Gå til innhold

Missliker utekatter


Endlessly

Anbefalte innlegg

Naturen er rå, men jeg har ikke tenkt å gjøre katten min smågal av å ha bjelle dinglende og plingende rundt halsen så den ikke skal kunne få utfolde seg slik en katt gjør fra naturens side...

Ikke jeg heller. Dessuten har bjelle veldig begrenset effekt. Kattene lærer seg nemlig ganske kjapt hvordan de skal bevege seg uten å lage lyd i bjellen, så jeg ser ikke helt poenget med å plage kattene med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror at dyr i det ville har det bedre enn mange fjøsdyr.

Der er jeg helt enig - det har de definitivt. Men det var ikke svar på spørsmålet mitt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at ville dyr har det mye bedre enn kyrne på båsen. Det er helt klart. Og vet jegeren hva han eller hun driver med så skal ikke dyret lide i det hele tatt. Hvis dyret lider har ikke jegeren gjort jobben sin....

I dyrenes verden er det desverre ikke slik. Det hender både titt og ofte at kattene våre ikke dreper byttet med en gang. Det er en gang slik naturen er...

men et spm til trådstarter:

Hva syns du om at kattene tar mus da? De har også barn..... Eller at kråkene også tar mindre fugler. Gjøken som dytter de andre fugle-barna ut av redet.... Skal vi henge bjeller på dem og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns du om at kattene tar mus da? De har også barn..... Eller at kråkene også tar mindre fugler. Gjøken som dytter de andre fugle-barna ut av redet.... Skal vi henge bjeller på dem og?

Synest det er ok at naturen går sin gang :)

Mus må man noen ganger kontrollere bestanden av, i fjøs osv. Og da synest eg at katt er å foretrekke fremfor gift osv.

Det jeg ikke synest er ok at pusen som vi har ansvar for påfører smådyrene så mye unødig lidese når vi med enkle grep kan unngå det. Antall smådyr pus har tatt med seg hjem etter bjellen er veldig redusert her alle fall. Men hender enda at pusen kommer stolt hgjem og deler byttet sitt med meg. Har ikke merket noe på trivselen til pusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker sikkert ikke noe på trivselen på kattene. Det tror ikke jeg heller. Det er heller det at jeg ikke liker å hindre dem i å gjøre det de instinktivt er ment for å gjøre. Jeg liker ikke å lage hindringer for at de kan leve et så fritt liv som mulig. Det er katten som velger å være hos oss, ikke vi som velger å ha katten..... Skjønner du hva jeg mener med det?

Må man ikke kontrollere bestanden av fugl? Nei det er ikke sikkert det. Men i tillegg så har vi en tendens til å tenke på fugler som så mye mer søte og uskyldige enn mus. Når pusen din kommer hjem med mus er det vel ca liks stor sjanse for at det er et musekull som sulter ihjel som at noen fugler gjør det.... Tenk litt på det du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest både mus og rotter er søte jeg da :) Men det er nå en gang sånn at de formerer seg hele året og det er vanskelig å vite når de har unger. Dersom man har behov for å regulere bestanden, som man av og til har, så synest jeg katt er best.

Når det komer til småfugl har de reder og unger nå om våren, så der kan man lett begrense lidelsene.

Det er vel en del av dere her som mener at kattedamen deres bør ha ett kull før hun kastreres også da? Eller synest att p piller er nok. Jeg har fire puser hjemme som bevis på at det er det ikke.

Endret av Endlessly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, hva har kastrering og sterilisering med saken å gjøre? Skal ikke dyrene brukes til avl, og være ute fritt bør alle hankatter kastreres. Gjør alle det trenger ikke hunkattene steriliseres, men siden akkurat det er utenkelig så er det best å sterilisere hunkattene også.... Spiller ingen rolle for hunkattene om de har et kull eller ikke....

Og hvorfor er det mindre synd på musebarn er fuglebarn? Det er da ikke forskjell på lidelsene selv om musene er flere i antall? Eller? Syns det der er veldig dobbeltmoralistisk jeg. Begrense bestand eller ikke, det er lik lidelse som gis barna til dyrene som blir tatt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke se at det er noen prinsipiell forskjell på om en katt tar mus eller fugler. Som nevnt - musunger kan også sulte i hjel hvis pus kommer hjem med musemor. Og uansett hva skikkelig jaktfolk skal eller ikke skal, så er det nok likevel tilfellet at viltet lider. For ikke å snakke om kyr, selv om de er økologiske.

Hva er det som gjør at akkurat fugleunger er prinsipielt annerledes? Dette har uansett ingenting med kull og sterilisering å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da valgt å bjelle på kattene mine hele tiden. Det er ingen forskjell på om musunger, fuglunger eller røyskattunger lider (katten kom hjem med en snømus en gang). Men det er nødvedigheten av lidelsene her.

Om man bor på gård eller har stall eller driver med korn kan det å holde musebestanden i sjakk være en nødvendighet. Dersom man lar katten sin løpe å drepe småfugler når disse har unger, uten å prøve å begrense dette synest jeg ikke noe særlig om det

Vet at kastrering av katt ikke har noe med saken å gjøre, men er også en ting jeg mener kommer inn under ansvarlig kattehold. Og det spiller ingen rolle om hunkatten blir kastrert før den har fått kull, men mange velger likevel å sette kull før de kastrerer, eller ikke kastrere i det hele tatt. Dette fører til mange syke, sultne og fortvilte ville katter. Selvfølgelig så kastreres ikke avlskatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes jeg det er feil å sette bjeller på katt fordi man selv ikke takler kattens naturlige jaktinstinkt. Som jeg har nevnt i andre tråder mener jeg at når man har skaffet seg et dyr - som er en unaturlig handling i seg selv - så bør dyret få lov til å leve så tett opptil sin natur som praktisk mulig. For meg blir dette er overtramp mot kattens natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg derimot, syns synd på innekatter, som virkelig er frarøvet alt av instinkter og naturlig væremåte.

Å Gud, nå ble jeg harm kjente jeg, over hvor uvitende dette innlegget er! Har du hatt innekatter før? Nei, da kan du heller ikke vite kan du vel?

Kattene mine er innekatter og de har det sikkert bedre enn hva dine utekatter ville hatt det. (ja jeg sier det på den måten siden du allerede har sagt at mine er det synd på)

Mine er forsikret, får kun kvalitetsfor, har en likesinnet venn (siden de er to) har masse leker og et klatrestativ som rekker til taket.. de er kastrerte, har microchip, får ormekurer og er vaksinerte.. At folk da kan synes synd på kattene mine uten å ha sett de i deres eget miljø! Jeg leker nok mer med kattene mine enn de fleste har tid til og det stimulerer faktisk instinkene deres. Jeg gir de rått kjøtt og egg hver uke..

Kom ikke her altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er forsikret, får kun kvalitetsfor, har en likesinnet venn (siden de er to) har masse leker og et klatrestativ som rekker til taket.. de er kastrerte, har microchip, får ormekurer og er vaksinerte..

Jeg synes faktisk det å la katten være ute er vel så viktig - om ikke viktigere - enn alt det du listet opp. Din liste inneholdt bonuser som er flott for å gjøre kattens liv enda bedre og tryggere - men det å la katten være ute anser jeg som en grunnleggende rettighet og livsutfoldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke se at det er noen prinsipiell forskjell på om en katt tar mus eller fugler. Som nevnt - musunger kan også sulte i hjel hvis pus kommer hjem med musemor. Og uansett hva skikkelig jaktfolk skal eller ikke skal, så er det nok likevel tilfellet at viltet lider. For ikke å snakke om kyr, selv om de er økologiske.

Hva er det som gjør at akkurat fugleunger er prinsipielt annerledes? Dette har uansett ingenting med kull og sterilisering å gjøre.

VIl ikke kapre tråden her, men jeg ble bare veeeeeldig nysgjerrig på hvordan et vilt lider om jegeren gjør jobben sin.... Dyret dør momentant om jegeren treffer der den skal....

Tilbake til saken, så syns jeg uansett nødvendighet eller ikke, at det ikke er forskjell på mengden lidelse katten påfører dyrebarn enten det er fugler eller mus. Og hadde du spurt katta så hadde den gitt katta i hva vi mennesker mener, og bare fortsatt med det den elsker å gjøre, nemlig å jakte......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det spor synd på kattene mine, selv om jeg innskrenker deres jaktmuligheter. De synest det er like gøy å løpe etter en snor på gulvet eller ett gresstrå. Har ofte sett pusen snike seg fremover for å fange ett tørt løv og lignende.

Som NovaFlare sa her så kan man gjøre mye dersom man bruker tid på pusene sine. De får dekket matbehovet hjemme, og de gir vel f.. i hva de fanger. Om det er en mus, ett løv, eller leken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg har aldri frarøvet de en dritt siden de aldri har vært ute! Å gjøre uteinnekatter til innekatter derimot, er jeg ikke helt for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIl ikke kapre tråden her, men jeg ble bare veeeeeldig nysgjerrig på hvordan et vilt lider om jegeren gjør jobben sin.... Dyret dør momentant om jegeren treffer der den skal....

Jeg uttrykte meg nok litt krøkete, ja. Det jeg mente var at uavhengig av om en jeger bør være dyktig nok til å felle dyret momentant med et skudd så skjer ikke det alltid. Dermed forekommer det faktisk at vilt lider, selv om det egentlig ikke skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og likevel hadde de kanskje vært enda lykkeligere om de fikk være ute? Og alt det du gjør for kattene dine gjør da gjerne de som har utekatter også? Min fikk alt hjertet begjærte og likevel hatet han å være innekatt selv om han aldri hadde vært ute.

Alt i alt tror jeg nok utekatter har et rikere katteliv enn innekatter, men det betyr ikke at det ikke finnes forsvarlig hold av innekatter.

Å Gud, nå ble jeg harm kjente jeg, over hvor uvitende dette innlegget er! Har du hatt innekatter før? Nei, da kan du heller ikke vite kan du vel?

Kattene mine er innekatter og de har det sikkert bedre enn hva dine utekatter ville hatt det. (ja jeg sier det på den måten siden du allerede har sagt at mine er det synd på)

Mine er forsikret, får kun kvalitetsfor, har en likesinnet venn (siden de er to) har masse leker og et klatrestativ som rekker til taket.. de er kastrerte, har microchip, får ormekurer og er vaksinerte.. At folk da kan synes synd på kattene mine uten å ha sett de i deres eget miljø! Jeg leker nok mer med kattene mine enn de fleste har tid til og det stimulerer faktisk instinkene deres. Jeg gir de rått kjøtt og egg hver uke..

Kom ikke her altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som NovaFlare sa her så kan man gjøre mye dersom man bruker tid på pusene sine. De får dekket matbehovet hjemme, og de gir vel f.. i hva de fanger. Om det er en mus, ett løv, eller leken sin.

Slik jeg ser det, så er det etikken og verdisynet bak det hele jeg reagerer på, selv om pus er lykkelig med å jage en snor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo lett å si så lenge kattene tilsyneatende har det bra. Men hva gjør du om den ene kanskje begynner å mistrives? Det finnes faktisk en god del innekatter som vantrives, men eierne klarer ikke å skjønne hvorfor..

Poenget er at jeg har aldri frarøvet de en dritt siden de aldri har vært ute! Å gjøre uteinnekatter til innekatter derimot, er jeg ikke helt for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo lett å si så lenge kattene tilsyneatende har det bra. Men hva gjør du om den ene kanskje begynner å mistrives? Det finnes faktisk en god del innekatter som vantrives, men eierne klarer ikke å skjønne hvorfor..

Så kun fordi katter er ute, må de ha det som ei ku i en grønn eng? Tror du virkelig ikke at vi som har innekatter kanskje kjenner kattene våre LITT bedre enn de som ser kattene et par timer på kvelden etter søvn og jobb?

Selvfølgelig KAN innekatter mistrives, men det kan vel utekatter også som nesten ikke ser eieren sin fordi han jobber så mye, og kun har EN katt slik at den kjeder seg? Mine er iallefall to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...