Nabodama Skrevet 11. august 2008 #181 Skrevet 11. august 2008 Driver hun ikke eget firma??? Hun går visst bare hjemme, og forvalter økonomien en times tid pr dag.
flickan Skrevet 11. august 2008 #182 Skrevet 11. august 2008 Hvem som lager maten min på restaurant bryr jeg meg ikke om - men jeg tror ikke jeg kunne giftet meg med en mann som jobber som verken kokk, sykesøster eller barnehagetante. Vel, da synes jeg det er synd at du lar deg til de grader binde av de tradisjonelle kjønnsrollene. Jeg håper ikke så alt for mange deler din innstilling. Den synes jeg rett og slett er merkelig, gammeldags og veldig lite attraktiv holdning,
CeeCee Skrevet 11. august 2008 #183 Skrevet 11. august 2008 CeeCee: du har skjønt det riktig (!) "-Snipa mener ikke at mannen skal forvente eller kreve, men at kvinne skal gjøre "kvinnetingene" fordi vi er kvinner... " Om du ikke la merke til det så står "kvinneting" i hermetegn for det er hva du definerer som "kvinneting", som f.eks. husvask, barnepass, omsorg for syke og gamle, bake brød osv. (Jeg prøver bare å snakke ditt språk) Vel, jeg definerer de ikke som "kvinneting," men som nødvendige oppgaver som må utføres. Slik nøytaliserer jeg tingene, og da er det ikke så nøye hvem som gjør hva. Den i hjemmet som har mest kompetanse og interesse utfører de oppgavene. Resten deles på.
CeeCee Skrevet 11. august 2008 #184 Skrevet 11. august 2008 Middelådige evner er noe jeg ikke setter veldig stor pris på uansett- uavhengig av kjønn. Men herregud- la gutten være både sykesøster og barnehagetante: men jeg personlig klarer da ikke å respektere ham som mann. Værre er det ikke. Jeg er glad jeg ikke deler ditt menneskesyn, holdninger og verdier,. Og jeg må si at etter disse uttalelsene mistet jeg den lille respekten jeg hadde igjen for deg også.
Lissi Skrevet 11. august 2008 #185 Skrevet 11. august 2008 Vel, da synes jeg det er synd at du lar deg til de grader binde av de tradisjonelle kjønnsrollene. Jeg håper ikke så alt for mange deler din innstilling. Den synes jeg rett og slett er merkelig, gammeldags og veldig lite attraktiv holdning, Det er jo fordommer rett og slett. Overklassesnobberi for min del:)
Lissi Skrevet 11. august 2008 #186 Skrevet 11. august 2008 Hun går visst bare hjemme, og forvalter økonomien en times tid pr dag. Leste en plass at hun og mannen drev firma, 80% hjemmefra.
Gjest working 9to5 Skrevet 11. august 2008 #187 Skrevet 11. august 2008 Middelådige evner er noe jeg ikke setter veldig stor pris på uansett- uavhengig av kjønn. Men herregud- la gutten være både sykesøster og barnehagetante: men jeg personlig klarer da ikke å respektere ham som mann. Værre er det ikke. Herregud! Du blir jo mindre og mindre troverdig! (Ingen andre som ser dette?) "Middelmådighet" - kor mange trur du egentlig har evner til å komme inn på legestudiet (Om du trenge det i klartekst, må ein ha nesten 6 i snitt fra videregående for å komme inn, "middelmålet" ligger et godt stykke under...) Men det blir jo klarere og klarere at du har et svar på alt, at du er den perfekte kone/kvinne, din mann den perfekte (og ikkje minst lynende intelligente ) mann, og dåke har det perfekte liv. Flott for dåke!
Gjest PP Skrevet 11. august 2008 #188 Skrevet 11. august 2008 Vi vanker visst i helt forskjellig miljø, for i min omgangskrets blir de som velger å bli hjemme sett på som heldige. Ikke alle har økonomi til å bare ha en inntekt. Når man i tillegg tenker på tapte pensjonspoeng snakker vi virkelig store beløp. Men herregud- la gutten være både sykesøster og barnehagetante: men jeg personlig klarer da ikke å respektere ham som mann. Værre er det ikke. Og jeg greier ikke å respektere menn som må utgi seg for å være kvinne for å få "tyngde" bak argumentene sine.
flickan Skrevet 11. august 2008 #189 Skrevet 11. august 2008 Middelådige evner er noe jeg ikke setter veldig stor pris på uansett- uavhengig av kjønn. Men herregud- la gutten være både sykesøster og barnehagetante: men jeg personlig klarer da ikke å respektere ham som mann. Værre er det ikke. Jeg er så glad for at du skrev denne kommentaren, for da er det så mye lettere for meg å si at jeg ikke respekterer deg som debattant, kvinne eller menneske. Og jeg gidder ikke bruke mer tid på å svare deg. Vi blir ikke enige, du har rett og slett et merkelig menneskesyn som jeg ikke klarer å forstå. Legg også merke til at dine tidligere tilhengere nå har snudd, og er rett og slett uenige med deg. Men for all del. Kos deg med mannen din. Og gjør de tingene so mdere liker. Jeg vil ha meg frabedt kritikk for at jeg ikke velger å leve livet mitt på samme måte som deg. Jeg gjør det ikke, fordi hverken jeg eller min mann ønsker et slikt forhold.
Gjest Lily1 Skrevet 11. august 2008 #190 Skrevet 11. august 2008 Ok, la meg stille deg et spørsmål. En mann er 100% arbeidsufør (midlertidig eller permanent har ingen betydning), og hans kone jobber 100 % + overtid. Skal hun da komme hjem, lage middag, støvsuge, vaske klær... kost sagt ha alt ansvaret for husarbeidet etter endt arbeidsdag, til tross for at han har gått hjemme hele dagen? Og hva skal da mannens oppgave være i løpet av dagene? (Jeg sier ikke at mannen skal gjøre alt hjemme, det er tross alt en grunn til at han er ufør, men noe klarer alle å gjøre, uansett hvor uføre de er...) Sjefs-Snipa: Kan du svare meg på dette?*
flickan Skrevet 11. august 2008 #191 Skrevet 11. august 2008 Det er jo fordommer rett og slett. Overklassesnobberi for min del:) Hæ? Mener du meg nå? Jeg føler ikke den treffer helt i såfall.. Mistenker at du mener TS, men rett meg om jeg tar feil. Forsvarer gjerne at jeg ikke er en overklasse-snobb
Rosalind Skrevet 11. august 2008 #192 Skrevet 11. august 2008 Sjefs-Snipa: Kan du svare meg på dette?* Sjefs-snipa svarer bare på spørsmål som ikke utfordrer henne (eller ham, som noen allerede har antydet).
Gjest Lily1 Skrevet 11. august 2008 #193 Skrevet 11. august 2008 Sjefs-snipa svarer bare på spørsmål som ikke utfordrer henne (eller ham, som noen allerede har antydet). Jeg vet.... Men det hadde vært veldig interessant å se hva hun mente om en slik setting.
Lissi Skrevet 11. august 2008 #194 Skrevet 11. august 2008 Hæ? Mener du meg nå? Jeg føler ikke den treffer helt i såfall.. Mistenker at du mener TS, men rett meg om jeg tar feil. Forsvarer gjerne at jeg ikke er en overklasse-snobb Neineinei, jeg bare fortsatte på din tråd, tilføyde litt mer;)
mai_snøve Skrevet 11. august 2008 #195 Skrevet 11. august 2008 samboaren min har utovertiss eg har innover. der har du forskjellen på dama og mann eg kan få baby i magen, han putte den inn, der har du og ein forskjell eg lage matpakka te han, han lage matpakka te meg, eg lage matpakka te meg sjøl han lage te seg sjøl:) eg skrifte olja på bilen, bytte lysperer o.s.v han tar oppvasen og lage middag og omvendt. eg like å mala bilder, han mekke bil. ka e problemet..............? det er ikkje mindre feminint å henta ved i garasjen vell? off... its a strange world. eg er kvinnelig fordi eg er det! og eg gjer kjekke ting for kjeresten min fordi eg elske han ikkje fordi det er min JOBB som KVINNE og slave...
Gjest Gjest_Morten_* Skrevet 11. august 2008 #196 Skrevet 11. august 2008 Sjefs-snipa: er du kvinne? Jeg skal love deg at de fleste menn vil være enig med meg når jeg sier at det finnes andre kvinnelige egenskaper som er langt mer feminine og attraktive enn både å smøre matpakke og vaske gulv. Det kan da alle greie.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #197 Skrevet 11. august 2008 Nei , "sjefs-snipa" er en mann i kvinneprofil.
Annie Skrevet 11. august 2008 #198 Skrevet 11. august 2008 Sjefs-Snipa Dette innlegget bare måtte jeg svare på fordi det er så utrolig godt skrevet. Jeg vet ikke alderen din, men du virker reflektert og voksen. Selv er jeg noe under den aldersklassen du kommer inn på. Jeg fylte akkurat 45 år. Jeg tror det er sånn i dag at om man våger og være kvinne og mann, blir man sett ned på. I vår iver etter å være likestilte glemmer vi å leve. Vi glemmer å være der for hverandre. Å begynne å snakke om middelalderen og den gang kvinner ikke fikk velge ektemann selv, stemme o.l. blir rett og slett for dumt. Vi har det sånn her i huset at min mann som regel gjør alt som er av arbeid ute, og vi har en diger hage, et stort hus som skal vedlikeholdes, bil som av og til skal gjøres noe med, ved som skal kløyves og inn i uthuset. Jeg står for maten og renholdet av et lettstelt hus. Skal det vaskes vinduer, tak og vegger gjør han som regel det. Lager mat gjør han også av og til. Alikevel får jeg stadig høre at jeg syr puter under armene på min kjære og at jeg er undertrykt Jeg kan godt smøre matpakka hans. Hente kaffe til han. Sånne typiske kvinnegreier som liksom er så fordømt undertrykkende. Han kan godt gjøre det samme som meg, men da låter det fra de samme folka at jeg er bortskjemt Vi har valgt å ha det sånn. Mulig at vi er gammeldagse. Men vi har tid til hverandre, vi pusler om hverandre og har det fantastiks godt. Jeg tror fullt og fast at folk hadde bedre tid til hverandre før, tok bedre vare på hverandre. Det må være rom for valgfrihet uten at du skal bli betraktet som et utskudd. Flott innlegg!!
Purple Basil Skrevet 11. august 2008 #199 Skrevet 11. august 2008 Dessuten- dersom han hadde et brennende ønske om å hjelpe syke og gamle: hvorfor kunne han ikke bli lege da? Det er sykepleierne og hjelpepleierne som er de virkelige heltene. Som strever for at syke og gamle skal ha det bra til enhver tid.!
flickan Skrevet 11. august 2008 #200 Skrevet 11. august 2008 (endret) Det riktige spørsmålet blir om vi kan respektere en slik kvinne. En kvinne som respekterer sin mann og sin feminitet, men som ikke gjør de respektive feminine oppgavene, bare de morsomme som ikke fortjener noe respekt. Og kan mannen da respektere henne likevel, når hun respekterer han, som ikke fortjener respekt, men respekterer han fordi han er mann. svar meg på den du snipa.. Endret 11. august 2008 av Helen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå