minienthe Skrevet 14. mai 2007 #242 Skrevet 14. mai 2007 Da vil jeg komme med noen "løsninger" som kan roe gemyttene i nabolag. * Alle har kattedo inne, og prøver å lære katten sin til å bruke dette . * Alle katteeiere er forpliktet til å kommunisere med sine naboer om katten deres er til bry, og isåfall være den som har utgifter til div. sprayer, dekker, mygnettinger. *Annen manns eiendom som katten ødelegger, må katteeier betale/erstatte. Med slike forhold så hadde min toleranse for katter økt betraktelig, og selvom det ikke hadde eliminert driting i bedene, så hadde det redusert det betraktelig. En ting til.... * Alle katter som går ute må være kastrert/sterilisert. ← jeg er enig i alle punktene men når det gjelder den jeg uthevet så bør det bevises at det er den aktuelle katten som har gjort skadeverket.
la Flaca Skrevet 14. mai 2007 #243 Skrevet 14. mai 2007 jeg er enig i alle punktene men når det gjelder den jeg uthevet så bør det bevises at det er den aktuelle katten som har gjort skadeverket. ← Det kan jo være litt vanskelig da. Med mindre du mener at det er bevis nok at innehaveren av eiendommen selv har sett den aktuelle katten gjøre skaden. Ellers så må jeg si at denne diskusjonen har gitt meg en liten tankevekker. Folk generelt er faktisk mye mer tolerante i forhold til (ute)katter enn andre arter. Det er liksom tradisjon. Jeg sier dette fordi jeg har hatt kaniner i alle år, som har gått ut og inn av huset som den ville. Og jeg opplevde mange ganger å få telefoner fra sinte naboer som mente at kaninen tisset i bedene eller grov i hagen. Akkurat det samme som katter gjør altså. Det var altså snakk om én kanin, ikke en koloni. Men en frittgående kanin slås mye hardere ned på fordi folk ikke er vant med at de går løse. Det skulle egentlig ikke forundre meg om begrepet "utekatter" er forhistorie om 30 år. Men jeg håper inderlig det ikke går den veien.
Tabris Skrevet 14. mai 2007 #244 Skrevet 14. mai 2007 Det skulle egentlig ikke forundre meg om begrepet "utekatter" er forhistorie om 30 år. Men jeg håper inderlig det ikke går den veien. ← Jeg synes det er ille at vi i det hele tatt har begrepet "utekatt" - siden det impliserer at det faktisk finnes et alternativ hvor katter ikke er ute.
minienthe Skrevet 14. mai 2007 #245 Skrevet 14. mai 2007 Det kan jo være litt vanskelig da. Med mindre du mener at det er bevis nok at innehaveren av eiendommen selv har sett den aktuelle katten gjøre skaden. ← det kommer helt an på type skade... er det snakk om å kjøpe inn en flaske "get off" så er det greit med muntlig tilsagn men hvis det hadde kommet noen og påstått at min katt har ødelagt noe som koster en del penger så hadde jeg nok krevd bevis som er sterkere en "jeg så det selv"... kommer helt an på naboen og, den ene naboen min hadde jeg krevd filmbevis fra da hun dessverre er troende til å slenge ut noe sånt rett og slett fordi hun HATER meg (andre årsaker til det) mens derimot min andre nabo som jeg har et godt forhold til hadde jeg ikke kranglet på det med. vanskelig å si uten å ha stått i situasjonen egentlig.
Lurvina Skrevet 14. mai 2007 #246 Skrevet 14. mai 2007 Du tror EGENTLIG han har det bra?? Enten så tror du det, eller så tror du ikke det. Når du sier "egentlig", får det meg til å tro at den ikke har det bra, og at du er enig med meg. Egentlig! ← Siden du ikke skjønte det , så kan jeg skrive det enklere: han har det bra.
Lizzie123 Skrevet 14. mai 2007 #247 Skrevet 14. mai 2007 Dette syns jeg nesten burde vært lovregulert... ← Det er jeg helt enig i! Spesielt katter som markerer oppetter husveggen din er ekstremt irriterende. Og de fleste slutter jo med det når de blir kastrert. Det andre som irriterer meg grenseløst, er eiere som ikke gidder å sterilisere hukattene sine, fordi det er enklere å bare kverke kattungene når de har ankommet. Jeg blir nesten dårlig Siden du ikke skjønte det , så kan jeg skrive det enklere: han har det bra. ← Godt å høre :rosasmil:
la Flaca Skrevet 14. mai 2007 #248 Skrevet 14. mai 2007 Jeg synes det er ille at vi i det hele tatt har begrepet "utekatt" - siden det impliserer at det faktisk finnes et alternativ hvor katter ikke er ute. ← Må innrømme at det ikke er så veldig mange år siden jeg oppdaget begrepet innekatt. Det har ikke en gang falt meg inn at det er en mulighet, at katter skal leve innendørs hele livet. En absurd greie. Men jeg syns ikke noe mer om kaniner som sitter i bur 22 timer i døgnet. Har man hatt kanin på samme premisser som katt vet man hva som bor i de dyrene. De er veldig intelligente. Mye som skulle vært annerledes her i verden.
Tabris Skrevet 14. mai 2007 #249 Skrevet 14. mai 2007 Men jeg syns ikke noe mer om kaniner som sitter i bur 22 timer i døgnet. Har man hatt kanin på samme premisser som katt vet man hva som bor i de dyrene. De er veldig intelligente. Mye som skulle vært annerledes her i verden. ← Helt enig. Det er dyrplageri - på samme måte som fugler og gnagere i bur.
Gjest Olava Skrevet 14. mai 2007 #250 Skrevet 14. mai 2007 Helt enig. Det er dyrplageri - på samme måte som fugler og gnagere i bur. ← Så sant, så sant!
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 15. mai 2007 #251 Skrevet 15. mai 2007 Jeg synes det er ille at vi i det hele tatt har begrepet "utekatt" - siden det impliserer at det faktisk finnes et alternativ hvor katter ikke er ute. ← Jepp..! Jeg oppdaget også begrepet "innekatt" for kun få år siden. I min barndom var det bare katter.. Og de levde selvfølgelig både ute og inne. Skulle man være borte i flere timer, satte man katte ut slik at den ikke skulle være innestengt.
Gjest Pusulf Skrevet 6. juni 2007 #252 Skrevet 6. juni 2007 Det er IKKE naturens gang at huskatter som får spise seg mette hver dag på hermetikk og tørrfor skal løpe rundt og underholde seg med rene lystdrap. Jo, det vil jeg si at det er! Katter jakter på småfugler og det er rett og slett naturens gang. Småfugler får mange unger i hvert kull og mange arter har også flere kull i løpet av sesongen nettopp fordi de er utsatt for rovdyr og -fugler deriblant katter.
Tabris Skrevet 6. juni 2007 #253 Skrevet 6. juni 2007 Det er IKKE naturens gang at huskatter som får spise seg mette hver dag på hermetikk og tørrfor skal løpe rundt og underholde seg med rene lystdrap. Hvorvidt en katt spiser en fugl eller ikke er ikke nødvendigvis avhengig av om den får mat eller ikke. Faktisk så må katten lære at det den fanger skal spises. Dette lærer den av kattemoren - hvis den får a) gå ute og b) være hos moren lenge nok til at den lærer seg det. Så, jo, det er naturlig.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. juni 2007 #254 Skrevet 6. juni 2007 Min katt hadde vært innekatt i flere år før han ble utekatt for to år siden, og han fanger mus og småfugler som om han aldri har gjort annet! Det har han iallefall ikke lært av moren sin:) Å jakte er et instinkt som ligger i kattene, ingenting vi kan gjøre med det, heldigvis.
Mozartkula Skrevet 6. juni 2007 #255 Skrevet 6. juni 2007 Hvorvidt en katt spiser en fugl eller ikke er ikke nødvendigvis avhengig av om den får mat eller ikke. Faktisk så må katten lære at det den fanger skal spises. Dette lærer den av kattemoren - hvis den får a) gå ute og b) være hos moren lenge nok til at den lærer seg det. Så, jo, det er naturlig. Det er også naturlig for hunder å jakte på katter, derfor oppfordrer jeg alle som har hunder om å la dem jakte fritt på nabokattene. Katte-eierne er jo så veldig opptatt av det naturlige, så de kommer til å akseptere dette. La også hundene drite på plenen til katte-eierne, dette vil bli møtt med forståelse og sympati.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 6. juni 2007 #256 Skrevet 6. juni 2007 Det er også naturlig for hunder å jakte på katter, derfor oppfordrer jeg alle som har hunder om å la dem jakte fritt på nabokattene. Katte-eierne er jo så veldig opptatt av det naturlige, så de kommer til å akseptere dette. La også hundene drite på plenen til katte-eierne, dette vil bli møtt med forståelse og sympati. Vel, det er faktisk ikke lov å avlive andres katter her i Norge, så det er nok best at du passer på at hunden din ikke flyr løs på andres katter da dette kan bli ansett som straffbart.
Mozartkula Skrevet 6. juni 2007 #257 Skrevet 6. juni 2007 Vel, det er faktisk ikke lov å avlive andres katter her i Norge, så det er nok best at du passer på at hunden din ikke flyr løs på andres katter da dette kan bli ansett som straffbart. Det er vel ikke lov å la kattene gå å drite, grave i blomsterbed, pisse på trappa til naboen heller? Men det er jo naturlig for katten å gjøre alt dette, så da så... Da blir det veldig naturlig å fjerne problemet på en eller annen måte.
Tabris Skrevet 7. juni 2007 #260 Skrevet 7. juni 2007 Min katt hadde vært innekatt i flere år før han ble utekatt for to år siden, og han fanger mus og småfugler som om han aldri har gjort annet! Det har han iallefall ikke lært av moren sin:) Å jakte er et instinkt som ligger i kattene, ingenting vi kan gjøre med det, heldigvis. Å fange dem er instinkt. Det er å vite at dette er mat som kan spises de må lære av kattemoren.
Fremhevede innlegg