Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Forrige gang gikk jeg ned 30 kilo...

Og ja, 7,5 kilo er superbra på litt over 2 uker. Jeg vet jo det....hehe.

Wow, 30 kilo. Hvor lang tid tok det? Mase mase. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest-M-
Wow, 30 kilo. Hvor lang tid tok det? Mase mase. :sjenert:

Det tok ca 10 måneder. Bare å mase det, jeg skal svare så godt jeg kan.:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Nå er det vel over 6 timer siden jeg spiste all den isen og mye av lakrisen, og jeg kan fortelle at jeg ikke har gått opp 10 kilo ennå iallefall. :ler:

Jeg lurer jo litt på hva som skjer de neste dagene da, om jeg merker noen vektoppgang.

Jeg fant forresten ikke noe annet frukt og bær enn bringebær når jeg lette inne på matportalen, men det er jo bedre enn ikke noe.

Leste om sukkerfri gele inne på lavkarbo.no, så jeg skal sjekke ut om det er noe for meg. Jeg må ha mulighet til å spise noe med søtsmak, for jeg blir helt koko av alt det salte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Nå er det vel over 6 timer siden jeg spiste all den isen og mye av lakrisen, og jeg kan fortelle at jeg ikke har gått opp 10 kilo ennå iallefall. :ler:

Jeg lurer jo litt på hva som skjer de neste dagene da, om jeg merker noen vektoppgang.

Jeg fant forresten ikke noe annet frukt og bær enn bringebær når jeg lette inne på matportalen, men det er jo bedre enn ikke noe.

Leste om sukkerfri gele inne på lavkarbo.no, så jeg skal sjekke ut om det er noe for meg. Jeg må ha mulighet til å spise noe med søtsmak, for jeg blir helt koko av alt det salte.

Tror ikke du nødvendigvis legger på deg av det etegildet, men ketosen stopper jo opp.

Jeg har tabeller over alle matvarer, kan legge inn noe av det du lurer på i morgen, hvis du vil.

Sukkerfri gele kan du få oppskrift på her og nå. Den er superenkel og veldig god:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Tror ikke du nødvendigvis legger på deg av det etegildet, men ketosen stopper jo opp.

Men hvis det ikke skjer noe mer enn det, så skal jeg søren meg legge inn sånne sprekker med jevne mellomrom. For nå er jeg på en måte nede i akseptabel størrelse, men vil jo gjerne ned sånn at alle buksene mine passer også + de jakkene jeg ikke får igjen pga puppene. Det har vært litt plagsomt i disse åtte ukene (til mandag) å ikke kunne spise noe av det jeg er mest glad i.

Jeg har tabeller over alle matvarer, kan legge inn noe av det du lurer på i morgen, hvis du vil.

Jeg lurer nok aller mest på frukt og bær, men der tror jeg at jeg ikke har annet enn bringebær å hente. Hadde det gått an å finne 2-3 frukt og bær jeg kunne spist sammen med bringebær hver dag, så hadde det gått greiere for meg.

Sukkerfri gele kan du få oppskrift på her og nå. Den er superenkel og veldig god:))

Ja, takk.

Hva spiser du hvis du skal kose deg (ikke fløte)?

********

Nå hopper jeg i seng og leser ferdig den krimboka jeg driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-

Klart du kan legge inn sånne skeie-ut-dager, men hvis du ønsker å være i ketose, kan du ikke gjøre det for ofte. Det tar jo 2-3 dager før du er i ketose igjen, så hvis du har en sånn spisedag hver helg, tror jeg ikke ketosen blir så effektiv. Ikke tror jeg du vil komme lett i ketose igjen heller.

Oversikt over frukt/bær som du kan spise litt av:

- Avokado: 1g karber pr 100g

- Bringebær: 3,2 g pr 100g

- Rabarbra: 3,1 g pr 100g

- Multer: 4,4 g pr 100 g

- Honningmelon: 5,6g pr 100 g

- Kantaloupemelon: 5,7g pr 100g

- Grapefrukt: 6,5 g pr 100g

- Jordbær 6,6 g pr 100g

Alle andre frukter/bær, har over 8g pr 100 g, og vil fort vippe deg ut av ketosen.

Oppskrift på gele:

Lag gele av 6 plater gelatin ved å følge anvisningen på pakken. Varm 1/4 liter vann for å smelte gelatinen. Når blandingen er noe avkjølt, men ikke stiv, blandes den med 1/4 liter vann og funlight-saft (smak velger du selv) som passer til ca 3/4 liter vann. Den skal være litt sterk. Sett geleen i kjøleskapet i en passende form til den er stivnet.

Jeg kjøper ferdig kremtopp på butikken og spiser til, men du skal jo ikke ha fløte, så en liten dæsj vaniljekesam kan du ta. Den er veldig god, syns jeg.

Når jeg skal kose meg, lager jeg denne. Ellers så spiser jeg Atkins-barer. Det er min sjokolade. Jeg liker dem faktisk godt, spesielt de med hasselnøtter.

Prøvde å lage den hjemmelagede isen som det er oppskrift på i boka, men det ble ikke vellykket. Jeg er ikke så glad i is, så det er ikke så farlig.

Ellers så kan jeg kose meg med bacongull eller macadamianøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka

Ååååååååååå multer med melis og fløte er jo bare så godt da. :dåne:

Men det har jeg ikke, så det kan jeg bare glemme nå.

Da blir det bringebær og honningmelon på meg fremover, det er bedre enn ingenting. Og kan jeg spise 200 g til sammen av det så hjelper det mye.

Takk for oversikten GjestM :)

Jeg kan nok ikke ha sånne sprekkedager med is ofte, men var veldig riktig at jeg hadde det i går. Jeg har vært for fokusert på is og godteri i lang tid nå, og det gjorde at jeg ble litt misfornøyd med dette. Men nå er jeg fornøyd og helt uten godtesug.

Jeg har også sett de atkins-sjokoladene, men skjønner ikke hvordan dere kan spise dem. Det er jo 18 g karbohydrater i hver eneste en. Jeg har lest bakpå dem noen ganger, men har måttet legge dem tilbake hver gang fordi de har så mange karber.

Jeg skal lage den geleen, takk for oppskrift GjestM. Egentlig liker jeg ikke gele, men hva gjør man ikke når man er desperat? :ler:

Bacongull har jeg snart fått en overdose av tror jeg. :ler:

Men nå er jeg i gang igjen med deilig dansk salami fra Lidl (smaker myyyye bedre enn de norskproduserte salamiene), jarlsbergost og salat med fetaost og olivenolje + vann.

Er så glad for at jeg ikke har lyst på is eller godteri. Hurra!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Ååååååååååå multer med melis og fløte er jo bare så godt da. :dåne:

Men det har jeg ikke, så det kan jeg bare glemme nå.

Da blir det bringebær og honningmelon på meg fremover, det er bedre enn ingenting. Og kan jeg spise 200 g til sammen av det så hjelper det mye.

Takk for oversikten GjestM :)

Jeg kan nok ikke ha sånne sprekkedager med is ofte, men var veldig riktig at jeg hadde det i går. Jeg har vært for fokusert på is og godteri i lang tid nå, og det gjorde at jeg ble litt misfornøyd med dette. Men nå er jeg fornøyd og helt uten godtesug.

Jeg har også sett de atkins-sjokoladene, men skjønner ikke hvordan dere kan spise dem. Det er jo 18 g karbohydrater i hver eneste en. Jeg har lest bakpå dem noen ganger, men har måttet legge dem tilbake hver gang fordi de har så mange karber.

Jeg skal lage den geleen, takk for oppskrift GjestM. Egentlig liker jeg ikke gele, men hva gjør man ikke når man er desperat? :ler:

Bacongull har jeg snart fått en overdose av tror jeg. :ler:

Men nå er jeg i gang igjen med deilig dansk salami fra Lidl (smaker myyyye bedre enn de norskproduserte salamiene), jarlsbergost og salat med fetaost og olivenolje + vann.

Er så glad for at jeg ikke har lyst på is eller godteri. Hurra!! :hoppe:

Atkinsbarene har 2 g karber pr 100g. Du må trekke fra sukkeralkoholene, og på framsiden av papiret står det helt tydelig 2g karber. Jeg spiser gjerne en om dagen.... :sjenert:

Fint at du fikk godterisuget ut av systemet for en stund:) Håper det ikke kommer tilbake....hehe.

Og flott at du fikk utvidet søtreportoaret litt. Pass bare på å ikke spise for mye frukt/bær. Det kan vippe deg ut av ketosen.

Jeg er heller ikke veldig glad i verken gele eller bacongull, men i nøden spiser man det jo, i mangel av noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Grunnen til at jeg foreslo knekkebrød, er jo at hun sier at hun vil vente med diett til sommeren. Slik hun lever nå, vil det være lurt å bytte ut brødet med knekkebrød. Alle de små tingene hjelper, også når man ikke er på diett.

Og jeg vil også (igjen, og til det kjedsommelige), understreke at hun må sette seg nøye inn i hva dietten går ut på. Det nytter ikke å stille spørsmål på et forum, hver gang man skal putte noe i munnen.

Ellers er jeg som alltid, enig med Tjukka i det hun sier om maten.

som bolledeig sier, at man ikke bør starte en ketogen diett når man skal gjennom store prestasjoner, så det får jeg vente noen uker med, og skal sette meg inn i det ordentlig før jeg begynner, vær trygg på det ;)

har ikke tenkt å stille spørsmål for hver eneste matbit heller Var mest nysgjerrig på det jeg hadde lest her inne, og lurte på om man ville legge på seg av denne dietten hvis man spiste litt mer enn det anbefalte karbo-inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Atkinsbarene har 2 g karber pr 100g. Du må trekke fra sukkeralkoholene, og på framsiden av papiret står det helt tydelig 2g karber. Jeg spiser gjerne en om dagen.... :sjenert:

Fint at du fikk godterisuget ut av systemet for en stund:) Håper det ikke kommer tilbake....hehe.

Og flott at du fikk utvidet søtreportoaret litt. Pass bare på å ikke spise for mye frukt/bær. Det kan vippe deg ut av ketosen.

Jeg er heller ikke veldig glad i verken gele eller bacongull, men i nøden spiser man det jo, i mangel av noe annet.

Oiiiiiiiiiiii!!!

Kan du fortelle meg om det med sukkeralkoholer? Hvordan skal jeg vite hva jeg skal trekke fra?

Skal ikke spise for mye frukt/bær, men 300 gram blandet salat er litt over 10 karber, og hvis jeg da reduserer det litt og spiser 200 g bringebær og melon (til sammen) så går det nok bra.

Å hadde jeg visst at jeg kunne spist de barene, så hadde jeg ikke trengt å spise hverken den sjokoladen for noen uker siden eller isen og lakrisen i går, men nå vet jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
som bolledeig sier, at man ikke bør starte en ketogen diett når man skal gjennom store prestasjoner

Neivel? Hvorfor kan man ikke det?

Jeg forstår at man ikke løper New York maraton når man skal i ketose, men at man ikke kan begynne med det i forbindelse med eksamen synes jeg rett og slett høres helt merkelig ut.

Nå ble det vel oppklart ganske tidlig i tråden at det Boleldeig mener med store prestasjoner er hard styrketrening som ligger langt over det "normale" mennesker bedriver. Skal man trekke frem eksempler er det oftest fornuftig å legge vekt på det gjennomsnittelige, eller spesifisere at det man poengterer gjelder noe som ligger litt utenfor det gjennomsnittelige. Jeg merker ikke noe til slapphet mens jeg er i ketose, og det er mye grønnsaker man kan spise før man kommer opp i 15 karber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
som bolledeig sier, at man ikke bør starte en ketogen diett når man skal gjennom store prestasjoner, så det får jeg vente noen uker med, og skal sette meg inn i det ordentlig før jeg begynner, vær trygg på det ;)

har ikke tenkt å stille spørsmål for hver eneste matbit heller Var mest nysgjerrig på det jeg hadde lest her inne, og lurte på om man ville legge på seg av denne dietten hvis man spiste litt mer enn det anbefalte karbo-inntaket.

Enig med Tjukka her.....igjen:)) Store prestasjoner går på det fysiske, ikke det mentale. Jeg har overhodet ikke vært slapp eller hatt lite energi på denne dietten, snarere tvert i mot. Føler meg mye mer kvikk og opplagt enn ellers.

Hvis du ikke føler at denne dietten er noe for deg, så anbefaler jeg heller Fedon. Den tillater mange flere matvarer. Den karakteriseres heller ikke som en diett, men heller en omlegging av livsstilen som fører til et varig vekttap. Jeg bruker den når jeg ikke er på ketolysekuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Oiiiiiiiiiiii!!!

Kan du fortelle meg om det med sukkeralkoholer? Hvordan skal jeg vite hva jeg skal trekke fra?

Skal ikke spise for mye frukt/bær, men 300 gram blandet salat er litt over 10 karber, og hvis jeg da reduserer det litt og spiser 200 g bringebær og melon (til sammen) så går det nok bra.

Å hadde jeg visst at jeg kunne spist de barene, så hadde jeg ikke trengt å spise hverken den sjokoladen for noen uker siden eller isen og lakrisen i går, men nå vet jeg det.

Jeg kan ikke nok om sukkeralkoholer til å forklare deg dette, men vet at Atkins-barene inneholder 2 g pr 100 g, og spiser dem med god samvittighet. Det er min redning når jeg ikke skal spise annet søtt.

Panikken stiger når jeg ser at nærbutikkene her ikke har dem lenger, og ikke helsekosten heller.....hjelp!! Rimi er den eneste som fører dem, men når det blir tomt, tar det lang tid før de fyller opp igjen....

Den fruktkvoten der høres helt grei ut, og det er jo supert hvis det gjør det lettere for deg:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Men jeg hadde jo aldri anbefalt en idrettsutøver (med mindre det var fitness) eller en som snart skulle ha eksamen å gå på en ketogen diett likevel.

Jeg bare henviser til denne. Har tiltro til at hun vet hva hun snakker om - tror det er viktig for hjernen å få litt sukker i stressende tider. Og en eksamen er jo faktisk en prestasjon i seg selv.

Så da tenker jeg at det er best for meg å vente med en ketogen diett til jeg kan gjøre det ordentlig :) har litt mer tid til å sette seg inn i det også, da - når man ikke må lese masse pensum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Jeg bare henviser til denne. Har tiltro til at hun vet hva hun snakker om - tror det er viktig for hjernen å få litt sukker i stressende tider. Og en eksamen er jo faktisk en prestasjon i seg selv.

Så da tenker jeg at det er best for meg å vente med en ketogen diett til jeg kan gjøre det ordentlig :) har litt mer tid til å sette seg inn i det også, da - når man ikke må lese masse pensum ;)

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Jeg bare henviser til denne. Har tiltro til at hun vet hva hun snakker om - tror det er viktig for hjernen å få litt sukker i stressende tider. Og en eksamen er jo faktisk en prestasjon i seg selv.

Så da tenker jeg at det er best for meg å vente med en ketogen diett til jeg kan gjøre det ordentlig :) har litt mer tid til å sette seg inn i det også, da - når man ikke må lese masse pensum ;)

Du må jo bare ha tiltro til det du vil. Jeg skal ikke legge meg bort i hva du gjør, men jeg lurer veldig på hvorfor hjernen trenger sukker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tjukka
Enig med Tjukka her.....igjen:)) Store prestasjoner går på det fysiske, ikke det mentale. Jeg har overhodet ikke vært slapp eller hatt lite energi på denne dietten, snarere tvert i mot. Føler meg mye mer kvikk og opplagt enn ellers.

Hvis du ikke føler at denne dietten er noe for deg, så anbefaler jeg heller Fedon. Den tillater mange flere matvarer. Den karakteriseres heller ikke som en diett, men heller en omlegging av livsstilen som fører til et varig vekttap. Jeg bruker den når jeg ikke er på ketolysekuren.

(Jeg tror vi snakker for døve ører).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
(Jeg tror vi snakker for døve ører).

Ja, det er mulig, men det er jo selvfølgelig hennes valg. Jeg bryr meg som tidligere nevnt, ikke så mye om hvordan andre spiser. Jeg er mest opptatt av min egen vektnedgang. Også din, da:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Jeg kan ikke nok om sukkeralkoholer til å forklare deg dette, men vet at Atkins-barene inneholder 2 g pr 100 g, og spiser dem med god samvittighet. Det er min redning når jeg ikke skal spise annet søtt.

Panikken stiger når jeg ser at nærbutikkene her ikke har dem lenger, og ikke helsekosten heller.....hjelp!! Rimi er den eneste som fører dem, men når det blir tomt, tar det lang tid før de fyller opp igjen....

Den fruktkvoten der høres helt grei ut, og det er jo supert hvis det gjør det lettere for deg:))

Ja, det gjør det utrolig mye lettere for meg. Er jo frukt og bær som er det jeg liker å spise da, og hvis jeg kan spise opp mot 200 bringebær og melon hver dag så blir alt så mye lettere.

Og de barene skal jeg kjøpe. De har dem på Rimi her nede. Smaker de sjokolade i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
(Jeg tror vi snakker for døve ører).

Hallo, jeg sier jo at jeg har lyst til å prøve en ketogen diett, og har planer om det, MEN at jeg vil vente med det til jeg er ferdig med eksamensperioden. Mulig at det ikke er nødvendig, og at man fint kan klare seg med lite karbohydrater da, men hvorfor utfordre skjebnen ;)

Kunne sikkert gått på fedon and whatnot også, men nå tror jeg at jeg skal leve som normalt noen uker til, og så komme sterkere tilbake i ketolyse-hjørnet seinere. Det er jo tross ikke så lenge igjen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...