Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Gjest Tjukka

Nå leste jeg at fløte kan føre til problemer med vaktnedgang, og at det derfor kan være smartere med kokosmelk. Så fra akkurat nå, så skal jeg begynne med kokosmelk i kaffen (håper det er godt da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg motivert igjen :ler:

Jeg begynte på 77 kg, 4 dager etter veier jeg nå 73 kg :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Og nå har jeg lest at vi kan spise baconcrisp.

Er det mulig?? :dåne:

Baconcrips med rømmedip er nam da. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Oki, jeg trodde altså at jeg skulle holde meg helt borte fra sukker.

Da har jeg fått ny og viktig info for meg.

Kanskje jeg kan dytte inn litt eple også.

Du bør jo det, karbohydratene bør komme fra grønnsaker. Du kan spise eple, men da har du brukt opp karbohydratkvoten for en hel dag din så fort du har spist i underkant av 200 gram. I tillegg kan såpass store doser karbs på en gang slå deg ut av ketose. Men et par terninger burde gå fint, f.eks i en salat. Bare husk å telle karbs.

Ketostix koster en snau hundrelapp, og er en grei investering hvis du skal sjekke litt frem og tilbake med mat og slikt.

Noen typer baconcrisp er greit, noen typer er ikke greit. Det sjekker dere enkelt og greit på pakningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Noen typer baconcrisp er greit, noen typer er ikke greit. Det sjekker dere enkelt og greit på pakningene :)

Og da sjekker jeg bare antall karbohydrater?

Jeg er inne og sniker etter lovlig godis på lavkarbo.no nå. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka

Bare jeg får tak i kunstig søtstoff, så vet jeg om disse godisene:

Eggedosis.

Sjokoladeis.

Sjokoladekrem.

Kakao med kokosmelk.

Karamellpudding (?)

også + baconcrips.

Da blir det nok ikke så tungt å frive med dette.

Ellers blir jeg litt forvirra da.

Inne på lavkarbo.no leste jeg at jo mer fett jo bedre. Men da får man jo i seg mye kalorier, og det legger man på seg av.

Skjønner itte no. :klø:

Sånn i teorien: Går jeg ned mer hvis jeg får i meg 2 dl olivenolje fremfor 2 ss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Ikke nødvendigvis. Når de snakker om "jo mer fett jo bedre" handler dette stort sett om %andelen av de daglige kaloriene. Jeg vet at en del av lavkarbofilosofiene ikke bryr seg om kalorier, bare karbohydrater, men ting justerer seg naturlig ettersom både protein og fett er veldig mettende. Hadde du drukket 2 dl olivenolje hadde du trolig kastet opp. Det hadde jeg i hvertfall gjort ;) Mye fett og mye protein metter såpass mye at man vanligvis klarer å holde seg innenfor kaloribegrensningene uansett.

Dette har også blitt støttet opp av forskning. Ketogene dietter er på ingen måte unike med tanke på fettforbrenning, men det er en behagelig måte å være i kaloriunderskudd på fordi sultfølelse forsvinner og fordi kaloriinntaket stort sett regulerer seg selv veldig bra. Atkins er en av flere lavkarbofilosofer mener at kalorier har noe å si. Andre mener det ikke, men de som går på disse diettene havner stort sett i kaloriunderskudd de også.

En 70/30 fordeling av fett og protein anbefales ofte, fordi mye fett fremskynder ketosen. Ellers er det viktigste for nedgangen at du faktisk kommer deg i ketose, ikke hvor "sterk" den er. Det går dermed ikke an å indusere "ekstra sterk" ketose for å gå ned mest mulig. Og i ketose kommer man hvis man ligger under 20 gram karbs over en del dager, og fortere med en høy fettprosent og alt det der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Oppskrift på kakao:

1 boks Santa Maria Thai kokosmelk

4 -5 g kakao

Søtning etter smak

litt vann for å tynne ut kokosmelka.

Gir to kopper på ca 2 karber pr kopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Kom på en ting til:

marengs: eggehvit og kunstig søtstoff. :hoppe:

Lykke til med den! Kunstig søtstoff oppfører seg ikke alltid på samme måte som vanlig sukker ;)

Men prøv f.eks. fun light sterkt blandet, og gelantin, til hjemmelaget gele. Det er faktisk ikke så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Oppskrift på karamellpudding:

KARAMELLPUDDING: 4 porsjoner, ca 24 gr karbo totalt, 6 gr pr porsjon.

5 egg

2,5 dl kremfløte

2,5 dl vann

1-2 dl søtningsstoff eller etter smak

1 skrukork mandelessens (smak til)

litt kanel

Forvarm ovnen til 175 grader. Visp alle ingrediensene utenom kanel, med mikser i 3-4 minutter. Ha det i en stor form eller porsjonsformer og dryss med kanel. Settes i ovnen i en langpanne fylt med vann. Stekes i 40 minutter eller til den er stiv.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Lykke til med den! Kunstig søtstoff oppfører seg ikke alltid på samme måte som vanlig sukker ;)

Men prøv f.eks. fun light sterkt blandet, og gelantin, til hjemmelaget gele. Det er faktisk ikke så ille :)

Aha!!

Er gelantin lovlig? Da går det vel an å lage seigmenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka

Se her da folkens!!!

Suksessterte! :hoppe:

Bunn:

250 g. mandler

5 stivpiskede eggehviter

1,5 dl splenda

160 grader i ca 30-35 minutter.

Fyll:

5 eggeplommer

1,5 dl fløte

1,5 dl splenda

100 g meierismør

vaniljesukker (husker ikke helt hvor mye jeg brukte) Burde sikkert vært vaniljeessens, men det var det jeg hadde...

Varmer opp alt untatt smøret på svak varme, til det tykner (skal ikke koke), så avkjøler jeg kremen, før jeg blander mykt smør i blandingen og setter den i fryseren for avkjøling.

Har laget kaken etter denne oppskriften 1 gang. Serverte den til en venninne som ikke spiser lavkarbo, og hun syntes den var god. (Og det gjorde jeg og ) Det eneste problemet var at bunnen ble ganske tørr, men tror kanske det kom av at bunnen var litt mye stekt. Jeg har også kuttet ned på smøret i kremen, synes det blir for mye smørsmak med 150 g.

Tips: Jeg bruker å sile kremen når jeg har blandet eggeplommene, splenda og fløte - da får jeg vekk de slintrene som kommer av eggeplommene, og kremen blir glattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bolledeig
Noen som vet om soyamel er lovlig?

Da går det jo an å lage pannekaker og vafler.

Soyamel inneholder karbohydrater. 20 gram pr 100 gram mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Litt søtsugen i kveld eller ;)?

JA!!

Det ble gomsa påskegodt i stua til den store gullmedalje, så da fikk jeg lyst på ja.

Hvis jeg skal holde på med dette i mange uker (måneder?), så må jeg ha noe annet søtt enn urtete med 2 suketter (:roll:)

Etter alle de oppskriftene, så tror jeg dette skal bli bra.

Nå må jeg ut og kjøpe masse kokosmelk og strøsuketter så fort butikkene åpner.

Vet ikke om jeg kan spise nøtter når jeg er i ketose, men håper det.

Har ikke lyst på brus, men tror jeg skal kjøpe ei flaske cola zero og ha i bakhånd hvis jeg blir godtesyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
JA!!

Det ble gomsa påskegodt i stua til den store gullmedalje, så da fikk jeg lyst på ja.

Hvis jeg skal holde på med dette i mange uker (måneder?), så må jeg ha noe annet søtt enn urtete med 2 suketter (:roll:)

Hehe, de færreste er i ketose i månedsvis. Mitt veldig generelle råd til deg er bare å telle karber underveis, selv om ting tilsynelatende kan ha relativt lite karb (som kokosmelk) så baller ting likevel på seg etter hvert, og det er viktig at det ikke går for mye ut over grønnsakspisingen :) Ellers skjønner jeg deg godt, spesielt i begynnelsen av en ketogen diett kan man få litt noia av alt som ikke er lov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...