Gjest DyneTryne Skrevet 11. mai 2007 #61 Skrevet 11. mai 2007 Jeg synes synd på katter som ikke får lov til å gå der de vil. Har en skaffet seg katt, betyr det at katten bor hos deg, og bør kunne gå ut og inn som den vil, ikke bli tvunget til noen av delene. Min trives best inne, men kommer løpende hvis jeg åpner døra og sier psps!
Tabris Skrevet 11. mai 2007 #62 Skrevet 11. mai 2007 Selv vil jeg helst unngå begge deler dersom jeg skal ha katt (derfor har vi fremdeles ingen katt). Men jeg synes at "livsstilen" til katten teller tyngre for hvor godt den har det enn enkeltepisoder som ikke blir ideelle. (det opplever vel også innekatter? å bli tatt med i bur til en dyrlege f.eks) ← Veldig bra sagt! Ting som å være ute en kald natt, bli vaksinert, ha klatrestativ osv. er detaljer som gjør livet lettere eller vanskeligere for pus i hverdagen - men om katten får gå ut eller ikke blir grunnstenen i kattens tilværelse. Nå liker ikke jeg å sammenligne dyr og mennesker, men synes dette kan sammenlignes litt med mennesker som lever i gullbur. De får fantastisk mat, tjenere som gjør alt for dem, de kan snakke med venner, har bøker og tv som kan underholde dem, flotte klær, behagelige senger osv. Men de har ikke friheten til å gå utenfor husets fire vegger. Og friheten der er mye, mye mer grunnleggende enn "gullet" i buret.
Lurvina Skrevet 11. mai 2007 #63 Skrevet 11. mai 2007 Dyremishandler er et veldig sterkt og heldekkende ord da, men jeg kaller det ikke godt stell, nei. ← Selv når katten ville ut selv?
Rosalie Skrevet 11. mai 2007 #64 Skrevet 11. mai 2007 Nåh, spørs nå på rasen, da. Har man norsk skogkatt er den bygd for å være ute i den norske vinteren. Men det er klart - utekatter bør ha mulighet til å komme seg inn i ly. Men min erfaring er at ly klarer de helt fint å finne seg selv, dersom eier ikke har tenkt på dette.
Lurvina Skrevet 11. mai 2007 #65 Skrevet 11. mai 2007 Han er blanding av bla vanlig huskatt og norsk skogkatt, så han har en pels som Afroman kunne vært stolt av (tror også pappaen hans var litt perser, hvis det har noe å si) tror ikke han fryser noe spesielt siden han mer enn gjerne tar seg en tur ut og herjer om vinteren. Han har heller ikke do inne, og får ikke lov å være inne om natta, men likevel tror jeg egentlig at han har det bra jeg.
Endlessly Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #66 Skrevet 11. mai 2007 Står fortsatt for det jeg har sagt. Katter er ett kjæledyr, og det er eiers annsvar at katten gjør minst mulig skade og er til minst mulig ulempe for dyr og mennesker i nærmiljøet. Alle katter bør ha på reflekshaldsbånd i tillegg til at de bør være chippet. Og nå i hekkeiden synest jeg eiere kunne ha hatt bjelle på katten, noen katter vil klare å omgå bjellen men ikke alle, og ikke med en gang. En bjelle hidrer ikke noe av det frie livet til katten uten om at kanskje de tar ett smådyr eller to mindre en periode. Bjellen er ikke til skade for pusen.
Gjest DyneTryne Skrevet 11. mai 2007 #67 Skrevet 11. mai 2007 Katter er kjæledyr for vi har gjort dem til det! Min katt klør seg til blods, har hun halsbånd på, så det skal jeg spare henne for. Pus fanget en mus og en fugl forrige uke. Jeg liker ikke dyrelik på trappa, men må jo si hun er flink for det. Men, er du vegetarianer da? Det er kanskje det første stedet du bør starte, hvis du skal redde dyreliv.
Endlessly Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #68 Skrevet 11. mai 2007 Da skal sevfølgelg ikke du ha haldsbånd på din pus. Men flesteparten gjør ikke dette. Er ikke vegetaianer, men spiser lite kjøtt, og synest alle andre også bør gjøre det. Ikke bare pga dyrevelferd, men fordi vi ved å spise mye kjøtt gjør slik at mennesker i andre land sulter. Synest fremdeles at det er fælt at smådyrene påføres allt dette bare fordi vi vil at katten skal leve friest mulig. Selv om katten ikke blir negativt påvirket av denne bjellen, blir tydelgvis eierene det. Den er ett kjæledyr.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 11. mai 2007 #69 Skrevet 11. mai 2007 Står fortsatt for det jeg har sagt. Katter er ett kjæledyr, og det er eiers annsvar at katten gjør minst mulig skade og er til minst mulig ulempe for dyr og mennesker i nærmiljøet. ← Katter er et kjæledyr og det er eiers ansvar at katten ikke skader seg. (Høreselsskader pga irriterende bjellelyder, fengselsskader, holde-seg-fordi-den-er-inne-og-ikke-har-do-skader, frostskader osv) Kom til å tenke på noe - hvorfor har sauer og kyr tradisjonelt sett bjeller hengende rundt halsen?
Rosalie Skrevet 11. mai 2007 #71 Skrevet 11. mai 2007 Katter er et kjæledyr og det er eiers ansvar at katten ikke skader seg. (Høreselsskader pga irriterende bjellelyder, fengselsskader, holde-seg-fordi-den-er-inne-og-ikke-har-do-skader, frostskader osv) Kom til å tenke på noe - hvorfor har sauer og kyr tradisjonelt sett bjeller hengende rundt halsen? ← For at vi skal høre hvor de er ← Nei. Én sau eller én ku i flokken har tradisjonelt bjelle. Dette er flokklederen, og den som resten følger etter når man roper de inn, f.eks.
Endlessly Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #72 Skrevet 11. mai 2007 Kyr har en bjelleku, som er lederen, dette er for å høre hvor de er, og de andre kyrene følger ofte bjellekua. Sauer er ikke flokkdyr, og der har flere individer bjelle for at man lettere skal kunne lokalisere dem.
Tabris Skrevet 11. mai 2007 #73 Skrevet 11. mai 2007 At katten er et kjæledyr er ikke ensbetydende med at man har bør innskrenke dens naturlige levevis bare for at man som eier ikke takler kattens natur. Da er det bedre å ikke skaffe seg katt - så har man ikke et rovdyr som er så fæl at den følger sin natur og dreper byttedyr.
rangi Skrevet 11. mai 2007 #74 Skrevet 11. mai 2007 Kyr har en bjelleku, som er lederen, dette er for å høre hvor de er, og de andre kyrene følger ofte bjellekua. Sauer er ikke flokkdyr, og der har flere individer bjelle for at man lettere skal kunne lokalisere dem. ← Alle voksne sauer i utmark skal ha bjelle på. Dette mener jeg gjelder for kyr på utmarksbeite også, men ikke på innmarksbeite.
la Flaca Skrevet 11. mai 2007 #75 Skrevet 11. mai 2007 Er ikke vegetaianer, men spiser lite kjøtt, og synest alle andre også bør gjøre det. Ikke bare pga dyrevelferd, men fordi vi ved å spise mye kjøtt gjør slik at mennesker i andre land sulter. ← Syns denne uttalelsen var ganske fornøyelig jeg. Skjønner at jeg har mye å lære...
Gjest DyneTryne Skrevet 12. mai 2007 #76 Skrevet 12. mai 2007 Kjøttet har vel fordervet innen det når de sultne barna i afrika
Endlessly Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #77 Skrevet 12. mai 2007 Kjøttet har vel fordervet innen det når de sultne barna i afrika Ja, du er inne på noe der, tenkte ikke så langt jeg.
Gjest Pjusk Skrevet 12. mai 2007 #78 Skrevet 12. mai 2007 Kjøttet har vel fordervet innen det når de sultne barna i afrika ← Det er jo ikke så banalt... For å produsere en kilo kjøtt går med med maaaaange kilo vegetabilsk føde, altså ressurser, som vi da ikke kan nyttiggjøre på andre måter. Det er faktisk en aktuell problemstilling. Hilsen Pjusk - som IKKE er vegetarianer
Infinity Skrevet 12. mai 2007 #79 Skrevet 12. mai 2007 He he... Dette er en av grunnene til at jeg syns katter er en uting å ha. De skal få drepe og drite akkurat der som det passer seg, fordi de har jo naturlige jaktinnstinkter må vi jo skjønne.
Infinity Skrevet 12. mai 2007 #80 Skrevet 12. mai 2007 Og jeg har funnet katten til naboen i sengen min. ( Hvor har spysmilyen blitt av ????) Men siden jeg er så dum at jeg lufter.
Fremhevede innlegg