Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest-M-
Æsj, det ser ut til at dette blir veldig vanskelig for meg. Har en jobb der vi spiser middag sammen, og det er så vanskelig å få laget noe jeg kan spise.... Var veldig flink i går, men føler meg ikke helt bra nå. Er så ekstremt sulten! Skal på kurs i dag, og der får vi mat, og det er jo garantert noe jeg ikke kan spise. Har lyst til å gi meg allerede. Kanskje prøve en lavkarbo-diett? Det hjelper vel til noe det også? Har jo som sagt ikke så altfor mye overvekt heller.

Da jeg gikk på ketolysedietten, hadde jeg alltid med egen mat på kurs e.l, hvis jeg var i tvil om det ble servert noe jeg kunne spise. Man kan rett og slett ikke være LITT på diett med denne kuren. Viktig å passe på maten.

Når det er sagt, vil jeg understreke at denne dietten slett ikke passer for alle. For det første anbefales den ikke for mennesker som ikke har mye overvekt. Jeg har lest innleggene dine, og tror sikkert at du heller vil ha nytte av en mer Fedon-inspirert variant. Det er jo sunt for alle å kutte usunne karbohydrater, uansett kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig
Æsj, det ser ut til at dette blir veldig vanskelig for meg. Har en jobb der vi spiser middag sammen, og det er så vanskelig å få laget noe jeg kan spise.... Var veldig flink i går, men føler meg ikke helt bra nå. Er så ekstremt sulten! Skal på kurs i dag, og der får vi mat, og det er jo garantert noe jeg ikke kan spise. Har lyst til å gi meg allerede. Kanskje prøve en lavkarbo-diett? Det hjelper vel til noe det også? Har jo som sagt ikke så altfor mye overvekt heller.

Hvis du ikke skal ned mange kilo er det ikke nødvendig å gå så hardt ut som med en ketogen diett. Problemet med disse diettene er som tidl. nevnt at man ikke kan jukse i det hele tatt. Det gjør at det ofte føles litt tungvint og upraktisk. Men det må du bestemme selv. i "verste fall" kan du jo ta med deg mat i sånne sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, det ser ut til at dette blir veldig vanskelig for meg. Har en jobb der vi spiser middag sammen, og det er så vanskelig å få laget noe jeg kan spise.... Var veldig flink i går, men føler meg ikke helt bra nå. Er så ekstremt sulten! Skal på kurs i dag, og der får vi mat, og det er jo garantert noe jeg ikke kan spise. Har lyst til å gi meg allerede. Kanskje prøve en lavkarbo-diett? Det hjelper vel til noe det også? Har jo som sagt ikke så altfor mye overvekt heller.

Jeg skjønner veldig godt hva du tenker. I min tidligere jobb så spiste jeg også middag sammen med mine kolleger. Maten ble servert av egne kokker. Det hadde for min del vært veldig vanskelig å følge ketolysedietten, fordi jeg aldri hadde peiling på hva som var i maten. Synes det høres ut som en god plan å prøve en lavkarbo-diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dag 3

våknet IGJEN med hodepine,men nå bare på den ene siden.

Har spist egg&bacon+litt salat til frokost og drikker masse vann. Lurer på om jeg er i ketose nå? :sjenert:

er ikke så fryktelig aktiv...gikk i 45 min tur igår,og tar armhevinger&situps,men ellers tar jeg det rolig.

har masse kjøtt,kylling,egg og laks og bacon i kjøleskapet. Har enda ikke begitt meg ut på rømme/fløtefråtsingen..

merka i dag tidlig at kragebena virker mer fremtredende enn på mandag..heh:p

ha en fin ketosedag alle!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka

Åååå, jeg er så lei!! :tristbla:

Jeg begynner å få problemer med å få i meg all denne maten. De to siste dagene har jeg nesten ikke spist noenting, og det går jeg jo ikke ned av.

Jeg har vel snart holdt på i fem uker (til mandag), og har ikke hatt en eneste liten sprekk - ikke en gang slikket på ei skje med syltetøy eller lurt i meg en vaffel.

Nå har jeg lyst til å gjemme meg bort med en stor boks sjokoladeis og en stor pose med lakris. Men jeg kan jo ikke det, for da ødelegger jeg jo alt. :tristbla:

Jeg har mista all matlyst. Er alt proteinet jeg har problemer med. Fett går greit, for det er bare å ta noen skjeer med olivenolje og spise fet ost. Jeg har så lyst på frukt. Jeg er et fruktmenneske. Før spiste jeg gjerne en kilo frukt om dagen - levde nesten på frukt og bær. Nå vil jeg ikke ha noe mat i det hele tatt.

Skal se om jeg finner noe nakkekoteletter i fryseren, så kan jeg steke opp det - da er det lettere å ta en bit eller ti.

Akkurat nå føler jeg virkelig behov for å merke vektnedgang. Og nå synes jeg ikke at jeg gjør det en gang. Dvs. klærne er løsere, så jeg har jo gått ned, men jeg vil jo ned mer - NÅ!!!

Til å begynne med så var det vanskelig å få spist når jeg ikke var hjemme, men nå løser jeg det ved å legge litt kjøttpålegg, ost og litt grønnsaker i en boks og ta med meg - så får jeg iallefall i meg det, og blir ikke fristet av noe annet.

Jeg liker bare mat jeg ikke kan spise nå!! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Her ser du en av de viktigste grunnene til at man går ned en del på ketogene dietter. Før eller siden mister man matlysten av alt proteinet og fettet. Jeg ville prøvd å eksperimentere litt, spise fet fisk, bruke kokosmelk i mat, spise avocadoer, eller i det hele tatt hive innpå med "ukjent" mat.

Blir du redd for å få i deg for lite kcal er det jo bare 2 ss olje så har du over 200 kalorier rett ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Her ser du en av de viktigste grunnene til at man går ned en del på ketogene dietter. Før eller siden mister man matlysten av alt proteinet og fettet. Jeg ville prøvd å eksperimentere litt, spise fet fisk, bruke kokosmelk i mat, spise avocadoer, eller i det hele tatt hive innpå med "ukjent" mat.

Blir du redd for å få i deg for lite kcal er det jo bare 2 ss olje så har du over 200 kalorier rett ned ;)

Mitt problem, er at jeg ikke er så glad i alt dette kjøttet. Varmrøkt makrell går bra, så det skal jeg kjøpe emr av. Røkt laks vokser i munnen på meg nå, så det fikser jeg ikke. Jeg har sursild, men siden det inneholder eddik, så skal vi vel ikke spise det da?

Egg orker jeg nesten ikke å tenke på.

Men hvis det er greit at jeg ikke spiser så mye, men tar noen spiseskjeer med olje hver dag, så skal jeg gjøre det. Karbohydratene skal jeg klare å få i meg, det er proteinene jeg sliter med.

Har reker i fryseren, så kan ta opp det også.

Sånn det er ut nå, så må jeg drive på i flere måneder for å gå ned 1,5 størrelse til, så da skal jeg sannelig få kjørt meg. Det eneste som hindrer meg fra å sprekke eller droppe hele ketosegreiene, er at jeg da automatisk vil gå opp igjen selv hvor flink jeg er til å spise.

Ja, ja - jeg får bare fortsette. Siden jeg spiste så veldig lite i går, så var det vel blodsukkeret som lagde krøll for meg. Var så desp på mat jeg hadde lyst på at vi måtte kjøre til butikken sent på kvelden. Og hva havnet jeg opp med? Jo, en halvliter fløte. :roll: Så på de Atkins og fedon "sjokoladene", men de inneholdt jo rundt 18 g karb hver - går jo ikke an å spise det da. :tristbla:

Har funnet oppskrift på noe de kaller is inne på lavkarbo.no, så jeg får vel prøve å lage det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
dag 4

våknet UTEN hodepine!!:D hurra!

Er deilig når hodepinen slipper. Er vel det at kroppen skriker etter sukker som gjør at vi får hodepine til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå her jeg også..

For min del går det relativt greit. Deilig å ikke ha hodepine lenger, men synes det er vanskelig å lage lunch. Vet at salat blir mye brukt, men man kan jo få dosen av det også.. Har nå kjøpt andre typer salat enn vanlig isberg, får håpe at det gjør ting lettere.. Merker også at det er litt tyngre å trene slik jeg vanligvis gjør.

Helga blir nok en utfordring - får besøk og det kommer nok til å bli litt god mat og god vin. Ikke at det er så vanskelig å holde seg innen for de riktige rammene, problemet er vel mer det at man får så usannsynlig lyst på snacks når man drikker.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Ja, ja - jeg får bare fortsette. Siden jeg spiste så veldig lite i går, så var det vel blodsukkeret som lagde krøll for meg. Var så desp på mat jeg hadde lyst på at vi måtte kjøre til butikken sent på kvelden. Og hva havnet jeg opp med? Jo, en halvliter fløte. :roll: Så på de Atkins og fedon "sjokoladene", men de inneholdt jo rundt 18 g karb hver - går jo ikke an å spise det da. :tristbla:

Har funnet oppskrift på noe de kaller is inne på lavkarbo.no, så jeg får vel prøve å lage det da.

Atkinssjokoladene kan du spise jo. Flesteparten av karbohydratene er sukkeralkoholer, og de påvirker ikke blodsukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka
Jeg er nå her jeg også..

For min del går det relativt greit. Deilig å ikke ha hodepine lenger, men synes det er vanskelig å lage lunch. Vet at salat blir mye brukt, men man kan jo få dosen av det også.. Har nå kjøpt andre typer salat enn vanlig isberg, får håpe at det gjør ting lettere.. Merker også at det er litt tyngre å trene slik jeg vanligvis gjør.

Helga blir nok en utfordring - får besøk og det kommer nok til å bli litt god mat og god vin. Ikke at det er så vanskelig å holde seg innen for de riktige rammene, problemet er vel mer det at man får så usannsynlig lyst på snacks når man drikker.. :)

Jeg skjønner ikke helt det med å spise kun salat til et måltid. Er ikke greia at man skal ha færrest karber til hvert måltid da. Hos meg er grønnsakene kun tillegg til det andre jeg spiser, og jeg spiser det etter at jeg har satt til livs proteiner og fett.

Drikker? Hva da? Alkohol? Er ikke alkohol under ketose fy-fy også da?

Prøv å spise de grønnsakene som er sterkest på farge L79, de inneholder mest antioksidanter. Rød paprika er veldig bra. Det samme er brokkoli. Salat og agurk inneholder lite vitaminer.

Tror snart det er jeg som er overflink. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt det med å spise kun salat til et måltid. Er ikke greia at man skal ha færrest karber til hvert måltid da. Hos meg er grønnsakene kun tillegg til det andre jeg spiser, og jeg spiser det etter at jeg har satt til livs proteiner og fett.

Drikker? Hva da? Alkohol? Er ikke alkohol under ketose fy-fy også da?

Prøv å spise de grønnsakene som er sterkest på farge L79, de inneholder mest antioksidanter. Rød paprika er veldig bra. Det samme er brokkoli. Salat og agurk inneholder lite vitaminer.

Tror snart det er jeg som er overflink. :ler:

Jeg spiser ikke bare salat.. Lager en blanda salat med ost og/eller kjøtt i + paprika, agurk + blomkål + tomat og det som ellers er i kjøleskapet. På den måten så tror jeg at proteininnholdet er tatt vare på.

I følge ketolyseboka er det greit å drikke alkohol i begrensede mengder. Øl har mye karbohydrater så det bør man holde seg unna, mens tørre viner er greie. (Husker ikke tallet i hodet..) Videokurset informerte at man måtte huske at man tåler kun halvparten av den alkoholen man vanligvis drikker, så jeg tror det skal gå bra.

Tar jeg feil så gi meg gjerne en tilbakemelding på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Jeg spiser ikke bare salat.. Lager en blanda salat med ost og/eller kjøtt i + paprika, agurk + blomkål + tomat og det som ellers er i kjøleskapet. På den måten så tror jeg at proteininnholdet er tatt vare på.

I følge ketolyseboka er det greit å drikke alkohol i begrensede mengder. Øl har mye karbohydrater så det bør man holde seg unna, mens tørre viner er greie. (Husker ikke tallet i hodet..) Videokurset informerte at man måtte huske at man tåler kun halvparten av den alkoholen man vanligvis drikker, så jeg tror det skal gå bra.

Tar jeg feil så gi meg gjerne en tilbakemelding på det!

Men i salat så blir vel uansett salaten og ikke proteinen og fettet det det er mest av? :klø: (Du kan spise hva du vil for meg altså, er bare jeg som ikke helt skjønner det der).

Jeg har lest (mulig på lavkarbo.no) at det ikke er å anbefale alkohol mens man er i ketose. Dette fordi leveren får kjørt seg så skikkelig allerede pga. alt fettet, så når den skal ta hånd om giften fra alkohol i tillegg, så er det ikke å anbefale. Leveren er et viktig organ.

Bolledeig kan sikkert gi mye bedre info enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tjukka
Glemte å si at olivenolje er en del av den salaten!

Fint om Bolledeig har andre innspill... :)

Men det jeg altså kicker på er at det virker som om det er mest salat. :)

Men er dette anbefalt i boka om ketolysekuren, så er det helt sikkert riktig.

15 g karber er ikke veldig mye, og tatt i betraktning at det bør spres utover alle de måltidene man spiser i løpet av en dag. blir det ikke mye til hvert måltid.

Men det er jo forskjell på hvor mye karber hver og en av oss tåler før vi faller ut av ketose også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var min 5! FEMTE!! dag kommet..drømte inatt at jeg hadde blitt skikkeli tynn, men så våknet jeg,,snufs.

anyway..jeg er litt redd for at jeg slettes ikke er i ketose:s

ikke har jeg den berømte ånden

har ikke merka at trening er tyngre egentli..

+jeg tror ikke jeg har gått ned..:/

MEN jeg har hatt ond i hodet de 2 første dagene. har faktisk måttet sove litt i 6-tiden.

var på to apotek og lette etter ketosestix,men jeg fant ikke..var på apotek1 som fovøvrig er et DÅRLIG apotek! :gjeiper:

dagsmenyen er sånn:

Frokost:1 egg med 3 baconskiver+en osteskive og en neve rapidsalat og stilkselleri i olje.

er mett helt til middag..

Middag: 1 kotelett med en neve wokgrønnsaker stekt i olje.

Mellommåltid er som regel et par osteskiver med noe grønt inni:p

Har ikke vekt så d går på øyemålet. Drikker kun masse vann.

Har dååårlig motivasjon idag! *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Da var min 5! FEMTE!! dag kommet..drømte inatt at jeg hadde blitt skikkeli tynn, men så våknet jeg,,snufs.

anyway..jeg er litt redd for at jeg slettes ikke er i ketose:s

ikke har jeg den berømte ånden

har ikke merka at trening er tyngre egentli..

+jeg tror ikke jeg har gått ned..:/

MEN jeg har hatt ond i hodet de 2 første dagene. har faktisk måttet sove litt i 6-tiden.

var på to apotek og lette etter ketosestix,men jeg fant ikke..var på apotek1 som fovøvrig er et DÅRLIG apotek! :gjeiper:

dagsmenyen er sånn:

Frokost:1 egg med 3 baconskiver+en osteskive og en neve rapidsalat og stilkselleri i olje.

er mett helt til middag..

Middag: 1 kotelett med en neve wokgrønnsaker stekt i olje.

Mellommåltid er som regel et par osteskiver med noe grønt inni:p

Har ikke vekt så d går på øyemålet. Drikker kun masse vann.

Har dååårlig motivasjon idag! *sukk*

Dårlig ånde under ketose kommer hvis du drikker for lite. Jeg drikekr mye, og har ikke dårlig ånde.

At trening blir tyngre skjer nok bare med de som trener tungt + de som ikke får i seg sunne karbohydrater som gir viktig næring til kroppen.

Hvis du ikke har vekt, så burde du forske å måle deg, eller sjekke ut med klær som er for trange.

Spurte du ikke etter ketosestix på apoteket da? Er ikke alle varene de har fremme.

Vondt i hodet er som nevnt fordi kroppen ikke får sukker. Går helt over etter et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...