Mozartkula Skrevet 13. mai 2007 #201 Skrevet 13. mai 2007 Som tidligere sagt: Hele denne tråden bekrefter min oppfatning av katte-eiere som late, uansvarlige mennesker som ikke gidder å ta vare på kjæledyrene sine. Dere bekrefter dette til fulle! :kaffe:
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #202 Skrevet 13. mai 2007 (endret) Som tidligere sagt: Hele denne tråden bekrefter min oppfatning av katte-eiere som late, uansvarlige mennesker som ikke gidder å ta vare på kjæledyrene sine. Dere bekrefter dette til fulle! :kaffe: ← Jeg ser du har gått tom for argumenter siden du vender tilbake til den samme ordlyden som for et par innlegg siden. Endret 13. mai 2007 av Tabris
rangi Skrevet 13. mai 2007 #203 Skrevet 13. mai 2007 Siden Mozartkula selv er katteier har hun jo nettopp skutt seg selv i foten :kgblunk: Og, jeg klarer altså ikke å ta en person som mener at det beste for en katt er å innskrenke dens bevegelsesfrihet så til de grader at den skal gå i bånd hele livet seriøst... Det anser jeg som fullstendig mangel på viten om kattens natur og hvis man overhodet ikke har til hensikt å sette seg inn i denne, men heller tar hensyn til at enkelte naboer kan mislike kattens avføring i egen hage, forstår jeg overhodet ikke poenget med å ha katt.
Gjest Olava Skrevet 13. mai 2007 #204 Skrevet 13. mai 2007 Som tidligere sagt: Hele denne tråden bekrefter min oppfatning av katte-eiere som late, uansvarlige mennesker som ikke gidder å ta vare på kjæledyrene sine. Dere bekrefter dette til fulle! :kaffe: ← Vanvittig usaklig! Du kan umulig ha lest alle innleggene i tråden. Tviler på om noen gidder å fortsette diskusjonen med deg. Eller er du bare ute etter å provosere?
Gjest Olava Skrevet 13. mai 2007 #205 Skrevet 13. mai 2007 Siden Mozartkula selv er katteier har hun jo nettopp skutt seg selv i foten :kgblunk: Og, jeg klarer altså ikke å ta en person som mener at det beste for en katt er å innskrenke dens bevegelsesfrihet så til de grader at den skal gå i bånd hele livet seriøst... Det anser jeg som fullstendig mangel på viten om kattens natur og hvis man overhodet ikke har til hensikt å sette seg inn i denne, men heller tar hensyn til at enkelte naboer kan mislike kattens avføring i egen hage, forstår jeg overhodet ikke poenget med å ha katt. ← Veldig enig med deg! Dette kunne ellers vært en fruktbar diskusjon, men usakligheter bremser stadig opp.
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #206 Skrevet 13. mai 2007 (endret) Jeg synes det vitner om en veldig egoistisk tankegang om ens irritasjon skal bety mer enn kattens frihet og natur. ← Men du ser ikke det hele fra motsatt hold; at hage- og sandkasseeiere synes det er egoistisk å la kattene sine gjøre fra seg hvor det måtte passe katten? Jeg skulle ønske at de katteeierene jeg kjenner hadde tilbudt seg å kjøpe " Get off " spray, men de har ikke møtt hverken meg eller de andre misfornøyde naboene med noen form for løsning. ← Jeg har aldri hørt om katteeiere som tilbyr slikt, en venninne av meg foreslo det for naboen sin, men hun mente at han skulle bekoste sprayen selv Liker man ikke at en katt går inn i hagen din, neivel, det er faktisk DITT problem - bygg et høyt gjerde - kattene må ikke tilpasse seg deg da en katt ikke gjør noe ulovlig om den ferdes i din hage, det er du som på tilpasse seg den. Ufattelig enkelt. ← Så da har du heller ikke noe problem med at jeg stikker innom hagen din så jeg kan sole meg litt da? Da får du heller bygge et strømgjerde for å holde meg ute? Ellers vil jeg si at det kan være lettere for katteeiere å gå med på noen kompromisser om man ikke blir møtt med aggresjon og argumenter som "lyst å avlive alle katter", "ja til lovpålagt båndtvang for katter" og "ikke se bort fra at katten din kan "forsvinne"". Det frister ikke akkurat til kommunikasjon og løsning. ← Det kan være lettere for hageeiere å få en viss grad av forståelse for katteeiere også, dersom de ikke stod på sine katter naturretter Endret 13. mai 2007 av Frysepulver
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #207 Skrevet 13. mai 2007 Jeg rister på hodet fordi du, i de fleste tråder hvor det gavner deg, ser ut til å slåss for individets soleklare rett til å gjøre slik de ønsker.← Jeg er konsekvent, og hvis du hadde lest mine gamle innlegg her på forumet om blant annet offentlige helsetjenester ville du sett at jeg er i mot disse også, selv om det hadde tatt livet av meg dersom jeg ikke hadde ne privat sykeforsikring. Individet har sin eiendomsrett, og all den tid en katt ikke kan eie noe og ei heller har leid naboens blomsterbed, kan den ikke gjøre fra seg hos sin nabo. Hvis jeg var hjerneskadet og så på det som helt naturlig å slenge brukte bind på din trapp - hadde du godtatt det? Jeg vet jo ikke bedre, for jeg er jo hjerneskadet og jeg er oppdratt til at det er greit å slenge om seg med brukte bind på andres trapper Det kan være at en av dem har fire unger som skriker og hyler hele dagen, noen liker opera og spiller dette på full guffe halve dagen, noen maler huset sitt i en farge du syns er grusom, noen har hund som bjeffer halve natte ← Hva som fysisk skjer på andres eiendom skal en ikke blande seg opp i mener jeg. Velger din hund å bjeffe - så lenge den befinner seg på DIN eiendom, er det helt i orden. Det samme gjelder skrikende barn og stygge husfarger. Så lenge ditt skrikende barn, din bjeffende hund, eller du kommer over med malerkosten på MIN eiendom skal ikke jeg legge meg opp i hva du gjør. Du kan jo sette i myggnetting i vinduet ditt, ← Så ditt valg om å ha en katt skal føre til at naboen din må kjøpe en forferdelig stygg vindusnetting som hun attpåtil må skjemme ut vinduet sitt med? Ellers har jeg nevnt over at hunder og katter er så ulike arter at de ikke kan eller bør sammenlignes direkte på den måten. Som jeg også har nevnt tidligere i tråden synes jeg det vitner om en veldig stor egoisme og mangel på respekt for dyr hvis man krever at de skal gjennomgå noe så ekstremt begrensende for deres natur og behov som båndtvang/holdes inne fordi noen av deres handlinger er et irritasjonsmoment. ← Hunder har jo båndtvang. Hundene finner nok det blodig urettferdig - for de liker også å løpe omkring i Guds frie natur og kose seg
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #208 Skrevet 13. mai 2007 Når det gjelder katt så er jeg ikke enig, nei, fordi det er umulig å holde dem under oppsyn og å sørge for at de ikke påfører skade. ← Så du sier nå selv at du ikke greier å ha kontroll på katten din, verken når det gjelder hvor den er eller hvor mye skade den kan påføre andre? Dette mener du er ansvarlig kattehold? Det er ikke umulig, men det krever både arbeid og ansvarsfølelse. ← Mener du at alle katteeiere skal fotfølge katten sin til enhver tid? I så fall har du ikke mye greie på katter.... ← Mener du at jeg skal følge med på min kriminelle tenåringssønn til enhver tid så han ikke bryter seg inn og stjeler sølvtøyet ditt? I så fall har du ikke mye greie på min tenåringssønn... "Man skal ikke plage andre, man skal være grei å snill. Og forøvrig kan man gjøre som man vil" ← derfor mener jeg det er så viktig at man lar dyret ellers få leve så naturlig som praktisk mulig.← for meg hadde det vært praktisk om hundene mine fikk leve som de selv ønsket - at de kunne gå fritt omkring og jakte på smådyr, tisse på naboens plen osv. Dette hadde også vært mer naturlig for hundene, men ettersom det er utidig å holde på slik ovenfor naboene sine og ikke minst ulovlig - så fikk de ikke lov til det. Enig. Når man må innskrenke noe så grunnleggende som friheten til å gå ute ← Den må gjerne gå ute, men ikke hos meg. Siden Mozartkula selv er katteier har hun jo nettopp skutt seg selv i foten :kgblunk: ← Fordi?
rangi Skrevet 13. mai 2007 #209 Skrevet 13. mai 2007 Ang din krimnelle tenåringssønn, så går jeg ut ifra at han er utstyrt med en litt annen tankegang enn en katt. Når folk sammenligner mennesker og katter, eller andre dyr, blir det så usakelig at jeg ikke ser poenget med å kommentere det en gang. Men, en av de største forskjeller på mennesker og dyr er mennerskers evne til å se konsekvenser av sine handlinger. Mao, hvis katten hadde forstått at den sjenerte deg ved å drite i blomsterbedet ditt, så hadde den nok ikke gjort det.
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #210 Skrevet 13. mai 2007 Ang din krimnelle tenåringssønn, så går jeg ut ifra at han er utstyrt med en litt annen tankegang enn en katt. Når folk sammenligner mennesker og katter, eller andre dyr, blir det så usakelig at jeg ikke ser poenget med å kommentere det en gang. Men, en av de største forskjeller på mennesker og dyr er mennerskers evne til å se konsekvenser av sine handlinger. Mao, hvis katten hadde forstått at den sjenerte deg ved å drite i blomsterbedet ditt, så hadde den nok ikke gjort det. ← Hvis min sønn hadde ADHD da? Du svarer bare på dette? Jeg har sitert og besvart deg på lang mer enn dette ene innlegget
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #211 Skrevet 13. mai 2007 Hunder har jo båndtvang. Hundene finner nok det blodig urettferdig - for de liker også å løpe omkring i Guds frie natur og kose seg ← For de første synes jeg ikke man sammenligne hunder og katter direkte på den måten (for tredje gang i denne tråden ), men skal man først gjøre det så synes jeg det er like ille om en hund aldri får gå løs. Selv om man har hunden i bånd, så får som regel hunder løpe løs på områder hvor de kan det - ikke en gang den friheten får katter som skal være innekatter med båndtvang. Og det i tillegg til at de har en annen natur enn hunder som gjør at de streifer mer alene enn en hund ville gjort.
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #212 Skrevet 13. mai 2007 Så du sier nå selv at du ikke greier å ha kontroll på katten din, verken når det gjelder hvor den er eller hvor mye skade den kan påføre andre? Dette mener du er ansvarlig kattehold? ← Selvfølgelig kan jeg ikke det når den går ute som den vil. Det gjør ingen katteeire som lar katten gå ute. Ja, det mener jeg er ansvarlig dyrehold - hvis du leser alle mine svar til Mozartkula så vil du se hva jeg mener er ansvarlig dyrehold.
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #213 Skrevet 13. mai 2007 for meg hadde det vært praktisk om hundene mine fikk leve som de selv ønsket - at de kunne gå fritt omkring og jakte på smådyr, tisse på naboens plen osv. Dette hadde også vært mer naturlig for hundene, men ettersom det er utidig å holde på slik ovenfor naboene sine og ikke minst ulovlig - så fikk de ikke lov til det. ← Jeg sier ikke "leve som de selv ønsket", jeg sier "leve så nært sin natur og sine behov som praktisk mulig." Om hunden ikke kan tisse i naboens hage, så kan det tisse så veldig mange andre steder. Det høres litt ut som om du ikke helt forstår hva jeg mener her?
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #214 Skrevet 13. mai 2007 For de første synes jeg ikke man sammenligne hunder og katter direkte på den måten (for tredje gang i denne tråden ), men skal man først gjøre det så synes jeg det er like ille om en hund aldri får gå løs. Selv om man har hunden i bånd, så får som regel hunder løpe løs på områder hvor de kan det - ikke en gang den friheten får katter som skal være innekatter med båndtvang. Og det i tillegg til at de har en annen natur enn hunder som gjør at de streifer mer alene enn en hund ville gjort. ← Flott! Selvfølgelig kan jeg ikke det når den går ute som den vil. Det gjør ingen katteeire som lar katten gå ute. Ja, det mener jeg er ansvarlig dyrehold - hvis du leser alle mine svar til Mozartkula så vil du se hva jeg mener er ansvarlig dyrehold. ← Og det er ditt valg at den går ute som den vil Jeg sier ikke "leve som de selv ønsket", jeg sier "leve så nært sin natur og sine behov som praktisk mulig." Om hunden ikke kan tisse i naboens hage, så kan det tisse så veldig mange andre steder. Det høres litt ut som om du ikke helt forstår hva jeg mener her? ← Så hundene er i utgangspunktet en var man får kjøpt på IKEA på lik linje med en lenestol? Et tilnehør til hjemmet?
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #215 Skrevet 13. mai 2007 Men du ser ikke det hele fra motsatt hold; at hage- og sandkasseeiere synes det er egoistisk å la kattene sine gjøre fra seg hvor det måtte passe katten? ← Man kan gjerne si at katten er egoistisk som gjør fra seg hvor den vil, men den har ikke kapasitet til å se den fra et menneskelig ståsted. At katter gjør fra seg i sandkasser kan hindres med presening, og i bed kan man sprute med Get Off-spray eller legge andre sterk-luktende ting der som f.eks hvitløk, sitrusfrukt, pepper el.lign. Dette har jeg sagt at katteier kan betale om så var, men når ikke en gang det er godt nok så virker det som om du er mer ute etter å ha noe å kritisere enn å være løsningsorientert. Og med en slik holdning så må jeg innrømme at min sympati for ditt bed faller betraktelig.
Tabris Skrevet 13. mai 2007 #216 Skrevet 13. mai 2007 (endret) Og det er ditt valg at den går ute som den vil Ja, det er mitt valg. Så hundene er i utgangspunktet en var man får kjøpt på IKEA på lik linje med en lenestol? Et tilnehør til hjemmet? ← Hvor i alle dager får du noe sånt fra?! Endret 13. mai 2007 av Tabris
rangi Skrevet 13. mai 2007 #217 Skrevet 13. mai 2007 Hvis min sønn hadde ADHD da? Du svarer bare på dette? Jeg har sitert og besvart deg på lang mer enn dette ene innlegget ← Det eneste andre du siterete meg på, så vidt jeg kan se, er at Mozartkula hadde skutt seg selv i foten. Det gjorde hun da hun skrev at alle katteeiere var late og uansvarlige, dette må jo også gjelde henne selv, siden hun selv har katt. Hvis din sønn har ADHD så er han vel fremdeles et menneske og ikke et dyr??
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #218 Skrevet 13. mai 2007 Det eneste andre du siterete meg på, så vidt jeg kan se, er at Mozartkula hadde skutt seg selv i foten. Det gjorde hun da hun skrev at alle katteeiere var late og uansvarlige, dette må jo også gjelde henne selv, siden hun selv har katt. Hvis din sønn har ADHD så er han vel fremdeles et menneske og ikke et dyr?? ← Det er to andre innlegg også. Du har åpenbart ikke lest det Mozartkula skrev om hvordan hun drev sitt kattehold. Gå tilbake og les. Jada, en gutt med ADHD er også et menneske, men konsekvenstenkning står ofte ikke like mye i høysetet som hos andre.
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #219 Skrevet 13. mai 2007 Ja, det er mitt valg. ← Da må du ta konsekvensen av ditt valg - det kan ikke jeg gjøre for deg, all den tid det ikke er mitt valg.
rangi Skrevet 13. mai 2007 #220 Skrevet 13. mai 2007 Det er to andre innlegg også. Du har åpenbart ikke lest det Mozartkula skrev om hvordan hun drev sitt kattehold. Gå tilbake og les. Jada, en gutt med ADHD er også et menneske, men konsekvenstenkning står ofte ikke like mye i høysetet som hos andre. ← Jo da, det er nettopp det jeg har gjort. Men, hun skriver fortsatt at alle katteeiere er uansvarlige og late, ingenting om at dette gjelder alle andre enn seg selv..
Fremhevede innlegg