Gå til innhold

Exhale - pust, pust!


Exhale

Anbefalte innlegg

Så utrolig koselig lesning :) Gratulerer så mye med en liten gutt! :rødme: Enig med deg i at ultralyden virkelig var en fantastisk opplevelse. Moro at vi har termin omtrent midt i jula begge to. Vi får satse på å knipe igjen litt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og hå, i dag (17 + 5) er det jammen liv i magen! Lurer på hva han driver med der inne? Kanskje han er høy på mitt inntak av ca. 20 M&Ms peanut med mørk sjokolade? Eller kanskje han bare er glad og fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag er jeg 19 uker og går inn i 20. uke. Har ganske mye energi og er helt enig med de som påstår at andre trimester er helt andre boller enn første trimester!

Gutten der inne sparker og koser seg, særlig morgen og kveld når jeg ligger i sengen. Eller kanskje jeg kjenner det bedre da? Det er veldig moro å kjenne, og mannen kan også kjenne sparkene utenpå magen nå. Jeg blir nærmest paralysert når jeg kjenner det - blir liggende musestille og smile for meg selv for å vente på neste spark..

Jobber full tid som vanlig og har få plager. Litt vondt i halebeinet innimelom, men ikke sånn at det er noe stort problem.

Må kjøpe mer mammaklær denne uken, er så lei av å stadig gå i de samme klærne.. men skal prøve å begrense meg litt, og også se om jeg kan få kjøpt klær som kan brukes etter svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen er jeg ikke halvveis i svangerskapet - 20 uker nøyaktig i dag! 20 uker til og lillegutt er klar for verden!

Det er først i det siste at jeg har begynt å kjenne sparkene hans mens jeg driver med andre ting, f.eks. mens jeg står og lager mat eller lignende. Tidligere har jeg bare kjente dem når jeg har sittet stille. Tyder vel på at han blir sterkere! Og jeg tror det er en temmelig aktiv en, han har ihvertfall sparket masse de siste dagene. Kjenner det helst nederst i magen, men det har vel sammenheng med plasseringen av morkaken.

Nå begynner det å opparbeide seg en pen liten samlig barneklær i barnekommoden. Vugge er på plass på soverommet, og babybjørnen er klar. Brystpumpe er kjøpt inn, og en del flasker (ameriansk type som visstnok skal være så like brystet at barnet ikke blir "sugeforvirret"). Bilsete og vippestol skal vi låne. Mangler fortsatt en del, men vi har jo (forhåpentligvis) 20 uker til på oss..

Det er fortsatt helt suverent å være gravid. Kroppen min har fått en helt ny verdi. Jeg liker den bedre enn noensinne og føler meg 100% kvinnelig. Veier nå 58,5 kilo og det betyr at jeg har gått opp 3,5 kilo fra utgangspunktet (men 4,5 kilo fra begynnelsen av 2. trimester). Så det med å legge på meg begynner jeg å få dreisen på.

Gleder meg til en vakker sensommer og høst med stor mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg falt nettopp i trappen. Skled ytterst på trinnet og raste ned 5-6 trinn på rumpa.. Min eneste tanke mens jeg falt var å stramme alt jeg hadde, og at jeg håpet det gikk bra med babyen. Heldigvis fikk magen ingen støt, men baksiden og ryggen min fikk kjørt seg...

Var så redd etterpå at det hadde skjedd noe inni magen, at noe kunne ha blitt ristet løs, at vannet kunne gå eller at barnet kunne ha tatt skade. Men nå, to timer etter at det skjedde, virker det som om alt har gått bra. Har heller ikke så vondt i halebeinet og korsryggen lenger. Har ikke fått verken vannavgang eller blødning, og babyen sparker der inne som vanlig. Jeg ringte til fødeseksjonen for sikkerhets skyld, og de ba meg for en time siden om å vente en time og se det hele an.. de virket mest bekymret for om jeg hadde fått støt mot magen, og det hadde jeg jo ikke. Nå har timen gått, og jeg er lettet over at alt later til å være i orden.

Jeg må bli mer forsiktig. Det er ikke alltid lett å huske på at kroppen ikke er som den pleier. Jeg ville nok aldri falt på denne måten hadde jeg ikke vært gravid - men jeg sliter både med kroppskontrollen generelt og med å se føttene mine, så det er ikke så enkelt.

Satser på at alt er bra med lillegutten min. For jeg er så inderlig, inderlig glad i ham allerede! Har begynt å synge vuggesang for ham, og jeg tror han gjenkjenner den nå, etter en ukes tid. Det blir ihvertfall rolig inni magen mens jeg synger! Etterpå er det full rulle igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Alt vel med meg og den lille. Han blir stadig sterkere, og nå begynner faktisk sparkene hans å gjøre litt vondt innimellom! Spesielt når han sikter seg inn på blæra..

I går var det rekordmasse liv i magen. Jeg førte en sak for retten, og hadde sikkert en del adrenalin i blodet - kanskje det var det som påvirket ham også? På en måte så førte han sak han også, da :gjeiper:

I dag er han litt roligere, men det kommer noen småspark innimellom. Tenker han hviler ut etter i går!

Er i morgen 22 uker på vei og går inn i 23. uke. Skal på svangerskapskontroll på mandag, og håper at alt fortsatt er fint med verdiene og målingene. Tror livmoren har kommet opp over navelen nå, synes jeg kjenner at den går omtrent 2 cm over. Men jerntilskudd har jeg trappet ned på - fikk så vondt i magen av det. Tar nå 1 tablett i stedet for 2, og det takler magen min. Så får jeg se om blodprosenten likevel er OK..

Stortrives ennå som gravid og gleder meg til alt som kommer. Det er så fantastisk å ha et liv inni magen. Noe av det største jeg har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt vel på svangerskapskontrollen i dag. Ligger i øvre sjikt på fundusmål - helt i øverste grense av det skraverte feltet. Hjerterytmen på nurket er nå på 140 (går stadig nedover, men legen sa at det ikke var noe problem, og at det kunne ha sammenheng med at han nettopp hadde sovet eller lignende). Blodtrykket og blodprosenten på mamman er fine!

Mye liv i magen i dag også - helt på høyre side har han holdt seg i dag, og jeg ante ikke at livmoren befant seg så langt mot siden.

Fant en kjempefin bok med strikkeoppskrifter på babyklær i bokhandelen i dag. Det er moro å forberede ankomsten til lillemann. Han kommer til å ha mye fine ullklær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter siste svangerskapskontroll har det røynet på med svangerskapsplager, huff. Jeg har søvnproblemer fordi jeg ikke klarer å finne noen behagelig stilling å sove i - snur meg fra side til side fordi jeg får vondt i skulder og hofte av å ligge for lenge på den ene siden, og når jeg snur meg så våkner babyen og så holder den meg våken en stund før jeg får sove igjen.. og slik holder det på natten gjennom.

Jeg har også begynt å merke kynnere. Sælig på slutten av dagen hvis jeg har hatt en aktiv eller slitsom dag. Da kan de komme bare jeg reiser meg opp fra sofaen. Tror ikke det er så mange av dem at det er noe å bekymre seg for - men ikke lett å vite når man er førstegangsgravid!

Også har jeg blitt forkjølet. Virker som det er vanskeligere å bli kvitt slike småvirus nå som jeg er gravid. Men det er nok en harmløs sak, for jeg har ikke hatt noe feber, og heller ikke spesielt vondt i halsen. Svineinfluensaen prøver jeg å holde meg unna!

Flere har fått den på jobben nå, men jeg prøver å ikke la meg stresse av det.

Men nå er det nok klaging! Alt i alt så går det jo bra. Plagene er jo ikke så mange, og heller ikke så alvorlige. Jeg er i full jobb, blodtrykket er fint alt virker OK med helsa generelt. Over 23 uker på vei, en livlig liten gutt i magen som snart er så stor at han vil være levedyktig skulle han bestemme seg for å komme ut! Hurra!

Endret av Exhale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Nå er det lenge siden jeg har vært her, men etter en lang ferie og to påfølgende hektiske arbeidsuker, er jeg litt mer aktiv på KG igjen.

Nervepirrende å lese om fallet ditt, men veldig godt å høre at alt gikk bra! Det er en veldig aktiv gutt du har inne i magen skjønner jeg :) Det er virkelig herlig å kjenne alle bevegelser fra den lille der inne. Hos meg varierer det litt fra dag til dag hvor høyt aktivitetsnivået er. Noen dager er det full fart og masse akrobatikk, mens andre dager er det litt roligere. Men, jeg kjenner heldigvis en god del bevegelse hver dag, hvis ikke hadde jeg blitt bekymret.

Så dumt du begynner å kjenne en del av svangerskapsplagene. Det er slitsomt å ikke få sove noe særlig. Jeg har også enkelte netter der jeg har mye vondt i ryggen pga lite variasjon i sovestillinger. Det blir liksom den ene eller andre siden ;) Vet faktisk ikke om jeg har hatt kynnere ennå siden jeg ikke helt vet hvordan de skal kjennes ut...

:hoppe: for snart 24 uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Altfor lenge siden jeg har oppdatert :blink:

Er i ferd med å fullføre uke 25. Er jo snart i siste trimester!

Babyen later til å kose seg der inne. Han har dager med stor aktivitet, der jeg nesten kjenner ubehag av sparkingen. Særlig kjenner jeg det når han sparker nedover, mot blæra. Han livner alltid til når det er leggetid eller tid for middagslur.. og her om dagen tror jeg han "løp" en hel runde langs livmorveggen!

Selv er jeg i relativt god form. Trener fortsatt 2 ganger styrke og en gang yoga hver uke, pluss at det blir de daglige lufteturene med hunden og endel gåing mellom kontoret og bussholdeplassen. Av og til utløser rask gange kynnere, andre ganger ikke. Søvnproblemer har jeg fortsatt, har netter der jeg ligger mye våken, og det er vel det største problemet akkurat nå.

Synes magen min har holdt samme størrelse i noen uker nå, så den får seg vel snart et veksthopp igjen..

Følgende er ordnet og kjøpt inn til baby til nå:

- Endel ullundertøy og sokker

- Noe klær

- Vogndress i ull

- Lammeskinnspose til vognen (arvet)

- Lammeskinn fra Nøstebarn

- Vugge med dyne og sengetøy

- Babybjørn bæresele

- Brystpumpe og endel flasker

- Stellebenk (vi bruker en benk vi har fra før)

- Freebag ammepute

- Ullpysj fra Nøstebarn og to bomullspysjer

- Bilstol (låner)

- Vippestol (låner)

Trenger fortsatt:

- Noe mer ullklær

- Noe mer klær generelt (vente og se hva vi får?)

- Stellematte

- Vogn med alt tilbehør

- Kluter og håndklær

- Evt. balje

- Ammeinnlegg og amme-bh, ammetopper

- Helsetepper og ulltepper (har noen strikkeprosjekter på gang!)

- Hentesett

- Tøfler?

- Bleier til den første tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Så flink du er til å trene! Det er så bra å ha gode rutiner som man er flink til å opprettholde. Selv har jeg ikke vært like flink, men jeg har kommet godt i gang igjen nå. Jeg går også på yoga og synes det er veldig behagelig. Selv om nattesøvnen er dårlig til tider, får man i hvert fall slappet godt av når man trener yoga.

Du har kommet langt med innkjøpene :) Det må være deilig å ha såpass mye på plass.

God helg :)

ps. heldigvis ingen svineinfluensa på meg. bare vanlig forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg ikke vært på lenge, du har jo snart tatt meg igjen jo! :overrasket:

Fikk helt vondt i magen da jeg leste om turen din ned trappen. Bra det gikk bra med dere!

Babyen din høres ut som min når det gjelder aktivitetsnivå. I disse dager er det nesten for mye av det gode. :fnise: Men er jo også kjekt å ha en som er aktiv inni der, da vet man at han lever og har det bra.

Koselig å lese om forberedelsene og innkjøpene dine. :) Kan jeg spørre om du har link til de "puppeflaskene" du skrev om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å oppdatere litt!

Kirin; flaskene selger av et selskap som heter Firstyears, og varemerket heter "Breastflow". De skal visst være temmelig supre! Håper det stemmer.

Er nå i 27. uke, hei hvor det går! Babyen er veldig aktiv i magen, de siste dagene har det vært mer romestrering enn spark. Tror han ligger og snur seg hit og dit og opp og ned og tilbake mye av tiden! Av og til får han sparkedilla, og da hagler det endel kraftige serier, men det føles som om det er mer generell bevegelse nå enn konkrete spark.

Var på svangerskapskontroll for to dager siden, og alt er bra. Fundusmålet er fortsatt i øvre sjikt av gjennomsnittet, og hjerterytmen til babyen lå på 139 denne gangen. Alle prøver så fine ut. Jeg er sykemeldt 20 % pga. søvproblemene mine, noe jeg ikke er så fornøyd med, men som jeg vel må leve med. Prøver å sove på dagen innimellom også når jeg er trøtt og har tid. Det er lettere å få sove i små omganger enn hele natten, på en god natt våkner jeg bare 3-4 ganger..

Gleder meg enormt til å bli mamma nå! Ting begynner å komme på plass. Ulike prosjekter på hjemmebane er i gang, hundeburet er solgt og skal erstattes med et mindre for å få plass til vogn i bilen, og jeg kjøper inn tingene på innkjøpslisten i tur og orden (og strikker masse)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var 28. uke godt i gang og vi var på 3D ultralyd i går! Det var veldig spennende, først målte legen lårbenet, hodet og magen på gutten og viste oss forskjellige anatomiske forhold i vanlig 2D ultralyd, deretter gikk vi over til korte klipp av 3D ultralyd på de enkelte områdene av kroppen. Vi fikk se bedårende bilder av små hender (som holdt et godt tak i navlestrengen), små føtter og ben.. men ansiktet skjulte han! Enten så vendte han det feil vei, eller så holdt han begge hender og

navlestrengen opp foran ansiktet.. vi prøvde både det ene og det andre for å få ham til å flytte på hendene (jeg hoppet opp og ned, legen dyttet i magen, osv.), men til ingen nytte.. Vi fikk et halvgodt glimt av fjeset på et tidspunkt, og kunne konstatere at den lille ligner VELDIG på sin pappa, men vi fikk se så lite at legen tilbød oss ny gratis 3D ultralyd neste uke! Vi får håpe lillemann ikke er like sjenert neste tirsdag. Men det var veldig moro å se ham - det lille vi fikk se. Jeg ble helt rørt da vi fikk se det lille fjeset, og er enda mer forelsket i den lille nå enn jeg var fra før..

Det er mye liv i magen for tida, og jeg forsøker å ikke bekymre meg for leie riktig ennå.. For han skifter posisjon flere ganger hver dag - jeg kjenner sparkene og boksingen på ulike steder hele tiden. Lurer på om han har fått en preferanse for tverrleie? Sparkene kommer ihvertfall ofte på sidene. Og han lå i tverrleie på UL i går.

Vekten går stadig oppover, og jeg ligger nå på rundt 63 kilo - det betyr 8 kilo opp fra utgangspunktet på 55 kilo. Hvis jeg legger på meg en halv kilo i uken i de neste 10 ukene betyr det at jeg vil lande på en vektøkning på 13 kilo, og det er vel ikke så ille? Har nemlig hørt at de fleste ikke legger så mye på seg de aller siste ukene før termin. Er ikke så bekymret for vekta, jeg tenker mest på at babyen skal få de næringsstoffene han trenger og passer på å få i meg nok fett, omega 3, kalsium, proteiner, frukt og grønnsaker. Jeg synes selv jeg er ganske flink til å spise sunt, og har i det siste klart å begrense godtespisingen til en dag i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så koselig å lese om 3D ultralyd :rødme: Det høres ut som dere har hatt en veldig fin opplevelse, og det må ha vært utrolig fint å få se han så tydelig - selv om dere ikke fikk sett ansiktet så mye. Hvor tok dere 3D ultralyd? Vi har også tenkt på det, men ikke bestilt. Mest sannsynelig er det så lang ventetid at vi ikke velger å gjøre det, men jeg må jo inrømme at det frister enda mer nå etter at jeg har lest innlegget ditt :)

Moro at vi ligger så likt i løypa. Jeg er 28 + 1 i dag, og var på kontroll hos jordmor i dag. Jeg har gått opp 7 kilo fra utgangspunktet, men nå skal det sies at mitt utgangspunkt er noe høyere enn ditt;) Men, jeg håper også at det blir sånn rundt 12 - 13 kilo totalt.

Ha en fortsatt fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så koselig å lese om 3D ultralyd :rødme: Det høres ut som dere har hatt en veldig fin opplevelse, og det må ha vært utrolig fint å få se han så tydelig - selv om dere ikke fikk sett ansiktet så mye. Hvor tok dere 3D ultralyd? Vi har også tenkt på det, men ikke bestilt. Mest sannsynelig er det så lang ventetid at vi ikke velger å gjøre det, men jeg må jo inrømme at det frister enda mer nå etter at jeg har lest innlegget ditt :)

Vi var på Majorstuaklinikken i Oslo, og det kan aldri skade å prøve å få en time! Prøv da vel! Det var verd hver krone.

I går var det tid for ny 3D UL, og denne gangen gikk det bedre. Riktignok hadde vi en kinkig start - denne gangen lå lillemann med både armer og bein foran ansiktet! Litt av en akrobat. Men etter andre runde med hopping og lambada på legekontoret tok han ned beina, og vi fikk se ansiktet ganske tydelig. Han er så skjønn! Begynner å få litt fett i ansiktet (synes nesten jeg så forskjell fra bare en uke siden) og ligner på en fiks ferdig baby med gode kinn. Og på et par av bildene så ser det faktisk ut til at han smiler! Føler at vi har blitt ganske godt kjent med den lille nå. Det er nydelig.

Babyen inspirerer meg til å bli et mer harmonisk menneske, tror jeg. Jeg prøver å stoppe meg selv hvis jeg kjenner at jeg begynner å stresse over bagateller eller irritere meg over ting - da tenker jeg på det lille harmoniske babyfjeset, og blir overveldet over hvor lite det er i verden som det faktisk er verd å ergre eller irritere seg over..

Når det gjelder kroppslige fenomener, så er det masse liv i magen for tiden. Han begynner å få ganske mye muskler også, kjennes det som, for bevegelsene kan være ganske røffe! Ellers tror jeg han ligger i hodeleie nå, han gjorde det på UL i går, og sparkene har gått mest oppover i det siste. Jeg plages en del av halsbrann, ligamentstrekk og dårlig søvn, men er ellers i fin form.

Er så usikker på om jeg skal ta vaksinen mot svineinfluensa. Tenker en del på dette. Tror jeg heller mot å ta den. Men er ikke sikker. Vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

30 uker på vei!

10 uker til lille babygutt antas å komme til verden.

Gleder meg masse!

Feiret nylig min egen bursdag med kakefest. Det er rart hviliken effekt høyt sukkerinntak har på babyen. Jeg spiser vanligvis lite sukker, men det ble 2-3 kakestykker i bursdagen, og den lille gikk helt bananas! Sparket og sparket på samme stedet i lang tid så jeg rett og slett fikk vondt på dette punktet i magen.. han begynner jo å bli temmelig sterk også nå.

Kjenner masse liv store deler av dagen, og lurer på om han aldri sover? Ellers så kan det virke som han har blitt roligere om natten, og det er jo slett ikke så dumt.

Har hatt det ganske travelt på jobben de siste to ukene, og derfor ikke fått gjort så mye babyforberedelser i det siste. Endel gjenstår ennå, selv om mye har kommet på plass. I dag fikk vi tørketrommel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

32 uker på vei!

Masse sprell og liv i magen, deilig å kjenne, selv om det av og til nesten gjør vondt. Den lille er mest livlig om kvelden fortsatt, og temmelig vill akkurat nå!

Fortsatt travelt på jobben. Men da går ihvertfall ventetiden fortere. Også blir det kanskje litt bonus på meg over jul.. det hadde vært fint.

Mye er på plass når det gjelder klær og utstyr til lillemann. Vogn og bilstol er det neste som skal handles.

Huskeliste over hva som gjenstår:

- Bilsete

- Vogn

- Vognpose (lånt)

- 1 ullpysj til fra nøstebarn

- Noen sparkebukser og diverse småplagg

- Vippestol (lånt)

- Leketeppe/vognteppe

- Helseteppe

- Badebalje

- Håndklær

- Babycall

- Ammeinnlegg

Hmm.. denne listen ble jo nesten ikke kortere enn sist? Det sniker seg nye ting på hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var visst litt rask der i forrige post.. 31 uker på vei skulle det være!

I dag (31 + 2) har jeg tatt vaksinen mot svineinfluensa. Valgte å ta den som det minste av to onder.. Men nå er beslutningen tatt, spryta er satt og jeg kan slippe å bekymre meg for dette noe mer! Nå trenger jeg ikke være så bekymret hver gang noen hoster eller nyser på bussen eller t-banen, og såvidt jeg har skjønt så får baby litt antistoffer fra vaksinen også. Det kan komme godt med når han er nyfdt og sårbar!

Etter denne uken er det 5 uker igjen til permisjon. Går ganske fort nå! Har tenkt å forsøke å ta det veldig rolig på jobben de siste ukene.. håper det lar seg gjøre.

Tenker mye og ofte på lillegutt for tiden. Lurer på hvem han er, og hvem han vil bli. Ser for meg situasjoner som f.eks. amming, legging, bading, trilleturer, osv. Gleder meg vanvittig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å lese her, virker som om du har det bra. :)

Greit å ha tatt vaksinen da, tipper jeg tar den selv i dag hvis legen mener det er best.

Tenker også masse på hvordan det blir å få lille Sprell i hus og alt vi skal gjøre.

Kjenner forresten til denm med lister som ikke blir kortere selv om man stadig får krysset ut punkter. :fnise:

Ha en fin dag! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...