Gå til innhold

Missliker utekatter


Endlessly

Anbefalte innlegg

Gjest Frysepulver
Om det er katta mi som plager deg, så spanderer jeg gjerne en spruteflaske istedetfor at du skal være slem mot den eller irritere deg mer enn nødvendig.

Hvorfor må jeg bruke tid på å sprute rundt med flasken? Det er jo din katt som skaper trøbbel, da bør du bruke DIN tid på å få katten din til å holde seg i din hage, ikke min

Det her er jo bare latterlig :ler:

Hadde vel foretrukket å skyte bikkja di jeg også, om den hadde kommet med katta mi i kjeften.

Men heldigvis er ikke det problemet her.

Ærlig talt tror jeg ikke du kommer noe særlig langt med å hyle ut om båndtvang på katter, for det skjer ikke.

Kunne kanskje hjulpet å ta en prat med eierne til de kattene som plager deg,

men tror ikke det finnes noen som putter på kattene sine bånd fordi det plager deg at de går løse.

Men det ser jo ut som hele ditt problem bare er at du ikke liker katter,

og det kan vi vel ikke gjøre så mye med :)

Jeg plages ikke av katter. Jeg eier ingen sandkasse og de hundene vi hadde skremte vel kattene bort lenge før de turte å tusle lenger inn på eiendommen. Men jeg plages av HOLDNINGEN de fleste katteeiere har, derfor diskuterer jeg temaet. Og jeg hadde sandkasse som barn, og jeg ble lei av å måtte bruke den lille gule spaden min til å spa ut kattemøkk fra kassen når jeg egentlig bare ville leke.

Jeg har heller ikke sagt noe om båndTVANG for katter, men det er absolutt ingen dum idé! :)

Det at jeg ikke liker katter kan vi ikke gjøre noe med, nei. Men vi KAN gjøre noe med det faktum at mange katter og deres eiere plager sine naboer med meninger, driting og tissing.

HVA vet jeg ikke, du lanserte jo båndtvang, noe jeg absolutt ville stemt for. Ellers mener jeg det bør være opp til katteeieren å finne løsningene her. Dere har valgt å skaffe dere katt, derfor må dere finne løsninger som gjør at deres valg ikke går ut over andre slik det gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må jeg bruke tid på å sprute rundt med flasken? Det er jo din katt som skaper trøbbel, da bør du bruke DIN tid på å få katten din til å holde seg i din hage, ikke min

Jeg plages ikke av katter.

Ok, så jeg skal løpe etter kattene med spruteflaska for å jage dem ut av din hage?

God idè :klappe:

Det er jo de som plages av det som må gjøre noe med det,

eller så får de drite i det,

og fortsette å være sure og gretne og klage over "den jævla katta".

Og at du nå sier at du ikke plages av katter, får meg til å undre hvorfor du gidder å bruke tid på den tråden her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Ok, så jeg skal løpe etter kattene med spruteflaska for å jage dem ut av din hage?

God idè :klappe:

Det er jo de som plages av det som må gjøre noe med det,

eller så får de drite i det,

og fortsette å være sure og gretne og klage over "den jævla katta".

Og at du nå sier at du ikke plages av katter, får meg til å undre hvorfor du gidder å bruke tid på den tråden her...?

Hvorfor er ikke det noe god idé?

Det er din katt.

Det er min hage.

Jeg har valgt å ha hage.

Du har valgt å ha katt.

Mitt valg om å ha hage plager ikke deg.

Ditt valg om å ha katt plager meg i det øyeblikket din katt

kommer inn i min hage.

Ser du fortsatt ikke hvor jeg vil?

Jeg lar meg engasjere av så mangt. Mine barndomsminner om kattebæsj-spaingen sitter åpenbart i. Utover dette med katteengasjementet er det mye annet jeg engasjerer meg i, liker å diskutere eller tenker på/bryr meg om.

Jeg tenker på kreft, selv om jeg ikke har kreft.

Jeg synes det er jævlig med pedofile overgripere, men jeg har aldri vært utsatt for en selv.

Jeg synes lite om vodtekt, men jeg har aldri blitt voldtatt.

Er du så enfoldig at du kun bryr deg om/engasjerer deg i saker som berører deg personlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Hm, her trodde jeg et øyeblikk at du hadde gitt deg, men nå ser jeg du skriver så tastene flyr veggimellom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Hm, og så ingenting :klø:

Vel, like greit, jeg må sove nå. Regner med at dette fortsetter i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva?

Istedet for å sitte der å syte sånn, så kanskje du burde bruke tiden din på å prøve å forandre loven da vettu,

siden du er så engasjert ;)

Begynner å lure på om du er sur for at katter er frie dyr, og hunder ikke er det :lol:

"Når det gjelder katter, er dette dyr som ikke holdes i bånd og skal heller ikke det fordi det strider mot dyrevernloven. Således kan ikke en katteeier til enhver tid ha kontroll med hvor hans katt er eller hva hans katt foretar seg."

Og jeg klarer ikke se sammenhengen mellom katter, og voldtekt og pedofili.

Du skjønner det at det er ikke ulovlig å ha utekatter,

men voldtekt og andre overgrep er ikke lov.

Skjønner du forskjellen?

Jeg blir virkelig oppgitt,

du driver meg i seng (og insane) :grine:

Endret av Marielle83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frysepulver
Vet du hva?

Istedet for å sitte der å syte sånn,

Syte? Jeg diskuterer på lik linje som deg. Å nedlate seg til å si at ens motstandere syter når en selv slipper opp for argumenter blir for dumt.

så kanskje du burde bruke tiden din på å prøve å forandre loven da vettu,

siden du er så engasjert ;)

Nå er det vel ikke alt jeg legger ut om her på KG, hva vet vel du om jeg er engasjert eller ikke utenom KG? Hva vet vel du detaljert om min jobb, mine fritidsaktiviteter, verv, sysler, organsasjonsliv osv.?

Begynner å lure på om du er sur for at katter er frie dyr, og hunder ikke er det :lol:

:overrasket: Wow, en virkelig hardslående kommentar :ironi:

"Når det gjelder katter, er dette dyr som ikke holdes i bånd og skal heller ikke det fordi det strider mot dyrevernloven. Således kan ikke en katteeier til enhver tid ha kontroll med hvor hans katt er eller hva hans katt foretar seg."

Det er vanlig høflighet å oppgi kilder, dessuten er sitater beskyttet av åndsverkloven. Jada, jeg betviler ikke at dette står et sted, men jeg kan da like fullt mene at det bør endres?

Og jeg klarer ikke se sammenhengen mellom katter, og voldtekt og pedofili.

Du skjønner det at det er ikke ulovlig å ha utekatter,

men voldtekt og andre overgrep er ikke lov.

Skjønner du forskjellen?

Jeg blir virkelig oppgitt,

du driver meg i seng (og insane) :grine:

Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese det jeg siterte deg på når jeg skrev dette kunne vi jo håpet at du skjønte hva jeg mente. Prøv igjen! :tommel:

Du sa at du ikke forstod hvorfor jeg var så negasjert i "katter driter overalt"-problematikken når jeg ikke sliter med kattebæsj i blomsterbedene selv. Jeg svarte da at jeg evner å engasjere meg i ting jeg ikke er direkte berørt av. Jeg insinuerte videre at jeg mener det er en positiv egenskap, og spurte deg om du er så enfoldig at du kun lar deg rive med av saker som berører deg personlig.

Regner med at du skjønte dette nå - hvis ikke vil jeg anmode deg om å lese mine innlegg (MED dine sitater) en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Én ting til ang. dette med spruteflasker; jeg vil selvfølgelig like lite ha DEG i hagen min som jeg vil ha katten din i hagen min. Følgelig må du evt. bruke spruteflasken mot katten din når den forsøker å gå utenfor din hage, så du forhindrer den fra å oppsøke min eller andres hager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du syter, og det må jo jeg få mene.

Akkurat som du mener at katter bør holde seg i sin egen hage.

Det må du få mene, selv om jeg syns det er feil.

Og du trenger ikke bekymre deg for at jeg skal komme inn i hagen din ;)

Jeg syns bare det er bortkasta tid å diskutere fram og tilbake noe som ikke går noen vei, men ser ikke ut til at du skjønner hva jeg mener heller.

Så da er vi like langt igjen...

Katter har rett til å gå fri, og det er ikke noe å gjøre med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg tror du bør betrakte deg selv som "slått" nå, Marielle83.

Jeg er ikke enig i alt Frysepulver sier, men jeg regner med hun setter ting på spissen.

Å ha katter i bånd er nok utopi, men jeg skjønner ikke at (noen) katteeiere ikke kan vise den minste forståelse for at det faktisk er fryktelig irriterende med en del katters markeringer og avføring!!!

Hadde naboen klaget på min eventuelle katt, tror jeg at jeg hadde sagt "Jeg beklager det. Jeg skjønner det er irriterende. Men jeg føler meg litt hjelpesløs, vet ikke helt hvordan jeg skal løse problemet - katten streifer jo løs ute." Og dermed hadde sannsynligvis problemet vært mindre "betent", fordi jeg faktisk ikke hadde svart at "Skal jeg liksom løpe etter katta med spruteflaske, eller....????" . Hadde det vært snakk om små barn og avføring i sandkasser, hadde jeg enkelt og greit tilbudt naboen å kjøpe en presening å legge over sandkassa. Det gjorde vi når vi hadde barn som lekte i sandkasse i hagen vår - og slapp kattedritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør betrakte deg selv som "slått" nå, Marielle83.

Jeg er ikke enig i alt Frysepulver sier, men jeg regner med hun setter ting på spissen.

Å ha katter i bånd er nok utopi, men jeg skjønner ikke at (noen) katteeiere ikke kan vise den minste forståelse for at det faktisk er fryktelig irriterende med en del katters markeringer og avføring!!!

Hadde naboen klaget på min eventuelle katt, tror jeg at jeg hadde sagt "Jeg beklager det. Jeg skjønner det er irriterende. Men jeg føler meg litt hjelpesløs, vet ikke helt hvordan jeg skal løse problemet - katten streifer jo løs ute." Og dermed hadde sannsynligvis problemet vært mindre "betent", fordi jeg faktisk ikke hadde svart at "Skal jeg liksom løpe etter katta med spruteflaske, eller....????" . Hadde det vært snakk om små barn og avføring i sandkasser, hadde jeg enkelt og greit tilbudt naboen å kjøpe en presening å legge over sandkassa. Det gjorde vi når vi hadde barn som lekte i sandkasse i hagen vår - og slapp kattedritt.

Nå var jo ikke mitt første svar et spydig: "Skal jeg løpe etter katta med spruteflaska eller?".

Det var et tips til de som plages med katter rundt huset sitt, og ikke vet hvordan de skal få de bort.

Og jeg har et flott forhold til mine naboer når det gjelder mine katter, om du lurer på det.

Er det noe problem, så kommer de til meg med det.

Det her handler ikke personlig om meg vettu.

Og presenning er en lur ting.

Men når folk som plages ikke gidder å gjøre noe med det, eller si i fra til de som eier disse kattene, så får de heller ikke løst problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og som jeg har sagt tidligere går det an å ha kattekasse inne, så kattene gjør fra seg inne også og ikke bare ute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Nå var jo ikke mitt første svar et spydig: "Skal jeg løpe etter katta med spruteflaska eller?".

Det var et tips til de som plages med katter rundt huset sitt, og ikke vet hvordan de skal få de bort.

Og jeg har et flott forhold til mine naboer når det gjelder mine katter, om du lurer på det.

Er det noe problem, så kommer de til meg med det.

Det her handler ikke personlig om meg vettu.

Og presenning er en lur ting.

Men når folk som plages ikke gidder å gjøre noe med det, eller si i fra til de som eier disse kattene, så får de heller ikke løst problemet.

Sov godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å gi beskjed til katteeiere er ikke alltid så lett.

Jeg har gjentatte ganger gitt beskjed til naboen at jeg er lei av at katten deres driter i blomsterbedene mine, men da smiler hun bare søtt og svarer at katter er så renslige av seg at de vil ikke drite i egen hage.

Når jeg sier at hun må komme å plukke det opp, så svarer hun at katter går der de vil.... :forvirret:

Samme katten bruker trampolinen vår til klorebrett, og beskyttelsen henger nå i laser.

Når jeg nevner det så spør hun om jeg er helt sikker på om det er bare deres katt som har gjort det.

Nei, jeg er jo ikke bombesikker, men det er den eneste katten jeg ser gjør det.

Det er desverre ikke godt nok for naboen.

Det er slik jeg opplever katteeiere. Jeg har ikke opplevd at de kommer å fjerner noe etter katten sin når de får beskjed om det.

Nye deler til trampolinen er det vel jeg som må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi beskjed til katteeiere er ikke alltid så lett.

Jeg har gjentatte ganger gitt beskjed til naboen at jeg er lei av at katten deres driter i blomsterbedene mine, men da smiler hun bare søtt og svarer at katter er så renslige av seg at de vil ikke drite i egen hage.

Når jeg sier at hun må komme å plukke det opp, så svarer hun at katter går der de vil.... :forvirret:

Samme katten bruker trampolinen vår til klorebrett, og beskyttelsen henger nå i laser.

Når jeg nevner det så spør hun om jeg er helt sikker på om det er bare deres katt som har gjort det.

Nei, jeg er jo ikke bombesikker, men det er den eneste katten jeg ser gjør det.

Det er desverre ikke godt nok for naboen.

Det er slik jeg opplever katteeiere. Jeg har ikke opplevd at de kommer å fjerner noe etter katten sin når de får beskjed om det.

Nye deler til trampolinen er det vel jeg som må betale.

Jeg skjønner at jeg tenker annerledes enn mange andre her inne, for jeg føler faktisk at min hage er mitt ansvar. Jeg går heller til innkjøp av Get-off, og legger det de stedene som er populære toaletter. Kjøpte også sandkasse med lokk i sin tid, pga. kattene. Bosetter man seg et sted der det finnes utekatter så må man rekne med å måtte ta litt hensyn.

Alle forstår da vel at en katteeier ikke kan fotfølge katta for å se om den evt. driter på en eller annen eiendom!

Men hadde jeg blitt kontrontert av en sur nabo som mente at min pus hadde bæsja i hagen, så hadde jeg plukket det opp for naboskapets skyld.

Har virkelig katten revet i stykker sikkerhetsnettet slik at det må byttes? :forvirret:

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en balansegang. Selvsagt forstår jeg at det er plagsomt med katteavføring i blomsterbedet. Det er flere ting i samfunnet jeg også finner plagsomt - barn som gråter på en overfylt buss, biler som kjører for fort, lange køer i kassen fordi den gamle mannen må omstendelig grave ut hvert kronestykke osv.

Så hvor mye tid og energi skal man bruke på å irritere seg over det? Skal katter holdes i båndtvang, barn få forbud mot å gå på buss, biler få forbud mot å kjøre og eldre menn forbud mot å handle med kontanter? Er ikke deres frihet faktisk viktigere enn at noe av deres atferd kan virke irriterende?

Personlig synes jeg det vitner om en veldig egoisme om man oppriktig mener katter bør holdes i bånd fremfor å kjøpe Get Off-spray (evt. kan katteeier kjøpe Get Off og låne den ut til naboer som spør) eller lignende. Katteavføring er irriterende - absolutt! Men skal et menneskes irritasjon bety så mye at man uten å blunke begrenser kattens natur på det groveste?

Og, ja, katten er av en slik natur at den streifer alene. Derfor vil den også gå hvor den vil og gjøre fra seg hvor den vil. Av den grunn mener jeg også at man må vurdere om man i det hele tatt skal skaffe seg katt (og i hvertfall om man skal ha mer enn en) om man bor i et tettbygd strøk hvor det allerede finnes mange katter og/eller langs en tett trafikkert vei. Det er faktisk ikke en menneskerett å ha katt, selv om det virker som om holdningen i dag er "hvis jeg ikke kan gi katten det den krever, så får den tilpasse seg meg fordi mitt ønske om en katt veier tyngre enn kattens naturlige behov".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det endelig kom noen som klarte å legge frem min side av saken bedre enn det jeg klarer selv. :klem:

Altså, det jeg egentlig ville ha debatt om i mine litt håpløst formulerte, og litt provoserende innlegg. Bør katteiere i større grad ilegges annsvar for hva katten finner på, også utenfor husets fire vegger. Dersom eier finner ut at katten er ett irritasjonsmoment, plager nærmiljøet mener jeg at det burde vært katteeiers plikt til å prøve å finne løsninger på problemet. Velger du å skaffe deg katt og bor i ett tettbygd strøk eller en plass med mange katter fra før blir det da desto mere arbeid.

Om det er å forsyne naboen med gettoff, la katten ha do inne, og kanskje lage en dokasse til pus litt skjermet ute, kastrere osv.

Endret av Endlessly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...