Gå til innhold

Missliker utekatter

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Ansvarlig dyrehold burde medføre følgende :

Holde dyrene under oppsyn, sørge for at de ikke påfører andre eller annen manns eiendom skade.

Kort sagt ta vare på dyrene sine.

Ingen av disse kriteriene oppfyller du.

Ergo: lat/uansvarlig!

Da har vi totalt forskjellig syn på ansvarlig dyrehold. Lat er feil siden det er å la være å gjøre noe fordi man ikke gidder. Men av fare for å bli moderert så skal jeg ikke si noe mer om hva jeg egentlig synes om tonen i innleggene dine. Men en seriøs debattant synes jeg ikke du er.

Endret av Tabris
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ansvarlig dyrehold burde medføre følgende :

Holde dyrene under oppsyn, sørge for at de ikke påfører andre eller annen manns eiendom skade.

Kort sagt ta vare på dyrene sine.

Ingen av disse kriteriene oppfyller du.

Ergo: lat/uansvarlig!

Jeg kan ikke annet enn å le av dette jeg da, selv om jeg har mest lyst til å gråte....

Det er da iallefall ganske tydelig at du enten bare er ute etter å provosere, eller så har du i beste fall overhodet ikke greie på dyrehold. Hvis du hadde lest noen av Tabris' andre innlegg i forskjellige tråder her inne, så hadde du visst at hun er en av dem som har veldig klare synspunkter på dyrehold og dyrevelferd.

Skrevet
Da har vi totalt forskjellig syn på ansvarlig dyrehold. Lat er feil siden det er å la være å gjøre noe fordi man ikke gidder. Men av fare for å bli moderert så skal jeg ikke si noe mer om hva jeg egentlig synes om tonen i innleggene dine. Men en seriøs debattant synes jeg ikke du er.

"Ansvarlig dyrehold burde medføre følgende :

Kort sagt ta vare på dyrene sine."

Er du enig i dette?

Skrevet
"Ansvarlig dyrehold burde medføre følgende :

Kort sagt ta vare på dyrene sine."

Er du enig i dette?

Når det gjelder katt så er jeg ikke enig, nei, fordi det er umulig å holde dem under oppsyn og å sørge for at de ikke påfører skade. Men hvis noen av mine dyr beviselig hadde påført skade på annen manns eiendom, så hadde jeg selvsagt tilbudt meg å erstatte det. Så det å "ta vare" på dyrene sine innebærer noe annet for meg enn for deg.

For meg innebærer ansvarlig dyrehold/ta vare på dyrene sine:

- ha god kunnskap om dyret før man skaffer seg det

- vite hva dyret har behov for og la dyret så langt det er praktisk mulig få leve ut sin natur og få oppfylt sine behov

Skrevet
For meg innebærer ansvarlig dyrehold/ta vare på dyrene sine:

- ha god kunnskap om dyret før man skaffer seg det

- vite hva dyret har behov for og la dyret så langt det er praktisk mulig få leve ut sin natur og få oppfylt sine behov

:klappe:

Skrevet
Når det gjelder katt så er jeg ikke enig, nei, fordi det er umulig å holde dem under oppsyn og å sørge for at de ikke påfører skade.

Det er ikke umulig, men det krever både arbeid og ansvarsfølelse.

Skrevet

Mener du at alle katteeiere skal fotfølge katten sin til enhver tid? I så fall har du ikke mye greie på katter....

Skrevet
Det er ikke umulig, men det krever både arbeid og ansvarsfølelse.

Arbeid krever det, men jeg er totalt uenig i at din implisering av at man ikke har ansvarsfølelse om man ikke har innekatt. Jeg mener tvert om - innekatt synes jeg legger en så stor begrensing på en grunnleggende del av kattens natur at jeg synes det er forkastelig.

For meg vitner ansvar om at man har god kjennskap til dyrets behov og natur, og at man streber etter å la dyret få leve så nært opp til dets natur og få dekket sine behov, som praktisk mulig. Det krever også arbeid og ansvarsfølelse.

Skrevet
Mener du at alle katteeiere skal fotfølge katten sin til enhver tid? I så fall har du ikke mye greie på katter....

Har selv vært eier av en katt i 8 år, denne katten plaget ingen. Den gikk faktisk i bånd og gjorde fra seg inne.

Gjorde den fra seg ute plukket jeg opp etter den.

Det går faktisk ann, men det krever jo litt arbeid og ansvar.

Skrevet

Tror det er litt av problemet i denne tråden,

at folk ikke har så mye kunnskap om katter :forvirret:

Skrevet
Har selv vært eier av en katt i 8 år, denne katten plaget ingen. Den gikk faktisk i bånd og gjorde fra seg inne.

Det krever også et dyrehold som legger en alvorlig begrensing på kattens natur og behov. Et dyrehold jeg heller vil karakterisere som misforstått og egoistisk enn ansvarlig.

Skrevet
Det krever også et dyrehold som legger en alvorlig begrensing på kattens natur og behov. Et dyrehold jeg heller vil karakterisere som misforstått og egoistisk enn ansvarlig.

Hva sier man ikke for å dekke over sin egen latskap.

Skrevet

Hvis du ikke har noen mer troverdige og fornuftige argumenter enn dette, så stopper jeg min diskusjon med deg her.

Skrevet

Den mest usaklige kommentaren jeg har hørt i dag :frustrert:

Skrevet

Hvoror skaffet du deg ikke heller en hund?

Jeg er ingen stor tilhenger av at katter skal ha en slik begrenset bevegelsesfrihet, selv om jeg ser at det er veldig kjekt med bånd og sele innimellom til kattene. Det hadde jeg selv til mine katter da vi bodde i bygård, men de fikk også gå fritt ute i tillegg.

Jeg mener at hvis det er under disse forutsetninger man skal ha katten, er det bedre å ikke ha katt i det hele tatt.

Skrevet

Har ennå tilgode å lese noen gode argumenter for å forsvare deres form for dyrehold.

Når det gjelder ansvar innebærer dette, når man bor i et boligstrøk at man også har ansvar overfor andre mennesker og dyr.

For å understreke dette vil jeg sitere noe som kanskje er kjent for deg:

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei å snill.

Og forøvrig kan man gjøre som man vil"

Skrevet
Jeg mener at hvis det er under disse forutsetninger man skal ha katten, er det bedre å ikke ha katt i det hele tatt.

Akkurat det jeg også mener. Det er ikke en menneskerett å ha dyr. Dessverre er det mange som heller tilpasser dyrets behov slik at det passer med egne forhold enn å tilpasse seg selv til dyrets behov - evt. innse at man har en livsstil som ikke passer overens med f.eks en katts behov.

Selvsagt, det å i det hele tatt skaffe seg et dyr er inngripen i dyrets natur - og nettopp derfor mener jeg det er så viktig at man lar dyret ellers få leve så naturlig som praktisk mulig.

Skrevet
Har ennå tilgode å lese noen gode argumenter for å forsvare deres form for dyrehold.

Jeg har kommet med mine argumenter flere ganger for mitt dyrehold (senest i forrige innlegg for et minutt siden). At du ikke synes kattens egen natur og egne behov er gode argumenter er fair enough. Du har rett til din mening.

Skrevet

Kanskje det var noe å tenke på for flere her..

Skrevet
Kanskje det var noe å tenke på for flere her..

Enig. Når man må innskrenke noe så grunnleggende som friheten til å gå ute, så bør man revurdere hele katteholdet.

(Noe forteller meg at det ikke var helt det du mente... ;))

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...