Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Gjest Tjukka

Oki, da forsøker jeg å eventuelt justere med egg eller skinke. Kanskje variere. Glad jeg skjønner jeg er på rett vei nå da.

Jeg vet jo ikke hva jeg veier, for jeg har ikke vekt. Men jeg er for tjukk. Kanskje jeg veier 85 kg (hvis jeg tar i litt). Jeg er 170 cm høy.

Litt av problemet mitt er at jeg etter røykeslutt fikk problemer med forbrenningen min. Jeg spiste nesten bare frukt, grønnsaker og bær, og ble tjukkere og tjukkere. Skjønner nå at jeg ikke fikk i meg nok kalorier og at kroppen gikk i sparebluss + at den tviholdt på alt fett som kom i dens vei.

Forbrenninga mi er altså rotet forferdelig til fra før, men jeg skal få den på rett kjøl igjen hvis jeg bare klarer å gå ned 10 - 15 kilo.

(I dag fikk vi enda et giga påskeegg fullt av godteri) :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Veier du 85 kg må du nok ha i deg mer en 1500 kalorier om dagen ja, selv om du må ned. Jeg veier 67-68 nå, og har et kaloribehov på ca 2000 om dagen.

Ellers holder jeg i deg i å ikke ha en vekt. Vekter er ofte kilde til mer frustrasjon enn hjelp, siden vekten varierer med så sinnsykt mange forskjellige ting som ikke har noen ting med mat eller spising å gjøre. Men et målebånd kan være kjekt å ha. Det er veldig lett å se seg blind på sitt eget speilbilde, og ikke se fremgangen, de færreste går ned så fort at de ser fremgangen helt i speilet, i hvertfall i begynnelsen. Også ser man på f.eks. bilder eller målebånd at :overrasket: oisann her har det skjedd ting! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Ok, kanskje jeg kan droppe mer skinke og heller ta en kyllingfilet til?

(Jeg spyr snart av den skinka).

Jeg måler litt i forhold til ei supertrang olaskjorte jeg da.

Tar nok en stund før jeg ser den store nedgangen. Jeg legger på meg og tar av meg jevnt over hele kroppen - og da må det noen kilo til før det er synlig.

Her er eksempel på mitt kosthold før:

1 eple

1 appelsin

1 banan

1 gulrot

1 tomat

1 knekkebrød uten pålegg

(og kanskje 2 brødskiver med gulost)

1 liter skummet melk

6 kopper kaffe

Ikke rart det blir krøll med vekta da (har skjønt det nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Ah, der ja: Den typiske kvinne-dietten, alt for lite kcal, ikkeno fett, og alt for lite proteiner. Den enkleste måten å slanke seg feit, i hvertfall.

Uten at det skal virke som reklame, så anbefaler jeg deg faktisk å tegne et medlemsskap i somebody. Det er gull verdt, spesielt når man skal på en ketogen diett. Har ørten matvarer liggende i databasen, og beregner %fett, karb, prot, etc. Det sparte meg i hvertfall for mye hodebry da jeg la opp diett.

Men joda, du kan ta en kyllingfilet til, bare husk å spise litt mer fett også da for å beholde omtrentlig forholdet mellom prot og fett. F.eks med å spise en avocado, noen valnøtter etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Ah, der ja: Den typiske kvinne-dietten, alt for lite kcal, ikkeno fett, og alt for lite proteiner. Den enkleste måten å slanke seg feit, i hvertfall.

Og det verste er at jeg ikke spiste sånn for å slanke meg, men for at jeg likte det. Jeg er ikke så veldig glad i mat, men liker frukt og bær.

Men helt klart at jeg har spist så lite at jeg har blitt feit, men tror kanskje at røykinga justerte forbrenninga noe før - for det var etter røykeslutt for fire år siden jeg begynte å legge på meg. Før: størrelse 38. NÅ: størrelse 42/44.

Men nå har jeg lært at alle måltider skal inneholde fett, proteiner og karbohydrater (og litt påskeegg), så da holder jeg meg til det i fremtiden (når jeg tilslutt har gått ned nok).

Men joda, du kan ta en kyllingfilet til, bare husk å spise litt mer fett også da for å beholde omtrentlig forholdet mellom prot og fett. F.eks med å spise en avocado, noen valnøtter etc :)

Da prøver jeg dette ei ukes tid, og da synes jeg at jeg bør merke mer forskjell på olaskjorta.

Kan kanskje vurdere det å melde meg inn et sted hvis jeg ikke får til dette på egenhånd. Men jeg er litt dårlig på sånne ting som jeg må følge opp når det gjelder å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka

Meg over.

Kan legge til at jeg tok på meg ei bukse som tidligere har vært supertrang i kveld. Nå er den bare trang - og det er deilig. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede gått ned 2,5 kg, hva det består av vet jeg ikke, men jeg veier meg på samme vekta! Fortsatt i ketose, og har ikke vært i dårlig form i dag, men jeg merker at jeg kan IKKE skippe frokosten slik jeg er vant til, nå MÅ jeg spise, ellers går jeg i gulvet!

Har tatt meg en Cola Zero i dag, det var nammenam, var litt lei av vann.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Du er flink NovaFlare.

Frokost er viktig, så fint at kroppen din tvinger deg til å spise det.

Jeg tror rett og slett at jeg har spist for mye, så fra i dag skal jeg spise mindre og se hvordan det går ei ukes tid.

Jeg liker også cola zero godt, men siden jeg begynte med dette kostholdet forrige mandag har jeg ikke hatt det minste lyst på det.

Får jeg lyst på noe med søt smak, lager jeg meg en kopp med supergod lidl-utrete med to suketter - og da går det bra.

Før da jeg stort sett levde på frukt, grønnsaker og bær måtte jeg ta kromtablett for å ikke ha søtsug, nå slipper ejg det. Jeg må ha hatt et blodsukkernivå som var på berg-og dalbane reise hele tiden.

Skal være så glad hvis jeg klarer å gå ned noen kilo på denne måten før sommeren. Har ikke vært noe ok å merke at jeg ble tjukkere og tjukkere uten å spise sjokolade eller spise junk-food. I tillegg så gikk jeg mellom 5 og 8 kilometer i rask gange hver dag - uten å minske et gram. Ble litt fortvila da. Er så glad for at jeg leste et innlegg her på KG om ketose og begynte å undersøke. Endelig har jeg en mulighet til å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Gratulerer med flott nedgang NovaFlare!

NB obs etc: Enkelte slås ut av ketose av aspartam, som er kunstig søtningsstoff i suketter og en del brus (ikke Cola light, men i hvertfall pepsi max, vet ikke med zero). Enkleste måten å sjekke dette på er å sjekke med stix ca en halvtime etter at man har drukket brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Cola light (som inneholder Sukralose) kan man drikke mye av uten å falle ut av ketose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Så Cola light (som inneholder Sukralose) kan man drikke mye av uten å falle ut av ketose?

Ja, cola light og cola zero er greit. Det står også i en av linkene over. (men kroppen din har ikke godt av cola-rpodukter altså :nei: , men ok da, siden det er deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det er så de sier, men effekten av aspartam er individuell. Noen tåler det, andre ikke. Atkins forbyr bla. aspartam under induksjonen (altså den første, og strengeste perioden).

Sukralose er jeg usikker på, men etter kjapp googling fant jeg ut at det var i det minste færre som reagerte negativt på det, ketosemessig, enn på aspartam. Men jeg var i hvertfall i ketose selv om jeg drakk en del cola light. Så det er jo bare å eksperimentere med hva man evt tåler og ikke tåler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(men kroppen din har ikke godt av cola-rpodukter altså :nei: , men ok da, siden det er deg).

:klemmer:

Jeg har ikke drukket brus hele livet omtrent, og har NULL syreskader på tenna :jepp: Så jeg unner meg det nå, det er sååå søtt og digg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Du kan ha ketoner i urinen fordi man har spist f.eks et fett måltid etc. såvidt jeg vet. Ketoner er bare et biprodukt av fettforbrenning. Hvis man slår ut på stix, ikke har gått på en ketogen diett er gjerne forklaringen nettopp det. Eller at man kanskje har tømt glykogenlagrene sine fullstendig.

Hvis man har ketoner i urinen i forbindelse med diabetes, er det ofte et tegn på høyt blodsukker, og et faresignal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tjukka

Det går fremover. I dag fikk jeg av meg en ring jeg ikke har fått av meg på 3 år.

Men jeg skal ikke være for tøff, for det er vel mest vann. Eller jeg vet ikke. Jeg drikker jo rundt 3 liter vann hver dag + ca 1 liter kaffe og te.

Uansett, så merker jeg resultater og det er supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg drikke nype-te med fire Natreen suketter ubegrenset? For etter jeg startet på denne kuren har jeg begynt å bli kvalm av dødt vann, og jeg har ikke kullsyre her nå. Drikker ikke kaffe..

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Spørs vel egentlig om du reagerer på søtstoff eller ikke det. Det sjekker du enkelt med stix en halvtime etterpå. Hvis du ikke reagerer på det er det bare å kjøre på ;) Bare husk at te (nypete inkludert) kan virke litt vanndrivende, så det er ikke noen fullgod erstatning for vann. Men om den ikke er så sterk etc. er det sikkert ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Kan jeg drikke nype-te med fire Natreen suketter ubegrenset? For etter jeg startet på denne kuren har jeg begynt å bli kvalm av dødt vann, og jeg har ikke kullsyre her nå. Drikker ikke kaffe..

Jeg har lest at hver sukett skal regnes som 1 eller 1,5 kalorier, Du bør altså ikke bruke masse suketter.

Kan du ikke bruke to istedenfor fire? Det er tross alt bedre med to enn med null.

Og husk at det ikke er alle typet suketter du kan bruke - de med aspertam er visstnok fy-fy.

Men forsøk å trene deg opp til å drikke vann fra springen. Du bør ha i deg 2,5 - 3 liter vann pr dag, i tillegg til te og kaffe.

På lørdag skal jeg kjøpe strøsuketter, for jeg vil lage meg eggedosis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...