Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har dere regnet hvor mange kalorier dere spiser når dere er i ketolyse ?

Man sier jo at det å spise mye proteiner er bra av den grunn at det metter mer og man spiser mindre. Samtidig ser man jo at man ikke skal spise for lite for da går kroppen på sparebluss. Me det blir kanskje ikke så lite kalorier ??

Dette er kanskje for mye karbiser for dere - men disse er veldig gode - og har lite kalorier.

http://www.nutrilett.no/sw5355.asp

Da tenker jeg sour cream & onion som er den jeg har prøvd.

Det er 51 g karbiser pr. 100 g hvorav 10 av de er sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest -M-
Har dere regnet hvor mange kalorier dere spiser når dere er i ketolyse ?

Man sier jo at det å spise mye proteiner er bra av den grunn at det metter mer og man spiser mindre. Samtidig ser man jo at man ikke skal spise for lite for da går kroppen på sparebluss. Me det blir kanskje ikke så lite kalorier ??

Dette er kanskje for mye karbiser for dere - men disse er veldig gode - og har lite kalorier.

http://www.nutrilett.no/sw5355.asp

Da tenker jeg sour cream & onion som er den jeg har prøvd.

Det er 51 g karbiser pr. 100 g hvorav 10 av de er sukker.

Jeg teller overhodet ikke kalorier. Det er ikke nødvendig på ketogene dietter. Aner faktisk ikke hvor mye kalorier jeg får i meg i løpet av en dag...

Proteiner er bra, ja. De metter mer og lenger enn karbohydrater, og er viktige byggesteiner for kroppen.

De chipsene du linker til har for mange karber når man er i ketose, da skal man ligge på omtrent 15 g pr dag. Men de kan jo være gode å spise litt av på en lavkarbodiett.

Takk for tipset:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Hva mener du med at det ikke er nødvendig å telle kalorier på ketogene diettet?

Du trenger bare telle karbohydrater. Så lenge du er på ketogen diett, kommer du i underskudd uansett. Det gjør det unødvendig å telle kalorier.

Så lenge du er i ketose, brenner kroppen fett, og du går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

For å kickstarte en slankekur, er det å komme i Ketose en helt alldeles ypperlig vei å gå. Jeg hadde prøvd alle kurer i universet, og tenkte at dette fixer jeg ikke. Jeg snublet over produktene som man får kjøpt på www.spisdegslank.no - som Thor fosseid driver. Han har utviklet en MATkur som på meg virket over alle støvleskaft. Effekten var så og si umiddelbar og kiloene begynte å renne av ganske så kjapt. Jeg valgte meg startku Extrem, for tanken min da var at hvis jeg fixet 4 uker med dette, ville resten gå av seg selv - og det gjorde det faktisk. Man bestilte rettene man ønsket for 5 måltider om dagen, og de kom og leverte på døren en gang i uken. Jeg var veldig innstilt på at dette var noe jeg skulle klare selv - endre livsstil, rett og slett. Det er først i etterkant jeg forstod at jeg var i Ketose under de 4 ukene. Jeg gjorde dette i mars ifjor, og veide da ca. 105 kg. Jeg veier i dag 68 kg, og er knallfornøyd. Da de 4 ukene var fridg, hadde jeg klart å samle fokus på hvilken mat som var bra for meg, og levde etter det konseptet. Ikke alltid lett, men jeg vet utmerket godt at jeg ikke ønsker å gå opp igjen, så da ervalget enkelt. Jeg tar 2-3 toukers kurer i året med denne kuren, og stabiliserer på denne måten evt. snikvekt som har "prøvd seg" ;) Jeg lever ellers som vanlig, og tenker ikke på hva jeg spiser/drikker i helgene - da koser jeg meg med hva det måtte være, inkludert å dele et par flasker vin med min elskede. Anbefales på det varmeste!! -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen!

Jeg har ikke droppa ut, bare vært borte. :)

Hatt et par uhell siste uka, men alt er i rute igjen nå. Vært på vekta i går: 85,4 kg, altså ned 1,3 på en og en halv uke, men likevel bare 0,1 kilo i forhold til veieng nr 2 etter oppstart. Merkelig!!!!! :forvirra:

Gikk på en smell i Dubai med kaffe fra Starbucks. Presiserte at jeg IKKE skulle ha sukker i kaffen og helte i søtningsmiddel. (utrolig sterkt søtningsmiddel forresten, smaken var norsk dose ganger fire på en sånn liten porsjonspakning vil jeg tro.) Glad og fornøyd gikk jeg videre, drakk kaffen som var ganske så søt og god. Neste gang jeg bestilte kaffe på Starbucks og fikk det samme smakte jeg på kaffen før jeg søtet den, og den var allerede SØT. Det viser seg at de laget den på prefabrikkert blanding MED sukker. De i disken har altså ikke tenkt over at kaffen inneholdt sukker, siden det ikke var hatt i EKSTRA sukker. Hadde altså tyllet i meg en halvliter kaffe med masse sukker.

Siste kaffe fra Starbucks på en stund. Kaffe Americano takk.. :sukk:

Holdt på å miste flyet og glemte den ferdige matpakken min i kjøleskapet. Ble veeldig sulten på tur hjem og kastet bort ketosen på en ekkel, seig sandwich som ikke var god i det hele tatt. Angret og vurderte sjokolade på laaang mellomstopp i Amsterdam, men hadde faktisk bare litt lyst på og droppet det.

Jeg tror kanskje jeg har funnet synderen i forhold til lite vekttap i starten: Kalsiumtabletter med cellulose. Testet negativt i formiddag, og positivt på ketose i kveld. Skal sjekke i morgen for sikkerhets skyld. No more kalsium for meg hvis det er det som har ødelagt. Noen som har kunnskap om fyllmasse i slike tabletter?

Blooooooooodleeeeeeeeeeess!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvor EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER du? Er du igang? Skulle sjekke om du var igang fra ferien, men hadde elendig internettlinje og prioriterte f. eks shopping istedet for surfing.

Har ikke kjøpt mye klær, skal da bli slankere fremover, så... :5:

Jenter:

Håper dere alle blir slanke, lekre, lykkelige og rike(!) i løpet av sommeren!

Jeg skal ihvertfall være nanonøye med alt jeg putter i meg fremover! Og gå masse tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Cellulose er jo fiber. Fiber bør jo ikke kaste deg ut av ketose, for det kan jo ikke omdannes til karbohydrater i kroppen, fordøyelsessystemet vårt klarer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cellulose er jo fiber. Fiber bør jo ikke kaste deg ut av ketose, for det kan jo ikke omdannes til karbohydrater i kroppen, fordøyelsessystemet vårt klarer det ikke.

Hmmm... Kanskje det var en litt for enkel løsning, altså. Problemet er jo ikke at jeg ikke er i ketose, men at jeg ikke har gått ned noe særlig.

Skal mosjonere mer kommende uke, så får vi se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Du kan jo sjekke gjennom sjekklisten jeg har på typiske ketosekillere, rangert fra ca mest til minst sannsynlig ;)

1) Du spiser for mye karbohydrater

2) Du spiser for mye protein (70% av energiinntaket bør komme fra fett). Spiser man mat med 50/50 forhold av protein og fett blir dette forholdet riktig.

3) Du reagerer på søtstoff/koffein/melkeprodukter

Dessuten er jo ikke 1.3 kg på halvannen uke noe dårlig, det er jo kjempebra! Husk at ketose ofte gjør at man går ned i rykk og napp. Vær tålmodig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du kan jo sjekke gjennom sjekklisten jeg har på typiske ketosekillere

Hun skriver at hun er i ketose, men går ned mindre enn hun hadde forventet. Ketosekiller er vel noe som slår ut ketosen? Altså noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Hun snakket jo om at hun trodde kanskje cellulosetabletter etc. hindret nedgangen hennes, og da antok jeg at hun snakket om at hun datt inn og ut av ketose, noe det forrige innlegget hennes også antydet.

Testet negativt i formiddag, og positivt på ketose i kveld. Skal sjekke i morgen for sikkerhets skyld.

Om jeg har misforstått beklager jeg det :)

Er man i ketose, må jo man bare smøre seg med tålmodighet, som jeg også nevnte, og hun har jo gått bra ned, så ser ikke det store problemet. Ja, enkelte går ned absurde mengder i begynnelsen, men det er mye vann og tømte glykogenlagre sin "feil" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hun snakket jo om at hun trodde kanskje cellulosetabletter etc. hindret nedgangen hennes, og da antok jeg at hun snakket om at hun datt inn og ut av ketose, noe det forrige innlegget hennes også antydet.

Om jeg har misforstått beklager jeg det :)

Er man i ketose, må jo man bare smøre seg med tålmodighet, som jeg også nevnte, og hun har jo gått bra ned, så ser ikke det store problemet. Ja, enkelte går ned absurde mengder i begynnelsen, men det er mye vann og tømte glykogenlagre sin "feil" ;)

Vet du Bolledeig, jeg tror det rett og slett er en fordel om at du leser innleggene du skal svare på i sin helhet. Hun skriver i sitt innlegg (det du kaller "forrige") at problemet IKKE er at hun IKKE er i ketose. Går det virkelig an å forstå det som at hun ikke er i ketose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blooooooooodleeeeeeeeeeess!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvor EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER du? Er du igang? Skulle sjekke om du var igang fra ferien, men hadde elendig internettlinje og prioriterte f. eks shopping istedet for surfing.

Jeg er her, jeg, MEN tror ikke det blir ketose på meg. Har begynt å trene kondisjon i tillegg til styrke, og for å få god fremgang må man visstnok ha karbohydrater etter trening. Så der røyk den planen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tunfisken

Heisann! :vinke:

Nå har jeg lest hele tråden, og jeg er helt surrete.

Synes dere er kjempeflinke alle sammen!

Anyhoo, jeg går egentlig ikke på noen ketogen diett, har vel tenkt litt mer fedon. Har kjørt på magert kjøtt, salater og grønnsaker. Men jammen har jeg ikke havnet i ketose, kom over ketostix på meny i kveld og kjøpte for moro skyld. Finfin rosa ble den.

Tror dere det er greit å fortsette som jeg har gjort, har ca 5 kg igjen jeg vil fjerne? Synes jeg har det greit med maten, og selv om jeg har vært litt svimmel er jeg ikke så rar i hodet lenger.

Synes det er litt rart at jeg er i ketose, da jeg spiser 1-2 bananer daglig, og kanskje en new energysjokolade før hard trening. Bananer er jo fyfy?

Kan jo liste opp en gjennomsnittlig matdag:

Frokost: proteinshake, omega 3, multivitamin. (Ikke mye til frokost, men jeg har aldri klart å spise noe særlig før jeg har vært våken i 3 timer :sjenert: )

Lunsj: 1-2 bananer pluss litt mandler fordelt utover dagen. (ikke så mye til lunsj heller, men jeg føler ikke behov for noe mer altså..)

Mellommåltid: Fiskekake/lunsjkake e.l.

Rett før trening (ikke alle dager jeg trener, og da dropper jeg denne): New energysjokolade eller en boks tunfisk med egg og majones

Middag: Magert kjøtt (kylling, svinefilet, oksefilet osv) med grønnsaker/salat og en eller annen saus/dressing/rømme

Snacks: Litt peanøtter/ost med spekeskinke/baconcrisp

Også lurte jeg på det med muskler. En av grunnene til at jeg prøver å få i meg mye proteiner, er at jeg ikke vil miste muskelmasse selv om jeg går ned. Ser at det er skrevet tidligere i tråden at man ikke miste muskler på ketogen diett, stemmer det?

Er det mulig å gå ned i vekt og samtidig bygge litt muskler i ketose? Altså ikke bygge store muskler, men 'stramme opp' som vi jenter så fint kaller det :sminkedokke: Jeg rir dressur, og trenger musklene mine!

Lykke til videre jenter, dere er en inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bolledeig

Det er mye å svare på i dette innlegget, men jeg kan bare skyte inn at det er bedre å spise en banan enn å spise new energysjokolade før trening. Det er mer sukker i den enn det er karb i en banan ;)

Fiskekaker har også ofte mye karb

Men når det er sagt, er du i ketose så er jo alt finfint :) Og ja, ketogene dietter er faktisk supre for oss som vil beholde muskelmassen, nettopp fordi det får kroppen til først å fremst å hente sin energi fra fettlagrene, og ikke tære på musklene. Dette skjer fordi man spiser en del protein. Supert for å holde på muskelmassen mao ;)

Når det gjelder muskelbygging er jeg skeptisk. For å bygge muskler kreves det ofte et mildt energioverskudd, og det får man ikke i ketose, det er derfor man går ned, tross alt. Men enkelte som ikke har trent mye før, kan likevel se resultater av styrketrening under diett, bla. for å beholde styrken. Enkelte øker til og med.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Hva mener du med at det ikke er nødvendig å telle kalorier på ketogene diettet?

Min personlige erfaring: man blir litt uggen, mister matlysten og i tillegg at man dytter i seg så mye mettende protein og fett at det er så og si umulig å komme i kalorioverskudd. Sånn er det i hvertfall her i gården!

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor forskjellige man er, altså.. Jeg gikk jo ned 5 kg og 9 cm rundt livet på 3-5 dager, og jeg spiste jo fløte, rømme, erstatningssukker og alt jeg ville ha jeg. Telte ikke karber heller, bare holdt meg til ja-maten-gikk aldri ut av ketose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det har jeg også gjort. Ost, aspartam, kaffe, you name it ;) Det er veldig individuelt om man ødelegger for seg i ketosen eller ikke. Samtidig er det greit (tror jeg da) å ha et litt avslappet forhold til det hele og ikke bli helt panisk mot alle "synderne" (selv om man må ligge unna karb, naturlig nok) for da kan man fort begrense seg til så lite mat at motivasjonen havner ut vinduet.

Det er ikke verre enn å alliere seg med ketostixen og prøve og feile litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...