Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Gjest Tjukka
Lurer på om Fedon er sånn ca 100 karber om dagen?? Men han er jo mer opptatt av lav GI da, grov pasta, grovt brød, grov ris osv.

Tror du gjør lurt i å droppe ketosen hvis du ikke trives med maten, det gjorde ikke jeg heller, og det var helt urealistisk at jeg skulle klare å beholde vekta om jeg hadde fortsatt.

Nå tenker kalorier istedet, ca 2000 om dagen, men egentlig teller jeg ingenting, bare har i huet at jeg spiser sunnere, og trener 1,5t styrke, 3 ganger i uken, og jeg går nedover, selv om jeg spiser sjokolade i ny og ne, og lever et NORMALT liv.

Ja, jeg er jo ikke noe glad i alt dette fettet og proteinen.

Jeg klarer nok å være i ketose i veldig lang tid ennå, men jeg tror ikke jeg vil det - for det gjør noe med trivselen min.

Telle kalorier kan jeg ikke begynne med - det blir for mye slankepes for mitt vedkommende. Men jeg skal prøve å lære litt om hvor mye 100 g av de forskjellige matvarene er i mengde, og hvor mange kalorier det har - så får jeg ta det på feelingen videre.

Momo her inne har jo gått ned 30 kilo på et år ved hjelp av Fedon, uten å trene noe som helst.

Alle må jo gjøre det som passer dem best, og som de lettest kan leve med.

Men jeg vil jo understreke at jeg lever et NORMALT liv, selv på ketolysekuren. :spise:

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, for meg er det viktig å fokusere på alt jeg kan spise, i stedet for alt jeg ikke kan spise.

Dessuten klarer jeg å holde vekta etter dietten, når jeg lever lavkarbo uten ketose. Denne vinteren har jeg ikke gjort det, og det får jeg svi for nå. Jeg føler likevel at jeg har et nogenlunde normalt kosthold på ketolyse, selv om jeg må avstå fra en del matvarer. Det bør man jo gjøre uansett, hvis man vil holde en noenlunde normalvekt.

Ja, det er ikke noe ok når man føler man mistrives med det man spiser. Fett og protein er som sagt ikke min greie.

Fedon kan jeg for lite om, til å kunne svare deg skikkelig, men som Nova Flare sier, så går det mest på GI i matvarer. Du bør nok kjøpe en av bøkene hans, for å kunne følge det kostholdet skikkelig.

Når jeg ikke er i ketose, lever jeg lavkarbo ala meg selv :)

Men hvis jeg går over på Fedon kan jeg jo ikke være sammen med dere mer. :gråte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tjukka
Du skriver at du spiste for få kalorier og at du derfor gikk opp i vekt. Jeg tolket det dit hen at du mener at du spiste mindre kalorier enn du forbrenner hver dag og likevel gikk opp i vekt - jeg prøver så godt jeg kan, men jeg kan ikke se noen annen måte å tolke det du skrev på. Så forklar meg gjerne?

Nei, jeg skrev ikke at jeg spiste for få kalorier. Har du problemer med å lese?

Hvorfor skal jeg bruke tid på å forklare deg noe som helst? Det står forresten forklart lenger frem i tråden hvis det skulle være av interesse.

Ellers kan jeg fint leve med at du ikke klarer å lese det jeg skriver og da dropper å svare. No problem for meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Nei, jeg skrev ikke at jeg spiste for få kalorier. Har du problemer med å lese?

Hvorfor skal jeg bruke tid på å forklare deg noe som helst? Det står forresten forklart lenger frem i tråden hvis det skulle være av interesse.

Ellers kan jeg fint leve med at du ikke klarer å lese det jeg skriver og da dropper å svare. No problem for meg det.

Presiserer: At jeg ikke spiste mindre kalorier enn jeg klarer å forbrenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Nei, jeg skrev ikke at jeg spiste for få kalorier. Har du problemer med å lese?

Hvorfor skal jeg bruke tid på å forklare deg noe som helst? Det står forresten forklart lenger frem i tråden hvis det skulle være av interesse.

Ellers kan jeg fint leve med at du ikke klarer å lese det jeg skriver og da dropper å svare. No problem for meg det.

Det er ikke nødvendig å være så krass?

Jeg har fulgt store deler av tråden og syns det er interessant å følge deg og ditt, det eneste jeg har stusset på er at du flere ganger i tråden nevner "for få kalorier" når du snakker om grunnen til tidligere vektoppgang.

Jeg kan fint lese det du skriver, men jeg tolket det altså i den retningen at når du skrev "for få kalorier per dag" så mener du i forhold til hva du forbrenner. Hva ellers fikk du i deg for få kalorier i forhold til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Det er ikke nødvendig å være så krass?

Jeg har fulgt store deler av tråden og syns det er interessant å følge deg og ditt, det eneste jeg har stusset på er at du flere ganger i tråden nevner "for få kalorier" når du snakker om grunnen til tidligere vektoppgang.

Jeg kan fint lese det du skriver, men jeg tolket det altså i den retningen at når du skrev "for få kalorier per dag" så mener du i forhold til hva du forbrenner. Hva ellers fikk du i deg for få kalorier i forhold til?

Med den tonen du valgte i svaret ditt bør du kunne forvente krasst motsvar. Når du i tillegg vrir på det jeg skriver og mener jeg skal bruke tid på å oppdatere deg på områder du ikke har kjennskap til ble jeg lei.

Når det er sagt, så kan jeg ikke begripe at det finnes interessant å følge med på meg og mitt i denne tråden.

Er du interessert i forbrenning vs det å spise for lite (også for lite fett), så står det altså, hvis jeg ikke husker helt feil, forklart lenger frem i tråden. Uansett vil du kunne finne mange kilder til info om det på internett.

Har du spørsmål om ketose, så kan sikkert en av oss her inne svare deg eller henvise deg til sider som kan gi deg svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Når du i tillegg vrir på det jeg skriver og mener jeg skal bruke tid på å oppdatere deg på områder du ikke har kjennskap til ble jeg lei.

Jeg vrir da ikke på det du sier? Jeg stiller bare spørsmål ved hva du spiste "for få kalorier" i forhold til?

Jeg tolket det som i forhold til hva du forbrenner i løpet av en dag, men siden jeg tydeligvis hadde feil, så lurer jeg fortsatt på hva det er i forhold til.

Og du trenger heller ikke "oppdatere meg på områder jeg ikke har kjennskap til" med mindre du vil. Jeg stiller deg et spørsmål, du trenger ikke svare om du ikke har tid/lyst.

Når det er sagt, så kan jeg ikke begripe at det finnes interessant å følge med på meg og mitt i denne tråden.

Jeg syns det er interessant fordi jeg selv følger et ketose-kosthold. Jeg skjønner ikke helt hva som er galt med å syns en tråd på et offentlig forum er interessant? Burde vel heller ta det som positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest-M-

Så da, jenter. Ikke krangle nå. Her er vi venner, som støtter og hjelper hverandre.

Egentlig har jeg ikke så mye å berette i dag, men jeg må innom her og legge igjen et spor etter meg...

Tjukka, klart du kan komme innom tråden her, selv om du går over på Fedon. Det er jo du som har startet tråden, og jeg vil gjerne vite hvordan det går med deg.

Jeg har også planer om å sette meg ordentlig inn i Fedon-kosten, slik at jeg kan gå ordentlig over på det når jeg ikke gidder ketolyse mer.

(Akkurat nå føles det som om jeg kunne gått over på Fedon i går... :sur: ).

Vet ikke helt hva som er problemet mitt om dagen, for jeg sliter ikke i forhold til verken mat eller mosjon. Ikke noe problem å forbli i ketose. Men det går så saaaaakte nedover, og det gjør meg frustrert. :(

Akkurat nå føles det som jeg ikke kommer til å gå ned et gram til, men jeg håper selvfølgelig jeg gjør det.....argh!!

Også lurer jeg på hvorfor jeg ikke er like flink til å være positiv og motiverende til meg selv, som jeg er til andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen gjest
Noen som vet hvor mange karber det er "lov" å spise pr dag hvis man følger fedon-kostholdet?

Det heller veldig til at jeg går over til det nå.

Jeg la tross alt på meg fordi jeg spiste for få kalorier pr dag, for mye frukt (og derav for mange karber) pr dag + at jeg knapt spiste annet fett enn tran.

Jeg har nå forstått at dette var helt feil, og skal heretter inkludere både fett, proteiner og karber i hvert måltid.

Siden jeg ikke liker alt dette fettet og "junk fooden", så er egentlig ketolyse litt tullete for meg siden jeg ikke har merket noen resultater på flere uker nå.

Også må jeg begynne å trene. Jeg MÅ ta situpser (ikke begynt enda :roll: ), jeg må steppe her dag og jeg må gå tur hver dag. Da går jeg ned uten problemer.

Tror altså at jeg skipper ketosen nå, og begynner med et eple og litt bringebær hver dag, og redusere fettet til 1 ss olje til hvert måltid.

Fortsatt begrensing i brød, poteter, ris og pasta vil nok gå greit.

Dvs. jeg skipper ketosen når jeg har tid til å begynne å trimme litt - om ca en uke.

Du sier jo for få kalorier pr dag! Skjønner godt gjest sitt spm: for få kalorier ift hva? Jeg tror ikke man kan bli feit av å spise hovedsakelig frukt og bær altså!

Jeg har levd Fedonsk i 4 år nå. Her må man også trene, så det så! Fedon mener man bør gå min 30 min pr dag, og trene styrke 2-3 ganger pr uke.

Når du enda ikke har begynt med sit-ups forteller det meg at du ikke klarer å sette inn det lille ekstra som tross alt kreves for vektnedgang. At momo klarte det uten å trene, sier kanskje noe om kostholdet hennes fra før?

Det finnes ingen lettvinte løsninger når det gjelder å gå ned i vekt og så holde seg der.

Forresten, Fedon opererer ikke med så og så mange karber hver dag, i alle fall ikke det jeg har lest.

Ups, nå så jeg at du skal begynne å trene! Det er bra, det gir nok fart i sakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke 3 ganger i uka, og jeg må innrømme at jeg ikke FATTER hvorfor jeg ikke har gjort det før! Man får RASKE resultater om man gir alt man har, og jeg begynner faktisk å føle meg riktig så fin i kroppen nå :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg trener styrke 3 ganger i uka, og jeg må innrømme at jeg ikke FATTER hvorfor jeg ikke har gjort det før! Man får RASKE resultater om man gir alt man har, og jeg begynner faktisk å føle meg riktig så fin i kroppen nå :lur:

Litt nysgjerrig; trener du hele kroppen hver gang?

Jeg sliter med motivasjonen ang styrketrening, men vet jo at det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hele kroppen hver gang, 1,5 time tar det, kommer faktisk derfra nå :)

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hele kroppen hver gang, 1,5 time tar det, kommer faktisk derfra nå :)

Har nettopp begynt å trene styrke selv, og har også tenkt å trene 3 ganger i uken. Godt å høre at du ser resultater! Jeg gleder meg allerede til i morgen. Er så herlig å legge seg om kvelden, og vite at man ga alt på trening. :)

Er du samme Nova som på katteprat, forresten? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, heter det samme overalt jeg, med noen unntak, som her, hvor jeg heter NovaFlare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka

HURRA!!!!!!!!!!!!!!!! :hoppe:

I dag skulle jeg på møte med det jeg trodde var stor middag, og var bestemt på å skippe hele ketosen og spise og kose meg og gå over på Fedon-kost.

MEN: Da jeg kledde på meg for å gå, så merket jeg at buksa hadde blitt skikkelig vid i lårene siden jeg prøvde den for et par uker siden, (iallefall noen cm videre enn sist).

Så endelig har det begynt å skje noe igjen her. Kanskje fordi jeg skippet fløte og rømme.

Jeg er så glad, at jeg hadde tatt salto hvis jeg hadde kunnet det. :danser:

Så nå blir det ketose på meg en stund til. Har vært på butikken og kjøpt varmrøkt makrell + bratwurst med kun 1 karbiss pr 100. Også har jeg kjøpt bringebær og honningmelon. Har også kjøpt noen nutrilett meal, sånn som jeg spiste på tirsdag, og som var veldig god. Mysteriet er oppklart, for den jeg spiste står ikke på nettsidene, så det antall karber som står på papiret er riktig (har spurt Nurtilett, så vet det er sånn - hvis noen skulle ønske å henge seg opp i det også).

Fytti katta nå er jeg glad, for dette synes jeg egentlig at jeg fortjener, så standhaftig jeg har vært selv om jeg ikke har merket resultater på lang tid.

Og middagen på generalforsamlingen var ikke middag likevel, men tapas. Så da ble det ketosemat på meg der også. Fikk til og med med meg to jordbær til kaffen.

Ohla-la-la-la!!! :digge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Jeg trener styrke 3 ganger i uka, og jeg må innrømme at jeg ikke FATTER hvorfor jeg ikke har gjort det før! Man får RASKE resultater om man gir alt man har, og jeg begynner faktisk å føle meg riktig så fin i kroppen nå :lur:
Så bra det funker. :)

Har nettopp begynt å trene styrke selv, og har også tenkt å trene 3 ganger i uken. Godt å høre at du ser resultater! Jeg gleder meg allerede til i morgen. Er så herlig å legge seg om kvelden, og vite at man ga alt på trening. :)

Er du samme Nova som på katteprat, forresten? ;)

Du er skikkelig flink, stå på. Både røykekutt, opptrapping av trening og omlegging av kostholdet samtidig krever styrke. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Vet ikke helt hva som er problemet mitt om dagen, for jeg sliter ikke i forhold til verken mat eller mosjon. Ikke noe problem å forbli i ketose. Men det går så saaaaakte nedover, og det gjør meg frustrert. :(

Akkurat nå føles det som jeg ikke kommer til å gå ned et gram til, men jeg håper selvfølgelig jeg gjør det.....argh!!

Jamen du, du har jo akkurat gått ned noen kilo til jo. Du har snart gått ned 10 kilo på få uker. Det er jo helt superbra!!!

Kan det være fløte/rømme som bremser hos deg (også)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest -M-
HURRA!!!!!!!!!!!!!!!! :hoppe:

I dag skulle jeg på møte med det jeg trodde var stor middag, og var bestemt på å skippe hele ketosen og spise og kose meg og gå over på Fedon-kost.

MEN: Da jeg kledde på meg for å gå, så merket jeg at buksa hadde blitt skikkelig vid i lårene siden jeg prøvde den for et par uker siden, (iallefall noen cm videre enn sist).

Så endelig har det begynt å skje noe igjen her. Kanskje fordi jeg skippet fløte og rømme.

Jeg er så glad, at jeg hadde tatt salto hvis jeg hadde kunnet det. :danser:

Så nå blir det ketose på meg en stund til. Har vært på butikken og kjøpt varmrøkt makrell + bratwurst med kun 1 karbiss pr 100. Også har jeg kjøpt bringebær og honningmelon. Har også kjøpt noen nutrilett meal, sånn som jeg spiste på tirsdag, og som var veldig god. Mysteriet er oppklart, for den jeg spiste står ikke på nettsidene, så det antall karber som står på papiret er riktig (har spurt Nurtilett, så vet det er sånn - hvis noen skulle ønske å henge seg opp i det også).

Fytti katta nå er jeg glad, for dette synes jeg egentlig at jeg fortjener, så standhaftig jeg har vært selv om jeg ikke har merket resultater på lang tid.

Og middagen på generalforsamlingen var ikke middag likevel, men tapas. Så da ble det ketosemat på meg der også. Fikk til og med med meg to jordbær til kaffen.

Ohla-la-la-la!!! :digge:

Så moro å lese :hoppe: Gleder meg på dine vegne, og er så glad for at du fant ny motivasjon.

Hvor kjøpte du bratwurst med bare 1 karbs pr 100? Det skulle jeg gjerne hatt kloa i. Må variere litt mer med maten, merker jeg.

Klart du fortjener resultater, så standhaftig som du er. Du får en virtuell is i belønning... :is:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Jamen du, du har jo akkurat gått ned noen kilo til jo. Du har snart gått ned 10 kilo på få uker. Det er jo helt superbra!!!

Kan det være fløte/rømme som bremser hos deg (også)?

Ja, jeg vet jo med fornuften min at jeg burde være superfornøyd. Snart 10 kilo på under en måned er jo topp. Det er bare tålmodigheten min som ikke henger helt med.

Jeg sammenlikner for mye med hvordan det var første gang jeg gikk på diett, og det bli helt feil, for da hadde jeg mye mer fett jeg skulle ha av.

Jeg bruker ikke fløte i det hele tatt, og rømme bruker jeg sjelden. Tror ikke det er det som er problemet.

Tror rett og slett kroppen min forandrer seg en del, jeg har passert den magiske 40-årsgrensa, og fettet legger seg på andre steder enn før. Det liker jeg ikke :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Hvor kjøpte du bratwurst med bare 1 karbs pr 100? Det skulle jeg gjerne hatt kloa i. Må variere litt mer med maten, merker jeg.

Jeg kjøpte den på Rimi.

Det er Grilstad Bratwürst røkt. Grov pølse.

Den var skikkelig god også.

Jeg delte den opp i biter og varmet den skikkelig opp i en kasserolle med smør, løk og hermetisert champignon. Trenger ikke å krydre heller, for pølsa har masse smak.

Jeg fant en lammepølse som har 2 karber pr 100, men kjøpte heller bratwürsten. De andre pølsene jeg så på var jo minimun 6 karber pr 100.

Tror den kostet litt over 130,- pr kilo. Det er 4 pølser i pakka, og pakka veier 250 gram.

Og du, den nutrilett meal jeg spiser er innmari god altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Ja, jeg vet jo med fornuften min at jeg burde være superfornøyd. Snart 10 kilo på under en måned er jo topp. Det er bare tålmodigheten min som ikke henger helt med.

Jeg har garantert ikke gått ned så mye på åtte uker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tror rett og slett kroppen min forandrer seg en del, jeg har passert den magiske 40-årsgrensa, og fettet legger seg på andre steder enn før. Det liker jeg ikke :sukk:

Det vet jeg dessverre alt om. .roll:

Fettet mitt legger seg på puppene, også rundt livet, også alle andre steder når jeg tenker meg om.

Den største forskjellen fra tidligere, er at nå biter fettet seg bom fast. Før holdt det nesten bare å vifte med bikinien, så rant vinterkiloene av i løpet av null komma null. Nå holder det ikke å vifte med noe som helst. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...