditt er nok dessverre ikke helt alene i magen din... :)

Sorry hvis jeg ikke burde ha minnet deg på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare nevne at all ost, f.eks Norvegia, også inneholder levende bakterier. Disse er naturlige og ikke farlige i det hele tatt. Mesteparten av maten du får, iallfall ferske varer, kjøtt, melk, ost osv osv.. har lave nivåer av bakterier. Men disse nivåene har strenge grenser osv osv, og alle farlige bakterier osv testet det for at produktene ikke inneholder!

:skya: Osteekspert blant prøverne, hurra!

Mange takk for tips, Aurelia, jeg synes det er så mye nytt å sette seg inn i - vil ikke være hysterisk, men vil jo heller ikke gjøre eller spise noe som er helt feil og skadelig for spiren!

Men upasteuriserte oster holder man seg vel alltid borte fra, vel? Det har ihvertfall vært min leveregel til nå.. som den osteelskeren jeg er, så er det greit å ha noen regler å forholde seg til..

Gårsdagens næringsinntak:

havre- og byggrøt med kanel og sukker

1 glass eplejuice

multivitamin, folat og omega 3

1 kopp sort kaffe

6 ruter 70% sjokolade

1 Haribo lakrisrull

1 rødt eple

1 rugkjeks

1 grønt eple

1 proteinsjokolade (Atkins)

1 ciabatta med kyllingkjøtt, ost og pesto

2 Ryvita Sesam med makrell i tomat

1 liten skål crunchy ostepop

1/3 stor boks yoghurt naturell med mandler, spelt, havregyn og linfrø

1 glass Pepsi Max

Dagens:

1 rugkjeks (står på nattbordet - tok morgenkvalmen i dag!)

2 skiver frørugbrød med ridderost og paprika

1 glass eplejuice

1 kopp Earl Grey te med sitron og honning

1/2 vaffelplate

1/2 kopp sort kaffe

1 Ryvita Multigrain med geitost

1 Ryvita Multigrain med bringebærsyltetøy (u/sukker)

1 kebabtallerken (kebabkjøtt, saus og salat)

2 flasker vann med kullsyre

10 biter smågodt (igjen, for det meste lakris.. har så dilla)

Planlegger å spise til kvelds:

2 gulrøtter

1 bit kålrot

1 grønt eple

1 kopp yoghurt naturell

1 kopp kamille te

Trening i dag: masse hagearbeid og endel traving i kjøpesenterbutikker

Har vært endel kvalm denne uken. Det begynte igjen så smått 6+2, og har kommet og gått siden. Våknet i dag med morgenkvalme..

Noe annet nytt - synes jeg kan kjenne livmoren min. Ikke utenpå magen, men inni meg. Jeg har aldri hatt noen bevissthet rundt livmoren min tidligere - jeg har jo visst sånn omtrent hvor den har vært, men ikke helt. Nå er det akkurat som om jeg har blitt oppmerksom på en stor muskel som ligger nederst i magen, og som er litt strammet. Må vel være livmoren jeg kjenner?

Endret av Exhale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upasteuriserte oster er et annet kapittel ja.. mye god smak, og mer bakterier. Holder meg unna disse også uten å være gravid. (er betydelig økt risiko, og kan være dødelig... selv om det jo er sjeldent)

Ost er godt ja! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Innom og ser til deg :)

Jeg har også begynt å bli litt små kvalm, etter at jeg begynte å jobbe nattskift. Heldigvis ikke så alvorlig, men kjenner at det er noe som ikke er helt som det skal. Er også litt vanskelig, for kan ikke bare gå og finne meg litt mat når jeg vil. Har faste kl slett til å spise, ellers må jeg smøre niste.

Når sulten og kvalmen melder seg, er selvfølgelig nista mi ikke så fristende alikevel :)

Er ferdig om noen dager, så da går det vel greit tenker jeg.

Håper du har hatt en fin helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, drømmer, ja - ikke alltid lett å få i seg sunn og tilstrekkelig mat når kvalmen setter inn.

Jeg er nok litt heldigere enn deg, her kommer kvalmen i bølger, som kommer og går. Har fortsatt ikke opplevd at den har vært knyttet til bestemte typer mat eller lukter - så spisingen går stort sett bra. Har blitt endel snop i løpet av helgen, da..

Lørdagens meny ble som planlagt, men med et lite tillegg som viste seg å bli helt uunngåelig:

1 liten skål crunchy ostepop

Søndagens meny:

1/2 skive frørugbrød med stekt egg og bacon (3 strimler)

1/2 skive frørugbrød med ridderost og paprika

1 Rugsprø med peanøttsmør og bringebærsyltetøy (u/sukker)

1 Ryvita Sesam med peanøttsmør og bringebærsyltetøy (u/sukker)

1 glass eplejuice

1 kopp fruktte m/honning

2 Ryvita Sesam med gulost og paprika

1 bit kålrot

grov pasta med tomatkjøttsaus med masse grønnsaker

masse sitronvann

1 stykke sjokoladekake

1 kransekakebit

1 liten bit prinsessekake

1 1/2 kopp sort kaffe

Trening: Joggetur 6 km (god form, gikk lett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aj, aj, nå har kvalmen for alvor satt inn. Går i bølger - men jeg har heldigvis ikke kastet opp ennå. Akkurat nå er jeg bare skikkelig uggen. Spiser melom slagene!

Har også hatt mye aktivitet i mageregionen i dag - mensmurringer og "strekk" i sidene nederst i magen (livmorbånd?), samt luftsmerter og oppblåsthet i hele magen.. Får håpe det er hyggelige ting som skjer i livmoren - jeg har lest at embryoet vokset masse i åttende uke, så kanskje det bare er det. Vokser visst fra under en cm. til to og en halv bare på en uke!

Dagens mat:

2 skiver frørugbrød med majones, hamburgerrygg og agurk

1 glass eplejuice

multivitamin, folat og omega 3

1 grønt eple

5 tørkede aprikoser

3 Rugsprø med peanøttsmør

1 skive dansk rugbrød med majones og egg

salat med linser, gulrot, diverse grønt

Middagsretser: grov pasta med tomatkjøttsaus med grønnsaker

Synes vannet i springen hjemme smaker søtt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så nysgjerring på det lille nurket i magen min at jeg har bestilt time til privat UL tirsdag i neste uke - da er jeg 8 + 3. Blir spennende, jeg gleder og gruer meg!

Er travelt på jobben for tiden, men jeg passer på å hvile innimellom, få i meg nok mat og vann, og forsøker også å få nok søvn.

Dagens mageinnhold:

1 skive frørugbrød med gulost og paprika

1 skive frørugbrød med peanøttsmør og bringebærsyltetøy (u/sukker)

1 glass eplejuice

1 stor kopp kaffe

1/2 kopp kaffe

multivitamin, folat og omega 3

2 pakker Wasa sandwich (grove)

1/2 mellomgrovt/lyst rundstykke med salat, paprika og ost (usj, cateringmat)

ca. 12 biter godteri (mest sjokolade, både lys og mørk)

Fjordland biffsnadder (kastet halvparten av potetbåtene - de er ikke lekre!)

Er veldig tørst for tiden, og drikker masse vann. Likevel blir urinen aldri klar - det er åpenbart mye som skjer i kroppen min nå for tiden.

I morgen blir nok en travel dag - men jeg har som målsetning å ligge unna usunn mat i morgen (og hva er poenget med syltetøy uten sukker hvis man like etter trykker trynet med smågodt?). Nei, må tilbake til min gode rutine med godteri bare på lørdager. Litt vanskeligere nå som søtstoffer også er tilnærmet forbudt ellers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært nok en hektisk dag på jobben.. litt slitsomt når ingen på jobben vet at du er gravid og man ikke har noen form for unnskyldning for alle jespene, tørsten og de hyppige dobesøkene..

Dagens meny har sett slik ut:

2 skiver frørugbrød med ost, skinke og agurk

1 glass eplejuice (tror det har hjulpet mot eksemen å bytte ut appelsinjuicen)

multivitamin, folat og omega 3

2 halve mellomgrove/fine rundstykker med salat, skinke og tomat

1 halvt mellomgrovt/fint rundstykke med majones og reker

1 banan

1 God Morgen yoghurt (blåbær)

1 flaske 60/40 (bær)

3 biter mørk sjokolade med mint (50% kakao)

2 små stykker Peppes Pizza med rømmedressing

masse kullsyrevann

Er trøtt.. vil hjem.. arbeidsdagen er heldigvis over nå, klokka ni..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flink du er som spiser sunt!! du kommer til å få en skikkelig sunn, liten baby.. :)

skjønner det må være frustrerende når folk på jobben ikke vet at du er gravid, men de finner vel ut av det om ikke sååå lenge. Så får du heller smile for deg selv for den lille hemmeligheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, takk, Aurelia - jeg er nok ikke så sunn hele tiden, og dagens liste blir ingen nasjonalsang for sunnheten:

yoghurt naturell med müsli

multivitamin, folat og omega 3

1 kopp sort kaffe

1 pære

1 rugkjeks

laksefilet med 5-6 båtpotetbiter og salat med fetaost

1 grønt eple

1 Krone Is (sjokolade)

yoghurt naturell med most banan

2 grove runde knekkebrød med geitost

1/3 pakke Pringles

3 biter sukkerfri lakris og 2 biter vanlig lakris

1 stor kopp kamillete

2 gulrøtter

Har vært temmelig kvalm store deler av dagen, og hatt problemer med matlysten. Ingenting har fristet. Har blitt mer kvalm av å tenke på mat. Men når jeg ser listen, så ser jeg jo at jeg tross alt har fått i meg litt.. Dessuten er det vel rart å være kvalm og samtidig ha lyst på is?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tilbake etter noen dagers fravær for å oppdatere! Og det på selveste nasjonaldagen.. som halvveis ha vært tilbagt ute blant folk, og halvveis under dyna med kraftig kvalme. I dag har kvalmen vært verre enn tidligere, og jeg har hatt poser tilgjengelig hele tiden fordi jeg har hatt begynnende brekninger. Men har holdt på all maten - til og med dagens kraftige 17.mai-frokost..

Fredagens matinntak husker jeg ikke i detalj, men det lød noenlunde slik: Mellomgrovt surdeigsrundstykke med geitost, vitaminpakken, peanøttsmør og syltetøy, pølsegryte med salat, rugkjeks, grønt eple, kyllinggryte med grønnsaker, smuldrepai med vanlijekesam.

Gårsdagens meny:

2 mellomgrove surdeigsrundstykker med nøkkelost, snøfrisk og paprika

multivitamin, folat og omega 3

en håndfull salte pinner

5 Salinas-kjeks

8 Ritz-kjeks

fiskegryte med grønnsaker

rooibos-te (*2)

yoghurt naturell med 1 most banan

1 rundt grovt knekkebrød med geitost

1 rundt grovt knekkebrød med gulost og paprika

1 1/2 liten bolle med crunchy ostepop

10 biter smågodt

Må også svært hyppig tisse i dag, og er veldig trøtt.. masse symptmer. Vi gleder oss begge to til å se nurket på UL på tirsdag, krysser fingrene for at alt er som det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens mat:

1/2 skive rugbrød med ost og syltetøy

1 skive nøtte- og fruktrugbrød med syltetøy

hardkokt egg

bacon og litt eggerøre

honningmelon og druer

1 mellomgrov kavring med syltetøy

1/2 glass iste

2 kopper kaffe

2 skiver ananas

1 rugkjeks

2 runde grove knekkebrød med geitost

1 rundt grovt knekkebrød med peanøttsmør og bringebærsyltetøy (u/sukker)

litt cottage cheese med sukker og kanel

2 store glass bærsmoothie (banan, bær, yoghurt naturell, eplejuice)

yoghurt naturell med hjemmelaget müsli

2 gulrøtter

Laget müsli i dag som består av korn, gryn, frø, cocosa olje, kokosmasse, vanlijesukker, litt sukker og vann. Ble kjempegod. Har ellrs ikke orket å foreta meg nesten noe som helst..

Krysser fingrene for at jeg blir i bedre form i morgen, slik at jeg klarer meg på jobb..

Endret av Exhale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"god bedring" med kvalmen... vet jo at man ikke er syk, men det FØLES vel sånt innimellom.... Du får heller nitenke på babyen mens det verste stå på, og ikke fokusere på at du ikke akkurat har det toppers. Lettere sagt enn gjort kanskje.

Bra du fikk kost deg litt idag til tross for kvalmen da.. ønsker deg en bedre dag i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Aurelia, dagen har vært litt bedre.. ikke mye energi, men litt mindre kvalme. Jeg har dårlig matlyst for tiden. Det er som om jeg har sluttet å like det meste av tilgjengelig mat. Jeg har bare lyst på ting som man må gå til butikken for på kjøpe.. Hvis jeg har mat liggende i rommet jeg oppholder meg, blir jeg etter en stund kvalm av lukten. Hadde en pose rosinboller på kontoret i dag, og etter et par timer fikk jeg brekninger nesten bare av tanken på rosinboller.. hade tenkt å lage spaghetti bolognese til middag, men så ble jeg kvalm av tanken på det, og det ble speilegg og pølser i stedet.

Dagens liste over sporadisk og temmelig usunt næringsinntak:

1 skive frørugbrød med geitost

1 skive frørugbrød med gulost og paprika

1 Rugsprø med peanøttsmør og bringebærsyltetøy (u/sukker)

1 stor kopp kaffe

2 rosinboller

3 Sibas havrekjeks (1 av dem med geitost)

1 grønt eple

1 skive rugbrød med gulost

liten salat med fetaost, oliven og balsamicodressing

1 kopp rooibos te

5 biter Heksehyl lakris (salt.. salt!)

1 speilegg med stekte pølsebiter av 2 grillpølser

4 ruter 70% sjokolade med pistajsnøtter (ca. 40 g.)

Har ihvertfall vært flink til å spise flere små måltider i dag, kanskje det har bidratt til å holde kvalmen litt mer på avstand. Ellers er det lite nytt på symptomfronten. Puppene er supervonde og det stikker i magen fra tid tid til annen. I morgen er det UL!

Endret av Exhale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...