Gå til innhold

Missliker utekatter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er vel ikke lov å la kattene gå å drite, grave i blomsterbed, pisse på trappa til naboen heller?

Men det er jo naturlig for katten å gjøre alt dette, så da så...

Da blir det veldig naturlig å fjerne problemet på en eller annen måte.

Du svarte meg ikke sist, på hvordan du lar kattene være ute uten bånd mens du samtidig har kontroll over dem. Hvordan er det du gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Å fange dem er instinkt. Det er å vite at dette er mat som kan spises de må lære av kattemoren.

Det er best om de lærer det av kattemoren, men de kan finne det ut av seg selv også. 3 av kattene mine var innekatter i kattungefasen, og de har alle funnet ut av dette med å fange og spise mus. Men ser at de bruker mye lengre tid på å finne ut av det med å spise musene, jo eldre de er når de blir utekatter.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det er vel ikke lov å la kattene gå å drite, grave i blomsterbed, pisse på trappa til naboen heller?

Men det er jo naturlig for katten å gjøre alt dette, så da så...

Da blir det veldig naturlig å fjerne problemet på en eller annen måte.

Snakk om å prøve å lage diskusjon av alt mulig. At dere gidder, sier nå jeg....

Gjest Gjest
Skrevet

Har lest 12 sider, og nå må jeg skrive en kommentar.

Katteeiere som er for at kattene skal få gå hvor de vil og gjøre hva de vil sier at "flytt et sted hvor det ikke finnes katter", "det er ditt valg at du vil bo i et tettbygd sted hvor folk har katt". For meg er dette svært ulogisk. Jeg mener at katter skal få gå ute så mye de vil, men da må eier ta ansvar ved å flytte et sted hvor katten ikke er til sjenanse for andre!

Jeg er dritt lei av å plukke opp nabokattenes dritt (de graver ikke ned), og hverken vannflaske, krydder eller Get off hjelper.

Skrevet
Du svarte meg ikke sist, på hvordan du lar kattene være ute uten bånd mens du samtidig har kontroll over dem. Hvordan er det du gjør det?

Det er ikke noe problem i det hele tatt.

Du venner den til å være ute både løs og i bånd når den er liten kattunge.

Ikke noe problem å lære en katt å komme når du roper på den, men det kreves mye tid og tålmodighet.

Dette er det tusenvis av hunde-eiere som tar som en selvfølge, men når det gjelder katte-eiere gjemmer de seg bak den tåpelige frasen"katter er frie dyr"

Alle dyr er vel frie i utgangspunktet, men spesielt i et boligstrøk plikter vel alle som velger å skaffe seg et kjæledyr å passe på det.

Det kan ikke på noe måte forsvares at det er naboene som skal ta belastningen når det gjelder ditt dyrehold.

Skrevet

Ikke noe problem å lære en katt å komme når du roper på den,

Det er forskjell på å gå tur med katten når man har tid, og å la den gå hvor den vil, når den vil.

Boligstrøket her kryr av utekatter, og de har aldri sjenert meg. Ja, det har vært en og annen lort på plenen. Men det er oftere reven og ikke kattene som legger igjen sånt. Det kan også lukte litt katteurin iblant, men hva gjør vel det? Revens lukter verre. Noen ganger har det vært hull i blomsterbedet, men det viste seg å være grevlingen som laget dem, ikke pusene. Vi har enebolig med stor tomt, og den tilhører oss bare på papiret. I realiteten er vi en del av faunaen her, og tiss og bæsj og annet som dyrene i området finner på må vi bare leve med. Det kan til og med være litt koslig å føle at det er liv rundt en. :)

Skrevet

Ikke noe problem å lære en katt å komme når du roper på den, men det kreves mye tid og tålmodighet.

Dette er det tusenvis av hunde-eiere som tar som en selvfølge, men når det gjelder katte-eiere gjemmer de seg bak den tåpelige frasen"katter er frie dyr"

Alle dyr er vel frie i utgangspunktet, men spesielt i et boligstrøk plikter vel alle som velger å skaffe seg et kjæledyr å passe på det.

Det kan ikke på noe måte forsvares at det er naboene som skal ta belastningen når det gjelder ditt dyrehold.

En katt er ikke en hund, den er en helt annen art med helt andre forutsetninger. Jeg vil derfor ikke oppdra mine katter som om de var en hund.

Skrevet
En katt er ikke en hund, den er en helt annen art med helt andre forutsetninger. Jeg vil derfor ikke oppdra mine katter som om de var en hund.

Det er ikke snakk om å oppdra den som en hund, det er snakk om å ta vare på den. Sørge for at den ikke er til plage for andre.

Men som jeg sa tidligere: Katter er kjæledyr for late og uansvarlige menesker som ikke gidder å ta vare på dem.

Her i nabolaget vårt er det veldig mange som er lei av dette. Vi har forsøkt å snakke med katte-eierne, men de svarer som dere: "Katter er frie dyr" Sånn er det bare..

Nå er det en kreativ nabo som har funnet en løsning på dette. Litt synd på kattene, men sånn er det bare.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Veslejenta - moderator

Skrevet (endret)

Hvis man følger med katten hele tiden når den er ute, og trener den til å komme med en gang man roper, så har man trent den som en hund. En hund er et flokkdyr mer enn et streifdyr og vil ha et instinktbasert behov for å tilhøre flokken. En hund/ulv i en flokk vil jakte sammen, spise sammen og leke sammen. En katt vil jakte alene, spise alene og evt. leke med andre. (Noen katter elsker å leke med andre, noen kan ikke fordra det).

Dermed strider mot kattens natur om den hele tiden skal være "under oppsyn". Det gjør det ikke nødvendigvis med en hund. Slik jeg forstår deg, så kan da ikke katten være utenfor eiendomen hvis den ikke er i bånd. Slik ville jeg ikke hatt et hundehold engang, og det er enda verre om det gjelder en katt.

Jeg synes ikke argumentet om at katten er "et fritt dyr" holder, der er jeg enig. Katten er slett ikke fri så lenge noen eier den. Men kattens natur og instinkter er annerledes enn en hund, og derfor kan man ikke trekke direkte sammenligninger eller tro at man kan ha en katt slik man har en hund. Da får ikke katten dekket sine behov og sin natur.

Dette skrev jeg kun for å vise at jeg hadde flere argumenter, jeg vet du vil blåse det bort med at jeg er uansvarlig, lat og jeg vet ikke hva. Så jeg setter herved en strek for denne diskusjonen med deg, Mozartkula. Det kommer ingenting matnyttig ut av det så lenge du ikke hører på argumentene men bare gjentar de samme frekkheter som om du ikke har lest hva vi skriver.

Endret av Trille
Skrevet

Dette er jo ikke noe argumenter, det bare oppramsing av ditt syn på hva en katt er.

"Det kan ikke på noe måte forsvares at det er naboene som skal ta belastningen når det gjelder ditt dyrehold"

Dette er deres problem, men det er jo selvsagt frekt av meg å påpeke det.

Skrevet
Dette er deres problem, men det er jo selvsagt frekt av meg å påpeke det.

Det er argumenter som beskriver hvorfor jeg er uenig med deg. Det er ikke frekt av deg å påpeke at du mener det er mitt problem, men når du i flere innlegg gjentar at vi som har andre meninger enn deg er "late" og "uansvarlige" selv når vil forklarer og begrunner hva vi mener, da blir det vanskelig å kunne holde en saklig og interessant debatt som ikke går over i personangrep.

• 1 år senere...
Gjest Hundemann
Skrevet
Har aldri sett elller hørt at katter gjør fra seg på verandaer, de graver alltid skiten sin ned, ja i bed kanskje...men det tar et par dager så er det nedbrutt til jord/gjødsel, og en trenger ikke lokk til sandkassene, en presenning til kr. 20,- på Europris holder i massevis..kastrerte hannkatter markerer ikke og tisset lukter heller ikke....det er verre med løshundene som går rundt og driter over alt i innkjørselen og hager, de graver ikke over driten sin selv..

Høres ut som om dere ikke har sett en katt i levende live, uten at den ligger på noen´s fang og maler og er sååååååå søt!

Katter er, i motsetning til hund, ukontrollerbar mht hvor den beveger seg og hva den utfører.

Når noen her inne på forumet påstår at kattene graver ned skiten, så er jo ikke det så galt. Det vedkommede glemmer er at kattene ikke er så selektiv på HVA den graver det nd i!!! Det er faktisk tilfelle at de graver ned skiten sin i snøen - midt på gårdsplassen!!! DA er det lite trivelig å finne det igjen under skosålene etter at du kommer inn i gangen - tro dere meg.

Når det er sagt - kattene er såpass renslige at de skiter hos naboen istedet for å gjøre fra seg på eget "territorium".

Det er heller ikke uvanlig at det er slik at det er barna som får seg en søt katt når kattene er små og søte, men det varer ikke til katten er "gammel". Slik sett faller entusiasmen for katten, og den går på oppdagelsesferd hos naboen.

En av debattantene her skriver at kattene riktignok skiter i bedene hos folk, men at skiten "komposteres og blir til jord etter et par dager". Da inviterer jeg deg til å grave i mine bed - med hendene og uten hansker. Etter jobben spanderer jeg wienebrød - på bare nevene!

Tullinger - innse at å fjerne kattene er den eneste måten å bli kvitt problemet på - på den ene eller den andre metoden!

Gjest Gjest
Skrevet
Tullinger - innse at å fjerne kattene er den eneste måten å bli kvitt problemet på - på den ene eller den andre metoden!

Må nok si meg enig med deg, er helt umulig å få katte-eiere til å forstå at dette er deres problem. Har selv naboer med katter som driter i min hage hver eneste dag. Ikke bare i blomsterbed men også på terassen, i oppkjørselen og overalt ellers hvor det er snø dem kan grave dritten ned i.

Har forsøkt å snakke med dem, blir bare møtt med samme type argumentasjon som de fleste her i forumet bruker. "Dette er ikke vårt problem, men ditt"

Jeg tok opp dette problemet på jobb og ble litt sjokkert over hvor mange som mente at eneste måten å bli kvitt problemet var å fjerne kattene. Flere praktiserte dette også..

Tror egentlig det eneste som kan løse problemet er en kraftig skatt/avgift på katter slik at de fleste av dere velger å ikke skaffe katt til barna. Det koster ca. 15.000,- for en hund i dag, hvorfor ikke sette en avgift på 10.000,- på katter?

Da ville det bare være dem som var seriøs som skaffet seg katt. (kanskje 2-3 %)

Jeg gidder uansett ikke finne meg i dette mere, problemet må løses på den ene eller den andre metoden...

Gjest no problemo
Skrevet

Hissig tråd dette her.

Jeg har to katter som jeg har hatt i 9 år, disse velger selv om de vil være ute eller inne men velger å være inne. Spesielt den siste vinteren, de er merkbart blitt seniorer, og matforeldre respekterer sine små damers valg.

Har do inne og alt på stell.

Har alltid vært nøye med å ikke belemre naboer med dobesøk og har alltid tatt opp skit rundt området, itillegg til å kjøpe getoffkrystall til de nærmeste naboene. Selv om det ikke har nyttet er naboskapet behandlet med respekt.

Det handler om å vise hensyn til både små og store i nabolaget.

Båndtvang er jeg takknemlig for er innført, og bjeller ville jeg ikke utsatt små ører for.

Hunder spiser for øvrig også kjøtt, de dreper den bare ikke selv. Jeg ser ikke helt forskjellen her.

Hunder og katter lager ikke mye oppstyr, det har de ikke kognitiv kapasitet til, men vil gjerne se noen av eierne deres både med bjelle og i bånd. Spesielt noen av bidragsyterne her på tråden. Så kan jeg rekke å stikke av før jeg er så uheldig å møte på noen av disse.

Nei folkens. Det er ikke rart det er krig i verden.

Skrevet

Vel, nåde den som fjerner min katt! Da blir jeg mindre hyggelig å ha med å gjøre.

For øvrig, her jeg bor er det lov med katt og da får naboene vær så god å finne seg i min. Jeg finner meg i barn som hyler og skriker til alle døgnets tider, søppelhus som er overfylte av bæsjebleier, sko som flyter over hele fellesgangen og hunder som bjeffer når som helst og hvor som helst. Nei, takke meg til en søt liten stille pusekatt!

Gjest katte elsker
Skrevet

denne diskusjonen har vell gått litt over styr for de fleste...

jeg har 2 snart 4 katter og har aldri fått noe klager på de.

vi bor på et boligfelt og det er flere katter her.. blant annet 2 ukastrerte hankatter som tisser på luka til kattene mine. jeg kan jo ikke bare kvitte meg med de fordet.. det er jo bare å vaske litt innimellom. jeg har kattedo til de inne og har laget istann en " utedo " med å ha kattesand på en usjenert plass med tak over. de bruker den ikke så mye men innimellom.

Skrevet

når det gjelder bjelle til katten så har jeg ikke det på noen av mine katter.

på 7 år har kattene tatt 3 fugler og massevis av mus,

det har død flere fugler som har krasjet med vinduene enn det kattene har tatt. de vet de ikke skal ta fugler for da får de bare se ryggen min og jeg sier fy fy hva er nå dette da... og så får de masse ros når de kommer med mus. blir mye kjekkere å fange mus da.

Gjest Gjest
Skrevet
For øvrig, her jeg bor er det lov med katt og da får naboene vær så god å finne seg i min.

Om jeg lufter mine hunder på din tomt hver dag, morgen-ettermidag og kveld. Lar dem drite på plenen din, oppkjørselen din, terrassen din, blomsterbedenedine, hva ville du gjøre da? Finne deg i det?

Skrevet
Om jeg lufter mine hunder på din tomt hver dag, morgen-ettermidag og kveld. Lar dem drite på plenen din, oppkjørselen din, terrassen din, blomsterbedenedine, hva ville du gjøre da? Finne deg i det?

De fleste katter som bruker the great outoors som toalett liker å gjøre det skjult. De er ikke som hunder som kan sette seg ned og bæsje hvor som helst. Jeg tviler derfor meget på at de bruker terrassen og oppkjørselen (og egentlig plenen også) som toalett. Bedet kanskje, selv om jeg aldri har opplevd det noensinne. Og jeg har vært ganske omringet av katter til tider. Nei, ikke bare mine egne.

For øvrig, ettersom jeg har nevnt at katter er lov der jeg bor, la meg si følgende: Jeg har ikke lest hele tråden (hvem har det?), men den heter altså "Misliker utekatter" (skrivefeil rettet). Jeg reagerer derfor med å si at det må man tåle om dyrehold er lov. Det betyr IKKE at jeg føler meg fritatt for alt ansvar. Nå er katten min ikke så veldig interessert i å være ute og (dessverre) går hun kun på do i kassen sin. Hun kunne faktisk gjerne lært seg å bruke skogen, men av en eller annen grunn føler hun at kattedoen holder i massevis. Så langt har jeg strukket meg for at hun ikke skal bæsje i andres bed at jeg har en ekstra kattedo til henne som står ute. -Og jeg vet at hun bruker den også - den er ofte full.

Du brakte hunder på banen. La oss snakke litt om hunder og doer. Personlig mener jeg at hundedritt er en del mer plagsomt enn kattedritt. -og hvor mange hundeeiere gidder egentlig å plukke opp bæsjen etter sin firbente venn? La oss se når snøen har smeltet.

Jeg føler meg altså ikke fritatt alt ansvar for katten min. -Men ettersom dyrehold er lov, så må pusen få gå på turer for seg selv. Jeg vet at hun bæsjer inne om hun kan, så jeg er rimelig sikker på at hun ikke driter hos andre. Hva hun ellers finner på er ikke godt å si. Hun liker godt å titte på fugler, men har enda ikke vist andre jaktinstinkter enn å slå mot en maur en gang (hun turte ikke engang å treffe den). -Men tar hun en mus eller en fugl så kan jeg ikke gjøre stort. Det er instinkter og kjefting nytter liksom ikke.

Ellers virker det som om naboene her liker nabolagets katter meget godt. Og her snakker vi katter som vandrer så mye ute at jeg lurer på om de har et hjem. De bæsjer heller aldri i nærheten av meg. Heller ikke har det falt meg inn å "fjerne" dem, men det har falt meg inn å gi dem litt mat og et varmt pledd å sove på.

-Men som også tidligere er blitt nevnt. Barn kan for eksempel lage ganske mye leven. Hunder kan også det og det finnes alltid naboer som bare ikke kan holde kjeft. Man fjerner dem ikke om muligheten byr seg. Enten tar man en vennskapelig naboprat og håper på forståelse, eller så innser man at man bor relativt tett oppi hverandre og at man er nødt til å tåle noe uansett. Med mindre du bor langt vekk fra andre mennesker, så er det faktisk realiteten. Man lærer seg til å tåle naboene på godt og vondt!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...