Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Jeg skal veie meg på jobben i kveld, har jo ikke vekt selv, og jeg tror at jeg også har stått stille, men vet ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må si at jeg har blitt inspirert av denne tråden...

Har kjøpt startpakka fra ketolyse.no - så jeg venter i spenning til den kommer. Må starte med å lese boka - men så er jeg i gang.. Skal begynne å trappe ned på frukt og brød, og spise mer egg enn jeg har gjort til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg får av og til inntrykk at dere har en idé om at dere kommer til å rase ned kilovis i uken lenge på denne kuren. I begynnelsen går man MYE ned, men mye av dette er ren vannvekt. Etter hvert går det tregere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Jeg får av og til inntrykk at dere har en idé om at dere kommer til å rase ned kilovis i uken lenge på denne kuren.

Ja,ja Bolledeig. Jeg for min del forstår utmerket godt at jeg ikke kan gå ned 10 kg pr uke. ;)

I begynnelsen går man MYE ned, men mye av dette er ren vannvekt. Etter hvert går det tregere.

Ja, og det har vi vel skrevet underveis i tråden selv også? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Jeg må si at jeg har blitt inspirert av denne tråden...

Har kjøpt startpakka fra ketolyse.no - så jeg venter i spenning til den kommer. Må starte med å lese boka - men så er jeg i gang.. Skal begynne å trappe ned på frukt og brød, og spise mer egg enn jeg har gjort til nå.

Så fint, lykke til.

Har du lest inne på forumet på lavkarbo.no? Der er det mange fine tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint, lykke til.

Har du lest inne på forumet på lavkarbo.no? Der er det mange fine tips.

Nei, ikke enda - men har tenkt å sjekke ut alle linkene dere har henvist til i tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Dette hørtes veldig spennende ut! Jeg har veldig lyst til å prøve. Men jeg lurer på noe, hvor mange karbohydrater kan man spise? 20 g? Og er det det samme uansett hvor mye man veier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Dette hørtes veldig spennende ut! Jeg har veldig lyst til å prøve. Men jeg lurer på noe, hvor mange karbohydrater kan man spise? 20 g? Og er det det samme uansett hvor mye man veier?

Les hele tråden, så får du svar på det meste du lurer på. Evnt gå inn på ketolyse.no

Dette er ikke en diett man prøver hvis man veier 5 kilo for mye. Her snakker vi om minst 10 kilo reell overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Jeg har faktisk lest hele tråden :) Men syntes ikke jeg fikk svar på det jeg. :sjenert:

Jeg har nok ikke mer enn ca 7 kg overvekt.... Vet det kanskje er litt lite, men jeg har lyst til å prøve allikevel.

Jeg er også ganske småspist fra før, og er ikke helt sikker på hvor mye kalorier jeg får i meg ellers. Vil det være veldig ødeleggende om jeg ikke får i meg nok kalorier når jeg er i ketose? Bør jeg telle kalorier for å være sikker på at jeg får i meg nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Jeg har faktisk lest hele tråden :) Men syntes ikke jeg fikk svar på det jeg. :sjenert:

Jeg har nok ikke mer enn ca 7 kg overvekt.... Vet det kanskje er litt lite, men jeg har lyst til å prøve allikevel.

Jeg er også ganske småspist fra før, og er ikke helt sikker på hvor mye kalorier jeg får i meg ellers. Vil det være veldig ødeleggende om jeg ikke får i meg nok kalorier når jeg er i ketose? Bør jeg telle kalorier for å være sikker på at jeg får i meg nok?

Dette er som sagt en diett for de som har en god del vekt å ta av. Med dine 7 kilo overvekt, vil jeg ikke anbefale å gå på denne dietten. Risikoen for å ikke komme i ketose er stor, det samme er risikoen for å legge raskt på seg igjen.

Begynn med å kutte ut sukker og raske karbohydrater (fint brød, loff, pasta, ris, hvetemel). Spis ofte, gjerne 5-6 måltider om dagen. Spis mye grønnsaker, frukt, fiber gjennom knekkebrød, rugsprø o.l. Rent kjøtt, fisk eller kylling til middag.

Hvis du er småspist og begynner å spise litt oftere og heller små måltider, vil du hjelpe forbrenningen din i gang. Kan hende spiser du for lite, slik at kroppen din går på sparebluss.

Fysisk aktivitet kombinert med en fornuftig kosthold gir resultater over tid.

Lykke til:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka
Jeg har faktisk lest hele tråden :) Men syntes ikke jeg fikk svar på det jeg. :sjenert:

Jeg har nok ikke mer enn ca 7 kg overvekt.... Vet det kanskje er litt lite, men jeg har lyst til å prøve allikevel.

Jeg er også ganske småspist fra før, og er ikke helt sikker på hvor mye kalorier jeg får i meg ellers. Vil det være veldig ødeleggende om jeg ikke får i meg nok kalorier når jeg er i ketose? Bør jeg telle kalorier for å være sikker på at jeg får i meg nok?

Jeg teller ikke noe som helst, utenom at jeg veier opp 300 g lovlige grønnsaker hver dag. Dette utgjør, etter hva jeg har forstått litt over 10 g karbohydrater. De resterende karbohydratene får jeg i meg bl.a. via fløte og seterrømme.

Det heter seg vel at man skal ha i seg mellom 15 - 20 g karbyhydrater hver dag. Jeg vet ikke hvor stor betydning dette har for vektnedgangen, men kroppen må tilføres naturlige vitaminer for at immunforsvaret skal fungere tilfredsstillende.

Om det er ødeleggende å ikke få i seg nok kalorier i ketose vet jeg ikke, men Bolledeig (var detvel?) skrev et sted i tråden at kroppen vel så gjerne går i sparebluss i ketose som under vanlig kosthold hvis den ikke tilføres nok kalorier. Liker du seterrømme, så kan du hente mange kalorier der.

Husk å spise proteiner, fett og karbohydrater til hvert måltid. Hvis mulig, er det smart å gjemme karbohydratene til slutt, for da er kroppen opptatt av å forbrenne fettet og proteinene - og lar karbohydratene gli litt lettere unna.

Når du bare skal ned så lite som 7 kg, vil det nok ta mye lenger tid å gå ned de 7 kg enn å gå ned 7 kg hvis du f.eks. totalt skulle gått ned 40 kg.

Jeg veier meg ikke, men har nok gått ned rundt en størrelse. Jeg har holdt på i fire uker nå, og er forberedt på at jeg må holde på en stund siden jeg ikke skal ned mer enn rundt 10 kg (ok, 11 kg da. Greit Gjest-M? :ler: )

Husk også at kroppen automatisk går opp 1-3 kg etter at du avslutter ketosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Neida, ikke gått i hi. Har bare fulgt litt med fra sidelinjen. Hvordan går det med dere her?

Joda, jeg driver nå på enda - like standhaftig også. Har ikke unna meg en eneste liten sjokoladebit på disse ukene, og verst av alt - ikke is en gang.

Siden jeg ikke skal ned mer enn rundt 10 kg, så går nok nedgangen ganske sent. Har nok kommet ned rundt en klesstørrelse, men noe av det skyldes nok at jeg nå har mindre vann i kroppen en før.

Jeg bør nok merke ytterligere nedgang de neste to ukene for å fortsette å tro på dette, men er litt vanskelig å måle nedgangen på klær. Jeg hører til de som går ned (og opp) jevnt over hele kroppen. Da sier det seg selv at man ikke merker særlig vektnedgang på 1 kilo på klærne.

Jeg bakte jo det (grusomme) soyabrødet, så det har gjortdet litt lettere å spise. Brød med egg, tomat og majones er et raskt måltid. De skivene er ikke veldig store, men ikke snakk om at jeg klarer å spise mer enn en skive til hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest-M-
Joda, jeg driver nå på enda - like standhaftig også. Har ikke unna meg en eneste liten sjokoladebit på disse ukene, og verst av alt - ikke is en gang.

Siden jeg ikke skal ned mer enn rundt 10 kg, så går nok nedgangen ganske sent. Har nok kommet ned rundt en klesstørrelse, men noe av det skyldes nok at jeg nå har mindre vann i kroppen en før.

Jeg bør nok merke ytterligere nedgang de neste to ukene for å fortsette å tro på dette, men er litt vanskelig å måle nedgangen på klær. Jeg hører til de som går ned (og opp) jevnt over hele kroppen. Da sier det seg selv at man ikke merker særlig vektnedgang på 1 kilo på klærne.

Jeg bakte jo det (grusomme) soyabrødet, så det har gjortdet litt lettere å spise. Brød med egg, tomat og majones er et raskt måltid. De skivene er ikke veldig store, men ikke snakk om at jeg klarer å spise mer enn en skive til hvert måltid.

Flott at du holder på. Vet det kan være vanskelig når man syns det ikke går fort nok nedover. Men en klesstørrelse tilsvarer omtrent 5 kilo, og det er jo en fin nedgang. Prøv å måle deg, hvis det er slik at du ikke veier deg.

Sjokolade og is må du jo bare styre unna, ellers ødelegger du ketosen i 2-3 dager og må begynne på nytt igjen.

Atkinsbarer reddet meg, og bacongull fra Maarud. (Svart pose med gullskrift). Barene er dyre, men jeg kjøpte ikke noe annet godis, så da unnet jeg meg det.

Jeg fant en oppskrift på et annet brød enn det ekle soyabrødet på lavkarbo. Det brødet var faktisk godt, og ga mye mer fiber. Jeg har dessverre rotet bort oppskriften, men kan hende finner du den der inne.

Husker at det er masse forskjellig korn i det, og at man skal bruke rømme i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Flott at du holder på. Vet det kan være vanskelig når man syns det ikke går fort nok nedover. Men en klesstørrelse tilsvarer omtrent 5 kilo, og det er jo en fin nedgang. Prøv å måle deg, hvis det er slik at du ikke veier deg.

Men jeg ser på en måte ikke den nedgangen som reell vektnedgang. Mesteparten av det er nok vann. Håper snart kroppen begynner å forbrenne fett så det synes og merkes.

Når det gjelder soyabrødet, så skal jeg spise opp hver smitt og smule. Når jeg er så dum at jeg går bort og kjøper ingredienser til en verdi av kr. 500,- for å bake fire brød - da fortjener jeg sannelig ikke annet enn å pines med det brødet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Men jeg ser på en måte ikke den nedgangen som reell vektnedgang. Mesteparten av det er nok vann. Håper snart kroppen begynner å forbrenne fett så det synes og merkes.

Når det gjelder soyabrødet, så skal jeg spise opp hver smitt og smule. Når jeg er så dum at jeg går bort og kjøper ingredienser til en verdi av kr. 500,- for å bake fire brød - da fortjener jeg sannelig ikke annet enn å pines med det brødet.

Det er nok ikke bare vann du har gått ned. Et væsketap på 5 kilo ville vært dramatisk. 2-3 kilo væsketap er mer riktig, tror jeg.

Det var da veldig dyrt for 4 brød....hvor har du kjøpt ingrediensene? Kan ikke huske at jeg betalte så mye for soyaprotein m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Nei det hørtes virkelig urimelig dyrt ut. Ellers kan man faktisk få relativt gode brød "erstatninger" ved å lage eggeblandinger med egg og ulike typer ost (cottage cheese, vanlig ost, kremost) og solsikkekjerner+linfrø. Fant en oppskrift på lavkarbo som jeg er veldig glad i, skal se om jeg finner den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...