Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Gjest Tjukka
Jeg har lest at hver sukett skal regnes som 1 eller 1,5 kalorier

Unnskyld!!

Jeg mente karbohydrater. Stor forskjell det. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg litt deppa, kjenner jeg. Har ikke sprukket eller noe, og jeg er fortsatt i ketose, men jeg er allerede kvalm av denne maten, jeg. Jeg er glad i fett og kjøtt, men det er virkelig noe annet å leve på det... Var sammen med ei venninne i stad, ble med henne på byen, og der satt jeg edru og dum, gikk bare hjem tidlig jeg. Stakk også innom en bensinstasjon, og følte meg helt tett der jeg desperat gikk rundt og leste på etikettene og jaggu fant jeg ikke noe jeg kunne spise som jeg hadde lyst på heller. Var også sulten, men kunne jo bare droppe å spise noe, er jo ingenting man kan spise jo. Jeg savner frisk mat, som grovbrød med magert pålegg, og ikke minst... FRUKT! Jeg sitter ofte på jobben og det største fruktfatet foran meg, og blir egentlig ikke så fristet, men lei meg. Hadde lyst på sjokolade også, helt sinnsykt, men er jo ikke en dritt som er åpent i dag, så jeg fikk ikke tak i noe sukkerfritt.

Mulig jeg går ned mye, men jeg er ikke i godt humør nå, føler meg utenfor når jeg er sammen med venner. De vil ha meg med på cafe, og jeg som elsker kaffe mocca, bestilte meg bare en svart kaffe... som jeg aldri drikker ellers, eller er glad i! Jeg klarer bare ikke se for meg at jeg klarer å adoptere dette som en livsstil, det er helt urealistisk for meg å leve på fett, sauser, kjøtt, begrenset med grønnsaker og smør. Nå blir jeg kvalm av tanken og merker at jeg heller dropper et måltid framfor å spise det skvipet. Ikke misforstå meg, det er godt, men når en vet at det er alt en kan spise så har jeg ikke lyst på det lenger. Det var derfor jeg gikk inn i dette med godt mot, nettopp fordi jeg ER glad i sånn mat.. men ikke BARE det, har jeg funnet ut... Og alle sier jo... Joda, bare ta av brødet, så kan du spise innholdet i den hamburgeren... Vel, nei! En må fortsatt telle kabohydrater!

Jeg har aldri spist særlig junkfood, ikke brus og ikke er jeg den mest inaktive heller, da jeg ikke har bil. Men jeg forguuuder sjokolade. Herregud! Og frukt! Det er en kur jeg kunne levd på det, sjokolade og frukt! Heeelt realistisk :ler:

Føler meg som en taper, og at nå MÅ jeg fortsette med dette fordi alle rundt meg vet at jeg går på det, og i tillegg NETTOPP er begynt!

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Nei, ikke gi deg NovaFlare.

Jeg skjønner du er lei, er lei jeg også, men vi skal jo ikke spise sånn for alltid. Er bare en periode nå til vi kommer ned i vekt, så kan vi gradvis begynne å spise mer karbohydrater.

Prøv å tenke ut noe du kan spise når du er mest lei, noe du liker, men som likevel er lovlig å spise. For meg er det urtete med to suketter.

Jeg har også lyst på brød og skal bake soyabrød en dag, er lov for oss å spise det.

Også kan du jo kjøpe strøsuketter og lage eggedosis og pisket fløte.

Du må ofre litt for dette.

Hold ut, du var jo så flink som begynte.

Men jeg skjønner hvordan du har det. Jeg var i to møter i forrige uke med flotte snitter og deilige kaker. Hva spiste jeg? Ingenting, jeg drakk medbrakt vann. Til og med kokosboller hadde de.

Men ok, tenk om du f.eks. hadde gjort dette for tre måneder siden, og gått ned så mye du ville. Hadde du vært glad nå da? Det blir glemt dette her, bare vi blir ferdige.

Og snart er det sommer. :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Føler meg som en taper, og at nå MÅ jeg fortsette med dette fordi alle rundt meg vet at jeg går på det, og i tillegg NETTOPP er begynt!

Det er fint da.

Jeg har ikke sagt det til noen jeg. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men tror du helt beinfast på at du ikke går de kiloene opp igjen? Sånn innerst inne? Hvordan har du tenkt til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. interessant og litt (for meg) sært tema.

Jeg fikk ketose helt ufrivillig for lenge siden under slåttonna da jeg jobbet som avløser. Den enkleste måten er å jobbe så hardt at det dannes mye muskler, samtidig som du inntar for lite næring til denne økte muskelbyggingen. Det må jo absolutt være mindre slitsomt enn å granske alt man spiser.

Siden har jeg prøvd å unngå det, for det var ikke mye morsomt å være så slapp og dårlig som jeg ble etterpå. Må tillegge at jeg spiste ett brød om dagen, +pålegg, melk og middag og kan ikke skjønne at noen orker å slanke seg på denne måten, men det får være deres sak.

Jeg får vel bare ønske lykke til, likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg litt deppa, kjenner jeg. Har ikke sprukket eller noe, og jeg er fortsatt i ketose, men jeg er allerede kvalm av denne maten, jeg. Jeg er glad i fett og kjøtt, men det er virkelig noe annet å leve på det... Var sammen med ei venninne i stad, ble med henne på byen, og der satt jeg edru og dum, gikk bare hjem tidlig jeg. Stakk også innom en bensinstasjon, og følte meg helt tett der jeg desperat gikk rundt og leste på etikettene og jaggu fant jeg ikke noe jeg kunne spise som jeg hadde lyst på heller. Var også sulten, men kunne jo bare droppe å spise noe, er jo ingenting man kan spise jo. Jeg savner frisk mat, som grovbrød med magert pålegg, og ikke minst... FRUKT! Jeg sitter ofte på jobben og det største fruktfatet foran meg, og blir egentlig ikke så fristet, men lei meg. Hadde lyst på sjokolade også, helt sinnsykt, men er jo ikke en dritt som er åpent i dag, så jeg fikk ikke tak i noe sukkerfritt.

Mulig jeg går ned mye, men jeg er ikke i godt humør nå, føler meg utenfor når jeg er sammen med venner. De vil ha meg med på cafe, og jeg som elsker kaffe mocca, bestilte meg bare en svart kaffe... som jeg aldri drikker ellers, eller er glad i! Jeg klarer bare ikke se for meg at jeg klarer å adoptere dette som en livsstil, det er helt urealistisk for meg å leve på fett, sauser, kjøtt, begrenset med grønnsaker og smør. Nå blir jeg kvalm av tanken og merker at jeg heller dropper et måltid framfor å spise det skvipet. Ikke misforstå meg, det er godt, men når en vet at det er alt en kan spise så har jeg ikke lyst på det lenger. Det var derfor jeg gikk inn i dette med godt mot, nettopp fordi jeg ER glad i sånn mat.. men ikke BARE det, har jeg funnet ut... Og alle sier jo... Joda, bare ta av brødet, så kan du spise innholdet i den hamburgeren... Vel, nei! En må fortsatt telle kabohydrater!

Jeg har aldri spist særlig junkfood, ikke brus og ikke er jeg den mest inaktive heller, da jeg ikke har bil. Men jeg forguuuder sjokolade. Herregud! Og frukt! Det er en kur jeg kunne levd på det, sjokolade og frukt! Heeelt realistisk :ler:

Føler meg som en taper, og at nå MÅ jeg fortsette med dette fordi alle rundt meg vet at jeg går på det, og i tillegg NETTOPP er begynt!

Den beste dietten er den du klarer å holde, så for meg virker det som om dette ikke er dietten for deg. Hva med å prøve deg på en diett hvor du spiser moderate mengder av protein,karbo og fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Ja, men tror du helt beinfast på at du ikke går de kiloene opp igjen? Sånn innerst inne? Hvordan har du tenkt til å gjøre det?

Ja, jeg er helt sikker på at jeg ikke skal gå opp disse kiloene igjen. Sikker innerst inne også. :ler:

Mye fordi jeg vet hvor vanskelig det har vært å bli kvitt dem i de 3-4 årene etter røykeslutt, og jeg liker dårligere å være for tjukk enn jeg synes sjokolade er godt.

Nå vet jeg at jeg ikke skal spise så lite jeg har gjort før når jeg blir ferdig med ketosen. Jeg skal da spise proteiner, fett og karbohydrater til hvert måltid - jeg forstod ikke at det var viktig før.

Så skal jeg trappe gradvis opp på karbohydrater når jeg har nådd ønsket vekt.

Dvs. jeg skal ned ca 3 kilo mer enn ønsket vekt, da det visstnok nesten er automatiikk i at man går opp 1-3 kilo når man avslutter ketosen.

Jeg elsker sjokoladeis, men den er ikke verdt de ekstra kiloene. Er mye deiligere å føle seg vel hver dag, enn å spise sjokoladeis noen minuter hver dag (neida, jeg spiste ikke så ofte).

Jeg er så innmari glad for at jeg har funnet noe som funker for meg når det gjelder å gå ned i vekt.

Mulig jeg er litt trøttere enn før, men jeg føler meg overhodet ikke slapp eller tiltaksløs.

Også tenker jeg at hvis jeg hadde gjort dette i fjor, så hadde jeg vært mye tynnere nå. Greit nok at jeg synes det er litt dritt akkurat nå, men det blir glemt.

Tenk etter hvor stot velvære du nå føler i dag pga de sjokoladene du spiste i forrige uke, eller de du spiste i fjor. Godtespiseing er øyeblikksnytelse - og det har jeg nå fokus på.

Men jeg synes vennene dine kan ta hensyn, og være litt kreative når det gjelder hvilke steder dere går ut på. Du skal ikke være i ketose i evigheter, og det bør gå an for dem å forsøke å hjelpe deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Hm.. interessant og litt (for meg) sært tema.

Jeg fikk ketose helt ufrivillig for lenge siden under slåttonna da jeg jobbet som avløser. Den enkleste måten er å jobbe så hardt at det dannes mye muskler, samtidig som du inntar for lite næring til denne økte muskelbyggingen. Det må jo absolutt være mindre slitsomt enn å granske alt man spiser.

Siden har jeg prøvd å unngå det, for det var ikke mye morsomt å være så slapp og dårlig som jeg ble etterpå. Må tillegge at jeg spiste ett brød om dagen, +pålegg, melk og middag og kan ikke skjønne at noen orker å slanke seg på denne måten, men det får være deres sak.

Jeg får vel bare ønske lykke til, likevel. :)

Nå er det ikke alle av oss som kan løpe rundt huset og hesje høy da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Snip

Husk at du nødvendigvis trenger å være i ketose over lang tid. Jeg vet ikke hvor mange kilo du har tenkt å gå ned, men du kan etter å ha vært i ketose i en periode begynne å (langsomt) introdusere karbohydrater igjen. Du kan fremdeles gå ned, det har med antall kalorier du får i deg på en dag å gjøre! Å gå på en strengt ketogen diett er vanskelig med tanke på sosiale sammenhenger og å gå ut og spise +++ det er dessverre bare sånn. Men med tanke på sjokolade; Atkins har en endulge sjokolade som har 2-3 karber og den er faktisk ikke så dum, når det holder hardt ;) De selger den i alle fall på Rimi og i de fleste helsekostene.

Jeg fikk ketose helt ufrivillig for lenge siden under slåttonna da jeg jobbet som avløser. Den enkleste måten er å jobbe så hardt at det dannes mye muskler, samtidig som du inntar for lite næring til denne økte muskelbyggingen. Det må jo absolutt være mindre slitsomt enn å granske alt man spiser.

Ikke helt. Du jobbet mest sannsynlig så mye at du tømte glykogenlagrene dine. Da kommer kroppen i ketose for å få energi til musklene. De færreste vil klare å holde et aktivitetsnivå som gjør at de kan forbrenne alle karbohydratene i et helt brød + en middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg står jo på enda da, jeg må bare gå ned de 12 kiloene, for det har jeg sagt til alle nå, og etter det, så skal jeg heller bare spise normalt, men kun svært grovt brød innimellom når det er krise og bare sjokolade en gang i mnd eller en gang i uka. Og da kan jeg velge sukkerfritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka

Jeg lurer på, om det går greit å spise hjemmelagd is? :klø:

Hvis jeg har lov til å spise kakaopulver, så går det jo. Googla kakaopulver, og det står at det er 11 g karbohydrater pr 100. Og sukker er det jo ikke i kakaopulver.

Er jo lov å spise egg og fløte. Sa kan jeg bare bytte ut sukker med strøsuketter uten aspertam.

Nå har jeg spist svinesteik med supergod saus: smeltet smør og blåskimmelost, hadde oppi fløte og lot surre litt sammen. Det var godt det!!!

Har du noen dessert-eller godterioppskrifter i boka di NovaFlare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Kommer du over ca 20 karbs om dagen (og etter min erfaring over 7-8 karbs pr måltid) faller man ut av ketose. Så det går på mengder i såfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tjukka
Kommer du over ca 20 karbs om dagen (og etter min erfaring over 7-8 karbs pr måltid) faller man ut av ketose. Så det går på mengder i såfall

Å ja.

Da kan jeg jo knipe inn litt på karbohydrater noen steder og spise litt påskegodt da? Så lenge jeg ikke overstiger 20? (Bare en bit f.eks. :sjenert: )

Eller er det sånn at jeg ikke skal ha sukker i det hele tatt? Jeg har ikke spist noe sukker til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

"problemet" med en ketogen diett er at man skal ha et gitt antall karbs per dag. Hvis man bruker denne "kvoten" på f.eks godteri eller sukker, så presser det ut alt av grønnsaker og fiber. Ikke noen bombe at det ikke er spesielt heldig. I tillegg risikerer du at magen stopper helt.

Det finnes godteri som er tilsatt sukkeralkohol (bla. atkins sine) som kan fungere greit på en ketogen diett. Men jeg anbefaler ikke at du blåser karbohydratkvoten en dag på å spise sukker, ikke nødvendigvis fordi det ødelegger dietten, men fordi du da ikke kan spise noen grønnsaker i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
"problemet" med en ketogen diett er at man skal ha et gitt antall karbs per dag. Hvis man bruker denne "kvoten" på f.eks godteri eller sukker, så presser det ut alt av grønnsaker og fiber. Ikke noen bombe at det ikke er spesielt heldig. I tillegg risikerer du at magen stopper helt.

Det finnes godteri som er tilsatt sukkeralkohol (bla. atkins sine) som kan fungere greit på en ketogen diett. Men jeg anbefaler ikke at du blåser karbohydratkvoten en dag på å spise sukker, ikke nødvendigvis fordi det ødelegger dietten, men fordi du da ikke kan spise noen grønnsaker i det hele tatt.

Oki, jeg trodde altså at jeg skulle holde meg helt borte fra sukker.

Da har jeg fått ny og viktig info for meg.

Kanskje jeg kan dytte inn litt eple også.

NovaFlare: Jeg fant dette tipset et annet sted:

Dersom man liker kokossmak, er kakao laget av kokosmelk på boks snadder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...