Gå til innhold

I gamle dager...

Fremhevede innlegg

Gjest Offisersfruen
Skrevet

Til Sjefs-Snipa.

Poenget er at mennesker har flere lag. En mann er ikke bare en mann. Han er ikke bare maskulin. Han er faktisk et menneske også. Og ikke bare en pengemaskin og bildekkskifter.

Min mann har en veldig maskulin side og en mer feminin side. De fleste menn er for usikre til å kjenne på den mindre maskuline siden av seg selv og virkelig ta den ut.

Jeg har heldigvis en mann som er maskulin nok til å være feminin når han føler for det.

Han ser virkelig fantastisk ut i uniformen sin. Jeg blir helt matt av å se på han når han er klar for jobb.

Han ser nok ikke like fantastisk ut i kvinneundertøy som i uniform, men han føler seg vel selv, og når han føler seg vel og kan leve ut sine behov.. Ja, da er jeg lykkelig, for det betyr at vi er trygge i forholdet vårt, og har ingen tabuer eller sperrer for hverandre. Og når hemninger slippes i et trygt tillitsforhold finnes det ikke noe som er mer lidenskapelig. Ikke for oss i alle fall.

Du virker rett og slett unormalt opptatt av maskulinitet. Det er åpenbart at du føler deg truet av noe. Vil du snakke om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Han ser nok ikke like fantastisk ut i kvinneundertøy som i uniform, men han føler seg vel selv, og når han føler seg vel og kan leve ut sine behov..

Du virker rett og slett unormalt opptatt av maskulinitet. Det er åpenbart at du føler deg truet av noe. Vil du snakke om det?

Tja... :sjenert: Kjære psykologen: jeg tenner ikke på menn i kvinneundertøy. Hva er galt med meg? Hjelp! :fnise:

Skrevet
Hvor mange av dere ville gått ut å hjulpet mannen med saging av trær og alt som må gjøres med disse etterpå, hvis dere ikke må? Jeg gjør heller litt ekstra husarbeid enn å gjøre det...

Er helt for likestilling, men til en viss grad.

Godt spørsmål- hadde vært interessant med svar fra de feministiske kreftene her inne!

Gjest Magica de Spell
Skrevet
Hvor mange av dere ville gått ut å hjulpet mannen med saging av trær og alt som må gjøres med disse etterpå, hvis dere ikke må? Jeg gjør heller litt ekstra husarbeid enn å gjøre det...

Jeg hjelper gjerne til med slikt. Liker å innimellom få brukt kroppen min på det den er ment til å brukes til - hardt fysisk arbeid.

Bondekonene i gamle dagers Norge gikk nok heller ikke av veien for en vedsjau innimellom skuffing av møkk i fjøset og andre feminine sysler. Aristokratiets damer gjorde selvfølgelig ikke dette, men som de fleste vet så er de aller fleste nordmenn etterkommere av folk som kommer fra enkle kår der man var vant til tunge tak. Tror min gamle bestemor på nesten 100 år hadde ledd seg halvt i hjel over tafatte damer som ikke ville vært med saging av trær og påfølgende vedsjau fordi det ikke er feminint nok.

Gjest Siripiri
Skrevet
Jeg hjelper gjerne til med slikt. Liker å innimellom få brukt kroppen min på det den er ment til å brukes til - hardt fysisk arbeid.

Bondekonene i gamle dagers Norge gikk nok heller ikke av veien for en vedsjau innimellom skuffing av møkk i fjøset og andre feminine sysler. Aristokratiets damer gjorde selvfølgelig ikke dette, men som de fleste vet så er de aller fleste nordmenn etterkommere av folk som kommer fra enkle kår der man var vant til tunge tak. Tror min gamle bestemor på nesten 100 år hadde ledd seg halvt i hjel over tafatte damer som ikke ville vært med saging av trær og påfølgende vedsjau fordi det ikke er feminint nok.

Sier ikke at man IKKE skal gjøre slikt, for guds skyld, vil man så vær så god. Men mener mer at fordelingen kan være slikt. Om han hadde vært inne og gjort arbeid og hun ute, hvordan tror du da ting hadde sett ut?

Jeg gjør slike ting, hvis han spør. Men jeg bytter dekk og skruer på en egen bil, så vil ikke akkurat si at jeg er så veldig feministisk av meg når det gjelder arbeid.

Men selv om man ikke gjør slike ting, betyr ikke det at man ikke gjør det fordi det er "feminint" nok. Heller fordi den arbeidsoppgaven passer bedre for en mann, enn for en kvinne (hvis ikke hun er sykelig strek da).

Skrevet
Godt spørsmål- hadde vært interessant med svar fra de feministiske kreftene her inne!

Feministiske krefter, mener du de som ikke er helt enig med deg? Jeg er kvinne, går for å være veldig feminin men tar likevel et tak med øksa når det er behov for det.

Som Magica de Spell sier, de fleste norske kvinner stammer fra enkle kår hvor de har vært vant til å måtte ta et tak der det var nødvendig. Min farmor var bondekone og måtte delta i det meste som angikk gården, i tillegg til det kvinnelige innearbeidet. Min mormor var fiskerkone med en mann på sjøen store deler av året, da var det bare å ta et tak med alt som måtte gjøres i mannens fravær.

Cluet er å gjøre det man selv vil og finne en mann/kone som passer, og så får andre bare godta at noen lever og mener annerledes enn man selv. :)

Gjest Magica de Spell
Skrevet
Sier ikke at man IKKE skal gjøre slikt, for guds skyld, vil man så vær så god. Men mener mer at fordelingen kan være slikt. Om han hadde vært inne og gjort arbeid og hun ute, hvordan tror du da ting hadde sett ut?

Selvfølgelig kan fordelingen være slik, fordelingen kan være akkurat slik man selv vil ha den. Men det er jo noe man velger selv, ikke sant? Det finnes jo ingen norm man må følge?

Jeg gjør slike ting, hvis han spør. Men jeg bytter dekk og skruer på en egen bil, så vil ikke akkurat si at jeg er så veldig feministisk av meg når det gjelder arbeid.

Men selv om man ikke gjør slike ting, betyr ikke det at man ikke gjør det fordi det er "feminint" nok. Heller fordi den arbeidsoppgaven passer bedre for en mann, enn for en kvinne (hvis ikke hun er sykelig strek da).

Det er nettopp det deler av denne tråden dreier seg om - hva som er de feminine og hva som er de maskuline oppgavene i heimen. Ikke nødvendigvis om hva som er fysisk tyngst å utføre. Det er ikke akkurat mer fysisk krevende å skifte dekk enn å skure gulv, men noen ønsker likevel å definere dette som henholdsvis maskuline og feminine arbeidsoppgaver. Derfor uttrykket "ikke feminint nok".

Skrevet
Både våre mødre og våre bestemødre hadde full frihet til å velge om de ville arbeide eller ikke. Vi snakker om 80- 70 og 60- tallet: ikke middelalderen!

Hvordan i alle dager hadde kvinner på 60-80 tallet større valgmuligheter enn i dag??

Min mor har alltid jobbet, ikke fordi hun ville, men fordi hun måtte. Jeg jobber også, men har i motsetning til henne større frihet i livet da jeg har en mann som bidrar mer på hjemmebane.

På hvilket område hun skulle ha større frihet enn meg sliter jeg med å se.

De hadde da like stort behov for mat på bordet og husleie den gang. Og laver inntekter å fikse det hele på.

Skrevet

I mitt barndomshjem var alle med på vedsjauinga - mamma og pappa byttet på å kløyve veden, mens den andre voksne og barna trillet veden inn i vedskjulet og stablet.

Midt på dagen var den ene voksne på butikken og handlet, mens den andre stelte istand middag.

Min far har alltid smurt matpakka si selv - han begynte på jobb før mamma i det hele tatt sto opp. Min mor klipper plen og min far lager middag. Og omvendt.

Med andre ord - i mitt barndomshjem så dro man lasset sammen, helt uten å tenke på om oppgavene var maksuline eller feminine.

Skrevet

Jeg tror det hadde kommet til å se helt fint ut jeg, for de parene som har valgt å ha det sånn. Det er ikke meningen at noen skal tvinges til å gjøre ting som ikke er naturlig for dem.

Jeg er ikke sykelig sterk, normal sterk vil jeg vel heller si, men dekk klarer jeg å skifte likevel. Jeg føler meg ikke mindre feminin av den grunnen, og ikke at mannen blir mindre mann av å vaske noen kopper heller - vi føler oss som mennesker som gjør den jobben som må gjøres.

Men at du ønsker å være annerledes enn meg er helt greit for meg og det er ikke noe jeg kommer til å kritisere deg for, eller dømme deg nord og ned. Jeg håper bare at dere tenker på pensjonspoeng til dere begge. :)

Skrevet
vil en nødvendigvis tape så utrolig mye på at kvinnen blir hjemmeværende?

Omtrent akkura like mye som på om mannen er hjemmeværende, vil jeg tro??

Men hvorfor gjøre det så enten-eller? Hvorfor en helt hjemme og en helt på jobb? Vi jobber kun 80 % begge to, vi. Så får vi begge litt bedre tid til å få hverdagslivet til å gå rundt (skattemessig er dette også gunstigere enn at bare en er hjemme mhp toppskatt ol)

Skrevet

Jeg hadde mye heller saget enn å gjøre husarbeid.... Jeg er liker ikke husarbeid, så utearbeid er mer min greie. Heller klippe plen og hogge ved enn å vaske gulv og tørke støv....

Skrevet (endret)

Har ett forslag til de av dere som er "ultra-feministiske" her!

Lag ett opprop for å få endret nasjonalsangen! Hvordan kan dere leve med den utolig diskriminerende teksten der- det forstår jeg bare ikke! Den insinuerer jo at det bla er forskjell mellom kjønnene, at enkelte ting er feminint og maskulint og det som verre er!

Bare tenk på følgende strofe:

"alt hva fedrene har kjempet, mødrene har grett"...

Kvinner gråter, menn kjemper... Vel- sett mennene deres i oppvasken og ta levningene til Bjørnstjerne Bjørnson fatt ! :rope:

Endret av Sjefs-snipa
Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg liker best denne:

Der hvor lien brattest stuper, setter han utover,

gutten på de glatte ski så spruten står.

Jenten etter, fæle ting hva slik en unge våger,

Du skal se en vakker dag hun gutten når.

Fra Mot i brystet.

:fnise:

Skrevet

Som jeg allerede har sagt flere ganger tidligere, er jeg hjemmeværende, og har "hovedansvar" for barn, husarbeid og hjem.

Det betyr ikke at han aldri gjør husarbeid, eller at jeg aldri måker snø, klipper gress, hugger ved eller andre ting som er regnet som "mannfolkarbeid"...

Jeg har faktisk hugget ved fra jeg var 10 år gammel! Skulle jeg ha varme i ovnen, og mamma eller pappa ikke var hjemme, var jeg nødt til det.

Men jeg skal innrømme at jeg sjelden gjør slike ting nå, etter jeg ble ufør, men det er på grunn av fysiske begrensninger, ikke fordi jeg ikke vil eller klarer.

Jeg har alltid likt å jobbe fysisk, mye mer enn jeg liker å jobbe inne huset :)

Husarbeid er et "sisofys-arbeid", det tar aldri slutt! For hver ting jeg gjør, dukker det ti nye ting opp som må gjøres.

Da er det av og til godt å få litt avveksling med arbeid som jeg ser resultatet av, og som blir ferdig etter litt innsats. :)

Har ett forslag til de av dere som er "ultra-feministiske" her!

Lag ett opprop for å få endret nasjonalsangen! Hvordan kan dere leve med den utolig diskriminerende teksten der- det forstår jeg bare ikke! Den insinuerer jo at det bla er forskjell mellom kjønnene, at enkelte ting er feminint og maskulint og det som verre er!

Bare tenk på følgende strofe:

"alt hva fedrene har kjempet, mødrene har grett"...

Kvinner gråter, menn kjemper... Vel- sett mennene deres i oppvasken og ta levningene til Bjørnstjerne Bjørnson fatt ! :rope:

Nå er ikke jeg "ultra-feministisk" selv om jeg er for valgfrihet, men jeg må bare spørre: Hvorfor skal den endres?

Nå er det nå en gang slik at det tradisjonelt sett har vært mennene som har kjempet (i krig), det er jo mennene som har vært i millitæret, og kvinnene har hatt ansvaret for å holde skansen hjemme, og vært bekymret for ektemennene og sønnene som var ved fronten.

Nasjonalsangen er en del av landets historie, og historien lar seg ikke endre.

Skrevet

Synes det er litt morsomt at du er så stolt av å ikke ville ha barn. I et kjønnstradisjonelt perspektiv ble jo kvinner uten barn sett på som fullstendig ufeminine.

Gjest Siripiri
Skrevet
Jeg tror det hadde kommet til å se helt fint ut jeg, for de parene som har valgt å ha det sånn. Det er ikke meningen at noen skal tvinges til å gjøre ting som ikke er naturlig for dem.

Jeg er ikke sykelig sterk, normal sterk vil jeg vel heller si, men dekk klarer jeg å skifte likevel. Jeg føler meg ikke mindre feminin av den grunnen, og ikke at mannen blir mindre mann av å vaske noen kopper heller - vi føler oss som mennesker som gjør den jobben som må gjøres.

Men at du ønsker å være annerledes enn meg er helt greit for meg og det er ikke noe jeg kommer til å kritisere deg for, eller dømme deg nord og ned. Jeg håper bare at dere tenker på pensjonspoeng til dere begge. :)

Det hadde det helt sikkert :)

Jeg er heller ikke sykelig sterk, og som noen andre nevner her så er det nesten like tungt å vaske gul som å bytte dekk. Men jeg er(som sikkert mange andre) så uhelgid å ha en mann som IKKE er opptatt eller interessert i å gjøre husarbeid. Da gjør han heller slike andre ting som må gjøres, og da får han da lov til det. Jeg gjør heller innearbeidet selv, enn å tvinge han til å gjøre det, så blir det ikke gjort på en ordentlig måte.

Jeg hadde mye heller saget enn å gjøre husarbeid.... Jeg er liker ikke husarbeid, så utearbeid er mer min greie. Heller klippe plen og hogge ved enn å vaske gulv og tørke støv....

Da håper jeg du ikke får en slik mann som jeg har, som ikke er interessert i å gjøre husarbeid da! :)

Gjest Gjest_sunny_*
Skrevet
:skratte: Takk TS for at du gjorde dagen min litt morsommere.

Makan til gamle og sidrompa holdninger finner jeg ikke engang igjen hos min bestemor på 86 år. Selv hun hadde blitt provosert over den nedlatende holdningen du har til kvinner OG menn.

Jeg håper ikke du har egne barn, de vil jo blir frarøvet kontakt med faren sin med det opplegget du skisserer her. Men du mener sikkert at menn ikke er skikekt til å passe barn, så det er kansje like greit.

Nei, vet du hva. Jeg tror du er for lat til å jobbe jeg. Norge har faktisk ikke råd til at alle kvinner skal gå hjemme. Du som har så høy utdannelse innen økonomi burde jo ha fått med deg at Norge skriker etter arbeidskraft. Nei ta deg sammen, og bidra til fellesskapet du også. Men ta gjerne alt husarbeidet i tillegg altså, om det gjøre deg lykkelig. Jeg for min del, finner heldigvis lykken andre steder enn nederst i skittenøyskurven og sure vaskekluter.

Og jeg tror faktisk de fleste kvinnner er enig med meg. Kvinnekampen har jo ikke pågått for moro skyld. Den har kommet som en følge av at kvinner ikke ønsket å leve på den måten som du skisserer.

Og vet du, jeg synes nesten det er flaut om du ikke kan skifte dekk jeg. Tenk om du blir stående på fjellet med punktert dekk og fryser halvt ihjel fordi du ikke gidder å lære deg "manne-ting" og rir dine prinsipper. Dritflaut og uansvarlig spør du meg.

:rulle: *slår meg på låret*

He he- takk for glimrende innlegg! Jeg er helt, grunnleggende enig med deg. Nå slipper jeg å si det jeg har tenkt, siden du formulerte mine tanker også så godt!!

Skrevet
Hvor mange av dere ville gått ut å hjulpet mannen med saging av trær og alt som må gjøres med disse etterpå, hvis dere ikke må?

Jeg...

Og om jeg t.d. holder på å skifte på sengene, kommer gjerne mannen min og hjelper til å legge på rent tøy, uten at jeg ber han om det!

Fordi vi liker å hjelpe hverandre, og gjøre ting sammen!

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Samme for meg hvordan dere fordeler husarbeidet, men en mann som ser barna sine 1 - 2 ganger i året og det da er du som tar deg av dem til tross for at han er tilgjengelig (ref: jobber omtrent en time hver dag) er bare fullstendig latterlig.

Du snakker om maskuline menn... En mann som ikke tar vare på egne barn er i følge mine verdier ikke maskulin nok for meg!!

Veldig enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...