Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest-M-
Nå har jeg akkurat slanket meg litt med gammeldags baconsvor med dip av seterrømme (+pepper, seltin og hvitløk).

For en syyyyyyk slankekur. :ler:

Nå drikker jeg koffeinfri kaffe med maaaaase fløte.

Hehe, så herlig:)) Viktig å finne ting man kan kose seg med, da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tjukka
Hehe, så herlig:)) Viktig å finne ting man kan kose seg med, da:)

Ja, for meg ble det mye lettere da jeg fant ut at det var noe kosemat som var lov også. Jeg fant det ut på l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Hehe, så herlig:)) Viktig å finne ting man kan kose seg med, da:)

Ja, for meg ble det mye lettere da jeg fant ut at det var noe kosemat som var lov også. Jeg fant det ut på lavkarbo.no - jeg leser mye inne på det forumet. Har funnet fine oppskrifter på dessert der også. Merket at jeg følte jeg ofret noe da det satt folk rundt meg og momset påskeegg, mens jeg drakk vann. :roll:

Men nå vet jeg at jeg skal klare dette, og det blir bra.

Men jeg har fremdeles lyst til å gå ned 10 kilo i uka da. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Ja, for meg ble det mye lettere da jeg fant ut at det var noe kosemat som var lov også. Jeg fant det ut på l

Glem at dette innlegget eksisterer. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest -M-
Ja, for meg ble det mye lettere da jeg fant ut at det var noe kosemat som var lov også. Jeg fant det ut på lavkarbo.no - jeg leser mye inne på det forumet. Har funnet fine oppskrifter på dessert der også. Merket at jeg følte jeg ofret noe da det satt folk rundt meg og momset påskeegg, mens jeg drakk vann. :roll:

Men nå vet jeg at jeg skal klare dette, og det blir bra.

Men jeg har fremdeles lyst til å gå ned 10 kilo i uka da. :sjenert:

Haha, 10 kilo i uka er vel drøyt. Da forsvinner du jo helt på bare noen uker....

Men dette klarer du fint, det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest-M-
5 dager siden= 76 cm rundt livet.

I dag: 68 cm rundt livet :klemmer:

Det er jo bare suverent:)) Og veldig lurt å måle seg, som jeg har nevnt tidligere.

Flinke jenter her inne, altså:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
5 dager siden= 76 cm rundt livet.

I dag: 68 cm rundt livet :klemmer:

Og for ei uke siden var du ikke sikker på om du ville begynne en gang. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for ei uke siden var du ikke sikker på om du ville begynne en gang. :ler:

I know!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

-trenger man virkelig ikke passe på mengden av det man spiser i det hele tatt?? Så lenge man holder seg unna karbohydrater?

Ketosen løser mange problemer "av seg selv", man mister matlyst og får i seg mindre mat fordi protein og fett er mettende. Kaloriunderskudd kommer man i om man teller kalorier eller ikke.

-vil man gå ned i vekt hvis man følger denne kuren, men pr def er undervektig?

Ja, men det er da helsefarlig og absolutt ikke å anbefale!!

-Jeg har hørt at når man kommer i ketose utskiller man en spes lukt/lukter vondt, stemmer dette? Er det i så fall velduig merkbart?

Avhenger fra person til person fra dag til dag, og har mye med hvor mye vann du får i deg å gjøre. Sterk acetonlukt kan være et tegn på dehydrering.

-er det lurt å ta vitaminpille® for å sikre vitamininntak?

Ja. C-vitamin er i hvertfall essensielt, fordi en del spiser (for) lite grønnsaker. Jeg tok et vanlig multivitamin, funket greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 dager siden= 76 cm rundt livet.

I dag: 68 cm rundt livet :klemmer:

Det er jo kjempebra !

Det er jo fettet rundt magen som ikke er bra - så det er jo bra om det forsvinner der. Når det er sagt så virker ikke du å være spes. tykk akkurat selv FØR kuren når jeg ser på 'magemålet'.

Litt nysgjerrig på hvordan man presterer fysisk under en slik kur. Man spiser jo veldig lite karbohydrater som hvertfall før var anbefalt i et fysisk aktivt liv. Alle skiløpere o.l. spiser vel ganske mye karbiser. Blir man salapp feks. ?

Også nysgjerrig på på om man bør gå på denne kuren lenge/resten av livet ? Mener det vel var en her i tråden som skrev at vedkommende bare gikk opp 1-2 kilo etterpå - er det vanlig at det ikke er mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka
Litt nysgjerrig på hvordan man presterer fysisk under en slik kur. Man spiser jo veldig lite karbohydrater som hvertfall før var anbefalt i et fysisk aktivt liv. Alle skiløpere o.l. spiser vel ganske mye karbiser. Blir man salapp feks. ?

Jeg er ikke slapp i det hele tatt. Bolledeig sjekket ca hvor mange karbohydrater 300 g salat var for meg, og kom ut med i underkant 11. Det betyr at jeg kan spise langt mer salat enn det. Når jeg skjærer opp 300 g salat (kinakål, stangselleri, purre, rød paprika, agurk og salat) så blir det ganske mye, og mye mer enn mange andre spiser uten å gå på denne kuren. Så jeg vet ikke helt om jeg tror på de som mener man får i seg uforsvarlig lite karbohydrater på denne måten. Jeg drikker i tillegg grønn te, roiboose te og urtete - og får i meg antioksidanter på den måten også. I tillett tar jeg MiviTotal (svensk type) som vitamintilskudd.

Jeg er kanskje bitte litt trøttere enn vanlig, men det kan vel så gjerne skyldes at jeg nå drikker kun koffeinfri kaffe.

Også nysgjerrig på på om man bør gå på denne kuren lenge/resten av livet ? Mener det vel var en her i tråden som skrev at vedkommende bare gikk opp 1-2 kilo etterpå - er det vanlig at det ikke er mer ?

Nei, man går ikke på ketogen diett resten av livet. Men man passer på å ha som regel at man får i seg protein, karbohydrater og sunt fett til hvet måltid, slik at det blir riktig balanse.

Etter at man går ut av ketose er det nesten automatikk i at man går opp mellom 1 og 3 kilo. Dette fordi man fyller opp glykogenlagrene når man begynner å spise mer karbohyrdater og da bindes det automatisk mer vann i kroppen enn under en ketogen diett.

Ellers kan man sikkert gå opp 100 kilo etter ketosen hvis man ikke spiser med vett.

Det fine med ketogen diett er at det er fettet som forbrennes. Dvs. som alle dietter, så forsvinner det en del vann først - men etter det er det fett som forbrennes (ikke muskler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Litt nysgjerrig på hvordan man presterer fysisk under en slik kur. Man spiser jo veldig lite karbohydrater som hvertfall før var anbefalt i et fysisk aktivt liv. Alle skiløpere o.l. spiser vel ganske mye karbiser. Blir man salapp feks. ?

Også nysgjerrig på på om man bør gå på denne kuren lenge/resten av livet ? Mener det vel var en her i tråden som skrev at vedkommende bare gikk opp 1-2 kilo etterpå - er det vanlig at det ikke er mer ?

Når det gjelder fysiske prestasjoner så er ikke de på topp under en ketogen diett, det er ikke til å stikke under en stol. Det er jo ofte derfor folk som trener mye etc. gjerne har en eller to dager i uken de spiser karbohydrater for å fylle glykogenlagrene. Man raser ikke like fort ned i vekt med en sånn metode, men man kan fortsette (hard)trening mer som før. Ang mental slapphet så merket jeg ikke noe igrunn. Har du en jobb der du står og går veldig mye kan en ketogen diett være litt overkill, men igjen det går an å prøve seg frem til. Finner man ut at ketose blir for mye, så er det jo faktisk bare å spise 20-50 gram med karbohydrat, så forsvinner den ;)

Ketogene dietter er ikke noe annerledes enn andre dietter på den måten at hvis man ikke passer på, så går man opp igjen. Enkelt og greit. Det som har vist seg er jo at enkelte tror at man vil klare å beholde alt væsketapet også når man spiser karbohydrater, og det vil man ikke, så opp noen kilo går man uansett. Og som jeg vanligvis sier, det var en grunn til at man ville gå ned i vekt i utgangspunktet, og hvis man etter kuren bare går tilbake til det man gjorde før - ja da blir man feit igjen uansett hva slags kur man har gått på.

Så jeg vet ikke helt om jeg tror på de som mener man får i seg uforsvarlig lite karbohydrater på denne måten.

Vel, ketosen er jo en slags "krisesituasjon" i kroppen fordi glykogenlagrene er tømt, og det vil man ikke få til med mindre man spiser veldig lite karbohydrater. Når det er sagt, trenger det ikke være krise, over en viss tid. Men jeg hadde jo aldri anbefalt en idrettsutøver (med mindre det var fitness) eller en som snart skulle ha eksamen å gå på en ketogen diett likevel.

Problemet med ketogene dietter har vel heller først og fremst vært at det har vært en del tull med tanke på næringsstoffene man får i seg. Men som sagt tidligere, mye er gjort bare ved å bruke "karbohydratkvoten" på grønnsaker, og ved å ta multivitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Men jeg hadde jo aldri anbefalt en idrettsutøver (med mindre det var fitness) eller en som snart skulle ha eksamen å gå på en ketogen diett likevel.

Nei, det er selvfølgelig forståelig, men folk flest er ikke idrettsutøvere ennet enn på mosjonsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bolledeig

Er man mosjonist, så er man ikke idrettsutøver, i hvertfall ikke etter den definisjonen jeg skisserte her. Det vil ikke være noe problem å vedlikeholde normal hverdagsaktivitet/normal mosjon i ketose, men hard styrke/utholdenhetstrening eller koordinasjonstrening blir ikke bra uten karbohydrater i kosten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Er man mosjonist, så er man ikke idrettsutøver, i hvertfall ikke etter den definisjonen jeg skisserte her. Det vil ikke være noe problem å vedlikeholde normal hverdagsaktivitet/normal mosjon i ketose, men hard styrke/utholdenhetstrening eller koordinasjonstrening blir ikke bra uten karbohydrater i kosten ;)

Enig, og derfor mener jeg altså at det ikek er et moment i denne saken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Det er jo kjempebra !

Det er jo fettet rundt magen som ikke er bra - så det er jo bra om det forsvinner der. Når det er sagt så virker ikke du å være spes. tykk akkurat selv FØR kuren når jeg ser på 'magemålet'.

Litt nysgjerrig på hvordan man presterer fysisk under en slik kur. Man spiser jo veldig lite karbohydrater som hvertfall før var anbefalt i et fysisk aktivt liv. Alle skiløpere o.l. spiser vel ganske mye karbiser. Blir man salapp feks. ?

Også nysgjerrig på på om man bør gå på denne kuren lenge/resten av livet ? Mener det vel var en her i tråden som skrev at vedkommende bare gikk opp 1-2 kilo etterpå - er det vanlig at det ikke er mer ?

Jeg vil gjerne svare på det siste. Jeg lever ikke på diett nå lenger, men jeg kan selvfølgelig ikke gå tilbake til min gamle livsstil. Da ville jeg glatt veid 30 kilo mer igjen. Nå lever jeg lavkarbo a`la meg selv....Mer Fedon-inspirert enn ketolyse.

Altså mye proteiner, sunt fett og trege karbohydrater.

Da jeg økte karboinnholdet i kosten, kuttet jeg noe ned på fettmengden.

Hvor mye man går opp igjen etterpå, vil sikkert variere. Men man trenger ikke gå opp mange kilo. Og det geniale med ketolyse, er at hvis jeg skulle gå opp igjen noen kilo, følger jeg dietten et par uker, også er det vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lever jeg lavkarbo a`la meg selv....Mer Fedon-inspirert enn ketolyse.

Altså mye proteiner, sunt fett og trege karbohydrater.

Da jeg økte karboinnholdet i kosten, kuttet jeg noe ned på fettmengden.

Kunne du gi et eks. på en dagsmeny slik du lever i dag?

Beklager å blande meg inn i tråden og avsporer litt her men håper det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...