Infinity Skrevet 13. mai 2007 #121 Skrevet 13. mai 2007 Har virkelig katten revet i stykker sikkerhetsnettet slik at det må byttes? ← Nei, den har ødelagt skumgummien som er til beskyttelse på pålene som holder sikkerhetsnettet. Jeg syns heller ikke katter skal gå i bånd, men jeg syns at noen burde hatt litt høyere terskel når det gjelder å anskaffe seg katt. Om husene ligger veldig tett så BØR katteeier også vurdere hvordan dette kommer til å påvirke naboene. Jeg er sikker på at katteeiere koser seg "glugg ihjel" med kattene sine, men det er også for mye fraskrivelse av ansvar.
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #122 Skrevet 13. mai 2007 Jeg syns heller ikke katter skal gå i bånd, men jeg syns at noen burde hatt litt høyere terskel når det gjelder å anskaffe seg katt. Om husene ligger veldig tett så BØR katteeier også vurdere hvordan dette kommer til å påvirke naboene. ← Der er jeg helt enig!
Infinity Skrevet 13. mai 2007 #123 Skrevet 13. mai 2007 . Bosetter man seg et sted der det finnes utekatter så må man rekne med å måtte ta litt hensyn. ← Jeg har ikke funnet et sted uten . Hvor bør jeg bosette meg, så katter og katteeiere får fred fra meg ? :klø:
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #124 Skrevet 13. mai 2007 barn få forbud mot å gå på buss, biler få forbud mot å kjøre og eldre menn forbud mot å handle med kontanter? Til disse tre sitatene: Jeg eier ikke en offentlig buss, jeg eier ikke en offentlig vei og jeg eier ikke butikke hvor denne mannen velger å handle med kontanter. Derfor kan jeg heller ikke si noe på det. Men jeg eier derimot en hage, og i min hage vil jeg kunne bestemme selv. Jeg vil ikke pålegges å få besøk av nabolagets katter. Jeg liker ikke katter, jeg liker ikke kattebæsj og jeg liker ikke kattetiss. Snegler, jordrotter, mus osv. kan jeg ikke kontrollere i min hage. Disse dyrene eies ikke av noen, derfor må jeg ta ansvar for snegleinvasjon, jordrotter i gresset og mus i kjelleren selv. Men folks katter eies av noen. Derfor ville det blitt ramaskrik dersom jeg skjøt katter som dreit i blomsterbedet mitt. Følgelig ønsker jeg at de som eier kattene gjør noe med det problemet. Dette er altså hele forskjellen. Er ikke deres frihet faktisk viktigere enn at noe av deres atferd kan virke irriterende? Personlig synes jeg det vitner om en veldig egoisme om man oppriktig mener katter bør holdes i bånd fremfor å kjøpe Get Off-spray (evt. kan katteeier kjøpe Get Off og låne den ut til naboer som spør) eller lignende. Det er egoistisk å ikke ville bli pålagt merutgifter og merarbeid når en selv ikke har tatt valget om å anskaffe seg katt?
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #125 Skrevet 13. mai 2007 Det er egoistisk å ikke ville bli pålagt merutgifter og merarbeid når en selv ikke har tatt valget om å anskaffe seg katt? ← Nei, det er ikke egoistisk. Å bli irritert og sint over det er også forståelig. Men i det man oppriktig mener at katter skal skytes/holdes i bånd/holdes som innekatter fordi deres frihet og natur betyr mindre enn ens irritasjon og det lille merarbeidet og merkostader (som kan sløyfes hvis katteeier kjøper Get Off) som følger med, DA blir det forferdelig egoistisk i mine øyne.
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #126 Skrevet 13. mai 2007 Nei, det er ikke egoistisk. Å bli irritert og sint over det er også forståelig. Men i det man oppriktig mener at katter skal skytes/holdes i bånd/holdes som innekatter fordi deres frihet og natur betyr mindre enn ens irritasjon og det lille merarbeidet og merkostader (som kan sløyfes hvis katteeier kjøper Get Off) som følger med, DA blir det forferdelig egoistisk i mine øyne. ← Hva mener du man skal gjøre da? All den tid jeg ikke ønsker merutgifter og merarbeid og ei heller vil ha deg løpende rundt i min hage med en flaske med "kattegift"?
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #127 Skrevet 13. mai 2007 Hva mener du man skal gjøre da? All den tid jeg ikke ønsker merutgifter og merarbeid og ei heller vil ha deg løpende rundt i min hage med en flaske med "kattegift"? ← 1. Ikke ha katten inne/i sele 2. Jeg som katteeier kan ikke sprute i din hage for det ønsker du ikke 3. Jeg kan ikke kjøpe en Get Off-spray til deg for du ønsker ikke merarbeidet Nei, da vet jeg ikke. Hvis du har planer om å skaffe deg en hund så vil den ofte jage bort katter, selv om jeg på ingen måte vil anbefale noen å skaffe seg hund med det som hovedgrunn.
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #128 Skrevet 13. mai 2007 1. Ikke ha katten inne/i sele 2. Jeg som katteeier kan ikke sprute i din hage for det ønsker du ikke 3. Jeg kan ikke kjøpe en Get Off-spray til deg for du ønsker ikke merarbeidet Nei, da vet jeg ikke. Hvis du har planer om å skaffe deg en hund så vil den ofte jage bort katter, selv om jeg på ingen måte vil anbefale noen å skaffe seg hund med det som hovedgrunn. ← Så enden på visa er at du mener jeg må lide for ditt valg om å ha katt?
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #129 Skrevet 13. mai 2007 Så enden på visa er at du mener jeg må lide for ditt valg om å ha katt? ← Så lenge du ikke er villig til å gå med noen løsninger - hverken den hvor jeg betaler Get Off for deg, og den hvor jeg i tillegg gjør jobben og sprayer hagen din - da vet jeg ikke om noe mer, nei. Da blir det opp til deg hvor mye du ønsker å "lide" i stedet for å være løsningsorientert.
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #130 Skrevet 13. mai 2007 Så lenge du ikke er villig til å gå med noen løsninger - hverken den hvor jeg betaler Get Off for deg, og den hvor jeg i tillegg gjør jobben og sprayer hagen din - da vet jeg ikke om noe mer, nei. Da blir det opp til deg hvor mye du ønsker å "lide" i stedet for å være løsningsorientert. ← Så du er ikke interessert i å marker rundt din egen hage så katten din holder seg hjemme hos seg selv? Du mener altså i fullt alvor at den bør få gå hvor den vil og drite ned folks hager? Eller sakl du løpe rundt med "Get Off" i mange mils omkrets så du kan beskytte alle hageeiere?
Endlessly Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #131 Skrevet 13. mai 2007 Dersom du oppriktig prøver med de midler du kan å unngå at katten din er til sjenanse, kastrerer godpusen, holder en dialog med de berørte parter så tar du jo annsvar for katten din. Slik jeg mener at katteeiere bør. Dersom du har gjort alt du mener er forsvarlig med tanke på pus, og om naboen din fremdeles blir plaget av katten din slik at det blir er en stor belastning for ham(feks kattemøkk på verandaen hele tiden, nedpissa uteplass osv), bør du kanskje vurdere å omplassere katten ut på landet, eller sende den til de evige jaktmarker.
ToveM Skrevet 13. mai 2007 #132 Skrevet 13. mai 2007 Har aldri sett elller hørt at katter gjør fra seg på verandaer, de graver alltid skiten sin ned, ja i bed kanskje...men det tar et par dager så er det nedbrutt til jord/gjødsel, og en trenger ikke lokk til sandkassene, en presenning til kr. 20,- på Europris holder i massevis..kastrerte hannkatter markerer ikke og tisset lukter heller ikke....det er verre med løshundene som går rundt og driter over alt i innkjørselen og hager, de graver ikke over driten sin selv..
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #133 Skrevet 13. mai 2007 Så du er ikke interessert i å marker rundt din egen hage så katten din holder seg hjemme hos seg selv? Du mener altså i fullt alvor at den bør få gå hvor den vil og drite ned folks hager? Eller sakl du løpe rundt med "Get Off" i mange mils omkrets så du kan beskytte alle hageeiere? ← Jeg har ingen intensjon om å forhindre min katt i å bevege seg utenfor min hage, nei. Den bør få gå hvor den vil, ja. På samme måte som at man sprayer mot skadedyr, så kan man i samme slengen spraye mot katter. Hvis det er prinsippielt viktigere å ikke løfte en finger siden noen eier katten, enn å være løsningsorientert og bli kvitt problemet, så kan ikke katten være til så mye bry. Det er nok få huseiere som vil kreve eller forvente at jeg skal løpe rundt med spray, så det slipper jeg nok.
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #134 Skrevet 13. mai 2007 Dersom du har gjort alt du mener er forsvarlig med tanke på pus, og om naboen din fremdeles blir plaget av katten din slik at det blir er en stor belastning for ham(feks kattemøkk på verandaen hele tiden, nedpissa uteplass osv), bør du kanskje vurdere å omplassere katten ut på landet, eller sende den til de evige jaktmarker. ← Her er jeg dypt uenig. Jeg synes det vitner om en veldig egoistisk tankegang om ens irritasjon skal bety mer enn kattens frihet og natur. (Og som ToveM sier, det er ikke mange katter som gjør fra seg på verandaen til folk). Og nå som flere og flere kastrerer hannkattene sier, så blir det også mindre "nedpissa uteplasser". (Høres ut som om en katt kan legge fra seg en svær dam over hele hagen).
Endlessly Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #135 Skrevet 13. mai 2007 Det skal svært lite kattepiss til før det stinker slik at det er ubehagelig å oppholde seg i nærheten. Kattemøkk forsvinner ikke over natten og den er farlig for små barn. Om noen blir møtt med den holdningen dere viser, når de prøver å gi beskjed om at katten oppleves som ett reelt problem for denne personen. Kom iallefall ikke å gråt til meg når det viser seg at pusen er "forsvunnet".
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #136 Skrevet 13. mai 2007 Hvilken holdning viser vi? Jeg sier jo som sagt at jeg har full forståelse for at man blir både irritert og sint, jeg har tilbudt meg å kjøpe spray - og til og med å spraye selv i hagen til vedkommende på det mest ekstreme. Det jeg derimot ikke godtar, er at katten skal lide for at den lever ut sin natur. Dermed vil jeg ikke sperre den inne, ha på den sele, omplassere den eller avlive den. Hvis det fører til at noen kidnapper og dreper min katt, så må det være mennesker som har en eller annen form for psykiske problemer eller mangler. Eventuelt et menneske så blottet for respekt for liv at jeg nok hadde vurdert å flytte - ikke for at naboen ikke skulle bli plaget av min katt, men for at jeg ikke ønsker å bo i nærheten av slike mennesker.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 13. mai 2007 #137 Skrevet 13. mai 2007 Kom iallefall ikke å gråt til meg når det viser seg at pusen er "forsvunnet". ← Ærlig talt. Dette er ulovlig og har en strafferamme på 3 år. Kom i hvert fall ikke og gråt til oss om du blir straffet for slikt.
Infinity Skrevet 13. mai 2007 #138 Skrevet 13. mai 2007 Jeg skulle ønske at de katteeierene jeg kjenner hadde tilbudt seg å kjøpe " Get off " spray, men de har ikke møtt hverken meg eller de andre misfornøyde naboene med noen form for løsning. Jeg tror at det snart vil kommer regler og lover for katteeiere også , siden det er en stadig fortetting av boliger, og dermed et økende problem.
Endlessly Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #139 Skrevet 13. mai 2007 Kommer nok aldri til å ta livet av nabokatten Men forstår nå bedre de tilfeller der dette har skjedd. Og at katt må få være katt er ikke en god nok argumensjon mener jeg. Katten er og blir et kjæledyr og har en eier. Det er eieren som har valgt å skaffe seg katt. Det er eieren som må prøve å finne løsninger på problemene som kan oppstå ved kattehold. Har også inntryk av at katt er et forholsvis lavterskel kjæledyr noen skaffer fordi det ikke er så mye jobb med dem. Dersom jeg ikke kan nyte min egen hage, alle blomstene mine dør, uteplassen stinker piss er dette vesentlige problemer for meg som bør møtes med mer enn katt må få være katt.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 13. mai 2007 #140 Skrevet 13. mai 2007 Det er helt OK å ikke like katter. Det er også helt OK å ikke like å ha katter i hagen sin osv. Det jeg derimot ikke synes så mye om er denne egoistiske alle må tilpasse seg meg-holdningen. Liker man ikke at en katt går inn i hagen din, neivel, det er faktisk DITT problem - bygg et høyt gjerde - kattene må ikke tilpasse seg deg da en katt ikke gjør noe ulovlig om den ferdes i din hage, det er du som på tilpasse seg den. Ufattelig enkelt. Heldigvis for hageeiere som ikke liker katter, finnes det faktisk andre ting (enn gjerder) som gjør at de holder seg borte, disse tingene er allerede nevnt i tråden, og om noen katteeiere faktisk ser seg villig til å gå til innkjøp av disse for deg og å gjøre hele arbeidet, bør man være mer enn glad da dette ikke er lovpålagt fra katteeiers side. Nå er det heldigvis sånn at det ikke bare er mennesker som lever på denne jorda. http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article2743225.ece
Fremhevede innlegg