Gå til innhold

Missliker utekatter

Fremhevede innlegg

Gjest Pjusk
Skrevet

Akk! :forvirret:

Muligens mitt "jegersåforbitretoveraltmulig-genet" mitt har kortsluttet, men jeg skjønner ikke slike diskusjoner.....

Nå er det en gang slik at katter går løs. Og det kan være irriterende. og ekkelt. men man kan vel være en smule overbærende? Kjøpe en presening til sandkassa og en spray. Uten å lage 3. verdenskrig.

Og dyre-eiere kunne fint hatt en litt ydmyk holdning i mange tilfeller. Forstå at ens katt faktisk ikke er noe andre ønsker på sin eiendom. En ydmyk holdning behøver ikke å bety at katten skal holdes innelåst eller holdes i bånd.

Ikke rart det er krig i verden....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Da må du ta konsekvensen av ditt valg - det kan ikke jeg gjøre for deg, all den tid det ikke er mitt valg.

Selvsagt skal jeg ta konsekvensene av egne valg.

Skrevet (endret)

Nå gidder jeg ikke å delta i denne diskusjonen lenger, det har blitt veldig usaklig og useriøst.

Pjusk, du skriver akkurat det samme som jeg gjorde i et innlegg før i dag. Så jeg er helt enig med deg

Ha en fortsatt fin kveld:)

Endret av rangi
Gjest Frysepulver
Skrevet
Selvsagt skal jeg ta konsekvensene av egne valg.

Fint - da regner jeg med at din katt aldri plager noen naboer igjen

Skrevet
Fint - da regner jeg med at din katt aldri plager noen naboer igjen

Det har jeg ingen mulighet for å sjekke eller vite. Ved å ta konsekvensene så mener jeg hvis jeg plutselig får en nabo på døren. Da må vi finne en løsning. Før den tid så har jeg ingen konsekvenser av at katten min går ute.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Det har jeg ingen mulighet for å sjekke eller vite. Ved å ta konsekvensene så mener jeg hvis jeg plutselig får en nabo på døren. Da må vi finne en løsning. Før den tid så har jeg ingen konsekvenser av at katten min går ute.

Nei, du sender jo bare katten din ut på måfå, uten tanke for andre.

Hvis alle først skulle ta konsekvensen av sine handlinger når/dersom det ble oppdaget hadde vi jo levd i en fin verden

Skrevet

Hvis alle først skulle ta konsekvensen av sine handlinger når/dersom det ble oppdaget hadde vi jo levd i en fin verden

Jeg synes du trekker dette ut over alle proporsjoner. Det blir absurd å sammenligne katter som får gå ute (som de aller, aller fleste katter i Norge gjør og har gjort siden det har vært katter i Norge) med at "hvis alle skulle ta konsekvensene først når de ble oppdaget".

Hvis det å la katten få gå ut som den vil er å "sende den ut på måfå", så gjør jeg det med glede - vel vitende om at katten har det så bra den kan ha det hos meg.

Skal vi snu på den argumentasjonen kan vi si at du ønsker å stenge katten inne og frata den noe grunnleggende i dets natur og behov - uten tanke for katten. Skulle alle satt sine egoistiske ønsker foran andres frihet og behov, så hadde vi jo levd i en fin verden.

Gjest Pjusk
Skrevet

Øhh, du trekker ikke dette vel langt, nå?

Skrevet
Individet har sin eiendomsrett, og all den tid en katt ikke kan eie noe og ei heller har leid naboens blomsterbed, kan den ikke gjøre fra seg hos sin nabo.

Ergo har jeg rett til å eie katt uavhengig av hva du måtte mene om det. Fint at vi endelig er enige om noe.

:ironi:

Gjest Frysepulver
Skrevet
gjør jeg det med glede

Ja, da har du jo svart hva DU mener

Skal vi snu på den argumentasjonen kan vi si at du ønsker å stenge katten inne og frata den noe grunnleggende i dets natur og behov - uten tanke for katten. Skulle alle satt sine egoistiske ønsker foran andres frihet og behov, så hadde vi jo levd i en fin verden.

Den kan ha sin frihet, men ikke på min eiendom. Min eiendom er kjøpt og betalt av meg, derfor bestemmer jeg der - like mye som du bestemmer over din kjøpte og betalte eiendom. Jeg vil ikke frata deg og din katt noen rettigheter - men jeg skjønner ikke hvorfor du mener din katt har rett til å bæsje hos meg? Det er ikke min katt og ikke min bæsj

Øhh, du trekker ikke dette vel langt, nå?

Meget mulig, men jeg prøver å få frem et poeng- Dette når åpenbart ikke inn og derfor må jeg forklare meg gjentatte ganger

Ergo har jeg rett til å eie katt uavhengig av hva du måtte mene om det. Fint at vi endelig er enige om noe.

:ironi:

Da har du skjønt fint lite om ideologier og mitt syn på eiendomsretten.

Ja, du kan anskaffe deg en katt.

Ja, jeg kan anskaffe meg en eiendom.

Din katt er din.

Min eiendom er min.

Jeg kan gjøre hva jeg vil på min eiendom, du kan gjøre hva du vil på din.

Men din eiendom (i dette tilfellet katten) kan ikke besøke min eiendom uten at jeg gir tillatelse til dette - for da brytes eiendomsretten.

Hvis du velger å bråke på din eiendom skal du få lov til det. Hvis du velger å bygge WTC 2 på din eiendom skal du få lov til det.

Ja, det går ut over meg, men fordi det foregår på DIN eiendom er du i din fulle rett.

Dette er det jeg mener om eiendomsrett.

Mer kan du lese på www.dlf.no eller liknende sider som omhandler liberalisme

Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Jeg er uenig. Jeg brukte ironiflagget av en grunn. OK?

Skrevet

Jeg sier ikke at katten har rett til å gjøre fra seg på din eiendom. Det finnes virkemidler for å forhindre dette, men det er du ikke interessert i. Dermed så mister jeg litt sympati for at ditt bed blir besudlet.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Jeg sier ikke at katten har rett til å gjøre fra seg på din eiendom. Det finnes virkemidler for å forhindre dette, men det er du ikke interessert i. Dermed så mister jeg litt sympati for at ditt bed blir besudlet.

Jeg mener virkemiddelet bør være at du markerer for din katt hvor den kan gå og ikke. Dette gjorde vi for den yngste hunden vår og hun visste hvor grensen gikk. Dette ble dog hennes bane, ettersom hun lå på gårdsplassen og solte seg da far kom kjørende litt for en dag

Skrevet
Jeg mener virkemiddelet bør være at du markerer for din katt hvor den kan gå og ikke. Dette gjorde vi for den yngste hunden vår og hun visste hvor grensen gikk. Dette ble dog hennes bane, ettersom hun lå på gårdsplassen og solte seg da far kom kjørende litt for en dag

Igjen - katter er ikke hunder og kan ikke dresseres på samme måte.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Igjen - katter er ikke hunder og kan ikke dresseres på samme måte.

Vi gjentar oss selv her nå ;)

Skrevet
Vi gjentar oss selv her nå ;)

Jepp. Har gått i ring et par-tre ganger. :ler:

Gjest Frysepulver
Skrevet
Jepp. Har gått i ring et par-tre ganger.  :ler:

Jaja, tolv sider er jo ikke verst :ler:

Skrevet
Ikke rart det er krig i verden....

:ler: sant nok

Skrevet

Da vil jeg komme med noen "løsninger" som kan roe gemyttene i nabolag.

* Alle har kattedo inne, og prøver å lære katten sin til å bruke dette .

* Alle katteeiere er forpliktet til å kommunisere med sine naboer om katten deres er til bry, og isåfall være den som har utgifter til div. sprayer, dekker, mygnettinger.

*Annen manns eiendom som katten ødelegger, må katteeier betale/erstatte.

Med slike forhold så hadde min toleranse for katter økt betraktelig, og selvom det ikke hadde eliminert driting i bedene, så hadde det redusert det betraktelig.

En ting til....

* Alle katter som går ute må være kastrert/sterilisert.

:)

Skrevet
* Alle katter som går ute må være kastrert/sterilisert.

Dette syns jeg nesten burde vært lovregulert...

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...