Gå til innhold

Exhale - pust, pust!


Exhale

Anbefalte innlegg

I dag kom TR... Veldig kraftig også, men det er jo kanskje ikke så rart etter en såpass lang lutealfase. Jeg er egentlig ganske lettet. Nå vet jeg ihvertfall hvor jeg er! Ser du er gravid, Klematis, gratulerer! Da er vi to i fellesskap et bevis på at man kan absolutt ikke vite hva det betyr når en test er negativ, men blir positiv etterhvert.. for deg betød det graviditet, for meg betød det ikke graviditet (med mindre jeg faktisk hadde et befryktet egg som sneiet livmoren, men som ombestemte seg, da)!

Humøret er også betraktelig bedre i dag, men slik er det jo når TR kommer og temperaturen og hormonnivået synker.. På tross av enorme magesmerter er denne dagen betydelig bedre enn gårsdagen!

Når skal jeg bruke de neste to månedene på å bli fysisk og psykisk rustet til nye prøverunder, og selvsagt heie på dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg hatt en del dager hvor jeg har tenkt på alt annet enn prøving, og det har vært en lettelse. To sykluser nå er prøvingen satt på vent - i april går vi på igjen med friskt mot. 2010 skal bli året der jeg blir mor!

Jeg ble så bekymret over noe jeg leste i avisen her om dagen, om at det belegget som brukes på innsiden av gryter kan gi redusert fruktbarhet. For noen år siden (sikkert 4-5 år siden) var jeg nemlig så teit at jeg brukte miksmasteren oppi en gryte. Jeg stoppet da jeg så at maten fikk små sorte flekker i seg, men i stedet for å kaste maten så plukket jeg ut de sorte bitene og spiste maten! Tenk hvis det var masse små biter av grytebelegg i maten som jeg nå har inni kroppen min og som har skadet min fruktbarhet! Å, jeg blir helt dårlig av bekymring. :tristbla:

Jeg vet jo at det bare er idiotisk å bekymre seg på denne måten. Jeg lusker derfor ut herfra og finner på noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten en grunn til at det nå blir pause i prøvinga?

Ja, for det passer bedre med en 2010-baby enn en 2009-baby! Det har litt med jobb og ulike viktige milepæler å gjøre - så når det ikke klaffet fra oktober i fjor til januar i år, så venter vi til April før vi prøver igjen..

Er nå 14 dager ut i "prøvefri" syklus og det er egentlig en god følelse å vite at jeg gjøre kroppen klar til videre prøving (først og fremst ved å gi den tid til å stabilisere syklus) selv om vi ikke prøver nå.

I går, på valentines day, hadde vi et fantastisk ostefat med masse ulike oster og tilbehør - og hvitvin og portvin (til roqueforten), såklart - nydelig! Jeg synes det er viktig å skjemme seg bort med matvarer man ikke kan spise som gravid når man er så uheldig å ikke være gravid! Derfor har jeg planer om å spise sushi til uken også! Og ta et glass rødvin rett som det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver åogs å kose meg med graviduvennlig mat som blodige biffer, spekemat, illeluktende oster og rødvin nå.

Sushi kan du faktisk spise som gravid! :hoppe: Men jeg har hørt at man bør unngå store mengder tunfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med tantebesøk og utsetting av prøving, men det er nok bra å bli skikkelig kjent med syklusen sin. :tommelsmil: Og 2010-barn må vel vera flott, det også, sjølv om det blir litt lengre ventetid? Den som ventar på noko godt, ventar ikkje forgjeves. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å kose seg med ugravid mat er topp!

Klematis, jeg er så lei for at du mistet. Men vi kjemper videre, hva?

Jeg grunner en del på om jeg også var gravid en to-tre dager forrige syklus, men mistet før egget festet seg skikkelig. På grunn av den svakt positive testen (på overtid), den laaange lutealfasen og den kraftige menstruasjonen.. Men det er jo ikke noe å grunne på, egentlig. Nå gikk det ikke forrige syklus og vi skal prøve videre i april!

Dreia, gratulerer med graviditeten! Det var skikkelig gode nyheter! Jeg blir så glad hver gang jeg ser at noen får klaff.

Begynner å bli utålmodig etter å starte prøvingen igjen. Og gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei Exhale :vinke:

Inne og leser litt i prøverdagbøker. Er prøver selv, og er snart i pp6...:sukk:

Skal følge med her inne fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å kose seg med ugravid mat er topp!

Klematis, jeg er så lei for at du mistet. Men vi kjemper videre, hva?

Jeg grunner en del på om jeg også var gravid en to-tre dager forrige syklus, men mistet før egget festet seg skikkelig. På grunn av den svakt positive testen (på overtid), den laaange lutealfasen og den kraftige menstruasjonen.. Men det er jo ikke noe å grunne på, egentlig. Nå gikk det ikke forrige syklus og vi skal prøve videre i april!

Dreia, gratulerer med graviditeten! Det var skikkelig gode nyheter! Jeg blir så glad hver gang jeg ser at noen får klaff.

Begynner å bli utålmodig etter å starte prøvingen igjen. Og gleder meg!

Her kjemper vi videre ja! Litt bekymret for at EL plutselig skal snike seg innpå meg uten at jeg helt merker det ;) Men tror vi skal være relativt godt dekket så langt. Må bare være sikker på at jeg får forført mannen når jeg kommer hjem fra 'ytenlandstur' i morgen :lur:

I dag har jeg spist carpaccio og (lite stekt) tunfisk og kost meg med masse vin :) Fint å benytte anledningen til sånne ting nå, spesielt når jobben betaler :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg spist carpaccio og (lite stekt) tunfisk og kost meg med masse vin :)

Samme her. Trøkker inn alt jeg finner av skumle oster, rå tunfisk og litt alkohol. :nigo:

Sushi har jeg jo funnet ut at er greit for gravide, så da holder det å kjøre på med tunfisksushi enn så lenge. Og litt sake til... :)

Men Exhale: Blir det heeelt pause (med prevensjon) eller sånn mellomting? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne og leser litt i prøverdagbøker. Er prøver selv, og er snart i pp6...:sukk:

Skal følge med her inne fremover :)

Takk for hilsen! Jeg skal følge med på din dagbok også - lykke til!

Her kjemper vi videre ja! Litt bekymret for at EL plutselig skal snike seg innpå meg uten at jeg helt merker det ;) Men tror vi skal være relativt godt dekket så langt. Må bare være sikker på at jeg får forført mannen når jeg kommer hjem fra 'ytenlandstur' i morgen :lur:

Ja - det der med unnslippende EL kan vi ikke ha noe av. Her skal vi ha uttelling for innsatsen!

Sushi har jeg jo funnet ut at er greit for gravide, så da holder det å kjøre på med tunfisksushi enn så lenge. Og litt sake til... :)

Men Exhale: Blir det heeelt pause (med prevensjon) eller sånn mellomting? :klø:

Oj, kan gravide spise sushi? Det var good news!

Og når det gjelder pausen... det blir nok en mellomting.. jeg har ikke fått meg til å bruke prevensjon - men jeg har heller ikke peiling på når EL er eller om den har vært, så jeg aner ikke hvor godt/dårlig vi eventelt har truffet. Det vil jo aunsett vise seg.. he, he. Synes jeg kjenner EL-stikking på høyre side i dag, men bare svakt, så hvis EL er nå så var det dårlig/bra timing med en omgang i går kveld..

Ellers har jeg siden pilleslutt fått et kjipt kviseutbrudd på bryst og rygg. Jeg tenkte at det kanskje kom til å bli bedre etterhvert, men nå er det 4 måneder siden pilleslutt og det er ikke noe bedre. Lurer på hva jeg skal gjøre, det er ikke hyggelig i disse prøvetider å føle seg uattraktiv! Tar gjerne imot tips - men hvis det gjelder sunn livvsstil og mye vann, så er jeg allerede der, altså!

Jeg rusler videre i min ikke-prøver/prøver-syklus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du klarer ikke holde deg helt unna prøvingen, nei? :lur: Skal se at det er akkurat da spiren sitter!

Søndags-:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du klarer ikke holde deg helt unna prøvingen, nei? :lur: Skal se at det er akkurat da spiren sitter!

Ja, de skal du se! He, he. Men tror det neppe - timingen har nok ikke vært "optimal".. Men aldri si aldr - jeg blir nok litt spent når IKM nærmer seg!

Denne syklusen kjente jeg tydelig EL - det skjedde mandag for 2 dager siden. De velkjente smertene på høyre side som startet såvidt lørdag kveld ble sterkere i løpet av søndag og hadde en topp på mandag. Og i går steg temperaturen, med ytterligere stigning i dag. Har ikke brukt noen former for EL-indikatorer denne måneden (ut over temping, som er for å bli kjent med syklus), og nå kan det se ut til at jeg kjenner kroppen min så godt at jeg ikke trenger det i fremtiden - smertene forteller med når det er 2 dager før, en dag før eller dagen for EL. Stilig! Nå er det altdå over for denne gangen, og min ikke-IKM blir da sannsynligvis lørdag 7 mars (med 12 dagers lutealfase)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig så sitter spiren, når man minst aner det.. Og selvom dere ikke prøver aktivt, så er det jo utrolig spennende!! Ønsker deg lykke til jeg :klemmer:

Og du er ikke alene om å ha fått masse kviser etter bruk av prevensjon...Blir snart helt gal her!! Aldri hatt en eneste kvise, og nå ser jeg ut som jeg er i den verste puberteten...:sukk: Jeg har kjøpt Tea Tree krem fra bodyshop jeg, og den demper det endel. Lukter ikke noe særlig godt, men den hjelper litt.. Eneste tipset jeg har gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de skal du se! He, he. Men tror det neppe - timingen har nok ikke vært "optimal".. Men aldri si aldr - jeg blir nok litt spent når IKM nærmer seg!

Denne syklusen kjente jeg tydelig EL - det skjedde mandag for 2 dager siden. De velkjente smertene på høyre side som startet såvidt lørdag kveld ble sterkere i løpet av søndag og hadde en topp på mandag. Og i går steg temperaturen, med ytterligere stigning i dag. Har ikke brukt noen former for EL-indikatorer denne måneden (ut over temping, som er for å bli kjent med syklus), og nå kan det se ut til at jeg kjenner kroppen min så godt at jeg ikke trenger det i fremtiden - smertene forteller med når det er 2 dager før, en dag før eller dagen for EL. Stilig! Nå er det altdå over for denne gangen, og min ikke-IKM blir da sannsynligvis lørdag 7 mars (med 12 dagers lutealfase)..

Ser ut til at vi har nesten lik IKM da. :duskedame: Heier på oss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heie oss, Kirin! Og takk for tipset, Lille Ekorn - vet ikke omjeg tør satse på noe så sterkt som tetreolje - har eksem som kan bli trigget av det.. men tenker å ta litt sol, det har hjulpet litt før. Også synes kvisene ikke så godt når man har litt farge.

Jeg er egentlig glad for å være i en ikke-prøversyklus, for jeg tenker ikke på symptomer! Fint å slippe det. Dessuten tenker jeg egentlig at det hadde vært fint å ikke bli gravid før i april, for da kan jeg melde meg på Holmenkollstafetten med jobben - ikke sikkert det vil fungere så bra hvis jeg er 3 mnd på vei.. også er det fest neste fredag som det hadde vært kjekt å delta på.. må vel teste for sikkerhets skyld fredag morgen neste uke for å ikke skade en eventuell spire som kan ha lurt seg fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol hjelper på huden, sant det. :Nikke: Har det ikke blitt noe bedre siden du skrev forrige gang? Det utbruddet tyder jo uansett på hormonell action av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, i dag blir det solarium! Hormonell action, ja - det tror jeg jammen du har rett i, Kirin. Har forsøkt å regne tilbake, og kommet til at det startet omtrent rundt jul og har vart frem til nå. Litt bedre nå enn det har vært på en stund, men når mensen kommer er det en risiko for at det blomster opp igjen.. Jeg har alltid hatt lett for å få kviser - derfor jeg gikk på p-pillen Diane i mange år, men dette er værre enn jeg var før jeg startet på Diane. Huff, jeg hater kviser. Det er ikke gøy å være 27 og se ut som man er 15!

I dag skal jeg fortsette ryddingen på hobbyrommet som jeg startet på i går, se 5-mila med strikketøyet og ellers gjøre meg klar til en ny uke på jobb.. Burde vel også kommet meg/oss en tur ut i snøen - vi får se! Er 6 DPO i dag, men har som nevnt svært lave forhåpninger for denne syklusen. Kjener meg i fin form, løp 6 km. på 30 minutter i går. Altså ingen tretthet eller mangel på energi. Har litt stikninger i livmorområdet mot høyre side, men det er akkurat som det har vært i tidligere sykluser og er nok bare et tegn på at slimhinnen der inne bygger seg opp (for deretter å bli pælmet ut av et grettent ubefruktet egg om en ukes tid). God søndag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt stikninger i livmorområdet mot høyre side, men det er akkurat som det har vært i tidligere sykluser og er nok bare et tegn på at slimhinnen der inne bygger seg opp (for deretter å bli pælmet ut av et grettent ubefruktet egg om en ukes tid).

Fantastisk bra sagt!! Sånne stikninger har jeg også etter hver EL..må slutte å tenke på det som symptomer jeg.. Skjønner godt at det stakkars ubefruktede egget blir grettent jeg.. Det blir jeg også nemlig!!

Ha en fin dag Exhale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke rart egget blir grettent, egentlig.. her har det en eneste livfunksjon - å bli til halvparten av en baby. I over 20 år har det ventet i eggstrokken på tur. Min tur nå? Ånei. Nå? Ånei. Men nå? Ok, nå er det du som kan modne. Så modner det i et par uker, fyller seg opp med godstoffer og proviant, og setter deretter ut på sitt livs reise gjennom egglederen. En farefull ferd er det også, har jeg hørt. Men det er verd det, for egget skal møte mr. Right der et sted. Han bare MÅ være der! Og så da? Kanskje møter egget en gjeng med fyrer, men ingen er den rette. Eller så kommer mr. Right rett og slett for sent til daten (herregud!). Eller så har egget stått litt lenge med sminken og er for sen selv - mr. Right har rett og slett tatt kvelden før egget rekker frem. Da bærer det videre til livmoren med uforettet sak. Er det rart man blir gretten?

Jeg fryyyser! Liker ikke lutalfasen i det hele tatt. Heldigvis er den vanligvis ganske kort (gud forby en ny lutalfase som den forrige syklus på 18 dager - der var det noe humbug, tror jeg, for det vanlige for meg er 12 dager). I dag har jeg vært kvalm også. Kraftigere enn jeg kan huske fra tidligere sykluser. Stod og ventet på bussen og lurte på om jeg ble nødt til å kaste opp.. men det gikk bra. Er nok bare progesteronet som plager meg. Ikke stikninger i magen nå egentlig, mer en slags varmefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...