Gå til innhold

I gamle dager...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg ser at jeg kan ha formulert meg litt dårlig, og det beklager jeg. Og jeg mener faktisk at kvinner som er hjemme uten barn (som er TS sitt tilfelle) ikke i vesentlig grad bidrar til fellesskapet. Om ALLE norske kvinner velger denne løsningen er det faktisk skadelig for norsk økonomi.

Edit: Jeg føler for å preisere at jeg synes det er en vesenstor forskjell på være hjemme med barn enn å "bare" være husmor. For de som nevnte at det er minst like slitsomt å ta vare på et hus som det er å være i full jobb, så føler jeg at det huset bør romme minst 1 barn for at den påstanden skal stemme. Og jeg synes det har stor verdi at foreldre er hjemme med barna sine, så det er sagt. Jeg føler at TS mer vinklet denne debatten til å gjelde å være en god hustru og kone, fremfor å være en god mor for sine barn. For å si det sånn, jeg er mer enn gjerne villig til å være hjemme/jobbe redusert for mine barn, men ikke for min mann. Men jeg er sikkert ikke særlig god kone heller da :ler:

Dette stemmer nok, det er begrenset hvor skittent det blir av to mennesker. Jeg er hjemme nå, sykemeldt, og jeg har ikke vasking å gjøre hver dag.

Hva handler denne tråden egentlig om? Jeg har ramlet ut :skratte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette stemmer nok, det er begrenset hvor skittent det blir av to mennesker. Jeg er hjemme nå, sykemeldt, og jeg har ikke vasking å gjøre hver dag.

5 hunder griser mer enn 1 unge.... Særlig når de røyter (!)

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)

Var det ikke tre hunder du hadde? *hjelpsom*

Endret av Helen Parr
Skrevet

aaaaah, det tviler jeg ikke på! Jeg har sagt til min samboer at vi skal snakke om å få hund den dagen jeg ser han vasker gulv og støvsuger her hjemme uten at jeg har fortalt det til han på forhånd. Jeg ønsker ikke hund, det gjør han. Da skal IKKE jeg sitte med arbeidet for den heller;)

Skrevet
Tjenere er vel et noe nedlatende ord - men vi har vaskehjelp en gang i uken. I tillegg har vi fast hunde-barnevakt som tilkalles når vi reiser bort.

Jeg kunne aldri blitt lei av mannen min! Jeg skjønner ikke helt kvinner (eller menn for den saks skyld) som sier at de må komme litt bort fra hverandre hver dag for å ikke gå lei. Hver time uten hverandre er for vår del ett savn.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har vaskehjelp... Er ikke mannen din av den sorten at han ville satt pris på om du vasket for ham? Og ville det ikke vært mer givende for deg å gjøre det for ham selv? At du har vaskehjelp er egentlig ganske selvmotsigende utfra dine tidligere ytringer... (Slik jeg har oppfattet deg vil du gjøre ting for mannen din for å vise ham omsorg, og være en "ekte kvinne" som tar seg av husarbeidet.) Jeg hadde synes det var herlig å ha vaskehjelp, men det er fordi jeg hater å vaske og min kjæreste ikke er opptatt av hvem som gjør hva sålenge ting blir gjort.

Jeg skjønner ikke kvinner som må være med mannen sin hele tiden (og menn som må være med konene sine hele tiden) men jeg respeterer at de har det slik uansett og mener ikke de er håpløse av den grunn....

Skrevet
aaaaah, det tviler jeg ikke på! Jeg har sagt til min samboer at vi skal snakke om å få hund den dagen jeg ser han vasker gulv og støvsuger her hjemme uten at jeg har fortalt det til han på forhånd. Jeg ønsker ikke hund, det gjør han. Da skal IKKE jeg sitte med arbeidet for den heller;)

Jammen, lissi33 da.. Nå må du huske å være god kone for din mann da :nei:

:hoho: Jeg må innrømme at jeg og har falt av, enda jeg ble med ganske sent :ler:

Skrevet
Jeg ser at du unngår å svare på det Sjefs-snippa: (og det har blitt skrevet flere ganger).

De fleste kokker / bakere er menn. Det finnes langt flere mannlige kjøkkensjefer rundt omkring, og det gjelder på mange av de dyreste og mest fancye restauranter. Det er ingen tvil om at menn kan lage mat!!! Jeg er verken mann eller kokk, men hadde jeg vært det, hadde jeg blitt så provosert hvis jeg hadde møtt deg og du hadde rakket ned på meg og min jobb. For det er jo det du gjør her inne, men tørr du å gjøre det face to face til en mannlig kokk f.eks? Går du inn på kjøkkenet på restauranten å ser til at det er kvinnlige kokker som lager maten din?

Vet du, den kjøper jeg ikke. I følge Sjefs-Snipas argumentasjon er alt som handler om kjøkken og alt som er arbeid der, en kvinnearena. Her hører ikke mannen hjemme. Og i følge henne, spiller det da ingen rolle om dette er karriere eller på hjemmefronten.

Jeg gjentar meg selv...

Skrevet

:hoho: Jeg må innrømme at jeg og har falt av, enda jeg ble med ganske sent :ler:

Vel, jeg er en streng men snill kone da :fnise:

Er ikke det lov? Har jeg misforstått noe her?? :lur:

Skrevet (endret)

Hjelpsom oppdatering kommer...

Vi er enige med "Snipa" i at det er lov å gjøre det hyggelig for, og skjemme bort mannen sin. .

Vi er uenige med Snipa i at vi skal gjøre alt husarbeidet hjemme, gjøre det hyggelig for mennene våre, og skjemme dem bort fordi det er vår plikt som kvinner.

Vi skjemmer dem bort fordi vi har lyst, og vi kan gjøre det selv om vi jobber. Og mennene gjør sin del hjemme fordi de er en del av et fellesskap, som jobber for at felles hjem skal være felles kos og hygge. ;)

Vi er også uenige med "Snipa" i hennes tradisjonelle kjønnsrollemønster, at det "kvinnfolkarbeid" kun skal utføres av kvinner, og "mannfolkarbeid" kun skal utføres av menn.

Var det noe mer tro... :ler:

Edit: gikk litt fort i svingene.

Endret av Lily1
Skrevet
Var det ikke tre hunder du hadde? *hjelpsom*

Vi hadde 5 før, 3 nå, og 1 på vei :)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har vaskehjelp... Er ikke mannen din av den sorten at han ville satt pris på om du vasket for ham? Og ville det ikke vært mer givende for deg å gjøre det for ham selv?

Her kommer de nedlatende kommentarene igjen. At mannen min skulle sette pris på at jeg vasket for ham?? Hvor i alle dager har du det fra? Han setter pris på at jeg viser ham hengivenhet- men det har da ingenting med gulvvask å gjøre. Han setter selvsagt pris på et rent hjem- men om det er jeg eller en vaskehjelp som gjør det: har da ingenting å si (!) Han er da vitterlig ikke glad i meg fordi jeg gjør verken det ene eller det andre- men jeg gleder ham ved å gjøre små ting for ham. Og det gleder meg å gjøre dem for ham.

Skrevet

Men TS, har du vaskehjelp? Nei fy, og du klager på at folk ikke smører matpakke til mannen.. Skamme seg altså... :ler:

Men seriøst, jeg trodde du likte sånne ting jeg. Jeg innser nå at det bare gjaldt de tingene du VIRKELIG liker å gjøre. Men da er du visst ikke så ulik oss andre heller da. Takk og pris. Ble nesten redd jeg...

En annen ting: Jeg tror du trenger å titte litt i speilet og innse at du diskuterer på helt andre premisser enn de fleste her inne. Dere bruker omtrent 1 time daglig på å tjene til livets opphold (eller forvalte familieformuen som du kaller det)og dere har ingen barn som bor hjemme. Dere kan med andre ord bruke tiden på deres på akkurat det dere vil. Og det gjør dere tydligvis. Ikke noe galt med det. Men ikke kom her å tre over hodene våre at vi må stelle mer for mennene våre av kjærlighet, osv. Du gjør det du liker, han gjør det han liker. Ferdig med det. Sånn er det faktisk hos oss også, bare at vi i tillegg gjør ting vi ikke liker for hverandre.

Skrevet
Jeg gjentar meg selv...

Var noen andre som svarte på det der for meg: det er forskjell på hjemmebane og karrierevei. Hvem som lager maten min på restaurant bryr jeg meg ikke om - men jeg tror ikke jeg kunne giftet meg med en mann som jobber som verken kokk, sykesøster eller barnehagetante.

Mannen min kan selvsagt bidra på kjøkkenet i ny og ne. Er jeg syk, blir det mat på bordet likevel. Han bidrar også med å sløye fisk når vi har vært på fisketur, partere kjøtt når vi kjøper et helt dyr hos slakteren o.l

Skrevet

Vi er enige med "Snipa" i at det er lov å gjøre det hyggelig for, og skjemme bort mannen sin. .

Vi er uenige med Snipa i at vi skal gjøre alt husarbeidet hjemme, gjøre det hyggelig for mennene våre, og skjemme dem bort fordi det er vår plikt som kvinner.

Vi skjemmer dem bort fordi vi har lyst, og vi kan gjøre det selv om vi jobber.

Vi er også uenige med "Snipa" i hennes tradisjonelle kjønnsrollemønster, at det "kvinnfolkarbeid" kun skal utføres av kvinner, og "mannfolkarbeid" kun skal utføres av menn.

Takk, jeg er fullstendig med deg der.

Skrevet
Men TS, har du vaskehjelp? Nei fy, og du klager på at folk ikke smører matpakke til mannen.. Skamme seg altså... :ler:

Men seriøst, jeg trodde du likte sånne ting jeg. Jeg innser nå at det bare gjaldt de tingene du VIRKELIG liker å gjøre. Men da er du visst ikke så ulik oss andre heller da. Takk og pris. Ble nesten redd jeg...

En annen ting: Jeg tror du trenger å titte litt i speilet og innse at du diskuterer på helt andre premisser enn de fleste her inne. Dere bruker omtrent 1 time daglig på å tjene til livets opphold (eller forvalte familieformuen som du kaller det)og dere har ingen barn som bor hjemme. Dere kan med andre ord bruke tiden på deres på akkurat det dere vil. Og det gjør dere tydligvis. Ikke noe galt med det. Men ikke kom her å tre over hodene våre at vi må stelle mer for mennene våre av kjærlighet, osv. Du gjør det du liker, han gjør det han liker. Ferdig med det. Sånn er det faktisk hos oss også, bare at vi i tillegg gjør ting vi ikke liker for hverandre.

Vi har hunder som bor hjemme hos oss- og de krever sitt. Jeg har aldri kritisert kvinner som har vaskehjelp- eller matpakkesmører-hjelp for den saks skyld. Det jeg stiller spørsmål ved er hvorvidt det er riktig å sette menn til å gjøre disse oppgavene. Hadde jeg ikke hatt vaskehjelp, ville jeg jo vasket selv: ikke satt min mann til å gjøre det.

Jeg skjønner at vår økonomiske situasjon er i romsligste laget iforhold til mange andre- men jeg mener like fast at jeg skulle klart å være en tradisjonell kone uansett hva kontoutskriftene våre rapporterte.

Skrevet

Jeg setter ikke min mann til å vaske, han gjør det helt selv. Akkurat som jeg kommer hjem til ferdig middag nesten hver dag.

Skrevet
Vi har hunder som bor hjemme hos oss- og de krever sitt. Jeg har aldri kritisert kvinner som har vaskehjelp- eller matpakkesmører-hjelp for den saks skyld. Det jeg stiller spørsmål ved er hvorvidt det er riktig å sette menn til å gjøre disse oppgavene. Hadde jeg ikke hatt vaskehjelp, ville jeg jo vasket selv: ikke satt min mann til å gjøre det.

Jeg skjønner at vår økonomiske situasjon er i romsligste laget iforhold til mange andre- men jeg mener like fast at jeg skulle klart å være en tradisjonell kone uansett hva kontoutskriftene våre rapporterte.

Mannen min: Vasker opp hver dag. Går ut med søpla, tømmer oppvaskmaskinen og henter posten, HVER DAG.

Han hjelper meg å skifte på senga, han vasker badet av og til og støvsuger.

MEN jeg lager likevel matpakken hans, stryker skjortene, gir han te, kos osv.

Jeg klipper gresset i hagen, og gjør forefallende malearbeid i huset.

Er jeg en dårlig kjerring da?? Siden han også må gjøre noe inne? Er det det dette handler om?

Han lager ikke mat fordi han ikke kan lage mat. Men derfor tar han oppvasken etterpå.

Jeg skal ha vaskehjelp når jeg begynner i jobb til høsten. Men da skal han fortsatt vaske opp;)

Skrevet
Jeg setter ikke min mann til å vaske, han gjør det helt selv. Akkurat som jeg kommer hjem til ferdig middag nesten hver dag.

Bytte??

Skrevet
Det jeg stiller spørsmål ved er hvorvidt det er riktig å sette menn til å gjøre disse oppgavene. Hadde jeg ikke hatt vaskehjelp, ville jeg jo vasket selv: ikke satt min mann til å gjøre det.

Ok, la meg stille deg et spørsmål.

En mann er 100% arbeidsufør (midlertidig eller permanent har ingen betydning), og hans kone jobber 100 % + overtid.

Skal hun da komme hjem, lage middag, støvsuge, vaske klær... kost sagt ha alt ansvaret for husarbeidet etter endt arbeidsdag, til tross for at han har gått hjemme hele dagen?

Og hva skal da mannens oppgave være i løpet av dagene?

(Jeg sier ikke at mannen skal gjøre alt hjemme, det er tross alt en grunn til at han er ufør, men noe klarer alle å gjøre, uansett hvor uføre de er...)

Skrevet

Vi skjemmer dem bort fordi vi har lyst, og vi kan gjøre det selv om vi jobber. Og mennene gjør sin del hjemme fordi de er en del av et fellesskap, som jobber for at felles hjem skal være felles kos og hygge. ;)

Signerer

Skrevet

Hvorfor skulle det være uriktig å "sette menn til slike oppgaver"?

Ser du på mannlige sykepleiere som mindre verdt som Menn fordi de ønsker å hjelpe syke og gamle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...