Gå til innhold

Exhale - pust, pust!


Exhale

Anbefalte innlegg

Takk for hilsen, Kirin! Bra at vi er flere gravide som har tatt vaksinen - har inntrykk av at skepsisen hos mange temmelig raskt snudde seg. Meg selv inkludert!

Har ikke hatt noen større bivirkninger av vaksinen, kun litt vondt i stikkarmen i noen dager, men det har gått over nå. Kanskje litt slapp dagen etter vaksineringen, men umulig å si om det bare var vanlig gravid-sløvhet..

I dag ER jeg 32 uker på vei, og det er bare 8 uker til termin og 5 uker igjen på jobb før permisjonen! Hurra!

Bilsete er nå i hus/bil, Acta Graco, og vi er foreløpig svært fornøyde med valget. I tillegg er ammeinnlegg og litt stelleprodukter kjøpt inn, og noe mer klær. Tror det er innkjøpsstopp på klær nå! Men jeg har lyst til å strikke en vest til ham, samt et skjerf og en lue. Badebalje må jeg finne.. skal surfe etter det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag er jeg 33 uker på vei! 4 uker igjen på jobb og 7 uker (pluss litt) igjen til termin. Det går fort nå!

Den lille spreller og koser seg der inne, særlig hvis han får karbohydratrik mat.. da blir det fest! Men det er sjeldens det kommer skikkelige spark og slag nå, mest skubbing og romestrering... Om natten sklir han oppover i magen og jeg våkner ofte med ham rett under puppene - heldigvis sklir han ned igjen når jeg står opp og tyngdekraften hjelper til. Tror også at han et par ganger denne uken har snudd seg i seteleie i løpet av natten - IKKE populært hos mamma! Heldigvis har han snudd seg i løpet av dagen.

Hodet hans er hardt og omtrent på størrelse med en appelsin.

Har fått ordnet endel babyting i løpet av helgen, og begynt å rydde på barnerommet. Litt gjenstår ennå, men vi nærmer oss klar for nurket!

Jeg ble vaksinert akkurat i tide, tror jeg, for på tirsdag begynte min mann å få symptomer på influensa. Først i dag, søndag, føler han seg bedre og er feberfri. Han ble med andre ord syk da jeg hadde vært vaksinert i en uke, og jeg tror vaksinen akkurat hadde fått effekt. Ihvertfall har jeg ikke blitt syk!

Har lest boken "Fdsel uten smerte" denne uken, og tror kanskje Lamaze-teknikken kan være noe for meg. Skal begynne å øve på pustingen i uken som kommer. Er glad jeg har trent yoga i noen år, det å kontrollere pusten er ikke noe fremmed for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at vaksinen rakk å virke da. :)

Angående Lamazemetoden, så var vi på fødselsforberedende Lamazekurs i september. Hvis du bor et sted det arrangeres anbefales det absolutt. :jepp:

Når det gjelder Fødsel uten smerte så vil jeg bare nevne at de mer moderne variantene av metoden har gått bort fra de pusteøvelsene som går ut på pesepust, altså den veldig raske pustingen. Nå brukes en roligere rytme. :) Ellers er boken bra synes jeg, men veldig gammelmodig. Artig å lese om alle de fødende fruene. ;)

Nå gjenstår det å se hvor godt jeg klarer å benytte metoden i praksis. Det vil vel snart vise seg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Fødsel uten smerte så vil jeg bare nevne at de mer moderne variantene av metoden har gått bort fra de pusteøvelsene som går ut på pesepust, altså den veldig raske pustingen. Nå brukes en roligere rytme. :) Ellers er boken bra synes jeg, men veldig gammelmodig. Artig å lese om alle de fødende fruene. ;)

Nå gjenstår det å se hvor godt jeg klarer å benytte metoden i praksis. Det vil vel snart vise seg. :sjenert:

Takk for oppdatering! Jeg var klar for å pruste som en hval, jeg;-) Enig i at den boken er fornøyelig, likte spesielt fortellingen fra en mann som var svært selvtilfreds over hvordan han hadde hjulpet sin kone, den gikk omtrent slik: "Min kone opplevde plutselig stærke smerter, og jeg forklarede henne, at hun ikke pustede, slik hun hadde lært. Umiddelbart iverksatte hun det hurtige åndedræt, og jeg så freden synke over hennes ansigt.."

Du klarer sikkert å bruke metoden i praksis, Kirin, og uansett så tror jeg man kan ha stort utbytte av et slikt kurs. Man lærer hvor mye av sine inntrykk man faktisk kan styre selv!

Er 33+3 i dag, og tror faktisk at babyhodet har festet seg i bekkenet! Magen min har plutselig inntatt en lavere posisjon enn tidligere, og sparkene går heller ikke like høyt som før. Det er litt i tidligste laget, tror jeg, men det kan virke som om det er det som har skjedd.

Ellers lite nytt å melde, babyen later til å slappe godt av i dag og gir bare fra seg noen små rykningen innimellom. Hadde en god økt med hikking etter morgenens kakao - han syntes sikert det var så godt at han slukte en masse forstervann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var også 34-ukersstreken nådd! 6 uker igjen til termin.

Ting begynner å komme på plass nå. I går hentet vi vogn med tilbehør, og i dag har vi ryddet plass til den i kjelleren ved kjellerutgangen. Planlegger også begynne å pakke sykehusbag i dag - er jo endel som kan pakkes ned allerede; babyklær, osv. Begynner å lure på om vi har for få plagg til småtten i strl. 50 og 56.. litt usikker. Skal prøve å holde igjen på handlingen!

Det jeg kan huske av det som gjenstår nå:

- Rydde ferdig barnerommet

- Pakke sykehusbagen

- Strikke ferdig stripete ulldress

- Kjøpe bleier

- Hente Weleda-pakke på helsekosten

- Lage middager, kaker og boller og fryse ned til barseltiden

- Juleforberedelser (egentlig ikke babyrelatert, men kommer jo midt oppi det hele..)

- Sy sparkebukse

Har ikke fått øvet på Lamaze ennå.. starter til uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 34 uker og litt! Det går fort nå mot slutten. :)

Ser ut som om du ligger godt an i løypa også. Det er bra, selv synes jeg det har vært vanskeligere å være effektiv nå helt på slutten, og er veldig glad for at det meste var ordnet i god tid.

Enig i at den boken er fornøyelig, likte spesielt fortellingen fra en mann som var svært selvtilfreds over hvordan han hadde hjulpet sin kone, den gikk omtrent slik: "Min kone opplevde plutselig stærke smerter, og jeg forklarede henne, at hun ikke pustede, slik hun hadde lært. Umiddelbart iverksatte hun det hurtige åndedræt, og jeg så freden synke over hennes ansigt.."

Du klarer sikkert å bruke metoden i praksis, Kirin, og uansett så tror jeg man kan ha stort utbytte av et slikt kurs. Man lærer hvor mye av sine inntrykk man faktisk kan styre selv!

Ja, noen veldig bra historier der. :fnise:

Det er jo det jeg håper på. At å vite hva som skjer og hvorfor hjelper en til å beholde litt ro og klare å konsentrere seg for å hjelpe til i stedet for å motarbeide kroppen. Håper og tror at det vil ha i hvert fall en viss effekt. :jepp:

Du bør om mulig få med deg mannen på Lamazeopplegget ditt. Kurset vi var på gikk mye ut på hva partner kan gjøre for å hjelpe til. Han skal blant annet passe på å fortelle deg hvor i rienes forløp du befinner deg (dette er spesielt viktig), så du vet om du snart er ferdig, passe på at du husker å tisse underveis, passe på at du ikke begynner å hyperventilere osv. Vi øvde også på konkrete fødestillinger der mannen kan være til støtte. Greit å ha prøvd seg litt frem for å se på hva som fungerer for den enkelte.

Lykke til med øvingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kirin har fått babyen sin, og Klematis føder sannsynligvis akkurat nå! Gratulerer til begge to! :danse:

Har lite energi i dag, selv den minste oppgave føles som et ork.. Må nok ha en lengre formiddagslur i dag. Skal ellers prøve å få gjort littegrann, ihvertfall få tatt en liten treningsøkt og klargjort søknaden om permisjonspenger.. Har noe syprosjekter på gang også. Ikke usannsynlig at jeg har tatt vann over hodet..

Lillegutt sparker og koser seg i magen, det er stadig liv der inne. Litt vondt nå som han har så liten plass å bevege seg på. Kjenner også stadig stikninger i underlivet som jeg tror kommer av at hodet hans ligger langt nede. Må oftere på do enn før, og det er vel også et tegn. Sliter også endel med bekkenet nå, tror jeg må ta det opp med legen når jeg skal på kontroll i morgen.

Bare 15 min. til på PC nå.. så i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Det begynner å nærme seg for oss som har termin mot slutten av desember også :) Jeg synes egentlig at tiden går veldig fort. Kanskje det blir litt annerledes når permisjonen starter..?

Det høres i hvert fall ut som at du har det meste under kontroll hva gjelder utstyr og planlegging. Jeg må innrømme at jeg bare så vidt har tenkt på sykehusbag og slikt, men det er kanskje greit å begynne med det først som sist :sjenert:

Håper du får en fortsatt fin uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres i hvert fall ut som at du har det meste under kontroll hva gjelder utstyr og planlegging. Jeg må innrømme at jeg bare så vidt har tenkt på sykehusbag og slikt, men det er kanskje greit å begynne med det først som sist :sjenert:

Ja, jeg er tidlig ute, men det gikk plutselig opp for meg her om dagen at babyer kommer akkurat når det passer dem - og for to av mine venninner har det vært hhv. 2 og 3 uker før termin! Tenk om min baby er like utålmodig!

Visst nærmer det seg for oss også, vi som er sist i 2009.. Gleder meg til vi blir mammaer, vi også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straks 35 fullgåtte uker, wow!

Gleder meg så til å treffe den lille..

Hadde svangerskapskontroll for to dager siden, og legen er veldig fornøyd med svangerskapet mitt. Alt går jo på skinner, ifølge ham. Jeg fikk bekreftet at dyrkingen av forrige kontrolls urinprøve hadde vist at jeg ikke hadde UVI, og fundusmålet var akkurat der det skulle være. Lillemann ligger i hodeleie, men legen mente hodet fortsatt var bevegelig selv om det satt dypt nede i bekkenet. Hjerterytmen var ganske høy denne gangen, rundt 150, men det tilskriver jeg en kaffe latte jeg hadde på vei til legekontoret. Legen sa det var vanlig med variasjon i hjerterytmen. Det ble denne gangen funnet litt protein i urinprøven, men det var ikke noe problem siden jeg fortsatt har lavt blodtrykk (rundt 100/60) og ikke noe vann i kroppen. Skal komme innom med ny prøve hvis jeg begynner å samle vann.

Deilig å vite at alt later til å være i skjønneste orden med lillemann. Akkurat nå sparker han masse på den vanlige plassen; øverst til høyre i magen..

Nå blir det hyppigere mellom kontrollene, går inn i 2-ukers intervaller fremover. Dessuten har jeg min første jordmortime til uka, samt svangerskapskurs på sykehuset. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vært på første jordmortime, en positiv opplevelse. Jordmoren ga meg en følelse av at alt som handlet om fødselen var veldig naturlig og ufarlig, en følelse av trygghet i forhold til det hele som sitter i ennå. Ikke det at jeg var redd på forhånd, men jeg hadde jo endel spørsmål. Kunnskap er trygghet for meg!

Ingen tegn til protein i urinen i dag, så det er ikke grunn til å bekymre seg for forgiftning. Lettet over det.

Men vekta hos jordmoren har jeg bestemt meg for å ikke forholde meg til. Det er akkurat samme type vekt som hos legen, men denne viste - hold dere fast - 4 kilo mer enn legens vekt viste for bare noen få dager siden! Jeg er ikke venner med jordmorvekten og har bestemt meg for at den lyver :kjefte: .

Jordmoren målte også livmoren litt annerledes enn legen, og jeg kom ut med et resultat helt i øverste sjikt av det skraverte feltet. Elefantmage!

Ellers så ligger poden fortsatt med hodet ned og godt plassert i bekkenet. Lite sannsynlig at han har plass til å snu seg igjen nå, mente jordmor. Men hodet er ikke helt festet ennå.

I morgen er det svangerskapskurs. Her går det slag i slag! Lurer på om han der inne skjønner at al oppstussen dreier seg om han og hans ankomst i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om han der inne skjønner at al oppstussen dreier seg om han og hans ankomst i verden?

:fnise: Han er nok lykkelig uvitende om det. Han skulle bare visst... ;)

Tenk at du har kommet så langt, snart ferdig jo! :hoppe:

Så positivt med et sånt jordmorbesøk. :jepp: Hun høres veldig OK ut, det har mye å si synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Så bra at du hadde en fin opplevelse hos jordmor. Må le litt av det du skriver om vekta og målinga hos jordmor fordi jeg kjenner meg så godt igjen;) Men, hos meg er det motsatt. Jeg har vært hos jordmor de to siste kontrollene, men på 36-ukers kontrollen i går var jeg tilbake hos legen. Og hos legen viste vekta 4 kg opp, og hun målte livmora på en annen måte enn jordmor, så jeg endte også lenger opp i det skraverte feltet :fnise: Så jeg har bestemt meg for at jeg liker best vekt og mål hos jordmor.

Gled deg til svangerskapskurs. Vi var på det for to uker siden (på Ullevål), og det var utrolig nyttig og lærerikt. Jeg kjenner også på at kunnskap gir trygghet, og på svangerskapskurset gikk de gjennom alt som skjer fra dagene før fødsel, hele fødselsforløpet og dagene etterpå.

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gled deg til svangerskapskurs. Vi var på det for to uker siden (på Ullevål), og det var utrolig nyttig og lærerikt. Jeg kjenner også på at kunnskap gir trygghet, og på svangerskapskurset gikk de gjennom alt som skjer fra dagene før fødsel, hele fødselsforløpet og dagene etterpå.

Ja, kurs var hyggelig og lærerikt. Ble litt tryggere på når vi skal reise inn til sykehuset f.eks. Også virket jordmoren hyggelig, men det er jo ikke sikkert det er hun som er på jobb når lillemann bestemmer seg for å komme ut..

Vi fikk ikke omvisning på fødeavdelingen pga. svineinfluensa, så egentlig kunne vi hatt kurset på et hvilket som helst sted.. Men selvsagt har jeg forståelse for det.

Har brukt helgen på å bake boller (fryst ned noen poser til barseltiden!), handlet julegaver, trent litt og sydd diverse. Har planer om å sy dunpose som kan brukes som alternativ vognpose (har i lammeskimm) eller fungere som ekstradyne. Den skal ha poplin utenpå og flanell inni. Har bestilt stoffer, og gleder meg til å gå i gang.

Er nå 36 fullgåtte uker, og er glad det bare er en måned igjen til termin, for nå begynner virkelig hoftene å protestere. Det hender bena svikter under meg når jeg reiser meg opp etter å ha sittet, og halebeinet klager over den minste ting.. Dessuten begynner elefantfølelsen å bli temmelig fremtredende..

Mye liv i magen, sparkene går hovedsaklig mot høyre, så jeg regner med han har ryggen mot venstre. Det er jo en fordeliaktig posisjon, så jeg håper han beholder den.

Siste uke i jobb før permisjon nå - skal bli deilig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heii du! :)

Den testen du tok som ga beskjed om du ventet gutt eller jente, hvor fikk du tak i den?

Lykke til med fødsel om ikke så lenge! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heii du! :)

Den testen du tok som ga beskjed om du ventet gutt eller jente, hvor fikk du tak i den?

Lykke til med fødsel om ikke så lenge! :klemmer:

Jeg kjøpte og tok testen i USA, der selges den over disk på "apoteket". Det sies at treffsikkerheten ikke er så god med disse testene, men den stemte for vår del..

Takk for lykkeønskninger, jeg gleder meg til fødselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg gått ut i permisjon! Så rart! Så deilig!

Lillegutt har vært mer aktiv i dag enn i de siste par dagene, det er tydelig at han har aktive og mindre aktive dager. Hikking er det endel av, hver eneste dag. Lille vennen øver på å puste og på å bli klar for verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med permisjon :) Kos deg og nyt dagene som kommer.

Det er virkelig noen spennende uker vi har foran oss. Samboeren snakket nettop til vesla i magen og lurte på om hun ikke kunne fortelle oss når hun har tenkt å komme ut :fnise: Hadde vært så greit å vite liksom ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med permisjon :) Kos deg og nyt dagene som kommer.

Det er virkelig noen spennende uker vi har foran oss. Samboeren snakket nettop til vesla i magen og lurte på om hun ikke kunne fortelle oss når hun har tenkt å komme ut :fnise: Hadde vært så greit å vite liksom ..

Takk! Ja, det hadde vært greit å vite hva de pønsket på.. lettere å planlegge jula da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 fullgått uker og regnes vel da som innenfor termin? Men ingen tegn på at fødselen er nært forestående ennå.

Stor mage, med en aktiv guttebass inni magen som stadig bytter på hvilken side han ligger til. Kjenner den søte lille rumpa flytte seg fra den ene til den andre siden!

Nå er det jammen ikke mye som gjenstår før vi er klare til både jul og baby. Vogna står klar, babysetet er montert i bilen, kommoden er full av babyklær og sykehusbagen er pakket! Jeg har til og med laget fødselsplan i dag, og skrevet den ut i fem eksemplarer..

Gjenstår av babyforberedelser:

- Innkjøp av de siste tingene til sykehusbagen

- Vaske de siste ullklærne og legge i kommoden

- Hente Rimis babypakke

- Hente Weledas babypakke

- Evt. skaffe vippestol

- Lage og fryse ned flere middager til barseltiden

I morgen er det svangerskapskontroll og innkjøp av de siste julegavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...