Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Defensiv? Var det noe galt med innlegget mitt? Jeg bare svarte deg jeg, så på innlegget ditt som hyggelig jeg, men må vel på lov å svare tilbake at jeg visste det, hvis jeg faktisk visste det?

No hard feelings, nå skjønte jeg ingenting :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg har ikke følt meg noe uvel i det hele tatt jeg. Vet ikke om jeg har gått ned noe heller, men den skjorta jeg prøvde virket litt mindre stram over overarmene i kveld.

Men siden jeg har holdt på i åtte dager, så må jeg vel være i ketose nå? jeg har ikke fått kjøpt stix, så kan ikke sjekke. Gitt mitt tidligere kosthold som i hovedsak bestod av frukt og grønnsaker, så var jeg inneforstått at det kanskje tok litt tid for meg å komme i ketose, siden rester etter "gammelt" kosthold må ut av kroppen.

Ellers har vi fått nok et stort påskeegg i gave, med masse minde sjokolade og annet nam. Har så lyst på. :tristbla:

Er det som er litt "dritt" med å ville være i kektose. Hvis man spiser en liten sjokoladebit så er hele greia ødelagt og man må begynne på nytt igjen.

Du er flink NovaFlare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har vi fått nok et stort påskeegg i gave, med masse minde sjokolade og annet nam. Har så lyst på. :tristbla:

Hiv det, tøm huset for sånt. Min samboer er hensynsfull og kjøper bare det han vet han spiser opp nå, så jeg slipper å gå å se godteriet. Men han må gjerne spise det foran meg, bare ikke kjøp så store mengder at det blir noe igjen, har jeg sagt til han, så du klarer å spise det opp, kjøp heller oftere :)

Takk, tjukka :) (herregud, det føltes rart å kalle deg det) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka

Heldigvis er det god mat vi spiser da. Ellers hadde jeg ikke holdt ut.

Nå spiser jeg kyllingfilet og salat med fetaost + olivenolje over.

Så drikker jeg (selvfølgelig) 1/2 liter vann.

Lagde meg en kopp med supergod te + tre sukketter som kompensasjon for påskeegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Deilig da :)

Ja, den teen er mye, mye bedre enn alt det vondte godteriet som ligger i de to diiigre påskeeggene!!!

*Juger så jeg ikke tror det selv en gang*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Jeg har ikke følt meg noe uvel i det hele tatt jeg. Vet ikke om jeg har gått ned noe heller, men den skjorta jeg prøvde virket litt mindre stram over overarmene i kveld.

Men siden jeg har holdt på i åtte dager, så må jeg vel være i ketose nå? jeg har ikke fått kjøpt stix, så kan ikke sjekke. Gitt mitt tidligere kosthold som i hovedsak bestod av frukt og grønnsaker, så var jeg inneforstått at det kanskje tok litt tid for meg å komme i ketose, siden rester etter "gammelt" kosthold må ut av kroppen.

Hvis du har hatt et karbohydratrikt kosthold kan det av og til hjelpe å rett og slett gå seg en lang tur eller likn for å tømme glykogenlagrene. Ikke alle føler seg uvel, jeg følte meg litt queasy første dagen, også gikk det over. Hvis du ikke er kommet i ketose hjelper det ofte å oppjustere fettinntaket. Hvis man ligger for lavt på fett og høyt på protein kan det være man ikke kommer i ketose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Hvis du har hatt et karbohydratrikt kosthold kan det av og til hjelpe å rett og slett gå seg en lang tur eller likn for å tømme glykogenlagrene. Ikke alle føler seg uvel, jeg følte meg litt queasy første dagen, også gikk det over. Hvis du ikke er kommet i ketose hjelper det ofte å oppjustere fettinntaket. Hvis man ligger for lavt på fett og høyt på protein kan det være man ikke kommer i ketose.

Skal bli skikkelige gåturer på meg om et par dager, så da får jeg kanskje farten på flesket mitt.

Vet du ca hvor mye fett man bør få i seg i forhold til proteiner? Er nok litt redd for å spise for mye fett kanskje, for det går i blodet.

Vet du om man kan spise så mye jarlsbergost man bare vil, siden det ikke inneholde karbohydrater? Leste et sted at man kun skal ha 100 g ost pr dag.

Det som er deilig, er at søtsuget ikke plager meg. Før måtte jeg ta krom hver dag for å holde søtsuget i sjakk. (Ja, vet jeg vil ha innholdet i de fordømte påskeeggene, men ikke pga søtsug - bare fordi det er godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig

Hvis du er redd for "feil" type fett er det bare å kjøre på med fett av typen udos, rapsolje, fiskeolje/fet fisk, avocado, nøtter (pass på karbs her) +++ Da jeg spiste ketogent kom ca 70% av energien fra fett og 30% proteiner. Er man redd for å spise for mye fett går det dessverre ikke an å gå på en ketogen diett, for den trenger mye fett for å fungere optimalt. Spiser man for lite fett er det også fort gjort å få i seg alt for lite kalorier også, som også kan bremse nedgangen, siden det er vanskelig å spise seg "feit" på proteiner alene ;) .

Begrensninger på ost etc. er litt forskjellig fra hvilken type ketogen diett man sverger til. En del sier det er revnende likegyldig hvor næringsstoffene kommer fra, andre har begrensninger. Atkins har vel begrensninger på ost såvidt jeg vet, og det er jo kanskje ikke dumt å også se etter andre kilder til proteiner og fett enn i fet fast ost. Hvis du liker f.eks. laks har det et veldig fint forhold mellom proteiner og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Ok, men jeg blir egentlig litt forvirra.

Står lenger frem i tråden at kaloriinntak har betydning for vektnedgangen, og hvis jeg spiser mye fett så blir det jo mye mer kalorier.

Jeg tok nå iallefall med meg salaten min på kjøkkenet og helte over mye mer olivenolje, nå svømmer den nesten i olivenolje.

Hvor mye gikk du ned Bolledeig, og over hvor lang tid?

Fettet mitt kommer fra følgende kilder:

Tran, oliven, olivenolje, jarlsbergost, blåskimmelost, fetaost, fløte, makrell og bacon.

I tillegg spiser jeg ca 300 g lovlige grønnsaker pr dag.

For å få i meg 70% fett, så må jeg nesten drikke olivenolje da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Ja det er sant det blir mer kalorier men det er ikke til å stikke under en stol at fett er essensielt for å komme i ketose uansett. Med kaloriunderskudd vil du gå ned i vekt uansett, men ikke nødvendigvis komme i ketose.

husk at 70% fett betyr ikke f.eks. 700 gram fett og 300 gram proteiner, men det betyr at 70% av energiinnholdet skal komme fra fett, og 30% fra protein. Siden det er omtrent dobbelt så mye energi i fett som protein (egentlig litt mer men funker som grei sammenlikning) hvis du da har f.eks. en matvare som inneholder 10 gram prot og 10 gram fett har du 40 kalorier fra proteiner og 90 fra fett. Da kommer 69% av kaloriene fra fett, og 31 fra protein. Så får du i deg ca like mange gram protein og fett hver gang, ligger du på en fin balanse. De fleste halvfete gule ostene ligger på omtrent et slikt forhold. Hvis du spiser mager mat, kan du tilsette sunn olje, spise oliven til, +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tjukka

Ok, kanskje jeg må spise mer også.

Jeg spiser som sagt ca 300 g lovlige grønnsaker hver dag, men jeg føler egentlig at grønnsakene er det jeg spiser mest av.

Er det veldig lite hvis jeg pr dag spiser:

2-3 egg

2 skiver bacon

1 kyllingbryst

50 g fet fisk

50 g kokt skinke

+ smør og olivenolje

ca 100 g lovlig ost

ca 300 g lovlige grønnsaker

noen biter fetaost

oliven

tran

8 ss seterrømme

2,5 - 3 liter vann

urtete

koffein kaffe m/ mye fløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg kjørte det gjennom Somebody jeg :) Blir jo bare et anslag, men du får ta det for det det er. Jeg tok 100 gram av 3 tilfeldig valgte "lovlige" grønnsaker.

Egg 3 stk

Kremfløte Tine 1 ss

Bacon m/svor (stekt) 2 skive

Kyllingfilet Prior 1 stk

Kokt skinke Gilde 50 gram

Laksefilet 50 gram

Bremykt 1 ss

Olivenolje 1 ss

Jarlsberg Tine 100 gram

Apetina 10% Fetaost terninger Arla 5 stk

Oliven grønne 5 stk

Tran Møller's 1 ss

Seterrømme Tine 8 ss 670 kalorier (!!)

Sopp rå 100 gram

Rapidsalat 100 gram

Agurk 100 gram

Sum:

2135.6 kalorier

10g karbohydrat

0g tilsatt sukker

114.8g protein

181.6g fett

Prosentvis fordeling:

Karb: 1.9%

Protein 21.5%

Fett 76.5%

2100 kalorier er ganske mye med mindre du er veldig tung, hvis målet er å gå ned i vekt. Seterrømmen alene står for nesten 670 kalorier, så jeg ville kanskje kuttet ned deg hvis jeg var deg. Men igjen, det spørs veldig hva du veier. Du trenger i hvertfall ikke være redd for å få i deg for lite fett. Jeg regnet ca 1 ss smør og 1 ss olje. Hvis det er for mye i forhold til hva du faktisk bruker, så kan du justere ned kaloriantallet og fettprosenten.

Hvis du vil ha alle detaljer, får du synge ut, fjernet en del for å gjøre innlegget leselig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Takk verdens beste Bolledeig. :hoppe:

Da kutter jeg ut seterrømmen da, så blir vel alt bra?

Eller kanskje jeg skal ha litt seterrømme og kutte ned på noe annet? Mindre skinke kanskje? 26 g kokt skinke og 1 ss seterrømme?

Har ikke spist så mye seterrømme, men hadde tenkt å gjøre det hvis jeg fikk i meg for lite fett. Men da dropper jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Uten seterrømmen gir samme kostholdsopplegg ca 1500 kalorier, ca 70% fett og 30% karb. Som kanskje er litt skimpy hvis du har en del å gå ned. Kanskje slenge på et egg til, litt ekstra skinke +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...