Gå til innhold

Missliker utekatter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet.

Veslejenta - moderator

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spesielt hvis man kjøper et hus i et område hvor det finnes katter fra før - da vet man hva man går til.

Nå blir det lavmål igjen. :forvirret:

De fleste har vel ikke den luksusen det er å kjøpe hus i "kattefrilandet", og ikke vet jeg hvor det er heller.

Jeg syns forøvrig at eiendelene mine ikke skal ødelegges ( ref. trampolinen), og at jeg skal kunne åpne vinduer for lufting, uten at jeg skal finne katter i sengen min.

Og selv om det er tett rundt husene her, så er det ingen hunder som står å bjeffer hele dagen eller halve dagen. Hundeeiere kan ikke tillate seg at kjæledyrene deres gjør slikt.

Ikke bryr jeg meg om fargen på nabohuset heller. Hvorfor trekker du inn slike ting, rangi ?

Skrevet

Jeg tror jeg bor i kattefrilandet:) dvs, naboene har katt, men jeg ser aldri noe til den.

Grunnen til at jeg trekker inn slike ting er at jeg mener det er situasjoner som fører til/ kan føre til irritasjon hos enkelte naboer når man bor så tett.

Når enkelte i denne tråden ikke viser et fnugg av vilje til å legge inn en egeninnsats for å behjelpe problemet, så mener jeg det er tullete. Ja da, det er din hage, og jada det er irriterende med kattedrit og kattepiss. Men, hvis man ikke viser vilje overhodet til å gjøre noe med det, kan jeg ikke se at det er katteeierens problem, men mer huseieren som ikke viser vilje til å løse problemet. Hvis katteeieren tilbyr spray osv, og huseieren ikke vil ta i mot det, så er det da vitterlig ikke katteeierens problem?

Du kan jo sette i myggnetting i vinduet ditt, hvis du plages av at katter hopper inn, f eks. Jeg skjønner godt at det er irriterende når katten ødelegger nettingen på trampolinen din, og hadde det vært min katt så hadde jeg sikkert tilbudt meg å kjøpe nytt til deg.

Skrevet

Synes rangi sier mye fornuftig her. Vil ellers også legge til at det å kalle andres meninger for "lavmål" ikke er det beste startsted for en god debatt.

At man blir irritert er fullt forståelig, og hadde min katt beviselig ødelagt annen manns eiendom så hadde jeg tilbudt meg å erstatte det. Men alt er hva man gjør det til selv også. Man kan tenke "ah, nå har nabokatten vært her igjen" gå inn og hente sprayen og spraye (hvis man ikke allerede har gjort det), og være ferdig med den saken. Eller man kan på prinsippielt grunnlag nekte å verken kjøpe spray, spray selv eller la katteeier kjøpe spray for så å likevel sitte og klage over katteskinnet til naboen.

Skrevet

Det er flott at du ville ha erstattet skadene. :)

Hvis du leser litt lenger oppe i tråden, så ser du at jeg har gitt beskjed til naboen angående trampolinen.

Jeg har også gitt beskjed om dritingen i bedet.

Nå er sikkert katten til naboen hjerneskadet, for den graver ikke ned driten, men graver opp blomstene isteden.

De katteeierene jeg vet om vil ikke gjøre noe for å bedre situasjonen.

Det er en av tingene jeg syns er egoistiskt.

Jeg må bare nevne...., samme katteeier er voldsom plaget av at noen andre naboer har løvhekk, og om høsten blåser noen av løvet inn i oppkjørselen deres.

Hun har faktisk sagt at hun forventer at de kommer å raker det vekk fra hagen hennes.

Sa vi selvinnsikt.???? :ler:

Skrevet
Synes rangi sier mye fornuftig her. Vil ellers også legge til at det å kalle andres meninger for "lavmål" ikke er det beste startsted for en god debatt.

Men da bør vel man ikke komme med sånne merkelige svar.. :forvirret:

Skrevet (endret)
Jeg må bare nevne...., samme katteeier er voldsom plaget av at noen andre naboer har løvhekk, og om høsten blåser noen av løvet inn i oppkjørselen deres.

Hun har faktisk sagt at hun forventer at de kommer å raker det vekk fra hagen hennes.

Sa vi selvinnsikt.???? :ler:

Der har du et godt eksempel på hva jeg mener - bare motsatt vei. Hadde det vært meg, så hadde jeg smilt lykkelig over det vakre løvet før jeg hadde rakt det opp og kastet det - og vært ferdig med den saken. Som rangi sier, bor man i tettbygde strøk så må man også vente å få andres liv og levnet tettere opp i seg enn om man bor litt mer landlig til.

Endret av Tabris
Skrevet
Men da bør vel man ikke komme med sånne merkelige svar.. :forvirret:

Hehe, beklager at mine meninger oppfattes som merkelige. :ler:

Skrevet
Der har du et godt eksempel på hva jeg mener - bare motsatt vei. Hadde det vært meg, så hadde jeg smilt lykkelig over det vakre løvet før jeg hadde rakt det opp og kastet det - og vært ferdig med den saken. Som rangi sier, bor man i tettbygde strøk så må man også vente å få andres liv og levnet tettere opp i seg enn om man bor litt mer landlig til.

Men her kommer altså naboen å raker det opp for henne. ;)

Skrevet
Men her kommer altså naboen å raker det opp for henne.  ;)

Ja, folk er forskjellige. ;)

Skrevet
Hehe, beklager at mine meninger oppfattes som merkelige.  :ler:

:)

Ok, men du har ikke fortalt meg om hvor jeg bør bo heller.

Jeg kommer ikke på et sted utenom bysentrum, og det er ikke aktuellt grunnet allergi.

Skrevet

Helt enig med Infinity her, at selvinnsikt kanskje hadde vært en god ide:)

Leste at du hadde sagt dette til naboen din, og syns da iallfall at hun for det gode naboskapsskyld kunne erstatte nettingen din. Det kan da ikke være så dyrt og vanskelig, evt kunne hun tilbudt seg å betale et nytt nett som du kjøpte selv.

Man må jo også som katteeier vise litt forståelse for at enkelte ikke er like glade i katter som seg selv:)

Skrevet (endret)
:)

Ok, men du har ikke fortalt meg om hvor jeg bør bo heller.

Jeg kommer ikke på et sted utenom bysentrum, og det er ikke aktuellt grunnet allergi.

Hvorfor skal jeg fortelle deg hvor du skal bo? Jeg har vel ikke oversikt over hvor mange katter det finnes i alle bygder, byggefelt og landlige omgivelser i Norge.

For å komme med et illustrerende eksempel (fra virkeligheten!):

I bygda hvor jeg bor har vi hatt en ungdomsklubb på samme sted i mange år. Et par dager i uka har de diskotek. Dette har aldri plaget noen naboer fordi det er ingen som bor så nær klubbhuset.

På dugnad bygger så en kristen menighet sitt menighetshus på nabotomta, og etter at det er kommet i stand krever de at ungdomshuset skal skru ned volumet på diskoteket til bestemte tider på kvelden for da har de møte. Det verste av alt er at det faktisk også ble gjort.

For meg blir det litt på samme måte. Hvis man velger å bo i et tettbygd strøk så vet man det vil det ofte være ting som

- barneskrål på dagtid

- kanskje barnegråt om kvelden fra små som ikke vil sove

- masse lyd og fart i sommerhalvåret med grillukt og tilhørende lyder

- katter

- during fra gressklippere og andre maskiner om sommeren

- høstløv fra naboen blåser inn i egen hage

- osv osv osv.

Jeg forstår godt at folk ikke er særlig glad i dette (foretrekker selv å bo landlig til!), men det er slike ting man nesten må ta med i beregningen når man velger å bosette seg i tettbygde strøk.

Endret av Tabris
Skrevet

Jeg syns at du skulle fortelle meg hvor jeg skal flytte, siden du flere ganger har nevnt det som en løsning på problemet.

Skrevet

Nei, jeg har ikke flere ganger nevnt det som en løsning på problemet. Det jeg har sagt, er at når man flytter til tettbygd strøk så må man være klar over at det er en stor sjanse for at det finnes mange katter der. På samme måte som at man må være klar over at det er gressklippstøy, grillukt, barneskrål osv osv.

Skrevet

Hele denne tråden bekrefter min oppfatning av katte-eiere som late, uansvarlige mennesker som ikke gidder å ta vare på kjæledyrene sine.

"Rett til å få utløp for sitt jaktinstinkt"!!

"Unaturlig å være inne/gå i bånd"!!

Maken til tåpelige utsagn skal man lete lenge etter.

HVA ER DET SOM ER NATURLIG MED EN KATT I ET BOLIGSTRØK!!

De fleste hunder har faktisk også jaktinstinkt, skal de da få jakte på de nusselige kattene deres da? (hadde kanskje vært det beste)

Jeg har to naboer som har 5 katter til sammen, de bruker vår hage som offentlig toalett.

Vi har prøvd ut de fleste kjente triks for å holde dem borte, uten veldig stort hell.

Snakket med eierne har jeg også gjort, ble da stort sett møtt med "katter er frie dyr/dette må du bare finne deg i"

Ser frem til den dagen katte-eiere også må vise ansvar. Les:båndtvang.

Skrevet (endret)

Å kalle utsagn "tåpelige" bare fordi du er uenige med dem er ikke særlig god argumentasjon, og overbeviser i hvertfall ikke meg om at du kan ha et poeng.

Ellers har jeg nevnt over at hunder og katter er så ulike arter at de ikke kan eller bør sammenlignes direkte på den måten. Som jeg også har nevnt tidligere i tråden synes jeg det vitner om en veldig stor egoisme og mangel på respekt for dyr hvis man krever at de skal gjennomgå noe så ekstremt begrensende for deres natur og behov som båndtvang/holdes inne fordi noen av deres handlinger er et irritasjonsmoment.

Kan du fortelle meg hva jeg har skrevet som gjør at du rettferdiggjør å kalle meg "lat" og at jeg ikke tar vare på dyrene mine?

Endret av Tabris
Skrevet
Hele denne tråden bekrefter min oppfatning av katte-eiere som late, uansvarlige mennesker som ikke gidder å ta vare på kjæledyrene sine.

"Rett til å få utløp for sitt jaktinstinkt"!!

"Unaturlig å være inne/gå i bånd"!!

Maken til tåpelige utsagn skal man lete lenge etter.

HVA ER DET SOM ER NATURLIG MED EN KATT I ET BOLIGSTRØK!!

De fleste hunder har faktisk også jaktinstinkt, skal de da få jakte på de nusselige kattene deres da? (hadde kanskje vært det beste)

Jeg har to naboer som har 5 katter til sammen, de bruker vår hage som offentlig toalett.

Vi har prøvd ut de fleste kjente triks for å holde dem borte, uten veldig stort hell.

Snakket med eierne har jeg også gjort, ble da stort sett møtt med "katter er frie dyr/dette må du bare finne deg i"

Ser frem til den dagen katte-eiere også må vise ansvar. Les:båndtvang.

Hvis du snakket med naboene dine om at du har et problem med kattene deres i samme sinte tone som i dette innlegget er det kanskje ikke så rart at de svarte som de gjorde.... :forvirret:

Som det er blitt skrevet mange ganger før i denne tråden, så er det visste ting, bl a katter, som følger med det å bo i et tettbebygd strøk. Så man blir bare nødt til å forholde seg til det, enten man vil eller ikke.. :)

Skrevet

Ansvarlig dyrehold burde medføre følgende :

Holde dyrene under oppsyn, sørge for at de ikke påfører andre eller annen manns eiendom skade.

Kort sagt ta vare på dyrene sine.

Ingen av disse kriteriene oppfyller du.

Ergo: lat/uansvarlig!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...