Gå til innhold

Exhale - pust, pust!


Exhale

Anbefalte innlegg

Nærmer meg raskt den magiske tolv-ukersgrensen, hurra!

Har hanglet siden torsdag, hostet masse om natten og vært litt redd for fosteret hver gang jeg har fått voldsomme hostekuler - det tar jo skikkelig i magen.. Men fosteret later til å klare seg bra og trives - kvalmen er her fortsatt og jeg har ikke sett antydning til blod siden mars!

Drikker ingefærte og har nettopp badet hunden. Det var på høy tid - han har ikke vært badet på månedsvis. Han er ikke av en rase som trenger hyppige bad, da. Nå ligger han og tørker og slapper av på balkongen. Nettopp fått seg en grillpølse som belønning.

Ellers så synes jeg ikke magen har vokst noe særlig siden forrige helg - en liten kul der bare. Kjenner nå livmoren over skambenet - ca. 4-5 cm. over, tenker jeg. Den er ikke så "hard" som jeg trodde den skulle være, men jeg er ganske sikker på at det er den jeg kjenner.

Bare to uker til sommerferie nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hehe... jeg synes den 12 ukers greia er litt morsom... men det blir jo litt sånn at når den er over, da slapper man kanskje mer av? Fordi det blir så mye snakk om det..

Men utrolig godt at alt har gått så bra til nå da! ;) nyt den herlige søndagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er deilig jo nærmere den magiske grensen kommer.. Det er jo sikkert ganske tullete, men nå er det en gang sånn at abortrisikoen er redusert til 1 % etter at man når grensen, og da er det hyggelig å gå ut og handle utstyr, fortelle verden om graviditeten og i det hele tatt innstille seg på at man skal bli mamma!

Har vært tungpustet i dag, men det kan også ha med forkjølelsen å gjøre. Hodepinen har sluppet taket, og jeg har heller ikke vært spesielt kvalm i dag.

Planlegger å få i meg masse mat i kveld, lese i bok og legge meg tidlig. Jeg veier det samme som da jeg ble gravid, så det er vel på tide at jeg begynner å legge på meg nå.

Deilig vær ute, har vært på lengre tur med hunden og har gansk god samvittighet fordi jeg endelig kom meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer deg 12 fullgåtte uker nå, ja! :) Jeg fikk en ny bok hos jordmor i dag, og der står det at det er inngangen til uke 12 som er den magiske grensen! Isåfall så er du jo forbi den allerede! :nigo:

Deilig vær her også, og jeg har heller dårlig samvittighet for at jeg ikke har kommet meg ut i dag... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passert 12 uker!

Nå er det på tide å be om å bli flyttet over i gravidbøkene.. Jeg tror magen min ville vært enig i det - den strutter mer og mer for hver dag nå, synes jeg. Er ganske spiss, i grunnen! Høy og spiss liten utstående mage. Synes den er ganske fin!

Mindre kvalm nå, og litt mindre utmattet - fortsatt trøtt (sovetrøtt), men ikke så fullstendig utmattet og tom for energi og initiativ som jeg har vært. Håper det varer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det føles fantastisk! Og magen har virkelig poppet ut nå. Min mor sa det ville skje tidlig, fordi det skjedde tidlig med henne, og jammen hadde hun ikke rett. Jeg har virkelig en liten gravid mage. Wow! Nå føles alt mye mer virkelig. Og jeg trenger ikke bekymre meg for om det ser ut som om jeg har hatt litt vel mye middag - det gjør det ikke lenger!

Og huden er bedre - kanskje fordi hormonnivåene begynner å stabilisere seg?

Men jeg har blitt mer sulten. Denne dama går ikke lenger til seng uten en høytidelig og omhyggelig inntatt kveldsmat! Og dessuten så blir det mer snacks i løpet av dagen. Jeg prøver å få i meg sunn mat, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovet ut etter en hard arbeidsuke og føler meg i fin form! Tenker det resulterer i en lengre tur med vovve straks. Og litt mosjon for både ham, meg og nurket! Leste om alle fordelene for forsteret ved trening i går, og skal prøve å bli flinkere til å legge inn små treningsøkter i hverdagen. Jeg var jo så flink før jeg ble gravid, og nå som jeg har fått litt av energien tilbake, så må jeg jo utnytte det.

Øvrige planer for helgen: Litt jobbing (hjemmefra), vaske klær, vaske badet, rydde klær, begynne å pakke til ferietur om litt over en uke, spise god mat, lage smoothie, vanne blomster, lese bok, sende e-poster til diverse venninner, slappe av.

Går ut på tur NU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så koselig å høre om den lille magen din... synes jeg ser den for meg ;) sikkert kjempekjekt og se.. og vite at 12 uker er gått og at alt ser ut til å gå flott.

Kos deg masse med magen din.. ta deg en liten tur og STRUTT! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, ja det er en koselig liten struttemage som er mykere om morgenen enn om kvelden, så tror det fortsatt dreier seg litt om fordøyelsesbesvær.. Men, men!

Har gjennomført alle helgeplanene bortsett fra at det ikke har blitt så mye jobbing. Må legge inn litt mere tid til dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lhinn
Passert 12 uker!

Nå er det på tide å be om å bli flyttet over i gravidbøkene.. Jeg tror magen min ville vært enig i det - den strutter mer og mer for hver dag nå, synes jeg. Er ganske spiss, i grunnen! Høy og spiss liten utstående mage. Synes den er ganske fin!

Jeg er sent ute, men GRATULERER med 12 uker!! (vel, er snart 13 uker nå..)

:duskedame: :duskedame: :duskedame: :duskedame: :duskedame:

Du har kanskje flyttet/fått ny bok i gravid forumet nå? hm, jeg har vært altfor lenge borte fra KG, må oppdatere meg litt! :skravle:

Ha en fin fin kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. nei, har ikke fått meg grvidbok ennå, tenkte jeg skulle be om at denne ble flyttet over til gravidbøkene, men har ikke kommet så langt ennå.

Har kommet i gang med trening igjen! Har kjøpt et par trenings dvder for gravide som jeg bruker. Det skal mye mindre til før jeg blir varm og sliten, men det er deilig!

I morgen har jeg kontroll hos legen, håper å kunne høre fosterlyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sol, sommer, baby i magen - livet er godt!

Ferie i dag, ferietur fra og med i morgen, og derfor færre oppdateringer her et par uker regner jeg med. Skal handle babyutstyr på feiren, det blir kos!

Lurer på om jeg kjente bevegelse i magen i dag. Er ikke sikker, men kjente to små dult da jeg lå nede og solte meg for en times tid siden. Skal kjenne godt etter fremover - kan jo kjenne bevegelse fra nå av, har jeg skjønt.

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hjemme igjen fra ferie og det virker som om det har gått fint med fosteret. Det har beveget seg hver dag i det siste - men i varierende mengde fra dag til dag. Av og til kjennes det som om det vrir seg rundt, av og til kjenner jeg små dult. Det blir spennende med ultralyd mandag om en uke!

Tok en kjønnstest for fosteret i løpet av ferien som ga utslag for gutt. Skal bli spennende å se om dette stemmer på ultralyden!

Magen vokser og synes nå godt. Det er en fin tid! Energien er relativt god, og matlysten har tatt seg opp. Jeg har lagt på meg til 57,5 kilo fra 53,5 kilo på forrige kontroll i uke 14, og det er positivt (jeg veide 55 kilo før jeg ble gravid). Synes jeg kan se antydning til pigmentlinje fra navlen og nedover også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen lenge siden jeg har vært inne hos deg...

Så koselig at du kjenner liv! :strix:

Hva slags test er den kjønnstesten? Aldri hørt om. :klø:

Bra at du har lagt på deg litt da, 2,5 kg fra start og til 16+5 er jo kjempefint. :) Tenk at du er 17 uker i morgen da! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjemme igjen fra ferie og det virker som om det har gått fint med fosteret. Det har beveget seg hver dag i det siste - men i varierende mengde fra dag til dag. Av og til kjennes det som om det vrir seg rundt, av og til kjenner jeg små dult. Det blir spennende med ultralyd mandag om en uke!

Tok en kjønnstest for fosteret i løpet av ferien som ga utslag for gutt. Skal bli spennende å se om dette stemmer på ultralyden!

Magen vokser og synes nå godt. Det er en fin tid! Energien er relativt god, og matlysten har tatt seg opp. Jeg har lagt på meg til 57,5 kilo fra 53,5 kilo på forrige kontroll i uke 14, og det er positivt (jeg veide 55 kilo før jeg ble gravid). Synes jeg kan se antydning til pigmentlinje fra navlen og nedover også nå.

Bevegelsene du kjenner høres akkurat ut som de første jeg kjente. Mest vriing rundt, egentlig. Veldig koselig å kjenne liv hvertfall :rødme:

Er det sånn urintest du har tatt? Har lest om en del som har tatt en slik i et amerikansk forum, og der mente de at default var gutt, så om du fikk utslag for det så var det ikke like sikkert som om du fikk utslag for jente. Men blir spennende å se om det stemmer! :jepp:

Ha en super uke! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen fra ferie og det virker som om det har gått fint med fosteret. Det har beveget seg hver dag i det siste - men i varierende mengde fra dag til dag. Av og til kjennes det som om det vrir seg rundt, av og til kjenner jeg små dult. Det blir spennende med ultralyd mandag om en uke!

Tok en kjønnstest for fosteret i løpet av ferien som ga utslag for gutt. Skal bli spennende å se om dette stemmer på ultralyden!

Magen vokser og synes nå godt. Det er en fin tid! Energien er relativt god, og matlysten har tatt seg opp. Jeg har lagt på meg til 57,5 kilo fra 53,5 kilo på forrige kontroll i uke 14, og det er positivt (jeg veide 55 kilo før jeg ble gravid). Synes jeg kan se antydning til pigmentlinje fra navlen og nedover også nå.

:vinke: Innom boken din for å hilse på :) Jeg har først i det siste blitt mer "aktiv" her inne, og det er veldig koselig å lese i alle dagbøkene - spesielt de som har termin omtrent samtidig som meg ;) Jeg skal også på ultralyd mandag 20. Gleder meg veldig, samtidig som jeg er litt engstelig også. Blir spennende for deg å se om det faktisk er en gutt da :) Så utrolig herlig at du kjenner liv :rødme: Jeg har først de siste dagene begynt å kjenne noe som jeg tror kan være den lille, men det er så sporadisk at jeg er ikke helt sikker. I går kjente jeg blant annet to små "dytt" i magen under navlen, og jeg kan ikke relatere det til noe annet en den lille :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener, jenter! Så spennende at vi har UL samme dag, Illa! Skal se vi støter på hverandre på møterommet, hehe.

Har kjent mye liv de siste dagene, selv om babyen er mest aktiv på kvelden. Da oppfører den seg litt som en karusell - rundt og rundt og rundt. Kjente nettopp dagens første bevegelse, rett etter lunsj.

Har ellers vært veldig aktiv og huslig i dag; vasket klær, bakt rugbrød (med hel rug - bløtlegging og koking og det hele!), spiret mungbønner, plukket rips, handlet matvarer og vært på helsekosten og dyrebutikken (syklet dit - første gang på sykkel etter at jeg ble gravid) og ryddet i planter og potter. Planene for resten av dagen er å slappe av, strikke på babyjakke, kanskje se en film, vaske badet og lage middag. Føler jeg har fått tilbake mitt gamle energiske jeg!

Har blitt mer og mer overbevist om at det er viktig at jeg spiser økologisk mat og bruker produkter som ikke inneholder farlige stoffer hjemme. Fra begynnelsen av svangerskapet skiftet jeg ut tannkrem og all kosmetikk og satte bort eller utsatte alle oppussingsplaner. Selv om jeg alltid har spist en del økologisk mat, har jeg nå bestemt meg for å spise økologisk så langt som mulig. Jeg har også byttet ut vaskemidlene hjemme med vaskemidler fra helsekosten. Vil ikke utsette babyen for skadelige stoffer når jeg kan unngå det.

Nå teller jeg ned til UL på mandag. Gleder meg, men er også littegranne engstelig - for tenk om alt ikke er som det skal være? Men trøster meg med at det sannsynligvis er det og at det nok blir en fin opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyden i går var noe av det mest fantastiske jeg har vært med på. Og det ER en gutt!

Fra det øyeblikket vi fikk frem bildene på skjermen så vi en liten krabat som sprellet og herjet voldsomt. Opp og ned med armer og bein hele tiden! Frem og tilbake med hodet.. og rundt og rundt med hele babyen.. Jordmoren gikk gjennom alle enkeltdelene og forklarte - og alt så fint ut. Gutten hadde fostervann i magen som var synlig som en sort flekk. Han hadde også litt i blæren - en litt mindre sort flekk. Hjernehalvdelene var fine og symmetriske - ben og armer var som de skulle - ryggraden var fin og hel og så ut som en perlerad. Og kjønnsorganet var tydelig, så jordmoren sa at her var det ingen tvil!

Både jeg og mannen var helt på gråten av glede og lettelse - alt var bra og vi skulle bli foreldre til en lite guttebass.

Termin ble fastsatt og endret med hele 6 dager, men det var ikke så overraskende for meg - det er faktisk helt i tråd med det jeg selv trodde var eggløsningstidspunktet i begynnelsen. Er i følge den nye beregningen 17 + 2 i dag. Nå øker også sjansene for et nyttårsbarn betraktelig!

UL viste også at morkaken min ligger på forsiden av livmoren, dvs. ut mot magen. Dette tar nok av for en del av bevegelsene til lillemann. Men jeg kjenner ham innimellom, har også kjent ham i dag.

Er det mulig å elske noe så lite så høyt? Føler at jeg har fått et mye nærere og mer virkelig forhold til babyen nå etter UL. Det er ikke et foster for meg nå, det er lillebabyen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...