Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Gjest Tjukka

Nå har jeg lest litt inne på lavkarbo.no igjen, og bestemt meg for å kutte ut fløte og rømme og se om det er det som holder igjen vektnedgangen.

Noen som vet om kokosmelk er ok som erstatning for fløte (vil gjerne ha noe i kaffen - den er koffeinfri altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tjukka

Spiser visst for mye ost også jeg. :tristbla:

Nå blir det ikke mye igjen jeg kan spise.

Jeg kan spise:

Eggerøre og spekemat m/lovlige grønnsaker.

Skinke m/salat og fetaost + olivenolje over.

Kyllingvinger m/bearnaisesaus og salat

Varmrøkt makrell m/grønnsaker

Kokt laks m/grønnsaker

Reker m/salat og majones

Omelett m/bacon

100 g jarlsbergost pr dag

Stekt kjøtt m/grønnsaker

Hvis det er sånn at jeg skal spise mange hundre gram kjøtt hver dag, så klarer jeg ikke det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-

Prøv å spis litt suppe, f.eks. Noen grønnsakssupper eller kjøttsupper kan du spise. De fleste har lite karber.

Lag deg hamburgere av karbonadedeig. Spis sammen med salat og litt løk.

Fres kjøttdeig med sopp, løk, paprika, purre og gratiner med litt ost.

Knask litt rå grønnsaker.

Alt for å få i seg mat, og hindre at kroppen går på sparebluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Prøv å spis litt suppe, f.eks. Noen grønnsakssupper eller kjøttsupper kan du spise. De fleste har lite karber.

Lag deg hamburgere av karbonadedeig. Spis sammen med salat og litt løk.

Fres kjøttdeig med sopp, løk, paprika, purre og gratiner med litt ost.

Knask litt rå grønnsaker.

Alt for å få i seg mat, og hindre at kroppen går på sparebluss.

Ja, det med å lage en rett av kjøttdeig og grønnsaker var smart. Da kan jeg lage ferdig mye og fryse ned.

En annen ting som er veldig viktig for meg, er å lage salat og ha i en stor bolle i kjøleskapet - sånn at det er lett å forsyne meg når jeg skal spise.

Har lagd eggerøre av åtte egg og lagt i en boks i kjøleskapet.

Dropper fløte i kaffen, og forsøker vikingmelk istedenfor.

Suppe var jo lurt, at jeg ikke har tenkt på det. Posesuppe bruker jeg ikke, men jeg kan jo lage god suppe av de grønnsakene jeg kan spise. Må bare sjekke om det er greit å spise buljong. Men det er jo ikke akkurat mye fett i suppe da. Skal putte oppi skinkebiter, men hvor skal jeg ta fettet fra? Svelge en ss med olivenolje før jeg begynner å spise suppa?

Også kan jeg lage en gryte med svinekjøtt, kokosmelk og grønnsaker og fryse ned i porsjoner også.

Blir enklere for meg hvis jeg har klart for meg forskjellige matretter jeg kan lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-

Ja, den kjøttdeigretten lager jeg ofte, og har da ca 3 porsjoner av det. Hvis du tar en liten dæsj rømme ved siden av, blir det ekstra godt syns jeg.

Når det gjelder suppe og fett, mener jeg at du trenger ikke spise fett til alle måltider. Du får jo i deg bra med fett til de andre måltidene dine.

Hvis du liker majones, er det godt å spise det sammen med spekepølse eller salami og litt ost.

Gryteretter er også smart. Kjekt med alt man kan lage i større porsjoner og ha lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Du er så hjelpsom og optimistisk du Gjest M. Nesten så man blir helt overbevist om at man lykkes. :)

I dag har jeg spist to ganger, og skal ha i meg et måltid til i kveld (hvis jeg får kokt den laksen da).

Kastet det jeg hadde igjen av rømme i kjøleskapet i dag, så får vi se om det hjelper om jeg holder meg unna rømme og fløte.

Før måtte jeg ta kromtablett hver dag for å unngå å ha lyst på noe søtt, men det har jeg ikke trengt å gjøre siden jeg begynte med denne maten. Er ikke oppblåst i magen mer heller, og det er iallefall godt.

Men jeg lurer på en ting:

Har fortstått det sånn at de karbohydratene kroppen ikke klarer å forbruke/forbrenne omdannes til fett. Hvis det er riktig, hvordan skal jeg vite hvor mye karbohydrater jeg kan spise før det blir fett. Vet det avhenger av aktivitetsnivå, men spør likevel.

Er det karbohydrater generelt som gjør at man blir oppblåst i magen, eller er det frukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest-M-

Så hyggelig at du syns jeg er hjelpsom og optimistisk. Jeg vet at man kan lykkes med dette, hvis man bare er innstilt på å klare det.

Jeg leser litt mellom linjene at du sliter litt om dagen, og jeg vet at det kan være vanskelig å være disiplinert og motivert hele tiden.

Jeg har også en mistanke om at du ikke er særlig overvektig, og at det gjør at du føler dette går sakte. Når kroppen ikke har mye overflødig fett, vil vektnedgangen naturlig nok gå saktere enn om man har mye overvekt. Hvis du vil, kan du skrive vekt og høyde, men jeg skal ikke mase på deg om det.

Rømme og fløte skal ikke ha noen betydning for lite vekttap, så min teori om at du ikke har mye overvekt kan stemme:))

At du ikke er oppblåst i magen, tror jeg henger sammen med at du ikke spiser gjær og sukker. Begge deler gir en del luft og oppblåsthet.

På denne dietten spiser du så lite karbohydrater, at kroppen klarer ikke lagre fett. Når du begynner å blande mer karbohydrater med fett i kosten, øker insulinproduksjonen og kroppen omdanner det til fett.

Det skal være mer eller mindre umulig for kroppen å omdanne 15 g karber til fett, uansett aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Jeg leser litt mellom linjene at du sliter litt om dagen, og jeg vet at det kan være vanskelig å være disiplinert og motivert hele tiden.

Ja, men er vel helst fordi jeg er litt utålmodig fordi jeg føler det står stille nå.

Jeg har også en mistanke om at du ikke er særlig overvektig, og at det gjør at du føler dette går sakte. Når kroppen ikke har mye overflødig fett, vil vektnedgangen naturlig nok gå saktere enn om man har mye overvekt. Hvis du vil, kan du skrive vekt og høyde, men jeg skal ikke mase på deg om det.

Jeg er for tjukk, det er det ingen tvil om, men veldig overvektig er jeg nok ikke. Jeg har i mange år nå hatt et kosthold som i hovedsak bestod av frukt og grønnsaker og veldig lite protein + spist for lite, så kroppen min har nok lagret det fettet den har fått tilført. Men mye av dette kunne vært endret hvis jeg hadde drevet styrketrening, men det gjør jeg ikke. Jeg kan ikke fordra å gå på treningsstudio. Jeg skal begynne med situps, må bare få meg en rutine på det. Også bør jeg ha en øvelse som styrker musklene i overarmene. Fettet på lårene skulle jeg også gjerne hatt bort. Leggmuskulaturen er som stål, så hvis jeg fortsetter med ministeppen, så kommer kanskje lårmusklene etter. Ble bare 15 minutter på ministeppern under kveldsnytt i går, fordi jeg merket at musklene var møre etter de to kveldene før.

Men jeg har aillefall fått igjen en antydning til midje, og det er jo fint. :ler:

Jeg er 170 høy, men vet ikke hvor mye jeg veier. Har ikke veid meg på 20-30 år, har aldri hatt behov for det tidligere. Men nå har ting begynt å sige, så noe endring i kroppen aksepterer jeg selvfølgelig når jeg ikke vil legge opp til et hardkjør på treningsstudio.

Nå aner jeg ikke hvilken størrelse jeg bruker. Jeg får på meg ei bukse i str 40, men ikke en annen i 44. :roll: I går prøvde jeg ei bukse som jeg brukte da jeg følte meg tjukk for tre år siden, og den fikk jeg nesten på meg når jeg åpnet lommene så fettet fikk flyte litt rundt - og da satt den som et pølseskinn og så helt grusom ut. Og etter det ble det altså verre fordi jeg spiste for lite pga. at jeg hadde lagt på meg og ville ned i vekt. Ond sirkel.

Rømme og fløte skal ikke ha noen betydning for lite vekttap, så min teori om at du ikke har mye overvekt kan stemme:))

Jeg leste inne på lavkarbo.no at mange reagerte på rømme og fløte og at vektnedgangen deres stoppet opp. Jeg har spist en del fløte og rømme hver dag, og siden jeg også opplevde vektstagnasjon, så vil jeg prøve å holde meg unna for å se om det er skylden.

På denne dietten spiser du så lite karbohydrater, at kroppen klarer ikke lagre fett. Når du begynner å blande mer karbohydrater med fett i kosten, øker insulinproduksjonen og kroppen omdanner det til fett.

Det skal være mer eller mindre umulig for kroppen å omdanne 15 g karber til fett, uansett aktivitetsnivå.

Uff ja, er det som er grunnen til at jeg ikke sprekker også - at jeg automatisk vil gå opp noe etter at jeg går ut av ketosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Ja, men er vel helst fordi jeg er litt utålmodig fordi jeg føler det står stille nå.

Jeg er for tjukk, det er det ingen tvil om, men veldig overvektig er jeg nok ikke. Jeg har i mange år nå hatt et kosthold som i hovedsak bestod av frukt og grønnsaker og veldig lite protein + spist for lite, så kroppen min har nok lagret det fettet den har fått tilført. Men mye av dette kunne vært endret hvis jeg hadde drevet styrketrening, men det gjør jeg ikke. Jeg kan ikke fordra å gå på treningsstudio. Jeg skal begynne med situps, må bare få meg en rutine på det. Også bør jeg ha en øvelse som styrker musklene i overarmene. Fettet på lårene skulle jeg også gjerne hatt bort. Leggmuskulaturen er som stål, så hvis jeg fortsetter med ministeppen, så kommer kanskje lårmusklene etter. Ble bare 15 minutter på ministeppern under kveldsnytt i går, fordi jeg merket at musklene var møre etter de to kveldene før.

Jeg skjønner at du ønsker å punktslanke deg, hvem gjør vel ikke det? hehe... Det går dessverre ikke, og man kommer ikke unna styrketrening på problemområdene.

Men jeg har aillefall fått igjen en antydning til midje, og det er jo fint. :ler:

Jeg er 170 høy, men vet ikke hvor mye jeg veier. Har ikke veid meg på 20-30 år, har aldri hatt behov for det tidligere. Men nå har ting begynt å sige, så noe endring i kroppen aksepterer jeg selvfølgelig når jeg ikke vil legge opp til et hardkjør på treningsstudio.

Kroppen endrer seg når man blir eldre, det er et av livets grusomheter....hehe. Jeg har alltid hatt smal midje, ikke noe særlig mage, men det har endret seg...huff.

Nå aner jeg ikke hvilken størrelse jeg bruker. Jeg får på meg ei bukse i str 40, men ikke en annen i 44. :roll: I går prøvde jeg ei bukse som jeg brukte da jeg følte meg tjukk for tre år siden, og den fikk jeg nesten på meg når jeg åpnet lommene så fettet fikk flyte litt rundt - og da satt den som et pølseskinn og så helt grusom ut. Og etter det ble det altså verre fordi jeg spiste for lite pga. at jeg hadde lagt på meg og ville ned i vekt. Ond sirkel.

Tror vi er omtrent like store. Jeg er 168 høy, og bruker omtrent de samme buksestørrelsene.

Jeg leste inne på lavkarbo.no at mange reagerte på rømme og fløte og at vektnedgangen deres stoppet opp. Jeg har spist en del fløte og rømme hver dag, og siden jeg også opplevde vektstagnasjon, så vil jeg prøve å holde meg unna for å se om det er skylden.

Sikkert lurt å styre unna dette da. Verdt et forsøk, i hvert fall.

Uff ja, er det som er grunnen til at jeg ikke sprekker også - at jeg automatisk vil gå opp noe etter at jeg går ut av ketosen.

Hvis du er flink og bare gjenninnfører litt og litt av de gode karbene, og fortsatt holder deg unna sukker og stivelse, og er fysisk aktiv, bør du klare å holde vekta ganske stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke lyst til å være så flink hver eneste dag for resten av livet altså.

Jeg vil spise frukt, masse jordbær og masse is. Men jeg skal nok få det til på et vis, bare jeg går ned det jeg skal nå.

Prøvde noen klær i dag, buksa satt litt løsere enn forrige prøving og blusen var heller ikke så trang mer. Vet ikke hva som hjalp, kanskje var det lurt for meg å droppe fløte og rømme.

Blir litt fysisk jobbing for meg ute i dagene fremover, med bæring av stein og trilling av trillebårlass med grus. Da kommer musklene i armene fort på plass igjen. Og da må jeg bare huske å ta vare på dem.

Det er egentlig litt rart, jeg har ikke sug etter noe søtt - ikke is heller, men jeg har likevel lyst på is fordi jeg husker at det er godt. Dvs. jeg husket jo at sjokolade var godt også, men da jeg spiste det i forrige uke så fant jeg jo ut at det var oppskrytt.

"Problemet" mitt er at jeg ikke synes mat er så veldig godt, men is er godt. Så nå har jeg i grunnen ikke noe å kose meg med - røyken forsvant for fire år siden og nå forsvinner isen også. Kan jo kose meg med et glass med fun light. :roll:

Jeg må se om det går an å få tak i noen vekter som kan henges i taket, og som jeg kan trene med ved å trekke dem ned på en måte. Jeg har sånne vanlige manualer, men de blir ikke brukt - for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal bruke dem, derfor er vekter til nedtrekk mye greiere.

Også er det de situpsene da. :sjenert: Tror jeg faktisk burde ha en benk som jeg kunne ligge på for å få det til å funke. (Jeg hater situps - og ergometersykkel).

Men det går iallefall rette veien, og siden jeg går ned - så håper jeg det er fettet som forsvinner.

Tror ikke jeg blir tjukk igjen etter dette, når jeg har merket hvor vanskelig det er å få av seg kiloene igjen. Dvs. kanskje ikke så vanskelig, men det tar iallefall litt lang tid.

Når vi får litt bedre tid, så skal vi melde oss inn i Turistforeningen og delta i en fjellsportgruppe - så da får vi nok opp dampen, men først må vi trene oss opp litt igjen så vi ikke blir sinker.

Det er litt enklere når jeg merker ny nedgang på klærne. Var litt frustrerende å ikke merke noe som helst på flere uker. Nå vet jeg jo at det tar litt tid før jeg merker nedgang, nettopp fordi jeg nok går ned jevnt over hele kroppen.

Jeg merker forresten at jeg er opphovnet i fingerne noen dager (f.eks. i dag). Var det før også, men da har jeg trodd det var pga for mye vann i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Etter to dagers pause på ministepper, så ble det 30 minutter i kveld.

Løftet på et par tonn grus og større stein i går, og mere blir det fremover - så da får jeg kanskje vekk fettet på overarmene også.

Hvordan går det med deg da GjestM?

Da jeg var på butikken i dag hadde jeg ikke mye annet i hodet enn å olanlegge kjempesprekkedag med 1 liter sjokoladeis, en stor pose lakris og pizza, men det gikk nå over det også.

Noen som vet hvordan det vil virke inn på ketoseprosjektet fremover hvis man sprekker noe veldig en dag, f.eks. med 500 g karbohydrater. Bruker man da mange dager på å komme i ketose igjen siden det er så mye karber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg gikk i en periode på CKD. Da spiste jeg 400-500 g karb på spisedagen, men trente en del, så det bør tas i betraktning. Jeg var i ketose igjen i løpet av ca 1 1/2 dag til 2 dager. Men det er fryktelig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka
Jeg gikk i en periode på CKD. Da spiste jeg 400-500 g karb på spisedagen, men trente en del, så det bør tas i betraktning. Jeg var i ketose igjen i løpet av ca 1 1/2 dag til 2 dager. Men det er fryktelig individuelt.

Takk for svar.

Da vet jeg det, så får jeg bare bite tenna sammen frem til slutten av mai, så får jeg heller sprekke etter det.

Men en ting har jeg iallefall lært mens jeg har lett etter info om ketose, og det er at for mye karbohydrater omdannes til fett, ikke rart jeg har fettansamlinger på kroppen, jeg som var ei fruktspisende karbohydratbombe før jeg begynte med ketosen + at jeg knapt spiste fett. Akkurat dette skulle jeg ønske jeg hadde visst for flere år siden.

Så forresten et nytt bilde av meg på ei nettside i dag og fikk sjokk, fy så brei og fæl. Men da jeg omsider fikk sett orginalbildet, så viste det seg at pc'skjermen endret bilde så det ble breiere pga. flatskjermen her. Da ble jeg rimelig letta kan man si. Følte alt var bortkastet da jeg så det første bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man spise taco, uten skjell og lefser?

Har forsøkt dette i et par dager nå, men kjenner at motivasjonen er synkende...

Ingen øl og vin jo :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-

Klart du kan spise taco uten skjell og lefse, husk også å ikke ta mais til.

Vin kan du da bare drikke, ikke noe problem. Enkelte steder får du også kjøpt lavkarboøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest-M-
Etter to dagers pause på ministepper, så ble det 30 minutter i kveld.

Løftet på et par tonn grus og større stein i går, og mere blir det fremover - så da får jeg kanskje vekk fettet på overarmene også.

Hvordan går det med deg da GjestM?

Da jeg var på butikken i dag hadde jeg ikke mye annet i hodet enn å olanlegge kjempesprekkedag med 1 liter sjokoladeis, en stor pose lakris og pizza, men det gikk nå over det også.

Noen som vet hvordan det vil virke inn på ketoseprosjektet fremover hvis man sprekker noe veldig en dag, f.eks. med 500 g karbohydrater. Bruker man da mange dager på å komme i ketose igjen siden det er så mye karber?

Så flink du var som motsto fristelsen:)) Du bruker 2-3 dager på å komme i ketose igjen, etter å ha tilført kroppen mye karber. Om det tar lenger tid hvis du tilfører masse karber, er jeg usikker på. Det finner du fort ut.

Med meg går det kjempefint. Jeg har gått ned 6 kilo på 2 uker, og er veldig fornøyd. Spiser masse god mat, mosjonerer og er motivert som bare det. Søtsuget er borte igjen, og jeg er ikke sulten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Kan man spise taco, uten skjell og lefser?

Har forsøkt dette i et par dager nå, men kjenner at motivasjonen er synkende...

Ingen øl og vin jo :(

Jeg leste inne på lavkarbo.no at det er noe i tacokrydderet som slår ut ketosen. Jeg vet ikke om det stemmer.

Under ketose må du sette deg inn i hva du kan spise og ikke spise. Du må lære deg hvilke matvarer det er snakk om. Om det kalles taco eller fårikål spiller ingen rolle hvis det inneholder matvarer du ikke skal ha.

Finn ut hva det er i den retten du kaller taco, så finner du ut om du kan spise det ved å sjekke mot de matvarene du kan spise under ketose.

Nei, ingen øl eller vin, men dette er da ingen vidunderkur - du må regne med å forsake noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Så flink du var som motsto fristelsen:)) Du bruker 2-3 dager på å komme i ketose igjen, etter å ha tilført kroppen mye karber. Om det tar lenger tid hvis du tilfører masse karber, er jeg usikker på. Det finner du fort ut.

Med meg går det kjempefint. Jeg har gått ned 6 kilo på 2 uker, og er veldig fornøyd. Spiser masse god mat, mosjonerer og er motivert som bare det. Søtsuget er borte igjen, og jeg er ikke sulten heller.

Så bra GjestM. Mosjonerer du mye? Du er nok flinkere til å få i deg mat enn hva jeg er. Jeg er veldig flink med hva jeg spiser, men tror jeg spiser for lite. I dag våknet jeg med hodepine fordi jeg spiste for lite i går. Tror det er kjøtt/fisk jeg spiser for lite av - er ikke så glad i det, så det er nok grenser for hvor mye jeg spiser.

I går spiset jeg 1 kyllingfilet (i gryte sammen med grønnsaker og kokosmelk).

3 skiver kokt skinke

Eggerøre av 2 egg.

Litt stekte baconterninger.

100 ost.

I tillegg kommer grønnsakene jeg spiste.

Jeg er ingen kjøttspiser, det er helt sikkert.

Jeg kan ikke tvinge i meg mat, da kaster jeg garantert opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Så bra GjestM. Mosjonerer du mye? Du er nok flinkere til å få i deg mat enn hva jeg er. Jeg er veldig flink med hva jeg spiser, men tror jeg spiser for lite. I dag våknet jeg med hodepine fordi jeg spiste for lite i går. Tror det er kjøtt/fisk jeg spiser for lite av - er ikke så glad i det, så det er nok grenser for hvor mye jeg spiser.

I går spiset jeg 1 kyllingfilet (i gryte sammen med grønnsaker og kokosmelk).

3 skiver kokt skinke

Eggerøre av 2 egg.

Litt stekte baconterninger.

100 ost.

I tillegg kommer grønnsakene jeg spiste.

Jeg er ingen kjøttspiser, det er helt sikkert.

Jeg kan ikke tvinge i meg mat, da kaster jeg garantert opp.

Jeg mosjonerer nok en del. Har hund, og går minst en times tur hver dag. Dessuten har jeg en jobb hvor jeg er veldig aktiv, men jeg regner ikke det som mosjon. Tenker bare at all bevegelse er bedre enn ingen.

Det er nok liten tvil om at du spiser for lite. Hvis det er slik at du ikke klarer å tvinge i deg mat, skjønner jeg at det er vanskelig. Håper du sørge for å drikke nok. For lite væske kan gi hodepine.

Hvis du klarer å spise mer grønnsaker, hjelper det kanskje litt på dagsrasjonen din, ettersom du syns det er vanskelig å spise kjøtt. Hva med litt reker og avokado? Litt fisk med godt tilbehør? Hvis du liker det, kan det være enklere å få i seg mer mat. Og en smoothie gir jo mye energi, da slipper du tvinge mat i deg.

Gjør deg litt flid med maten, anrett den pent på tallerkenen, så det ser fristende og innbydende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...