Gå til innhold

Exhale - pust, pust!


Exhale

Anbefalte innlegg

Lykke til på UL i morgen! :hoppe:

Og håper kvalmen blir litt mer utholdelig fremover! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UL var kjempemoro! Vi så en bitte liten baby på 2,2 cm, en tydelig navlestreng og plommesekk. Også hørte vi hjertet slå - tydelig og fast! Da rant det en tåre hos oss begge to (meg og mannen altså, gynekologen var temmelig pragmatisk innstilt til det hele). Gynekologen mente jeg var 8+6, og ikke 8+2 slik jeg tror selv. Det var på grunn av lengden på fosteret. Det er jo bare bonus - men det betyr også termin på julaften...

Bildene var ikke så veldig tydelige, så det var vanskelig å skille kropp fra ben og armer, men vi så ihvertfall tydelig hva som var kropp og hva som var (det enorme) hodet. Fosteret lå stille så vidt vi kunne se - men det begynner nok å danse temmelig snart!

Matlisten på denne spennende dagen:

1 glass bærsmoothie (banan, yoghurt, bær, eplejuice)

1 glass eplejuice

2 runde grove knekkebrød med gulost og paprika

1 kopp sort kaffe

1 grønt eple

2 karbonader med 1 potet, saus, løk og salat

1 skive speltbrød med Nugatti

1/2 Solruta knekkebrød med peanøttsmør

2 marinerte sommerkoteletter med grønn salat

3 biter Godiva konfekt (fikk gaveeske fra min elskede - mmmm..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå det må være en fantastisk følelse å virkelig se lille spiren :rødme: ...skjønner godt at dere felte et par tårer jeg..

Endret av LilleEkorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tar meg i å sitte og stirre på UL-bildene i minutter av gangen.. tenker meg hvor armer og bein må være, forestiller meg hvor stor den er, osv..

Må legge til på tirsdagens liste:

Joggetur (4,6 km)

3 Ritz kjeks

2 After Eight

Onsdag:

2 skiver frørugbrød (husker ikke pålegget)

multivitamin, folat og omega 3

1/2 glass eplejuice

1 porsjonspai med ost og skinke

1/2 vaffel med smør og bringebærsyltetøy

2 rugkjeks

2 grønne epler

1/2 Solruta knekkebrød med peanøttsmør

1 Rugsprø med peanøttsmør

diverse tapas (kjøttboller i tomatsaus, potetbåter, salat, kyllingspyd, etc)

2 flasker Munkholm

ca. 7 biter godteri (mest sjokolade)

noen never popcorn

Som det fremgår av listen, så var jeg på fest i går.. klarte temmelig godt å skjule at jeg drakk Munkholm, tror jeg, og at jeg bare hadde to (det er grenser for hvor godt Munkholm er). Danset og koste meg sammen med de andre, og følte meg faktisk litt fyllesyk når jeg våknet i dag! Men så kom jeg på at det gjør jeg jo ofte nå for tiden - å være graviditetskvalm, ha lett hodepine og være utslitt føles omtrent som å være fyllesyk.

Matinntaket i dag (frem til nå):

1 glass bærsmoothie (banan, yoghurt, frosne bær, frokostjuice)

1 skive frørugbrød med gulost og paprika

multivitamin, folat og omega 3

6 Ritz kjeks

1 rundt grovt knekkebrød med peanøttsmør og bringebærsyltetøy

1 rundt grovt knekkebrød med geitost

1 dobbel Rugsprø med geitost

Skal prøve å ta meg sammen på sukkerfronten nå.. litt skamfull for at jeg skeier ut rett som det er.. Resten av uka er sukkerfri, og deretter er sukker bare tillatt på lørdager!

Endret av Exhale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

høres gøy ut med ultralyd... Ikke så mye gøy som magisk, kanskje? Magisk og emosjonelt.. anbefaler deg å se film om barnets liv i mammas mage, dvs fosterets og babyens liv i magen. Tenker på den videoen fra National Geographic med tvillinger, trillinger og firlinger i magen.. fantastiske bilder!

synes du er kjempeflink i matveien jeg! Slitsomt at prøvere og gravide ser seg nødt til å kamuflere det faktum at vi ikke drikker alkohol.. men du klarte deg visst bra ja. Synd med "fyllesjuka".. hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag kveld etter 4-dagers uke.. finfint. Sov nesten hele dagen i går, så det er deilig å kjenne at jeg har litt mer energi i dag.

Jeg er egentlig fryktelig lei av å logge alt jeg spiser, og har kommet til at jeg slutter med det - skal bare føre logg på hvordan jeg klarer meg på sukkerfronten og treningsfronten.

Går bra på sukkerfronten i dag - mørk sjokolade, men det teller liksom ikke, for det er jo sunt!

I morgen skal jeg ut og kjøpe ny bh.. Har ingen som passer lenger! Ikke en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig fryktelig lei av å logge alt jeg spiser, og har kommet til at jeg slutter med det - skal bare føre logg på hvordan jeg klarer meg på sukkerfronten og treningsfronten.

Går bra på sukkerfronten i dag - mørk sjokolade, men det teller liksom ikke, for det er jo sunt!

I morgen skal jeg ut og kjøpe ny bh.. Har ingen som passer lenger! Ikke en!

:ler: Ble lei jeg også. :fnise: Men fikk jo et visst overblikk da, er jo ikke de helt store forskjellene fra dag til dag. :)

Ny BH ja - jeg har kjøpt meg én, men må visst ha flere. Det er litt pes, synes det er vanskelig å finne fine BH'er med god passform og som i tillegg er behagelige på ømme gravidpupper. :kjefte:

God helg! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg en god dag - fikk gjort en del og kjente nesten ikke kvalme i deg hele tatt bortsett fra like etter at jeg hadde våknet. Deilig vær og koste meg på terassen (med høy solfaktor såklart)! Begynte å lese "Vindens skygge", og den virker spennende.

I dag er jeg skikkelig kvalm igjen. Det føles litt blandet - på den ene siden er jeg jo glad, for det er et tegn på at jeg er gravid som bare det og at svangerskapet sannsyligvis går bra. På den andre siden.. det er veldig plagsomt! Har ennå ikke kastet opp, men har hatt poser i vesken de siste dagene og plassert rundt i huset.

Har endel ting jeg må få gjort i dag.. må komme meg bort herfra! Målet for dagen er å få gjort mesteparten av det som står på lista mi - og la være å kaste opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei! Innlegget ditt fikk meg til å tenke litt.. (wow.. hehe). Mange prøvere ØNSKER symptomer og å være gravide. Men når man faktisk blir det, så er det ikke så gøy lengre. Ikke noe rart, kanskje. At du synes det er plagsomt mener jeg. Da er det rarere at vi ønsker å bli kvalmne.. (neida, ingen ønsker vel egentlig det, ikke for mye iallfall)

Ble litt bablete innlegg.. men håper kvalmen slipper taket etterhvert, så du føler deg bedre!

Endret av Aurelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kommenterte mannen at jeg har fått mage. Jeg har vel det da! Tror fortsatt jeg klarer å skjule den for "uinnvidde".

Kvalm i dag også - med jevne mellomrom dagen gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg :)

Ja, jeg skulle nå ønske at det var litt mere symtomer ute å gikk jeg da :sjenert:

Er vel litt pga at jeg spottet litt den dagen, men er selfølgelig glad for at jeg er i god form.

Jeg er bortreist på jobb, men på onsdag skal jeg hjem og da er mannen der og venter på meg :rødme: Dette blir første gangen vi treffes etter at vi laga babyen faktisk :fnise:

Gleder meg veldig, og er selfølgelig spent på om han syns det viser på meg :)

Ha en fin kveld :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lhinn

hei hei :)

her har det skjedd ting forstår jeg. så spennende (og vakkert) med UL. er jo helt utrolig at man kan se så mye så tidlig! :rødme: kroppen er fascinerende!

god natta :klem: fra filosofen linn :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drømmer; håper det var kjekt å treffe den vordende far igjen i går! Nå må jeg si at ukene begynner å gå fort, du! Vi nærmere oss den magiske fristen begge to!

Lhinn; takk for filosifien! Ja, det er helt fantastisk å vite hvor fort all ting skjer. Allerede nå er det et bitte lite menneske inni meg med armer og bein, fingre og tær, og (i løpet av denne uken) øyelokk!

Nå var det virkelig på tide å oppdatere, dagboken min hadde jo nesten falt ut av førstesiden.

Kvalmen har lettet litt (håper det varer), men halsbrannen har tiltatt. Hatt mye stikninger i livmorregionen og på sidene denne uken (sikkert fordi den vokser), men kan ennå ikke kjenne livmoren over skambenet. Magen har vokst, og jeg synes nå det begynner å bli litt vanskelig å skjule den på jobb - har alltid hatt helt flat mage, så det er en viss kontrast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var kvalmen sterk, og jeg manglet nesten helt matlyst. I tillegg var det enkelte typer mat jeg absolutt ikke klarte å spise, f.eks. egg og kjøtt. Prøvde meg på et egg til frokost, men måtte gi opp.. Litt kjedelig med det kjøttet, siden vi hadde venner på besøk og skulle grille..

I dag har jeg vært bedre, nesten ingen kvalme. Lang gåtur og styrketrening hjemme på matte (øvekser jeg fant i en gravid-bok). Og mannen min kom nettopp hjem med ispinne til meg (tror han digger gravidmagen så mye at han vil fore den opp litt).

Har fått endel sol i helgen, men merker egentlig ikke at jeg blir raskere brun nå som jeg er gravid. Passer på å bruke høy faktor, siden man lettere får pigmentflekker - 30 i ansiktet. Er litt engstelig for om fosteret synes det blir litt varnt i sola, så jeg har tatt pauser og holdt meg i skyggen og innendørs innimellom.

Det er så mye å lure på som førstegangsgravid! Hvor varmt er for varmt? Hvor kvalm er mye kvalm? Jeg klarer ikke å si om jeg har vært mye eller lite kvalm, for jeg aner jo ikke hva jeg skal sammenligne med. Er det greit å spise jordbær nå? Hvor mye trening er for mye trening? Hvor tunge er egentlig tunge løft? Kan jeg løfte kofferten min selv i sommer? Bør man drikke hver gang man føler seg tørst, dvs. hele tiden? Ja, ja. Kvinner har da fått barn til alle tider, selv før informasjonssamfunnet. Satser på at dette går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:vinke:

Innom for å se hvordan det står til :) Så kjekt med UL.

Håper du har hatt en fin pinsehelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for pinsehilsen, pusilus!

Har tatt fatt på 4-dagers arbeidsuken etter pinsen (jeg elsker mai!) og synes kvalmen har lettet litt. Kjente den knapt søndag og mandag, og bare av og til i dag. Trøttheten er der fortsatt, da. Og stikningene i magen.

I morgen runder jeg elleve uker! Hurra! Flinke spiren!

Stadig ting jeg plutselig ikke liker. I dag var det sopp (mens egg derimot gikk greit)!

Tenker å trene i dag også; styrketrening på matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å forsyne seg med støv, Lhinn!

I dag er jeg ikke i form, og holder meg hjemme fra jobben. Kraftig forkjølet og vondt i hodet. Har hanglet litt noen dager allerede, men i dag var jeg veldig tett og hadde nesten ikke stemme da jeg våknet, så jeg bestemte meg for å ikke dra noe sted.

Har gjort litt jobb hjemmefra, sovet på sofaen og lest bok. Og surfet på nettet og lettet funnet ut at Solvipect hostesaft er OK å ta for gravide.

Lurer på om fosteret merker forkjølelsen? Håper det får nok næring - jeg bli alltid litt løs i magen når jeg er forkjølet. Og det skvetter sikkert til når jeg hoster eller nyser! Uff, stakkar.

Det er så utrolig kaldt ute nå i forhold til hvordan det var i helgen! Huff åtte grader og sterk nordavind.. gruer meg til jeg må ut med hunden igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...