NovaFlare Skrevet 22. mars 2008 #181 Del Skrevet 22. mars 2008 På 4 dager har jeg mistet 6 cm rundt midjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2008 #182 Del Skrevet 23. mars 2008 ^Wow, så utrolig bra Novaflare! Fikk lyst til å prøve ut dette her selv nå! Jeg er ikke overvektig, men har de 4-5 siste kiloene som nekter å rikke på seg uansett hva jeg gjør. Det begynner å bli på tide å gå drastisk til verk! Det jeg lurer på er om en slik diett kan fungere bra i mitt tilfelle som normalvektig med kun litt av det vrange hoftefettet igjen, eller om den er best for overvektige? Jeg har aldri vurdert Atkins o.l., fordi såvidt jeg har forstått så må man gå på streng diett resten av livet for at kiloene ikke skal komme tilbake igjen. Jeg har nok selvdisiplin til å gå på diett en stund, men er jo ute etter en livsstilsendring jeg kan leve med.. lurer derfor på om noen har erfaringer med livet etter ketose-styret? Ikke meningen å kuppe tråden eller noe, jeg ble bare så inspirert av å lese om dere som faktisk går på denne dietten og ser resultater! Bra jobba, og takk for at dere vil dele det med oss andre som er nysgjerrige:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 23. mars 2008 #183 Del Skrevet 23. mars 2008 ^Wow, så utrolig bra Novaflare! Fikk lyst til å prøve ut dette her selv nå! Jeg er ikke overvektig, men har de 4-5 siste kiloene som nekter å rikke på seg uansett hva jeg gjør. Det begynner å bli på tide å gå drastisk til verk! Det jeg lurer på er om en slik diett kan fungere bra i mitt tilfelle som normalvektig med kun litt av det vrange hoftefettet igjen, eller om den er best for overvektige? Jeg har aldri vurdert Atkins o.l., fordi såvidt jeg har forstått så må man gå på streng diett resten av livet for at kiloene ikke skal komme tilbake igjen. Jeg har nok selvdisiplin til å gå på diett en stund, men er jo ute etter en livsstilsendring jeg kan leve med.. lurer derfor på om noen har erfaringer med livet etter ketose-styret? Ikke meningen å kuppe tråden eller noe, jeg ble bare så inspirert av å lese om dere som faktisk går på denne dietten og ser resultater! Bra jobba, og takk for at dere vil dele det med oss andre som er nysgjerrige:) Jeg kan jo svare deg litt: 1) Ketogene dietter er stort sett ikke anbefalt for relativt normalvektige personer som har noen få kilo å gå ned. Der vil gjerne en karbohydratkontrollert diett (men med mer karb enn man havner i ketose) bli brukt. Du KAN selvsagt prøve en ketogen diett, men i mine øyne blir det å skyte spurv med kanoner, det er også holdningen til leger mtp ketogene dietter. 2) Du vil miste en del vannvekt på en ketogen diett. Grunnen til dette er at karbohydrater binder vann i kroppen, og når man tømmer glykogenlagrene i kroppen, så forsvinner også dette vannet. Like forbannet kommer disse vannkiloene på igjen så fort man begynner å spise karbohydrater. Men fettet som forsvinner på en ketogen diett kommer ikke på igjen med mindre man spiser mer enn man forbrenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 23. mars 2008 #184 Del Skrevet 23. mars 2008 Hei igjen, takk for hyggelig velkomst:)) På det første spørsmålet ditt, kan jeg si at jeg spiser ganske normal mat. Har byttet ut alt brød med grove knekkebrød med forskjellig pålegg. F.eks ost, pølse, skinke, egg. Spiser vanlig middagsmat, men lite poteter, ris, pasta. Bruker heller mer grønnsaker. Drikker mye vann. Styrer unna sukker og raske karbohydrater, selvfølgelig. Kalorier brydde jeg meg null og niks om, telte bare karbohydrater. Holdt meg under 15-20 g. karber pr dag. Det jeg gjorde for å gå ned, var ganske enkelt å være veldig fokusert på hva jeg spiste. Var utrolig disiplinert med mat, drakk masse vann og gikk tur hver dag. Kiloene bare raste av meg. Etter å ha prøvd ALT var jeg klar for å gi opp, og innfinne meg med å være feit. Til jeg kom over ketolyse, og den ga meg rett og slett et nytt liv. En ting som var veldig viktig for meg, var å fokusere på det jeg faktisk kunne spise, framfor å synes synd på meg selv for alt jeg ikke kunne spise. Denne dietten passer slett ikke for alle, men for meg har det vært en mirakelkur:)) Takk for svar. Jeg synes det ble litt lettere når jeg forstod at jeg kunne spe på med litt kosemat innimellom. Karamellpuddingen jeg lagde ble veldig god. Annerledes enn vanlig karamellpudding, men altså god. Husker du hvordan vektnedgangen din forløp? Mye først for så å stoppe en lang periode, eller jevnt? Gikk du opp rett etter at du kom ut av ketosen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 23. mars 2008 #185 Del Skrevet 23. mars 2008 Gjest - M, jeg lurer på en ting til. Hvor lange turer gikk du hver dag, eller hvor lenge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 23. mars 2008 #186 Del Skrevet 23. mars 2008 Gjest - M, jeg lurer på en ting til. Hvor lange turer gikk du hver dag, eller hvor lenge? Nå er det sånn at ketolysekuren kalles "latmannskuren", fordi man ikke trenger trene, hvert fall ikke hardtrening. Mosjon derimot anbefales, og da en halvtimes tur hver dag, i moderat tempo. Det er supert å ta en gåtur før frokost eller før middag, for å hjelpe forbrenningen. Jeg er så heldig at jeg har hund, så jeg går lang tur hver dag, minst en time. Enten i strekk, eller fordelt på flere turer. Går jeg flere turer, blir det gjerne mer enn en time... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 23. mars 2008 #187 Del Skrevet 23. mars 2008 Takk for svar. Jeg synes det ble litt lettere når jeg forstod at jeg kunne spe på med litt kosemat innimellom. Karamellpuddingen jeg lagde ble veldig god. Annerledes enn vanlig karamellpudding, men altså god. Husker du hvordan vektnedgangen din forløp? Mye først for så å stoppe en lang periode, eller jevnt? Gikk du opp rett etter at du kom ut av ketosen? Vektnedgangen gikk litt i rykk og napp. I starten gikk jeg ned omtrent 12 kilo på de første to månedene. Så kom jeg til et såkalt platå, hvor det sto litt stille en periode på en måned eller to. Det skal sies at jeg ikke var superflink med maten denne perioden. Gikk likevel ned 2-3 kilo, men i saktere tempo. Så kom jeg i gang igjen, og gikk ned de siste 14-15 kiloene på ca 4 måneder. Jeg la ikke på meg nevneverdig etter at jeg kom ut av ketose, 2-3 kilo, kanskje. Regner med at det var nesten bare vann....målene mine var de samme. Jeg målte meg i tillegg til å veie meg, og fant ut at det var en god måte å holde motivasjonen oppe, i perioder hvor vekta sto stille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 23. mars 2008 #188 Del Skrevet 23. mars 2008 Vektnedgangen gikk litt i rykk og napp. I starten gikk jeg ned omtrent 12 kilo på de første to månedene. Så kom jeg til et såkalt platå, hvor det sto litt stille en periode på en måned eller to. Det skal sies at jeg ikke var superflink med maten denne perioden. Gikk likevel ned 2-3 kilo, men i saktere tempo. Så kom jeg i gang igjen, og gikk ned de siste 14-15 kiloene på ca 4 måneder. Jeg la ikke på meg nevneverdig etter at jeg kom ut av ketose, 2-3 kilo, kanskje. Regner med at det var nesten bare vann....målene mine var de samme. Jeg målte meg i tillegg til å veie meg, og fant ut at det var en god måte å holde motivasjonen oppe, i perioder hvor vekta sto stille. Å jeg blir så glad for svar. Da er kanskje ikke min målsetning om en total vektnedgang på rundt 10 kilo (inkl. oppgang av 3 kg etter ketoseslutt) innen juni så urealistisk da. Jeg har ikke vekt, men sjekker mot klær. Da blir det minimum en halvtimes gåtur pr dag på meg fra en av de nærmeste dagene. Litt for travel nå til å få det til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. mars 2008 #189 Del Skrevet 23. mars 2008 Hei Jeg har et par spm jeg blir veldig glad om noen svarer på: -trenger man virkelig ikke passe på mengden av det man spiser i det hele tatt?? Så lenge man holder seg unna karbohydrater? -vil man gå ned i vekt hvis man følger denne kuren, men pr def er undervektig? -Jeg har hørt at når man kommer i ketose utskiller man en spes lukt/lukter vondt, stemmer dette? Er det i så fall velduig merkbart? -er det lurt å ta vitaminpille® for å sikre vitamininntak? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 23. mars 2008 #190 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg har et par spm jeg blir veldig glad om noen svarer på: Men til slutt ble det fire. -trenger man virkelig ikke passe på mengden av det man spiser i det hele tatt?? Så lenge man holder seg unna karbohydrater? Akkurat det er iallefall folk i denne tråden litt uenige i. Men spiser man mye proteiner og fett er det grenser for hvor mye mat man orker å spise. -vil man gå ned i vekt hvis man følger denne kuren, men pr def er undervektig? Er man undervektig har man kanskje ikke så stort fettinnhold, så da vil det nok ikke ha noe for seg. (Bolledeig kan sikkert svare mye bedre på dette). -Jeg har hørt at når man kommer i ketose utskiller man en spes lukt/lukter vondt, stemmer dette? Er det i så fall velduig merkbart? Hvis man drikker nok væske, mellom 2,5 - 3 liter vann, så skal ikke det være noe problem. Jeg har ikke fått noen reaksjon fra mine omgivelser. Er visst også litt personavhengig. -er det lurt å ta vitaminpille® for å sikre vitamininntak? Ja, det anbefales. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 23. mars 2008 #191 Del Skrevet 23. mars 2008 Hei Jeg har et par spm jeg blir veldig glad om noen svarer på: -trenger man virkelig ikke passe på mengden av det man spiser i det hele tatt?? Så lenge man holder seg unna karbohydrater? Jeg spiste akkurat så mye jeg hadde lyst på. Problemet når man er i ketose, kan være å spise for lite, fordi man ikke blir særlig sulten. -vil man gå ned i vekt hvis man følger denne kuren, men pr def er undervektig? Hvorfor skulle man ønske å gå ned i vekt hvis man er undervektig...? -Jeg har hørt at når man kommer i ketose utskiller man en spes lukt/lukter vondt, stemmer dette? Er det i så fall velduig merkbart? Lukten du sikter til, kan minne om lukten av neglelakkfjerner(aceton), og jeg skilte ut en del lukt i starten. Det gikk over etter en stund. -er det lurt å ta vitaminpille® for å sikre vitamininntak? Det er lurt å ta vitaminer og mineraler for å hjelpe til med fettforbrenning, i tillegg til å sikre kroppen vitaminer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest -M- Skrevet 23. mars 2008 #192 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg klarte visst ikke helt å skille mine svar fra spørsmålene i teksten. Prøvde å lage fet skrift, men fikk det ikke til. Svarene ligger i sitatet, mellom spørsmålene..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest -M- Skrevet 23. mars 2008 #193 Del Skrevet 23. mars 2008 Å jeg blir så glad for svar. Da er kanskje ikke min målsetning om en total vektnedgang på rundt 10 kilo (inkl. oppgang av 3 kg etter ketoseslutt) innen juni så urealistisk da. Jeg har ikke vekt, men sjekker mot klær. Da blir det minimum en halvtimes gåtur pr dag på meg fra en av de nærmeste dagene. Litt for travel nå til å få det til. Hvor stor vektnedgang du vil ha fram til juni, vil jo avhenge av flere ting. Hvor mye reell overvekt har du? Denne kuren vil jo ha best effekt på mennesker med MINST 10 kilo overvekt. For min del var maten alfa og omega. At jeg var flink til å holde karbonivået så lavt som mulig, at jeg fikk i meg nok mat, og ikke minst at jeg fikk i meg nok fett. Det er viktig. Fett brenner fett på denne dietten, og det er viktig å få i seg nok av det sunne fettet. Men en vektnedgang på 10 kilo fram til juni er ikke urealistisk. Om du går tur eller ikke, vil normalt ikke gjøre store utslag. Får man til en tur hver dag, er jo det bare en bonus. Jeg heier på deg:)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 23. mars 2008 #194 Del Skrevet 23. mars 2008 Hvor stor vektnedgang du vil ha fram til juni, vil jo avhenge av flere ting. Hvor mye reell overvekt har du? Denne kuren vil jo ha best effekt på mennesker med MINST 10 kilo overvekt. Ok, da øker jeg ambisjonene mine til å gå ned 11 kilo da. Dvs, fordi jeg ikke har vekt ås har ejg jo ikke peiling på hvor mye jeg veier for mye. Er ikke så lett å måle utfra størrelser på klær heller, for de varierer så mye. Men jeg ligger vel nå på størrelse 42/44. Får på meg ei bukse i 40 også, men den er sikkert snill i størrelsen. Man regner i snitt 5 kilo pr størrelse, så kommer jeg ned i 38/40 blir jeg overlykkelig. Jeg tror faktisk denne kuren er det eneste som kan hjelpe meg nå. Jeg spiste ikke junkfood eller mye godteri, men spiste mye frukt og så lite kalorier at kroppen tydeligvis tviholdt på det den fikk. Fruktforbruket mitt lå sikkert på rundt 1 kg pr dag, og det blir det jo veldig mye karbohydrater av, så når jeg nå vet at karbohydrater som kroppen ikke forbrenner omdannes til fett - så skjønner jeg hvorfor jeg ble tjukkerer og tjukkere selv med et sunt kosthold. Jeg gikk jo gjerne mellom 5 - 10 km pr dag også, men la likevel på meg. Når jeg hadde holdt på sånn i tre år hadde jeg ikke lyst til annet enn å grine. Snakk om å være demotiverende. Helt tilfeldig kom jeg over en tråd her inne, søndag for to uker siden, hvor noen skrev om ketose. Jeg hadde aldri hørt om det før, men googla det jeg kunne hele natta (nesten). Jeg spiste mitt siste eple på en stund, og la om kostholdet påfølgende dag. For min del var maten alfa og omega. At jeg var flink til å holde karbonivået så lavt som mulig, at jeg fikk i meg nok mat, og ikke minst at jeg fikk i meg nok fett. Det er viktig. Fett brenner fett på denne dietten, og det er viktig å få i seg nok av det sunne fettet. Er det jeg blir så forvirra av. Noen sier man skal spise så mye fett man vil, andre at man skal være forsiktig med kaloriene selv om man er i ketose. Men en vektnedgang på 10 kilo fram til juni er ikke urealistisk. Om du går tur eller ikke, vil normalt ikke gjøre store utslag. Får man til en tur hver dag, er jo det bare en bonus. Ja, kroppen har jo godt av å røre litt på seg, og hodet har jo godt av å en gåtur. Strengt tatt bude jeg virkelig begynne med sit-ups, men det er det aller kjedeligste jeg vet. Men kanskje jeg klarer å lure meg selv til det etterhvert. Jeg heier på deg:)) Tusen takk. ---- Nå skal jeg gå opp og prøve ei bukse til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 23. mars 2008 #195 Del Skrevet 23. mars 2008 Når det gjelder vekta di, så virker det jo ikke akkurat som om du er veldig overvektig. Du må da være forberedt på at vekttapet vil gå noe saktere, enn om du hadde 20-30 kilo for mye. Jeg skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt snakker om kalorier på ketolysekuren?! Her er det kun karber man teller, jeg kunne spise en kilo biff uten at det spilte noen rolle. Som sagt, var problemet ofte å få i seg nok mat, da sultfølelsen forsvant. Mulig du allerede har meldt deg inn på ketolyseforumet til Torkel Andersen. Hvis ikke, vil jeg råde deg til å gjøre det. Han ga meg masse hjelp og støtte, og svarte på mail til meg privat. Han brukte også min slankehistorie på nettsiden sin:)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 23. mars 2008 #196 Del Skrevet 23. mars 2008 Først: Nå har jeg vært oppe og prøvd klær. Jeg fikk på meg to bukser ejg ikke har kunnet drømme om å få på meg for tre år siden, for ikke å snakke om for 2 uker siden! Jeg er så glad så glad. De er i størrelse 40, men de var altfor trange til å kunne brukes ennå, men jeg fikk igjen både glidelås og knapper. ;hoppe: .hoppe: :hoppe: Tenk om mange av klærne mine kanskje kan begynne å se ok ut på meg om et par uker til. Når det gjelder vekta di, så virker det jo ikke akkurat som om du er veldig overvektig. Du må da være forberedt på at vekttapet vil gå noe saktere, enn om du hadde 20-30 kilo for mye. Nei, men jeg føler meg så tjukk og uvel. Er sikkert fordi jeg har nektet å kjøpe meg noen nye klær og derfor sliter med å finne klær i klesskapet som ikke er altfor trenge å bruke. Dvs. jeg har kjøpt tre bukser, men har nektet å bytte ut garderoben - for da hadde jeg på en måte akseptert den vekten jeg etter hvert fikk. Jeg har hele tiden sett på den økte vekten min som noe midlertidig, frem til jeg fant en måte å gå ned på som funket for meg - og det har jeg jo gjort nå. Jeg aksepterer et tregere vekttap. I en av linkene jeg la inn på første siden, er det ei som har gått ned mange kilo bare første uka, det har nok ikke jeg gjort, men lenge jeg merker at jeg går ned så er det greit. Jeg bør for egen del merke nedgang hver uke. Jeg skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt snakker om kalorier på ketolysekuren?! Her er det kun karber man teller, jeg kunne spise en kilo biff uten at det spilte noen rolle. Som sagt, var problemet ofte å få i seg nok mat, da sultfølelsen forsvant. Jeg vet ikke, for jeg har ikke noe greie på dette. Men det er iallefall sant at sultfølelsen forsvinner fort. Mulig du allerede har meldt deg inn på ketolyseforumet til Torkel Andersen. Hvis ikke, vil jeg råde deg til å gjøre det. Han ga meg masse hjelp og støtte, og svarte på mail til meg privat. Den natta jeg ble klar over at det var noe som het ketose, brukte jeg mange timer med å lese inne på lavkarbo.no. Dr Torkel Andersen hadde skrevet mange av svarene der inne også. Han brukte også min slankehistorie på nettsiden sin:)) Håper det er greit at jeg smugkikker hvis jeg finner siden. ---- Men en ting jeg ikke helt forstår er hvorfor jeg har fått så innmari store pupper. Får man det ettersom man blir eldre eller? Før var jeg 80 B, nå er jeg 85 E!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 23. mars 2008 #197 Del Skrevet 23. mars 2008 Han er jo en liten luring han Dr. Torkil også - koster 229,- for å få tilgang til forumet. Men jeg forstår jo at det er greit så lenge han følger opp så bra som han gjør med tips i forumet og mailer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 23. mars 2008 #198 Del Skrevet 23. mars 2008 Så flott at du får på deg igjen bukser som har vært for små!! Den følelsen er bare ubeskrivelig, når man kan skli inn i størrelser som man trodde var bare en drøm:)) Syns det virker som du har et fornuftig og realistisk syn på slanking og din egen kroppsvekt. Det er flott. Og jeg skjønner godt at du ønsker å føle deg mer vel, ikke bare gå ned X antall kilo. Faren med å begynne å legge på seg litt, er at før man får sukk for seg, har man lagt på seg ganske mye.... Det med større pupper kan jeg ikke svare på. Det spørs jo akkurat hvor gammel du er. Kan hende holder du fortsatt på å utvikle deg... Ellers er det jo et godt poeng med ketolysekuren, at den ikke tærer på muskelvev, men kun fettvev. Man kan dermed ha et stort vekttap uten å bli veldig kvapsete. Ja, det koster penger på ketolyse.no....han ser vel sitt snitt til å tjene der hvor han kan tjene.... Og det er helt greit at du leser min historie der inne, hvis du finner den. Kan forresten tipse deg om et forum som heter lavkarbo.no. Det er gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 23. mars 2008 #199 Del Skrevet 23. mars 2008 Nå har jeg akkurat slanket meg litt med gammeldags baconsvor med dip av seterrømme (+pepper, seltin og hvitløk). For en syyyyyyk slankekur. Nå drikker jeg koffeinfri kaffe med maaaaase fløte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 23. mars 2008 #200 Del Skrevet 23. mars 2008 Så flott at du får på deg igjen bukser som har vært for små!! Den følelsen er bare ubeskrivelig, når man kan skli inn i størrelser som man trodde var bare en drøm:)) *host* Jeg sklei vel forsåvidt ikke akkurat inn i de buksene da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå