Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest-M-
Takk Gjest M

Jeg tror rett og slett jeg skal skrive ned noen mattips i ei bok og bruke den aktivt så jeg ikke blir så lei.

Nå har jeg lagd is med bakakakao, splenda, eggedosis og fløte.

Kanskje jeg burde sjekke om det finnes noen essenser jeg kan tilsette istedenfor kakao, så kan jeg variere mer.

Eggerøre er godt, det har du rett i - så da blir spekemat, eggerøre og rømme en av rettene jeg skal kose meg med fremover.

Har stekt opp fem nakkekoteletter nå, så da blir det enklere å ta seg en bit av det når jeg skal spise.

Men kan jeg spise litt frukt altså? Trodde at jeg ikke skulle ha noe hverken fruktsukker eller sukker.

Har du ketolyseboka? Der står det tabeller med karboinnhold i de fleste matvarer. Velg frukt med lavt karboinnhold, og ta et par-tre biter. Det blir jo så lite, at det ikke gjør noe.

Jordbær er f.eks ikke så ille, hvis man bare spiser litt.

Viktig at du får i deg nok mat også, men det vet du jo:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tjukka
Har du ketolyseboka? Der står det tabeller med karboinnhold i de fleste matvarer. Velg frukt med lavt karboinnhold, og ta et par-tre biter. Det blir jo så lite, at det ikke gjør noe.

Jordbær er f.eks ikke så ille, hvis man bare spiser litt.

Viktig at du får i deg nok mat også, men det vet du jo:))

Nei, har ikke ketolyseboka. Men kanskje jeg kan spørre om noen inne på lavkarbo.no kan gi meg en tabell over hvilken frukt som har hvilken mengde karbohydrater. Jeg registrerte meg der i går. Mange av nickene jeg prøvde var opptatt, jeg forsøkte både tjukka og halvtjukka og småtjukka - men de var det noen andre som brukte. Så til slutt ble det Småttisen. :ler:

Jeg elsker jordbær, jeg kan spise minst en kilo om dagen. Før dette ketolysegreiene spiste jeg så mye frukt at immunforsvaret mitt gikk helt bananas - sikkert ikke helt bra det heller.

Nå spiser jeg den isen jeg lagde før i kveld, den smaker helt greit.

Prøvde ei jakke nå som jeg ikke fikk igjen i fjor høst. Nå gikk det helt fint å kneppe den igjen. *hurra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
Nei, har ikke ketolyseboka. Men kanskje jeg kan spørre om noen inne på lavkarbo.no kan gi meg en tabell over hvilken frukt som har hvilken mengde karbohydrater. Jeg registrerte meg der i går. Mange av nickene jeg prøvde var opptatt, jeg forsøkte både tjukka og halvtjukka og småtjukka - men de var det noen andre som brukte. Så til slutt ble det Småttisen. :ler:

Jeg elsker jordbær, jeg kan spise minst en kilo om dagen. Før dette ketolysegreiene spiste jeg så mye frukt at immunforsvaret mitt gikk helt bananas - sikkert ikke helt bra det heller.

Nå spiser jeg den isen jeg lagde før i kveld, den smaker helt greit.

Prøvde ei jakke nå som jeg ikke fikk igjen i fjor høst. Nå gikk det helt fint å kneppe den igjen. *hurra*

Greit å ha en oversiktstabell over matvarer, slik at du kan finne alternativer av mat, frukt og grønt.

Ingen har godt av å spise for mye frukt, det er en myte at det er så supersunt. Og selv om jordbær ikke inneholder så mye karber, kan du ikke spise en kilo om gangen.....men det skjønner du sikkert.

Artig når man kommer inn i klærne sine igjen:)) Det var noe av det jeg syns var absolutt artigst med å gå ned masse. Og å kjøpe klær i normale størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Ingen har godt av å spise for mye frukt, det er en myte at det er så supersunt. Og selv om jordbær ikke inneholder så mye karber, kan du ikke spise en kilo om gangen.....men det skjønner du sikkert.

Det kommer jeg virkelig til å slite med når jeg har nådd ønsket vektnedgang - at jeg ikke kan spise helt vilt med frukt og bær mer.

Jeg var jo helt koko på det området. Spiste som nevnt gjerne en kilo frukt om dagen. Under bærsesongen og utover høsten så lenge jeg hadde jordbær i fryseren - lagde jeg smootie og drakk til det tøyt ut av øren mine. Men jeg var jo aldri syk da, selv om immunforsvaret mitt ble litt spinnvilt og overaktivt.

Om noen uker må jeg begynne å psyke meg på hvilket kosthold jeg skal ha videre. Det blir jo litt vanskelig, siden det eneste jeg egentlig vil spise er frukt og bær.

Tror noe som heter matvareportalen (eller noe lignende) har tabeller som viser innholdet i de forskjellige matvarene, skal se om jeg kan leite frem den på nett igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Virker som en litt spesiell måte å gå ned på, men den frister meg litt... Elsker fisk og sjømat og kan tenke meg å leve bare på reker en stund:P

Jeg har allerede gått ned ca.23 kilo på litt mindre enn et år, men jeg har 10kilo til BMI'en min er på 25, og vil helst ned ca.3 kilo til etter det. Problemet er at vekten har stått sånn nogenlunde stille siden jul. Blir så utålmodig! Trener endel og er ganske aktiv, ca 3 ganger på studio og går vel egentlig hver dag. Bygger muskler, ting blir strammere, men jeg går nesten ikke ned og cm går sakte av.

Kanskje denne måten kan trigge kroppen min de siste kiloene? Vet jeg ikke er ekstremt overvektig, men det går vel fortsatt bra?

Er dette noe jeg kan gjøre 1-2måneder for så å trappe sakte opp igjen med å tilsette frukt/poteter/ris/pasta tilbake i kostholdet, eller vil alle kiloene komme slentrende tilbake og forbrenningen være verre enn noen sinne?

Hvis det virker som om jeg kan ta denne "dietten/livstilsendringen", kan dere gi meg noen enkle tips og en viss oversikt? Er MANGE sider om dette, og skulle ønsker noen bare kunne skriver noen få setninger om dette?

I tillegg, mister dere muskler, fett eller vann? Går det ut over humøret? Hvor mye har dere mistet til nå i kg og cm? Hva er målet deres?

Ojsann, fryktelig mange spørsmål, håper noen av dere gidder svare på litt ihvertfall:)

Tusen takk på forhånd! Ha en super helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Hei alle sammen!

Virker som en litt spesiell måte å gå ned på, men den frister meg litt... Elsker fisk og sjømat og kan tenke meg å leve bare på reker en stund:P

Jeg har allerede gått ned ca.23 kilo på litt mindre enn et år, men jeg har 10kilo til BMI'en min er på 25, og vil helst ned ca.3 kilo til etter det. Problemet er at vekten har stått sånn nogenlunde stille siden jul. Blir så utålmodig! Trener endel og er ganske aktiv, ca 3 ganger på studio og går vel egentlig hver dag. Bygger muskler, ting blir strammere, men jeg går nesten ikke ned og cm går sakte av.

Kanskje denne måten kan trigge kroppen min de siste kiloene? Vet jeg ikke er ekstremt overvektig, men det går vel fortsatt bra?

Er dette noe jeg kan gjøre 1-2måneder for så å trappe sakte opp igjen med å tilsette frukt/poteter/ris/pasta tilbake i kostholdet, eller vil alle kiloene komme slentrende tilbake og forbrenningen være verre enn noen sinne?

Hvis det virker som om jeg kan ta denne "dietten/livstilsendringen", kan dere gi meg noen enkle tips og en viss oversikt? Er MANGE sider om dette, og skulle ønsker noen bare kunne skriver noen få setninger om dette?

I tillegg, mister dere muskler, fett eller vann? Går det ut over humøret? Hvor mye har dere mistet til nå i kg og cm? Hva er målet deres?

Ojsann, fryktelig mange spørsmål, håper noen av dere gidder svare på litt ihvertfall:)

Tusen takk på forhånd! Ha en super helg!

Hei.

Lykke til med prosjektet.

Du har mange gode spørsmål.

De aller fleste av dem er nok besvart tidligere i tråden, så du burde ta deg tid til å lese det.

I tillegg bør du lese inne på lavkarbo.no, og google ketose. Da blir du nesten ferdigutlært. :)

Du kan ikke begynne på en ketogen diett uten mer bakgrunnsinfo enn om noen skriver noen få setninger om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig
Ingen har godt av å spise for mye frukt, det er en myte at det er så supersunt. Og selv om jordbær ikke inneholder så mye karber, kan du ikke spise en kilo om gangen.....men det skjønner du sikkert.

Nåja, det er rikt på vitaminer, og antioksidanter. Riktignok fører en del frukt til rask blodsukkerstigning, men ikke mer enn at man kan spise litt protein i samme slengen og motvirke den effekten. At det kanskje ikke er helt taktisk å gomle bananer når man vil ned i vekt blir en annen sak.

Hei alle sammen!

Virker som en litt spesiell måte å gå ned på, men den frister meg litt... Elsker fisk og sjømat og kan tenke meg å leve bare på reker en stund:P

Hehe, jeg ville nok ikke anbefalt et så ensidig kosthold, det tærer ganske bra på motivasjonen.

Jeg har allerede gått ned ca.23 kilo på litt mindre enn et år, men jeg har 10kilo til BMI'en min er på 25, og vil helst ned ca.3 kilo til etter det. Problemet er at vekten har stått sånn nogenlunde stille siden jul. Blir så utålmodig! Trener endel og er ganske aktiv, ca 3 ganger på studio og går vel egentlig hver dag. Bygger muskler, ting blir strammere, men jeg går nesten ikke ned og cm går sakte av.

Kanskje denne måten kan trigge kroppen min de siste kiloene? Vet jeg ikke er ekstremt overvektig, men det går vel fortsatt bra?

Det går an jo. Det du vil merke er at akkurat mens du er i ketose, blir trening tyngre, men en ketogen diett er en ok måte å gå ned i fettvekt mens man beholder muskelmasse. Etter å ha hengt i denne tråden en stund ville jeg anbefalt å kjøpe en bok. Det er så mange fikse ideer ute og går, og det kan være greit å ha noe konkret å forholde seg til.

Er dette noe jeg kan gjøre 1-2måneder for så å trappe sakte opp igjen med å tilsette frukt/poteter/ris/pasta tilbake i kostholdet, eller vil alle kiloene komme slentrende tilbake og forbrenningen være verre enn noen sinne?

Ja det kan du. Både Atkins, South Beach og til dels Fedon Lindberg kjører denne tilnærmingen. Men om du introduserer gradvis vanene som gjorde deg overvektig i utgangspunktet, ja, da er sjansen for at du legger deg på deg alt igjen ganske stor.

Hvis det virker som om jeg kan ta denne "dietten/livstilsendringen", kan dere gi meg noen enkle tips og en viss oversikt? Er MANGE sider om dette, og skulle ønsker noen bare kunne skriver noen få setninger om dette?

Hvis det hadde vært mulig å oppsummere alt man trengte å vite i noen setninger hadde det ikke vært tykke bøker om emnet. Om du har tenkt å gå ned 13 kg, tror jeg kanskje du skal ta deg tid til å sette deg skikkelig inn i ting. Om ikke annet enn fordi du da trolig kommer til å se resultater raskere.

I tillegg, mister dere muskler, fett eller vann? Går det ut over humøret? Hvor mye har dere mistet til nå i kg og cm? Hva er målet deres?

Ketogene dietter bevarer stort sett musklene, men kombinerer du det med store kaloriunderskudd fører det gjerne til at du kan tære på muskler også. Humøret? Kanskje. Hvis savnet etter karber blir stort går det nok an å bli litt gretten.

Ojsann, fryktelig mange spørsmål, håper noen av dere gidder svare på litt ihvertfall:)

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Nåja, det er rikt på vitaminer, og antioksidanter.

Bolledeig da. Hun skrev at det ikke var sunt med for mye, og ikke at det ikke var sunt med frukt generelt. Det er aldri sunt med for mye av noe - ikke for mye frukt, ikke for mye kjøtt, ikke for mye fett, ikke for mye trening osv.

Riktignok fører en del frukt til rask blodsukkerstigning, men ikke mer enn at man kan spise litt protein i samme slengen og motvirke den effekten.

Husk at Gjest M skrev sitt innlegg som et svar på noe jeg skrev da. Og jeg var tydelig på at jeg spiste mengder av frukt uten å få i meg særlig proteiner. Men jeg skal ta med meg rådet ditt videre, og momse i meg ei skive skinke e.l. før jeg spiser frukt (når jeg en gang kommer så langt).

At det kanskje er helt taktisk å gomle bananer når man vil ned i vekt blir en annen sak.

Hva mener du her? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
At det kanskje IKKE er helt taktisk, ofc ;)

Hehe, noe er ikke bare taktisk eller ikke taktisk, det er taktisk dumt, taktisk klokt, taktisk smart, ikke taktisk smart osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-
frokost: 1 egg,1 osteskive ,masse olje,1 ss sømme og 1 ss skinkeost.

er det bra ketolysemat?

Hva bruker du den oljen til i dette måltidet? Og hvorfor masse olje? Du får jo mer enn nok fett fra de andre matvarene her.

Tror heller jeg ville hatt litt grøntfor sammen med egget i stedet for. Litt agurk, en halv tomat, noen salatblader, litt løk eller purre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest-M-

Hvordan går det med damene her inne?

Håper dere ikke har gitt opp... Jeg har startet på igjen sammen med en venninne. Har dessverre fått på meg noen vinterkilo som jeg vil bli kvitt. Hadde fullt utslag på stix i går kveld....juhuuu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Jeg driver på enda, og har ikke sprekt en millimeter. Vet ikke om jeg har gått ned særlig de siste ukene, er litt vanskelig å vite siden jeg ikke veier meg.

Jeg har brukt fløte i maten, og tror jeg heretter kun skal begrense meg til å ha det i kaffen. Har lest at fløte kan forhindre vektnedgang, så da skal jeg droppe det.

Jeg merker jeg er litt usikekr på hvor mye fett jeg bør få i meg. Noen sier masse fett, andre sier lite fett.

Jeg har trappet kraftig opp på lovlige grønnsaker, og spiser salat sammen med fetaost og 2 ss med olivenolje sammen med skinke eller annet kjøtt.

Hardkokte egg orker jeg ikke tanken på en stund fremover nå. Så det må derfor bli omelett, eggerøre eller eggedosis. Men også det er det noen dager siden jeg har spist nå.

Også må jeg bli mer aktiv når det gjelder litt trening. Hadde planer om å bruke ergometersykkel, men det er så kjedelig at jeg knapt holder ut i 5 minutter. Derfor har jeg kjøpt meg en ministepper jeg har planer om å plassere foran tv'n en stund hver dag (med meg oppå da ;) ). Også må jeg i gang med sit-ups (det er kjedelig det :roll: ), og vekter for å styrke armene.

Det eneste som hindrer meg fra å hoppe av hele ketosen, er det at jeg automatisk kommer til å gå opp 1-3 kilo når jeg gjør det. Og siden jeg kanskje bare har gått ned rundt 5 kg til sammen, så må jeg lenger ned før jeg kan hoppe av - ellers føler jeg alt er bortkastet.

Når jeg vet at jeg skal være borte i flere timer, så putter jeg litt kjøtt, noen osteskiver og litt grønt i en plastboks så jeg kan spise hvis jeg blir sulten.

Har vært noeng anger nå id et siste jeg har hatt veldig lyst til å gå på en kjempesprekk med godteri, og riktig fråtse i marsipan, sjokolade og lakris. Men jeg har ikke gjort det. For det første: så vet jeg at det ikkke kommer til å være så mye jeg orker å spsie før jeg blirt kvalm. For det andre, så vet jeg ikke hva dette fører til i forhold til ketosen. Jeg vet at jeg da komemr ut av ketose, men ejg vet ikke hvilke resultater det vil gi på vekten. Derfor har jeg ikke sprukket heller.

Har ikke så stort fokus på frukt mer, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-

Så flink du er:)) Flott å høre at du holder på, og jeg syns du virker fornuftig i måten du spiser på.

Husk at hvis du tar en fråtsekveld, ramler du ut av ketose, MEN noen ganger kan det faktisk hjelpe på vektnedgangen. Hvis du føler at den har stoppet opp, kan det være smart å ta en pizzakveld eller noe, for å få i gang igjen kroppen.

Det gjorde jeg, og det funket som bare rakker`n. Det tar jo bare 2-3 dager, så er du i ketose igjen.

Fint at du fyser mindre på frukt, da. Men husk at noen biter i blant er lov:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tjukka

Ok Gjest M, da hoppa jeg i det. :ler:

Ned på halvtolv gikk en pose med Minde-sjokolade og en kvikk lunsj. Men det var i grunnen ikke så veldig godt. Skal forsøke å lagre det i hukommelsen for all fremtid - 'sjokolade er ikke så godt!!'

Så da vet jeg altså at sjokolade ikke er verdt de kiloene det koster.

Så gjenstår det å se hva jeg mener om sjokoladeis da. Kanskje neste sprekk skal være på sjokoladeis, så blir jeg kurert for det også. :ler:

Nå har jeg lyst på eple og jordbær - innmari lyst på også. Det vil jeg ikke blir kurert for, men trappe gradvis opp mot å kunne spise om en stund. Må bare ned litt flere kilo først.

**********

Men du Gjest M: skal du i ketose selv om du bare har noen få kilo å kvitte deg med da? Håper du skriver hvordan det går.

**********

Og forresten: nå fire timer etter sjokoladen så fikk jeg utslag på stixen (heldigvis). Jeg angret meg på sjokoladen, så man kan si at den ikke var i magen så veldig lenge. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

At du har utslag på stix kan dessverre være et tegn på at du har spist mat med fett, selv om du har spist sjokolade. Men det er dermed ikke sagt at det er noen krise ;) Det viktigste er at du velger noe du kan holde på med en stund, og da må kanskje noen sprekker til underveis.

Hvis du er interessert i CKD (Cyclical Ketogenic Diet) kan du bare skrike ut, der er man 5-6 dager i ketose og har en dag i uken der man spiser karbohydrater og fyller glykogenlagrene. Mindre "brutalt" enn en ren ketosediett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Jeg angret meg på sjokoladen, så man kan si at den ikke var i magen så veldig lenge. :sjenert:

:overrasket:

Skal love deg at du hadde hatt mindre vondt av å bli slått ut av ketose en dag enn å spy opp maten igjen

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
:overrasket:

Skal love deg at du hadde hatt mindre vondt av å bli slått ut av ketose en dag enn å spy opp maten igjen

:overrasket:

Tullprat.

Er da ikke skadelig å kaste opp, så fremt det ikke blir en vane. For meg, som ellers ikke kaster opp utenom det årlige migreneanfalet, så finnes det ikke den minste skade ved at jeg gjorde det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...